Permalänk

Kemiteknik med fysik?

Hallå, sitter här och funderar på vad jag ska göra nu när jag snart tar studenten. Jag går natur nu och mina betyg är helt okey så jag har ganska mycket att välja mellan för fortsatt utbildning. Eftersom jag är intresserad av både kemi och fysik samt vill ha förutsättning att tjäna mycket pengar kändes kemiteknik med fysik som en bra utbildning. Det är på Chalmers jag ska gå förövrigt.

Finns det någon här som går den linjen eller som funderar på att själv gå där? Skriv gärna om ni vet något som kan vara bra att veta.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Du kommer på den linjen få läsa mycket kemi och en del fysik.
Observera dock skillnaden mellan kemi och kemiteknik.

Mycket förenklat:
kemi = hur ämnen reagerar med varandra etc.

kemiteknik = hur man designar en reaktor för en viss reaktion, en fabrik för framställning av ett visst ämne etc.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Glömsk

Diverse trivia:

1) Dolph Lundgren studerade Kemiteknik.

2) Det är brist på kemiingenjörer i USA, så de har högst ingångslön av alla ingenjörer (vad jag vet).

3) Det verkar vara tvärt om i Sverige - finns inte tillräckligt med jobb för närvarande. Det kan ju komma att ändras dock.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Hedersmedlem

En mycket högt uppsatt chef på ett av sveriges största kemiföretag tyckte inte att den svenska kemiutbildningen höll tillräcklig klass, så de kör all sin fou utomlands/med utländska kemiingenjörer. Huruvida det (med kvaliteten) verkligen är sant vet jag dock inte.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk

Hur fungerar utbildningen på högskolan? Är det några föreläsningar och sedan läsa mycket själv? Man får köpa allt kursmaterial själv också? Är kurserna helt på svenska eller är det en del engelska också?

Ska söka till Chalmers i höst. Men jag hade tänkt att söka till väg och vatten.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Hedersmedlem

På LTH blandas föreläsningar och övningar. Allt kursmaterial köper man själv. De flesta (i min klass, men I brukar vara lite speciellt) närvarar på de flesta föreläsningarna men det är en del som väljer att läsa in materialet själva. Det beror såklart mycket på föreläsarens kvalitet, och i viss mån nivån på kursen.

Räkna med runt 40-timmars veckor (ibland mer, oftast mindre och brutalt mycket mer under tenta-p) om du är normalbegåvad iaf. Jag går i princip på alla föreläsningar och gör de övningsuppgifter vi skall, de hinner man dock aldrig göra under övningspassen så vi brukar sitta ett gäng under "håltimmar". Det viktiga är att hitta rutiner som passar en själv.

Trivia: Det är jag och en tjej som läser kemiteknik som alltid är uppe klockan 7 på morgonen i korridoren

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gamefreak
Hur fungerar utbildningen på högskolan? Är det några föreläsningar och sedan läsa mycket själv? Man får köpa allt kursmaterial själv också? Är kurserna helt på svenska eller är det en del engelska också?

Ska söka till Chalmers i höst. Men jag hade tänkt att söka till väg och vatten.

På Chalmers läser man två eller ibland tre kurser på 7 veckor. Åttonde veckan tentar man. Under dessa 7 veckor är det en del föreläsningar, labbar och räkneövningar. Exakt hur det är upplagt beror helt på kursen. I vissa kurser finns det mycket schemalagd räkneövningstid med handledare och i andra kurser får man bara demonstrationer där en doktorand räknar exempeltal på tavlan och så får man räkna själv på fritiden.
All kurslitteratur får man köpa själv men om man frågar sin phadder snällt under nollningen brukar man få köpa eller låna böcker av denna. Det sitter också ofta uppe lappar från folk som säljer sina gamla böcker. Annars kan man ofta spara lite pengar genom att köpa online men det händer att folk inte får sina böcker på flera veckor då.
I börjar är det nästan bara svenska men det brukar bli mer och mer engelska. Många mastersprogram är helt på engelska. I början av tvåan läste jag min första kurs helt på engelska och sen dess har det varit lite blandat. Vissa kurser har varit halvt på engelska och halvt på svenska.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
På Chalmers läser man två eller ibland tre kurser på 7 veckor. Åttonde veckan tentar man. Under dessa 7 veckor är det en del föreläsningar, labbar och räkneövningar. Exakt hur det är upplagt beror helt på kursen. I vissa kurser finns det mycket schemalagd räkneövningstid med handledare och i andra kurser får man bara demonstrationer där en doktorand räknar exempeltal på tavlan och så får man räkna själv på fritiden.
All kurslitteratur får man köpa själv men om man frågar sin phadder snällt under nollningen brukar man få köpa eller låna böcker av denna. Det sitter också ofta uppe lappar från folk som säljer sina gamla böcker. Annars kan man ofta spara lite pengar genom att köpa online men det händer att folk inte får sina böcker på flera veckor då.
I börjar är det nästan bara svenska men det brukar bli mer och mer engelska. Många mastersprogram är helt på engelska. I början av tvåan läste jag min första kurs helt på engelska och sen dess har det varit lite blandat. Vissa kurser har varit halvt på engelska och halvt på svenska.

Är engelskan svår då? Har bara G i engelska och är rädd att det ska bli för svår engelska. Lite jobbigt att blanda svenska och engelska också.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem

Det blir en del teknisk engelska, kan man säga. Men man kommer in i det så det mesta löser sig. Jag har bara haft en kurs på engelska än, då menar jag alltså att föreläsningarna var på engelska. Kursmaterialet är dock ofta på engelska.

Läser Elektroteknik på Chalmers btw.

Visa signatur

En anonym kommentar hos Kent Persson (M):

"Nu skall han [Christian Engström] tydligen gå och göra precis det han sade innan valet, förstår att det känns främmande för en moderat."

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gamefreak
Är engelskan svår då? Har bara G i engelska och är rädd att det ska bli för svår engelska. Lite jobbigt att blanda svenska och engelska också.

Din engelska är säkert bättre än de flesta föreläsarna. Kan inte påstå att engelskan ligger på särskilt hög nivå i böckerna heller men det är rätt mycket facktermer men det går ju inte att komma ifrån.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gamefreak
Är engelskan svår då? Har bara G i engelska och är rädd att det ska bli för svår engelska. Lite jobbigt att blanda svenska och engelska också.

Nej, engelskan är inte "svår", den består av teknisk engelska (som är precis lika svår att lära sig som det svenska ditot, nästan oberoende av vilka förkunskaper man har i engelska, bara man kan grunderna).

Du får tänka på att då mycket vetenskap görs över hela världen så är det sällan man skapar och använder engelska som bara förstås av en minoritet. Vetenskapen handlar om att presentera resultat, inte att skriva noveller.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!