Permalänk
Medlem

Biomedicin(sk analytiker?)

Hejsan!

Som ni kanske förstår av min något kryptiska trådtitel funderar jag på att läsa biomedicin efter gymnasiet. Jag går nu i trean på NV-programmet. Jag är ganska säker på att det är det jag vill läsa, men jag har stött på ett problem.

Programmen jag står mellan är kandidatprogram för biomedicin och biomedicinsk analytiker. Jag har ännu inte riktigt förstått vad skillnaden mellan dessa två program är. Universiteten jag är mest inne på just nu är Uppsala universitet där båda dessa program finns, eller Lunds universitet där det endast verkar finnas biomedicin.

Om ni har några andra tips vad gäller själva universiteten är det bra det med! Men det jag främst vill få reda på är skillnaderna mellan programmen. Det jag vill veta är vilka kurser som skiljer sig, och hur det kan se ut efter utbildningen för de båda, dvs vilka möjligheter det finns att läsa vidare och vilka sorters jobb man kan tänka sig att få när man är klar.

Tack på förhand!

Edit: Om det gör nån skillnad siktar jag på att läsa en master-examen efter, oavsett vilket program jag hamnar på.

Visa signatur

MSI K9N SLI Platinum - A64 X2 5600+ @ 3 GHz - 4GB Corsair XMS2-6400 4-4-4-12 - MSI GeForce 8800GTS 320MB OC - Aspire 520W

Permalänk

Biomedicin är mer av en teoretisk utbildning, BMA är lutad mot loboratoriearbete(praktisk).

Vill du få nobelpris väljer du biomedicin, vill du labba väljer du BMA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dranshmont
Biomedicin är mer av en teoretisk utbildning, BMA är lutad mot loboratoriearbete(praktisk).

Vill du få nobelpris väljer du biomedicin, vill du labba väljer du BMA

Hm okej, ja det var väl något sådant jag kunde tänka mig att det var. Det betyder alltså att det är väldigt svårt att få jobb som biomedicin:are eller? Är arbetsmarknaden bättre för en analytiker? Jag vill ju trots allt utbilda mig till något jag kommer kunna jobba med och få betalt för, inte bara göra det för skojs skull

Visa signatur

MSI K9N SLI Platinum - A64 X2 5600+ @ 3 GHz - 4GB Corsair XMS2-6400 4-4-4-12 - MSI GeForce 8800GTS 320MB OC - Aspire 520W

Permalänk

vad är du mest intresserad av? Jobbar du med nått du gillar kommer du att få jobb...

Permalänk
Medlem

Vad jag är mest intresserad av? Det jag vet att jag vill pyssla med är kemi/biologi inom området medicin. Sen exakta arbetsuppgifter har jag inte helt klart för mig vad det är jag vill göra. Rent generellt är jag nog mest lagd åt det teoretiska hållet mer än det praktiska, men jag har för det inga svårigheter med det ena eller det andra. Vilka arbetsuppgifter kan en person som läser biomedicin tänkas ha efter utbildningen? Forska/utveckla? En analytiker verkar vad jag förstår mest syssla med "vanligt labbgöra" t.ex göra patienttester och dylikt. Stämmer det eller har jag missuppfattat något?

Visa signatur

MSI K9N SLI Platinum - A64 X2 5600+ @ 3 GHz - 4GB Corsair XMS2-6400 4-4-4-12 - MSI GeForce 8800GTS 320MB OC - Aspire 520W

Permalänk

det stämmer

Permalänk
Medlem

Först: Båda ubildningar innehåller väldigt mycket lab. Se det så här:

BMA -> Program med yrkesexamen. Du kommer snabbt ut i yrkeslivet och får ett "riktigt" jobb. Inga krusiduller.

