Permalänk

Såga och måla plexiglas

Hejsan

Det är första gången jag ska jobba med plexi och jag har ett par frågor.

*Hur sågar man bäst plexi? Inga stora bitar som ska sågas så att såga för hand är absolut inga problem.

*Om jag ska måla plexit svart på ena sidan, vad för typ av färg bör användas? Och var hittar man färgen? (förutom hos färghandeln såklart)

Tacksam för svar.

//Killerolav

Permalänk
Medlem

Det enda jag vet är att du ska måla på insidan för att det ska se glansigt ut ^^

Permalänk
Proffsmobbare

Sprayfärg ifrån vilken mack funkar, frågan är bara hur mycket du är där och pillar.
Du sprayar ju sidan som ska vara innåt, då spelar det inte någon direkt roll om färgen är blank eller matt, risken funn ju att du skrapar bort färg på insidan.
Hur man åtgärdar detta, förutom att hålla sig borta ifrån insidan, vat jag dock inte.
Vad jag vet så finns det ingen direkt förberedelse man kan göra eftersom att det lätt blir synligt.

Vad du ska använda beror ju lite på om det är just plexi eller om det är lexanplast, är det lexanplast så kan du göra nästan vad som helst, tillochmed kantvika!

Jag hade plexi (skört) och det gick att såga med vanlig bågfil, dremel och liknande är jag halvt osäker på dock.

Permalänk

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=56169862 Det plexit jag ska använda mig utav. Sprayfärg verkar bra, ska vara på insidan av ett chassi till en LCD display så behöver inte direkt oroa mig för att den blir bortskrapad.

Tack för dem snabba svaren!

Permalänk
Proffsmobbare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Killerolav
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=56169862 Det plexit jag ska använda mig utav. Sprayfärg verkar bra, ska vara på insidan av ett chassi till en LCD display så behöver inte direkt oroa mig för att den blir bortskrapad.

Tack för dem snabba svaren!

Skulle tippa på att du kan göra pretty much vad du vill med det.

Nu vet jag inte om akryl och lexan är ungefär samma sak, men om det har liknande egenskaper så kan du, likt beskrivningen på ClaesOhlson, misshandla det ganska bra.

Så vad du använder behöver du inte tänka på, utan gå efter vad du har.
Alla har ju inte en vinkelslip eller en bandsåg, så du kan gott använda bågfil om du nu vill det.

Permalänk

det som är enklast är nog att såga med sticksåg skulle jag tro ..

Permalänk
Medlem

Det går även att slipa plexi om den skulle bli lite sned. Jag gjorde det på en skiva jag sågade till för att få kanten rak. Borrning mm går också bra om man är väldigt försiktig. Plexi är väldigt skört och spricker lätt om man tar i för mycket, eller tex böjer det utan att värma.

Ett tips är att köpa en skrotbit för en tia hos glasmästaren och testa att vålda sig på den, då får man en bra uppfattning om vad materialet klarar innan men sätter sågen i den riktiga biten.

Permalänk
Proffsmobbare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jens Ek
Ett tips är att köpa en skrotbit för en tia hos glasmästaren och testa att vålda sig på den, då får man en bra uppfattning om vad materialet klarar innan men sätter sågen i den riktiga biten.

Eller så köper (läs får) man en bit som blivit över, i just lexanplast.

Går att kantvika och bruka rejält våld mot utan problem.

Permalänk
Medlem

man målar plexit på insidan sen när det har torkat lägger man på en plastfilm få det så blir det inga repor.

Visa signatur

ASRock 970 Extreme4 | Gigabyte 560ti 1GB | 2st OCZ Agility 3 120GB | Samsung spinpoint 1TB | Corsair TX 650W | Corsair vengeance 2x4GB | AMD 965BE | Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JaZid
Skulle tippa på att du kan göra pretty much vad du vill med det.

Nu vet jag inte om akryl och lexan är ungefär samma sak, men om det har liknande egenskaper så kan du, likt beskrivningen på ClaesOhlson, misshandla det ganska bra.

Så vad du använder behöver du inte tänka på, utan gå efter vad du har.
Alla har ju inte en vinkelslip eller en bandsåg, så du kan gott använda bågfil om du nu vill det.

Liknande egenskaper, enda liknande är väl att båda är polymerer och liknar varandra rent utseendemässigt... det är väl allt

Kan då säga att jag inte hade velat ha plexiglas runt t ex en hockeyrink som många tror att det är.

Så jag tycker helt klart du ska köra på lexan då det är segare och inte lika skört.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Jag råder dig att använda lexan istället för plexiglas, pga det är mjukare.

