Vilken nivå ska skatterna ligga på?

Permalänk
Glömsk

Vilken nivå ska skatterna ligga på?

Tror vi aldrig haft en poll om detta.

Medelsvensson betalar ungefär 60% i skatt. Detta är fortfarande högst i världen (räknar man dock in skatt för företaganade tror jag Danmark leder nu).

Ska skatterna för lönearbetare höjas, sänkas eller vara kvar på ungefär samma nivå som tidigare?

Här är en lista över några vanliga skatter i storleksordning:

Kommunal inkonstskatt (~30%): Den vanliga inkomstskatten.

Moms (25%): Köper du en vara för 1250 kr går 250 kr till staten. Finns några undantag dock, som mat och böcker.

Ålderspensionsavgift (10,21%): Används för att finansiera din pension.

Allmän löneavgift (7,49%): En generell skatt.

Sjukförsäkringsavgift (6,71%): Används för att finansiera din sjukförsäkring.

Finns givetvis fler skatter. Men ovan är de största.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Arbetsgivaravgift är väl också en typ av skatt. Har jag fel?

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Glömsk

Det är bara ett samligsnamn för ungefär 10 andra mindre skatter (bland annat sjukförsäkringsavgiften och ålderspensionsavgiften).

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vara överlycklig om de hamnade någonstans mellan 30 och 40%.

Visa signatur

“All that talk about ‘liberation’ twenty, thirty years ago, all the plotting, all the bodies, produced this, this impoverished broken-down country led by a gang of cruel and paternalistic half-educated theorists.” - Pham Xuan An, former vietcong general, 1999.

Permalänk
Avstängd

Röstade på "Bör sänkas till 50%" då jag tycker att arbetsgivaravgifterna är något höga.

Permalänk
Hedersmedlem

Tycker vi bör ha en platt skatt på 30 % (dvs som för inkomst av kapital). Moms har jag inga problem med. Hellre moms än skatt på arbete.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Jag tror att skatten kan ner till 50% utan att det påverkar välfärden om vi samtidigt rensar upp i de byråkratiska träsken.

Vidare så är jag för att man sänker skatterna för småföretagen. Det måste vara mer fördelaktigt att starta eget.

Permalänk
Medlem

Momsens 25% är inte jämförliga med de andra procentenheterna eftersom de är 25% av redan skattade pengar, inte av bruttolön.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Avstängd

Svår fråga. Jag väljer att dom bör ligga kvar på 60 % tills jag har hört vad exakt man kan dra ner på och vad som händer då.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Svår fråga. Jag väljer att dom bör ligga kvar på 60 % tills jag har hört vad exakt man kan dra ner på och vad som händer då.

Exakt. Skatterna sätts ju givetvis inte på en godtycklig nivå, utan den nivå som vid tillfället KRÄVS för att ge invånarna den samhällsnytta de förväntar sig.

Permalänk
Medlem

Runt 30% är rimligt.

Ta bort sjukförsäkringsavgift, och sänk momsen till 10%

Edit: Gör en edit för att fylla ut för det Zartax sa stämmer.
För förklara var jag tänkt man kan dra ner på för att kunnna dra ner på skatterna, så bort med gratis sjukvårt, privatisera allt och sänkta bidrag(social/akassa) och hårdare bestämmelser över vem som ska få det.

Sen så kommer den sänkta momsen öka köpkraften.

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem

Apropå skatter så är det väldigt lätt att prata om dem när man inte behöver koppla till någon budget. Känns som det blir en pseudodiskussion då.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Apropå skatter så är det väldigt lätt att prata om dem när man inte behöver koppla till någon budget. Känns som det blir en pseudodiskussion då.

Precis vad jag också tänkte.

Jag själv tycker inte skattenivån inte nödvändigtvis är fel, bara det att det slösas bort pengar på fel saker och byråkrati. T.ex. bort med kulturen, självklart skolmat och alla elever. Om någon elev inte kan/vill äta viss mat så är ett läkarintyg på deras allergi ett krav för att staten skall bekosta alternativ mat. Psykologisk som inte äta djur, är deras eget problem.

Så om staten tog till med hårdhandskarna så kunde skatten för min del t.o.m. vara högre. (det finns bra saker som infrastruktur, akutvård, betala av stadsskuld, tak och mat åt alla uteliggare etc)
Nu tror jag dock att mer skatt i praktiken leder till mer skit, så därför borde egentligen skatten sänkas så att staten inte får lika mycket pengar att slösa bort.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

http://sv.wikipedia.org/wiki/Nattv%C3%A4ktarstat

Således: Bör sänkas till 10% eller lägre

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olegh
Exakt. Skatterna sätts ju givetvis inte på en godtycklig nivå, utan den nivå som vid tillfället KRÄVS för att ge invånarna den samhällsnytta de förväntar sig.

Knappast. Om det skulle visa sig att det blir en hög med pengar över med nuvarande skattetryck skulle ju inte dom som bestämmer få för sig att sänka skatten, dom letar helt enkelt på nya hål att ösa ner överskottet i.