Biomedicin -> Program utan yrkesexamen. Utbildningen är väldigt karriärsinrikad med fokus på forskning. De flesta börjar inte i arbetslivet efter avslutad utbildning utan söker doktorandplatser, ofta på universitetet. Därför kan utbildningen bli väldigt lång: tänk 5+4 år om ska räkna med en doktorand utbildningen. Sedan gör man postdoc och sedan kanske du får en labass. tjänst. Om du fortsätter jobba för universitet blir du kanske docent och slutligen professor.
Angående yrken: Som biomedicnare så finns det ingen riktigt klar yrkesbeskrivning tycker jag. Detta kan kännas lite jobbigt under studierna. Kortfattat så jobbar man med forskning. Antingen på företag eller på universitet. Många åker utomlands. Alltså inte utveckling. Det är mer åt biotek hållet. Ett populärt yrke är annars att jobba som läkemedelskonsulent.

Slutsats: Sikta bara på det här programmet om dina ambitioner håller hela vägen.
Ps. Har själv har läst biomedicin :).

Permalänk
Medlem

Tack för svaren! Innan lutade jag ganska mycket åt biomedicin, men nu börjar jag bli mer inne på analytiker-hållet faktiskt. Men det är ännu ett år kvar tills jag behöver bestämma mig (ska göra lumpen först), så jag hinner nog ändra mig fram och tillbaka ett par gånger till :P. Men tack igen för svaren!

Visa signatur

MSI K9N SLI Platinum - A64 X2 5600+ @ 3 GHz - 4GB Corsair XMS2-6400 4-4-4-12 - MSI GeForce 8800GTS 320MB OC - Aspire 520W

Permalänk

Jag har besökt ett bakterielabb vid ett sjukhus. Om du tycker det verkar intressant att odla bakterier och föra in resultat i en dator är väl biomedicinsk analytiker ett bra val. Såklart kan du jobba inom annat. Vår guide talade om att idag är biomedicinsk analytiker en ganska allmän utbildning och du kan även jobba på ett kemlabb. Till skillnad ifrån när hon utbildade sig (30 år sedan? ).

Jag skulle själv kunna tänka mig arbeta som biomedicinsk analytiker, gärna på ett högrisklabb då det låter lite mer spännande, och att man får hantera lite farliga (och kanske ovanligare) bakterier och virus. Men frågan är hur lönerna är? Läste för ett tag sedan att de inte var så jättebra, surt att läsa i tre år och få halvkass lön. Klart man inte ska styra sitt liv efter lön (eller jo, lite ska man allt;)) men lite krav får man ha.

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem

Min syn på det hela.

BMA - Relativit lätt utbildning och lättare att få jobb eftersom det är legitimerat. Ger jobb som mest är rutinlab med liten chans/risk att få forska, om man inte doktorerar. Sjuksköterske-lön.

Biomedicinare - Halvtuff utbildning, mkt kemi (bläh) mm. Konkurrerar med molekylärbiologer, mikrobiologer och tekniska biologer om jobb. Forskningsutbildning, liten chans/risk till rutinlab men en möjlig press att doktorera för att få jobb. Bra lön.

Visa signatur

"Bullfest, bullfest hela dan"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av C22H28N2O
Jag har besökt ett bakterielabb vid ett sjukhus. Om du tycker det verkar intressant att odla bakterier och föra in resultat i en dator är väl biomedicinsk analytiker ett bra val. Såklart kan du jobba inom annat. Vår guide talade om att idag är biomedicinsk analytiker en ganska allmän utbildning och du kan även jobba på ett kemlabb. Till skillnad ifrån när hon utbildade sig (30 år sedan? ).

Jag skulle själv kunna tänka mig arbeta som biomedicinsk analytiker, gärna på ett högrisklabb då det låter lite mer spännande, och att man får hantera lite farliga (och kanske ovanligare) bakterier och virus. Men frågan är hur lönerna är? Läste för ett tag sedan att de inte var så jättebra, surt att läsa i tre år och få halvkass lön. Klart man inte ska styra sitt liv efter lön (eller jo, lite ska man allt;)) men lite krav får man ha.

Ingen aning om vad som är praxis idag när det gäller lönen, men morsan min är Biomedicinsk Analytiker på ett sjukhus / lasarett och tjänar idag mindre än vad jag som säljare på ett elektronikföretag gör, provision ej inräknad, på mindre timmar. Känns lite surt kanske iom att jag bara gick slumpad gymnasielinje och hon pluggade i x antal år och numera sitter på goa studieskulder.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum