Permalänk
Medlem

Lönesamtal

[edit] Bah, tusan! Såg att jag la diskussionen i fel forumdel, önskvärt är det om en mod flyttar den till lämpligare ställe. [/edit]

Hejsan allesammans!

Nu är det så att jag ska ha lönesamtal på måndag efter lunch.

Jag har jobbat hos arbetsgivaren som first line support och SPOC (single point of contact) sen april -08.

Men sen december har jag börjat med att drifta, administrera och förbättra vårt ärendehanteringssystem, och de skickade mig på en 5dagars kurs i Köpenhamn för det ändamålet. Utbildningen kostade 30 000kr +.

Det är jag och en till som jobbar med detta, låt honom kallas "Kalle".

Kalle sitter 100% med detta och har 26 000 i månadslön, innan skatt. Han har ca 4 års erfarenhet av detta jobbet.

Min nuvarande lön (som support) är 20 500kr/mån.
Vad är rimligt för mig att vilja ha i lön? Jag tänkte gå ut på 25 000, och slutligen sikta på 23 000 innan skatt.

Eller ska jag sikta högre och hoppas på det bästa?

Chefen, låt oss kalla henne "Lena", är en väldigt bra och rättvis chef och jag vill inte klampa på med något helt absurt lönekrav som sabbar vår medarbetare-chef-relation.
Eller är chefer vana vid skambud i allmänhet och "glömmer av" det så fort förhandlingen är slut och man gått utanför dörren?

Detta är mitt livs första lönesamtal, därför jag är lite fundersam.

Jag har försökt prata med mitt fack, som säger att ta kontakt med lokala fackföreträdaren som i sin tur inte svarat på mail eller telefon de senaste 2 veckorna.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

detta skulle vara intressant att få svar på då jag har något liknande kan man säga.. sitter på nybörjarlönen och har snart jobbat heltid ett år.. där jag varit på flera kurser av olika slag samt placerats ut på mer ansvarstagande inriktningar i företaget.. antar att det inte är långt kvar innan denna diskussion hamnar på mina fötter också.

Visa signatur

| Win7 x64 | Intel i2500k | P67A-C45 | 2x4GB DDR3 | Asus Geforce GTX570 DCII | 650W |
www.twitch.tv/leeftv

Permalänk
Medlem

Ska Kalle med löneförhandla snart?

Om det är fallet hade jag begärt vad Kalle har idag, då han säkert kommer att höja sin lön vid förhandling.

Visa signatur

Navigare necesse est, vivere non est necesse.

Permalänk
Medlem

Om du kan komma med konkreta saker som du har åstadkommit/gjort och lägga fram de på ett bra sätt så är det bara att köra. Sen om du har fått nya ansvarsområden ska du trycka på det också. Sitt bara inte och säg att du har gått den och den kursen och påbörjat det och det, utan ge exempel på resultat!

Har Kalle arbetat på företaget i 4 år? Om han har den lönen efter så lång tid kan det bli svårt för dig att komma upp i den nivån nu med tanke på att du inte ens har jobbat ett år. Däremot skadar det inte att försöka!

Lycka till!

Permalänk

Re: Lönesamtal

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zlayphir
[edit] Bah, tusan! Såg att jag la diskussionen i fel forumdel, önskvärt är det om en mod flyttar den till lämpligare ställe. [/edit]

Hejsan allesammans!

Nu är det så att jag ska ha lönesamtal på måndag efter lunch.

Jag har jobbat hos arbetsgivaren som first line support och SPOC (single point of contact) sen april -08.

Men sen december har jag börjat med att drifta, administrera och förbättra vårt ärendehanteringssystem, och de skickade mig på en 5dagars kurs i Köpenhamn för det ändamålet. Utbildningen kostade 30 000kr +.

Det är jag och en till som jobbar med detta, låt honom kallas "Kalle".

Kalle sitter 100% med detta och har 26 000 i månadslön, innan skatt. Han har ca 4 års erfarenhet av detta jobbet.

Min nuvarande lön (som support) är 20 500kr/mån.
Vad är rimligt för mig att vilja ha i lön? Jag tänkte gå ut på 25 000, och slutligen sikta på 23 000 innan skatt.

Eller ska jag sikta högre och hoppas på det bästa?

Chefen, låt oss kalla henne "Lena", är en väldigt bra och rättvis chef och jag vill inte klampa på med något helt absurt lönekrav som sabbar vår medarbetare-chef-relation.
Eller är chefer vana vid skambud i allmänhet och "glömmer av" det så fort förhandlingen är slut och man gått utanför dörren?

Detta är mitt livs första lönesamtal, därför jag är lite fundersam.

Jag har försökt prata med mitt fack, som säger att ta kontakt med lokala fackföreträdaren som i sin tur inte svarat på mail eller telefon de senaste 2 veckorna.

Jobbar du på Tieto?

Permalänk
Medlem

OBS: Detta är endast min åsikt och jag har inte någon erfarenhet av lönesamtal själv.

Ja, i alla fall så tycker jag det låter som du bör vara nöjd med din nuvarande lön om man jämför med vad "Kalle" har efter 4 år. Om du vill nämna en siffra under samtalet tycker jag att någonting över 23k skulle vara helt orimligt med den information du skrivit. Att du fått gå en utbildning på några dagar som företaget betalat(?) tycker jag absolut inte borde vara någon anledning till lönehöjning.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Jag vill ju inte gå ut för hårt, jag vill ju vara realistisk och inte komma in med något drömscenario som får chefen att titta snett på mig direkt.

Fresh Prince - Nej, inte Tieto.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Berätta hur det gick sen!

Permalänk
Medlem

en extra tusenlapp och ett gymkort? du pensionssparar va?

Visa signatur

| Win7 x64 | Intel i2500k | P67A-C45 | 2x4GB DDR3 | Asus Geforce GTX570 DCII | 650W |
www.twitch.tv/leeftv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crow2
en extra tusenlapp och ett gymkort? du pensionssparar va?

Om du INTE gör det, fortsätt i den stilen!

Permalänk
Medlem

20.5k som telefonsupport låter lite överbetalt. Fattar det som att du var tele support iaf.

Sånt folk brukar väl få 15000? Eller vad är minimumlönen?

Visa signatur

[]i5-2500k[]16gb[]R9-290[]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wa
20.5k som telefonsupport låter lite överbetalt. Fattar det som att du var tele support iaf.

Sånt folk brukar väl få 15000? Eller vad är minimumlönen?

15000 låter jävligt mycket med tanke på att minimumlönen för en elektrikerlärling ligger på runt 13600.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk

Pratar ni före eller efter skatt nu?!

Visa signatur

Just cuz I'm not paranoid doesn't mean they aren't watching

Permalänk
Medlem

Alltid före skatt.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Lärlingslön räknas väl inte. Är man ens fast anställd då?
Elektriker tjänar helt ok. Tom riktigt bra efter ett par år.

Ja, alltid före skatt.

Visa signatur

[]i5-2500k[]16gb[]R9-290[]

Permalänk
Medlem

En lärling är 'fast anställd' (Tills vidare anställning), du kan ju inte projektanställa längre och jag tror att arbetsgivaren inte får säga upp en lärling innan lärlingstiden är slut om han inte har väldigt goda själ.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Okok. Men lärlingslön räknas fortfarande inte

Visa signatur

[]i5-2500k[]16gb[]R9-290[]

Permalänk

Löneförhandla en måndag? Satsa på fredagar istället!

Permalänk
Medlem

Haha, du tänkte alltså att 25 000 låter rimligt för att du gått en 5-dagarskurs? 5-dagar och lite extra uppgifter (hyfsat okvalificerat eftersom allt som krävs är en 5-dagarskurs) motiverar en löneförhöjning under rådande lågkonjunktur på över 20%? 22-23000 (förutsatt att du vill ha en chockeffekt) låter mer rimligt att gå ut med. Sen kanske det landar på 21500 eller nåt.

Permalänk
Medlem

Tipsen jag har lärt mig är att alltid lägga frågan till chefen istället i form av "Vad tycker du jag är värd?" då det är mycket svårare för chefen att säga en låg siffra då. Men samtidigt då måste du ju vara beredd på att visa upp resultat. Tryck mycket på punktlighet (om du nu är det) och bristen på frånvaro (samma sak där, om du har det).