Om man vill sänka skatten drastiskt så är det väl ganska självklart att man även vill förändra den samhällsnytta som erbjuds.

Jag tycker 10% låter om en rimlig nivå, kanske ännu lägre. Jag har rätt att själv bestämma var mina pengar ska gå, så enkelt är det.

Permalänk
Medlem

I sann svensk anda tycker jag att skatten ska sänkas lagom mycket. Inte för mycket - inte för lite. Lagom.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

0% förstås, eftersom skatt inte blir mindre stöld bara för organisation X kallad staten tar in den istället för organisation Y kallad Berras Bråkstakar.

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem

Jag röstade på ca 20%. Och då menar jag själva inkomstskatten och låta alla övriga skatter ligga kvar på ungefär samma nivå. Skulle docka vilja sänka momsen lite, kanske få ner den till 20% eller 15% och låta inkomstskatten landa på ca 25%.

Finansieringen ska ske genom att minska på alla typer av bidrag utom studiebidrag, dom bör höjas lite för att vi ska få flera att studera. Men t ex. a-kassan, där bör man inte sänka själva ersättningen utan endast förkorta tiden man kan gå och dra benen efter sig. Folk kommer alltid att bli arbetslösa mot deras vilja och då ska man inte hamna i skiten pga det. Därför bör man få hög ersättning men under en kortare tid så att man skaffar sig ett nytt kneg.

Vi bör vi helt sluta skänka pengar till andra länder, även om det inte kostar så mycket är det av ren princip, att vi ska hjälpa oss själva innan vi hjälper andra. Sen skulle jag vilja rensa upp bland alla myndigheter och all annan pissbyråkrati som kostar multum.

Visa signatur

If you're havin' girl problems i feel bad for you son
I got 99 problems but a bitch ain't one

Permalänk
Medlem

Jag tror att den bästa utsikten för Sverige är att höja skatten till 100%, ge alla medborgare endast det nödvändigaste(mat, kläder, hygien och sjukvård, men ingen tv eller godis och annat sjukt lyx) och satsa alla ägg i samma korg. Vi satsar alla våra resurser på att kunna mutera oss till en superintelligent, spirituellt upplyst gorilla/mammut-liknande superart som kan göra fotosyntes och idissla för att sedan bli fredfulla nomader, vandrandes i fjälltrakterna som historieberättare. Lite som Plupp/Snusmumriken möter Buddah och Umaro.

Visa signatur

kärlek.

Permalänk

Borde inte vi ha samma skatt som de flesta andra EU-länder? De ligger väl runt 40% så en liknande nivå i Sverige borde fungera.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem

röstade på att behålla den på nuvarande nivå då jag inte fått någon uppgift om vad som skulle kunna skäras ner på vid sänkning

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mattias
Jag tror att den bästa utsikten för Sverige är att höja skatten till 100%, ge alla medborgare endast det nödvändigaste(mat, kläder, hygien och sjukvård, men ingen tv eller godis och annat sjukt lyx) och satsa alla ägg i samma korg. Vi satsar alla våra resurser på att kunna mutera oss till en superintelligent, spirituellt upplyst gorilla/mammut-liknande superart som kan göra fotosyntes och idissla för att sedan bli fredfulla nomader, vandrandes i fjälltrakterna som historieberättare. Lite som Plupp/Snusmumriken möter Buddah och Umaro.

+1

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Vart är alternativet -10% med fler? Jag är fan sugen på att staten säljer allting och att alla pengar betalas ut över tid för att gottgöra den skada staten gjort för nuvarande och framtida människor. Usch...

Visa signatur

Into the Web Browser for iPhone, http://www.intothewebbrowser.com/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [cyb]
0% förstås, eftersom skatt inte blir mindre stöld bara för organisation X kallad staten tar in den istället för organisation Y kallad Berras Bråkstakar.

Med 0% statlig skatt så kommer ju det inte finnas någon stat och Berras bråkstakar kan ta 100% av din inkomst.

Permalänk
Medlem

Jag tycker nog de borde sänkas en del, till runt 40% åtminstone. Det finns ett symbolvärde i att vi själva får ha mer bestämmanderätt över våra pengar än vad politikerna har.

Jag tror det skulle funka också. Jag tar budgettaken som exempel - det har skurits ner och det har gnällts, men taken har hållit och statsfinanserna har hållits sunda i mer än tio år. Jag tror en skattebegränsning skulle kunna fungera på ett liknande sätt - man sätter en statlig eller kommunal gräns för hur hög skatt man tänker ta ut, och sen får man anpassa budgeten efter det.

Jag är också en stor anhängare av platt (rättare: proportionerlig) skatt, oavsett inkomsttyp. Tjänar man 100 kronor betalar man kanske 32 i skatt, oavsett om inkomsten kom från arbete eller aktieutdelning eller lotterivinst eller vad det nu kan vara. På köpet får man ett superenkelt skattesystem som knappt behöver några deklarationer alls, varvid man kan spara in några tjänster hos skatteverket. Förhoppningsvis skulle även svartjobben minska.

