Vad händer om man trycker i FÖR MYCKET minne?

Permalänk

Vad händer om man trycker i FÖR MYCKET minne?

Jag har ett moderkort (ett socket 775, ECS) som enbart stöder totalt 2 GB minne (DDR2-667), och moderkortet har bara två slots för minnena.

Vad skulle hända om jag tryckte in 2 x 2 GB (DDR2-6400)-minnen i moderkortet? Tror ni att det skulle fungera? Skulle datorn inte vilja starta alls, eller skulle det fungera, men att bara 2 GB skulle utnyttjas?

Tacksam för svar och spekulationer.

Visa signatur

"plattan som moderkortet är uppbyggt på (minns ej vad det heter)" - muhihihaha

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns risk för att datorn inte går igång, så kolla gärna vad ditt ECS-moderkort har för namn och nummer, så kanske vi kan hjälpas åt att hitta en ev lösning på detta

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd

PIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIP är ett av möjliga scenarion

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Det finns risk för att datorn inte går igång, så kolla gärna vad ditt ECS-moderkort har för namn och nummer, så kanske vi kan hjälpas åt att hitta en ev lösning på detta

Oj! Det är den här modellen: Klick!

945GCT-M2 (V1.0)

I manualen och på specifikationen på hemsidan står det att 2 GB är max, men det står på features-biten på hemsidan att det stöder 4 GB. Konstigt.

Det står också: Support DDR2 667/533/400 DDR2 SDRAM

Nämner inget om DDR2 800. Innebär det att hastigheten i sig inte stöds, eller att minnen över huvud taget inte kommer att fungera?

Visa signatur

"plattan som moderkortet är uppbyggt på (minns ej vad det heter)" - muhihihaha

Permalänk

Lånar denna tråd lite då rubriken passar bra. Har nyss beställt nytt MB till min AM2-processor (inte AM2+), kortet "stöder" 16GB (4x4GB) enligt specs, men vad jag vet stöder AM2 bara 8 (4x2GB). Funkar detta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tipsaossgärna
Oj! Det är den här modellen: Klick!

945GCT-M2 (V1.0)

I manualen och på specifikationen på hemsidan står det att 2 GB är max, men det står på features-biten på hemsidan att det stöder 4 GB. Konstigt.

Det står också: Support DDR2 667/533/400 DDR2 SDRAM

Nämner inget om DDR2 800. Innebär det att hastigheten i sig inte stöds, eller att minnen över huvud taget inte kommer att fungera?

Läser man vad intel skriver om 945GC är det max 2GB minne, och 533/800FSB.
Förmodligen är det en artificiell begränsning för att chipsetet inte ska hamna annat än på budgetmoderkort, och den kan tillverkarna lätt gå runt.
Tittar man på version 2 av moderkortet skriver ECS "After ECS validation, this board can support DDR2 max to 4GB, please refer to memory support list"

Vad gäller minnets hastighet pekar jag på signaturen.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Vad gäller minnets hastighet pekar jag på signaturen.

Okej, men då jag har ännu en fråga angående detta. Jag har en gammal laptop från 2003 (HP Pavilion ZE-4500) som använder sig av DDR-minnen med hastigheten 200 MHz. När jag skulle uppgradera denna så köpte jag ett 333 MHz-minne extra, och datorn vägrar att utnyttja detta. Det syns i Everest och CPU-Z, men datorn upptäcker bara den ena minnesstickan (den gamla, på 200 MHz). Byter jag plats på de två stickorna så blir det ingen skillnad, och om jag kör med enbart 333MHz-stickan så vägrar datorn att starta över huvud taget.

Visa signatur

"plattan som moderkortet är uppbyggt på (minns ej vad det heter)" - muhihihaha