Visa signatur

Dator: i9 12900K @5.2 all core, Arctic Freezer II 420mm, Asus Z690 Hero, 32gb 6000MHZ CL34 DDR5, Asus RTX 3090 TUF OC , Asus Strix 1000w Nätagg, 1x1TB NVME Systemdisk, 2x500GB NVME Gamingdiskar, Fractal Meshify 2 XL, 32" Samsung Odyssey G7 240hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Haha, du tänkte alltså att 25 000 låter rimligt för att du gått en 5-dagarskurs?

Nje inte rimligt direkt kanske, men det är ju en förhandling och läste en del diskussioner och "tips" angående löneförhandling och rätt många av dem sa att man skulle gå ut skyhögt eftersom "chefen är van vid förhandlingar"...

Aja, vi får se hur det går... skulle jag få 25k så blir jag ju jäkligt glad iaf. ;D

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk

Det är säkert väldigt annorlunda i Kina, men jag tar helt enkelt andra jobberbjudanden och vidarebefordrar dem till min chef. Hon blir nervös och det ger mig mycket mer att löneförhandla om

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk
Medlem

Sådär då var det samtalet över...

Det var tydligen inte på det sättet jag trodde man skulle ha löneförhandlingar på, som man gjorde här.

Utan vi satt med papper och penna och det var mer som en intervju, och senare någon gång (när chefen vet vilka pengar hon kan röra sig med) så kommer det bli ett löneutfallsmöte och då får jag reda på hur det blev.

Men jag lyckades tjöta till mig en ny dator att ha på jobbet iaf. ^^

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Inaktiv

På mitt förra jobb så löneförhandlade jag (efter endast 6 månader på arbetet) och lyckades öka min lön med 45 kr per timme innan skatt, det blir ett par tusen till klirr i kassan

Permalänk
Medlem

Borde tecknats ett kollektivavtal där det ingår automatisk löneförhandling /år som facket fixar så hade du sluppit detta själv.
Rättvis och jämställd lön som ingen kan klaga på är fördelen med kollektivavtal. Plus att alla får lika stor del av lönehöjning så att inte den som "slickar mest röv" får mest i lön.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crow2
en extra tusenlapp och ett gymkort? du pensionssparar va?

Du glömmer väl inte friskvårdsbidraget? Bättre använda det till gymkortet.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Borde tecknats ett kollektivavtal där det ingår automatisk löneförhandling /år som facket fixar så hade du sluppit detta själv.
Rättvis och jämställd lön som ingen kan klaga på är fördelen med kollektivavtal. Plus att alla får lika stor del av lönehöjning så att inte den som "slickar mest röv" får mest i lön.

Sjukt dålig system. Den som är värd mest löneförhöjning borde ju vara den som får det? Latmasken som presterar 50% sämre öän mig ska ju inte få samma löneförhöjning.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Sjukt dålig system. Den som är värd mest löneförhöjning borde ju vara den som får det? Latmasken som presterar 50% sämre öän mig ska ju inte få samma löneförhöjning.

Latmaskar bör styras upp av arbetsgivaren om inte, då är de de riktiga latmasken arbetsgivaren självt.
Individuella löner skapar bara icke jämställda löner vilket är bevisat.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Latmaskar bör styras upp av arbetsgivaren om inte, då är de de riktiga latmasken arbetsgivaren självt.
Individuella löner skapar bara icke jämställda löner vilket är bevisat.

På vilket sätt är det bevisat att individen inte själv vet bäst hur han eller hon presterar?

Varför ska jag som kanske jobbar 2 ggr hårdare än du inte få högre lön för detta?

Ex. Du och jag flätar korgar för arbetsgivaren, jag flätar på en timme 3 korgar, du hinner med 1. Ska vi alltså ha samma lön? Med din logik antar jag att du föreslår att jag ska fläta korgar i ett slöare tempo så att vi båda tjänar på arbetsgivarens tid?

Det betyder givetvis inte att du är lat men att jag är bättre på att fläta korgar.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Arbetsmoral finns på arbetsplatserna i Sverige trots kollektivavtal.
Tror du folk maskar medvetet för att de har kollektivavtal?

Likaså hur ställer du dig till om jag skadat mig på arbetsplatsen därför kan kanske jag bara p.ga skadan/handikappet fläta en korg och du hinner tre på samma tid.
Skall jag diskrimineras då och få lägre lön? Eller tycker du jag skall få sparken då också?

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1