En annan av mina favoritidéer är höjd och mer flexibel pensionsålder. Har man ett någorlunda akademiskt yrke så är det inga problem att arbeta deltid upp till 70-80 års ålder. Ge generösa skattevillkor till äldre som väljer att jobba vidare efter 65 - det lär ju ändå bli billigare än att betala ut pension till dem.

Jag måste dock erkänna att detta är ett scenario på längre sikt. Att minska statsbudgeten med en tredjedel, 256 miljarder, är inget man gör i en handvändning. Det skulle krävas många obekväma beslut för att kunna verkställa det, och vid varje beslut måste man ställa sig frågan: är det värt det?

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Knappast. Om det skulle visa sig att det blir en hög med pengar över med nuvarande skattetryck skulle ju inte dom som bestämmer få för sig att sänka skatten, dom letar helt enkelt på nya hål att ösa ner överskottet i.

Om man vill sänka skatten drastiskt så är det väl ganska självklart att man även vill förändra den samhällsnytta som erbjuds.

Jag tycker 10% låter om en rimlig nivå, kanske ännu lägre. Jag har rätt att själv bestämma var mina pengar ska gå, så enkelt är det.

Att det helt plötsligt skulle bli pengar över förefaller inte särskilt troligt, men om, varför skulle det då vara fel att använda de pengarna till saker som man fått prioritera lägre än man velat? Om det inte skulle finnas några "hål" värda att stoppa ner pengarna i är det ju uppenbart att skatten är för hög. Majoriteten tycker nog att det i dagsläget finns sådana här hål.

Vad gäller ditt andra påstående tror jag inte den saken är så säker. Ett ganska tydligt tecken på det är ju den svängande opinionen mot vår nuvarande regering efter deras skattelättnader. I ditt fall ställs ju saken i ett helt annat läge efter som du drar det hela till sin spets.

Och nej, riktigt så enkelt är det väl ändå inte. Åtminstone inte om du ska bo kvar här i Sverige.

Permalänk
Avstängd

60% låter lite vinklat, men hursomhelst. Jag tycker skatten är bra där vi har den. Sverige är ett stort land, vi har högre utgifter per capita än många andra länder.

Det glesare landet ger ineffektivare sjukhus och vårdcentraler då de måste vara fler och mindre. Ja det gäller ganska mycket. Även fast det är en "liten" post så behövs det mer asfalt och järnväg också. Men det illusterar bra min poäng.

Hade hela Sverige varit komprimerat till en tiomiljoners stad i malmö tror jag vi skulle kunna sänka skatten avsevärt med bibehållen standard.

Svenskens största förmåga är att vara missnöjd, och försöka se svart på saker och ting.
Ta till exempel "utanförskapet", när borgarna vann valet genom att spela på folks missnöje med alla fuskare som det sades fanns överallt. Man pratade om över en miljon i "utanförskap". Det man inte nämnde var att i frågan var Sverige tredje bäst i Europa! Bara Danmark (högre skatt, bättre försäkrings- och a-kassa) och Island hade bättre siffror. Och nu får vi se cancersjuka som tvingas ut i arbetslivet, då försäkringskassan får riktlinjer om att färre måste få bidrag eftersom tredje bäst i Europa inte duger.

Bland den mest arbetande befolkningen i hela världen ansågs arbeta för lite, så man skulle "uppmuntra" sjuka att arbeta med minskade bidrag och utskrivning. Tycker det är gnidet och snålt av gemene man om de tror de kan spara någon liten slant om det innebär att människor som inte längre kan stå ska tvingas jobba. Fast det är klart, alla känner inte till att de blivit felinformerade om svenskens arbetsvilja.

Roligt att de missnöjda svenskarna som vill ha kakan och äta upp den fortfarande tror att det dräller med fuskare och att alla andra länder arbetar mer än vi. Vi kan inte ha lika låg sjukskrivning som Italien som vi samtidigt jobbar i snitt 15 år längre in i ålderdomen! Men det håller man tyst om för det gynnar inte propagandan som ska leda till skattesänkningar.

Förövrigt förespråkar jag rättvis platt skatt, samtidigt som den kontraproduktiva förmögenhetsskatten ska avskaffas.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
...Bland den mest arbetande befolkningen i hela världen...

nej

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem

bud_bundy och -boris- summerade ungefär mina åsikter.

Permalänk
Medlem

Jag kan tänka mig att skatten höjs, men då ska verkligen allt vara gratis, det ska inte kosta 150 kr för att gå till läkaren, inte 1500 för ett månadskort för en tågsträcka på 4,5 mil mellan två sydsvenska städer, inte kosta något för svenska skattebetalare att åka över öresundsbron eller flyga med inrikesflyget.

Dock skulle detta inte fungera... men det är en god tanke, speciellt för oss som är studenter;)

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10