Det går att såga i, utan att det riskerar att spricka, sen är det flexibelt!

Permalänk
Medlem

Plexi är inte lika repkänsligt vad jag vet, antagligen enda fördelen med det. Jag skulle också valt lexan, mycket enklare att jobba med.

Nästa bygge jag gör blir definitivt med lexan, spenderade säkert 3 timmar bara på att böja plexit 90 grader

Permalänk
Medlem

Makrolon är lättast att jobba med. Dock även dyrast. Plexi finns i mjukare varianter också, som inte spricker vid misshandel ;). Dock så är all plastglas repbenäget. Testa om du kan köpa en liten bit 1,5mm glas från glasmästaren istället. Där jag jobbade innan brukade de göra sånt när dom hade tid över och ge bort den.

Visa signatur

i7 940 @ 3,5Ghz | Asus Rampage II extreme | 3x2gb 1600Mhz DDR3 | Radeon HD 4870 1Gb | 2Tb HDD | Cosmos 1000 | Windows 7

Permalänk
Medlem

Hmm

Ojdå.. fel tråd

Permalänk
Medlem

Drar upp denna tråd istället för att göra en onödig ny.

Funderar mycket på det med att lackera plexi, hittat en hemsida nu med plexi som har relativt bra priser men undrar om man kan tjäna in en slant på att lackera plexit istället för att köpa vit plexi som jag vill ha.

Jag har vit bra färg hemma med en bra grå primer till, funkar nog på plast, då det funkar på en massa annat.

http://www.plexiglasshopen.se/shop/product/plexiglas-xt-ofarg...

http://www.plexiglasshopen.se/shop/product/plexiglas-gs-vit-w...

Är ju ingen jätteskillnad men jag tänkte mest på det när jag har färg hemma redan, sen ska plexit bockas och bearbetas, tänkte att lack på det på slutet skulle sitta fint, men om färgen inte sitter och blir dålig är det värt att betala 300kr istället.

Vad tror ni ? hur ska man bearbeta plasten innan man lackar den ?

Visa signatur
Permalänk

ska du lackera den med spruta eller burk?.

med burk hade jag nog inte förarbetat nånting, kanske köpt ngn form av skotte och skottat till det. men färgen ska sitta bra utan detta.
lackerar du det med spruta hade jag nog skottat försiktigt innan.

jobbar på lackverkstad men har ingen erfarenhet av genomskinlig plast, hade det dock varit svart plast eller whatever så hade jag skottat innan.

skotta gör man ju med en liten duk, som svinto fast mkt finare givetvis.

Visa signatur

Mobo: Gigabyte GA-EX58-UD5, X58 CPU: Intel Core i7 920 Quad Processor Mem: Corsair TWIN3X 1600MHz DDR3, 6GB GPU: 2x Gigabyte GeForce GTX 580 1536MB PhysX Windforce3 SLI Lagring: OCZ Vertex2 60gb&120gb (1TB Storage WD) @ Corsair 800D

Permalänk
Medlem
Skrivet av PimPStaRDeluX:

ska du lackera den med spruta eller burk?.

med burk hade jag nog inte förarbetat nånting, kanske köpt ngn form av skotte och skottat till det. men färgen ska sitta bra utan detta.
lackerar du det med spruta hade jag nog skottat försiktigt innan.

jobbar på lackverkstad men har ingen erfarenhet av genomskinlig plast, hade det dock varit svart plast eller whatever så hade jag skottat innan.

skotta gör man ju med en liten duk, som svinto fast mkt finare givetvis.

Det är på burk, plastic-kote gloss super vit är färgen, vet inte om det är en av dom bättre men gick lös på över 100kr iaf, har även metal primer grå men vet inte om man törs använda sig av den på plast.

Skotta säger du, ska man bara putsa plasten eller så ? inget fint slippapper som gäller ? Fäster färgen om man bara rengör och putsar ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ygd3n:

Det är på burk, plastic-kote gloss super vit är färgen, vet inte om det är en av dom bättre men gick lös på över 100kr iaf, har även metal primer grå men vet inte om man törs använda sig av den på plast.

Skotta säger du, ska man bara putsa plasten eller så ? inget fint slippapper som gäller ? Fäster färgen om man bara rengör och putsar ?

Blir smårepor med skotteduk som färgen fäster utmärkt på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dero:

Blir smårepor med skotteduk som färgen fäster utmärkt på.

Men vad är det för typ av duk, har vax duk som är dom trådremsor, funkar det ?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur