Ingen garanti pga av damm ?

Permalänk
Medlem

Ingen garanti pga av damm ?

Tjena.
Lämnade in min skit dator Acer 5520 på lagning en andra gång för mer än 2 månader sen. Första gången va det laddaren som la av och det tog dom 3 månader innan dom ringde och sa att den va klar. Blev glad o skynda mig ner till onoff, väl nere så springer killen ut på lagret o ska hämta den han kommer tillbax efter en lång tid och säger : Vi har tyvärr tappat bort din laddre, men vi kan höra av oss när vi hittar den.
Jag blir väldigt förvånad och undrar va dom har för idioter som springer runt ute på lagret, och kräver en unerversal laddare undertiden tills dom hittar min. Efter myckt tjat o tjafs går han med på det. Dom har fortfarande inte hört av sig om laddaren efter 5 månader.
Men nu när ja lämna in datorn sist så va det för att jag fick ett lustigt mönster på skärmen efter ett tag när ja tittade på film och spela spel antar att det var något grafikkorts fel. Lämnade in datorn när det var 2 dagar kvar på garantin och efter 2 månader får ja ett brev där det står att det inte är något garanti fel då datorn var väldigt dammig inuti och det är det som har orsakat felet.
Och ja ska istället få betala 500 kr för service kostnader och ytterligare 2000:- om ja vill ha den lagad. Och sjyssta som dom är så är det gratis om ja vill skrota datorn.
Ringde upp dom och undra hur man skulle kunna rengöra datorn när man inte får öppna den. Jag får som svar att man kan dammsuga vid fläkt insuget/utblåset vilket ja har gjort och det har inte suttit speciellt mkt damm där vad ja har sett. Och ja frågar varför inte sånt går på garantin hon har inga bra svar mer än och sitta och va dryg och försöka koppla mig till olika personer hit och dit vilket ja ledsnar ganska fort på och lägger på.
Jag har kollat runt lite och sökt men hittar inget stans vad som gäller skador på dator pga av damm.
Så ja undrar om det är nån som vet vad som gäller och hur ja ska gå vidare med det här ?

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Konsumentverket, ARN

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Avstängd

Står ingenting i manualen om hur man ska rensa den från damm.
Dock står det i manualen att man ska vara försiktig för att ha den i dammiga miljöer.

I mina ögon har du rätt, tag kontakt med ARN, säg precis som det är.
Står somsagt inget i manualen om att du ska rensa de från damm med jämna mellanrum.

Permalänk
Hedersmedlem

Är dom uppenbarligen så inkompetenta att dom skyller på damm som felorsak. Så rekommenderar jag dig att kontakta konsumentverket i ditt område och ARN. Det rör sig då, enligt deras beskrivning som en konstruktionsfel i mina öron.

Såvida dom inte har en mystiskt manual som beskriver hur man rengör datorn från damm, utan att bryta plomberingen och samtidigt bryta garantivillkoren. (reserverar mig dock om du faktiskt bor i en extrem miljö (dammfabrik) och rengjort den först efter 2år)

När du kontaktar Acer igen via konsumentverket: ta då och reklamera varan och använda deras "servicesvar" & manual som bevis.
Mycket negativt har man hört om Acer innan, men detta tar nog priset.

Permalänk
Medlem

Reagarade faktiskt på deras råd att dammsuga vid fläktarna också. Det är ju det sista man ska göra med tanke på att man förminskar livslängden på fläkten och ökar risken för jobbiga oljud från den. Du har helt klart rätt i detta ärendet. Inget att diskutera. Hade jag varit som du så hade jag ringt till dem igen och lagt fram det som det är. Antingen så fixar dem det, eller så går du till ARN. Eventuellt försök snacka med nån teknisk chef där. Att skylla på damm var det löjligaste jag hört!

Edit: stavning.

Visa signatur

Fractal Design Define S - ASUS STRIX GTX 1060 6GB - Core i5 6600K @ 4.5GHz - be quiet! Pure Rock - Corsair 16GB CL13 2133MHz - Samsung 250GB SSD (OS) - ASUS Z170 PRO Gaming - Corsair RM750x 750W

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Tack för snabba svar.
Jag har nu ring till dom igen 4 gånger och även ring till acer.
Acer säger att dom inte har nått med det och göra utan att det är onoff´s verkstad som har hand om det. Onoff säger att det är acer som nekat att ta det på garantin.
Endel på onoff säger att man får plocka isär datorn och rengöra den och endel säger att man absolut inte får göra det. Olika uppgifter från vem man än pratar med. En av dom hävdar dock att garantin inte gäller så fort man har tagit upp datorn ur kartongen och startat den för då har den sugit in damm och då gäller inte garanti. När ja sedan frågar henne att hon menar att man inte ens får starta datorn som man köpt för att garantin ska gälla så säger hon bara att det va inte så hon mena och att hon inte tänker diskutera det här med mig. Dom säger även att dom har bild bevis som ja just nu försöker få dom att skicka till mig. För när dom berättar så låter det som om datorn har sugit in allt mellan himmel och jord. Vilket verkar omöjligt efter som den enbart har stått på ett bord där det inte är speciellt dammigt. Och nu säger dom att det ja ska få betala är Service avgift på 495 kr 1100 kr för och rengöra fläkten/datorn och att resterande fel på datorn ska gå på garantin. Tycker fortfarande att det är helt fel eftersom det inte står nånstans att man måste rengöra datorn med jämna mellanrum. Utan allt sånt säger dom nu i efterhand. Dom skulle iaf skicka bilderna nu så ja får se hur det ser ut i den. Och om den nu suger in så mkt damm som det låter på dom så verkar det ju som ett konstruktionsfel ?

Permalänk
Medlem

Om fläkten suger in saker så är det garanterat ett kontruktionsfel, då fläkten är där för att Blåsa Ut! den varma luften.

Visa signatur

MacBook Pro 13,3" C2D 2,26Ghz 2GB 1066Mhz RAM

Permalänk

Det är vid sådana hära tillfällen som man ska ha en inspelningsapparat vid telefon.
Att man ska dammsuga datorn(ESD vad är det?), garantin slutar gälla om man startar datorn, man ska plocka isär en bärbar dator och rengöra den för att behålla garantin är något att visa i svt plus.

Sedan angående damm så finns det en visst gräns i hur mycket damm det får vara, men har man datorn inne i en bostad och inte i hundkorgen så skall det inte vara något problem. Lite damm har alla i sina datorer, nå när bilderna kommer så går det avgöra om det nu är så extremt onormalt mycket damm du har fått. Detta kan såklart i sin tur bero på konstruktionsfel, att fläktarna fungerar som dammsugare.
*edit*
Stonken ovanför var före att påpeka detta med konstruktionsfel.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Jag har sett datorer som varit fulla med katthår och tjära från ciggareter så att hela lådan såg ut som en kladdig gul hårboll inuti. Fläktarna rörde sig inte en milimeter och var helt täckta med tjära från ciggen.

Den kunden nekade vi garanti.

En annan kund hade utspilld cola och en KYCKLINGVINGE!!!! inne i chassit.
även där nekade vi garanti.

Normalt dammiga datorer blåste vi rent med högtrycksluft och gav tillbaks till kunderna , vi stod för garantin hela vägen.

Hur dammig var din dator? Röker du,har katt? Gillar du att käka kyckling

Permalänk

Detta är just snyggt... jäkla skit företag som inte ta sånt på garantin.. gäller inte garantin så måste man få öppna upp sin dator och städa den ibland annars blir det så "ALLTID" för en annan får ju rensa ut damm ur lådan lite då och då för att det inte ska täppa igen annars får företagen faktiskt leverera med dammfilter som man kan städa utifrån datorn.. funkar faktiskt ypperligt.. så länge de inte konstruera det rätt får de skylla sig själva..

min brors grafikkort dog efter 5 månader.. öppnade datorn och konstaterade att den lilla fläkten inte rörde på sig pga allt damm så jag blåste rent den noga och sen skickade in varan=) gick jätte bra=) så det lönar sig att bojkotta företagen och bygga själv=) då får man göra som man vill och slipper bli lurade av försäljarna som inte kan nått ändå!!

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Medlem

Min mp3 som jag hade spillt mjölk i fixade onoff rätt bra tycker jag. Jag fick en helt ny ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoloth
Jag har sett datorer som varit fulla med katthår och tjära från ciggareter så att hela lådan såg ut som en kladdig gul hårboll inuti. Fläktarna rörde sig inte en milimeter och var helt täckta med tjära från ciggen.

Den kunden nekade vi garanti.

En annan kund hade utspilld cola och en KYCKLINGVINGE!!!! inne i chassit.
även där nekade vi garanti.

Normalt dammiga datorer blåste vi rent med högtrycksluft och gav tillbaks till kunderna , vi stod för garantin hela vägen.

Hur dammig var din dator? Röker du,har katt? Gillar du att käka kyckling

Jag har inte fått bilderna på datorn än, Han klarade inte och maila dom till mig så han skulle skicka dom med brev.
Röker ikke, men har en hund som dock inte får vara i mitt rum. Skulle inte tro att ja har nån kyckling i datorn heller.
Datorn är knappt ett år och har stått på ett relativt dammfritt ställe så kan inte tänka mig att det kan va så mkt damm i den.
Men det visar sig när ja får bilderna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stonken
Om fläkten suger in saker så är det garanterat ett kontruktionsfel, då fläkten är där för att Blåsa Ut! den varma luften.

Mja. Tänk dock på att luften som kommer ur datorn även kommer in. Annars finns det ingen luft att blåsa ut.

Permalänk
Medlem

Det är ett gissel rent generellt med damm i bärbara datorer om de används flititgt. Även om du inte har speciellt dammigt så kan det blir mer dammigt än normalt och du tex bor i ett hem med barn då man tar fram dammsugaren ofta. Jag vet folk som har bärbara som är av den lite bättre sorten. Alltså presterar mer. Dessa blir även mer varma och den värmen måste avledas med hjälp av fläktar. Desto bättre dator du har ju varmare blir den och desto högre fläktkapacitet behövs vilket leder till mer damm i datorn. De använder datorerna ganska mycket. 3-4 timmar per dag och genomsnitt. De måste även lämna in dem på service då och då för att blåsa bort dammet för annars dyker värmerelaterande problem upp.

Vad jag menar med detta inlägg är att tillverkaren vet om problemet med damm och borde därmed egentligen försöka skapa förutsättningar för kunden att få det så smidigt som möjligt.
Att neka garanti pga damm verkar ju helt orealistiskt.
Optoma har löst det på sin DLP teve genom att fläkten sätts en bit innanför ett filter som består av en slags metall som "suger åt sig dammet".
Filtret rengör man lite då och då (ca en gång per kvartal) genom att skruva av 3 skruvar... Flitret tvättar man av med vatten och en svamp.
Varför finns det ingen datortillverkare som har någon liknande lösning?
Det är i alla fall för mig helt ofattbart. Det fungerar ju.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Dammsuga är ju inte något man rekomenderar... jeeses... ska du suga tills lagren i fläkten ger med sig? Finns det guidelines för kundne hur han ska rengöra datorn?

Nä du... det man kan rekomendera är "luft på burk" och blåsa ut skiten med korta tryck växelvis från fläktarnas insug och utblås. Självklart när datorn är avstängd och både ström och batteri är bortkopplat... sedan pga att det kan ge lite kondens när man gör det så gör man bäst i att låta datorn stå ett dygn innan och ett dygn efter utan ström/batteri tillkopplat för säkerhets skull.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem

Lol! Kycklingvinge. Måste vara grymt kraftiga fläktar som sugit in den vingen.

Men angående detta ärende så kan de inte neka garanti p.g.a damm. På dom bara.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

acer har som sagt ingenting med detta att göra utan onoff har en lokal verkstad som sköter det där.

tycker det verkar vara ett solklart garantifel så stå på dig!
att dom skyller på damm låter bara löjligt, för då ska det vara bra jävla dammigt

Visa signatur

Logic is the art of going wrong with confidence.

Permalänk
Avstängd

Onoff har blivit en riktig maffia verksamhet. En gång försökte butikschefen lura på mig ett år gamla demohögtalare som han sa "bara stått framme två veckor". Frågade en annan i personalen som sa att de hade stått typ 1 år.
Köper bara damsugarpåsar nu på onoff

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Medlem

Jag handlade en helt ny psp på onoff en gång och när jag öppnade den var kablarna ihoptejpade med gaffa tejp och sen dess har jag aldrig handlat på onoff mer.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Acer-skärm på OnOff för inte alltför länge sedan. Jag tyckte dock att jag hörde ett pipande ljud från där strömsladden satt vilket var irriterande när jag skulle sova och rummet var helt tyst i övrigt. Så jag gick ner till OnOff och fick en ny skärm med mig hem utan några som helst problem, trots att han jag pratade med inte själv hörde något pip, men det som räknas är vad KUNDEN upplever sa han.

Nästa skärm var dock likadan så då ville jag byta till en Samsung istället men den var slut på onoff. Så jag fick tillbaka pengarna rätt in på kontot och gick till computercity och köpte en annan skärm. Tycker att jag blev grymt bra bemött av personalen på OnOff hela tiden! Kommer verkligen komma tillbaka!

Sammanfattningsvis kan man säga att vi har olika upplevelser av samma butikskeda, så allt är inte svart eller vitt. Jag rekommenderar i alla fall OnOff på Backaplan i Göteborg varmt!

Permalänk
Hedersmedlem

om de nu har så jävliga problem med damm så varför kan de inte fixa lite enkla dammfilter (tillverkarna that is)? ska det vara så jäkla svårt?

Permalänk
Medlem

Lustigt att ni skyller på OnOff när det inte är OnOff som bestämmer över verkstaden. Det är nämligen InfoCare som har hand om det. OnOff är bara en mellanhand.

Sedan finns det såklart rötägg inom varje bransch. Men får ni problem med någon anställd, ring mer än gärna och fråga efter butikschefen. Krånglar han/hon också, ring vidare till kundtjänsten. Inte svårare än så.

Till KILO: Jäkligt skumt det där alltså. Damm ska ingå i garantin, eftersom kunden inte kan rengöra sådant ordentligt. InfoCare krånglar ibland, men ta hjälp av OnOff-butiken så kan ni bråka lite mer. Vill de inte hjälpa dej, ring till 0774-404040 (kundtjänsten)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Prophan
Lustigt att ni skyller på OnOff när det inte är OnOff som bestämmer över verkstaden. Det är nämligen InfoCare som har hand om det. OnOff är bara en mellanhand.

Sedan finns det såklart rötägg inom varje bransch. Men får ni problem med någon anställd, ring mer än gärna och fråga efter butikschefen. Krånglar han/hon också, ring vidare till kundtjänsten. Inte svårare än så.

Till KILO: Jäkligt skumt det där alltså. Damm ska ingå i garantin, eftersom kunden inte kan rengöra sådant ordentligt. InfoCare krånglar ibland, men ta hjälp av OnOff-butiken så kan ni bråka lite mer. Vill de inte hjälpa dej, ring till 0774-404040 (kundtjänsten)

Jag vet inte om jag håller med. En utav de få anledningarna till att jag handlar saker i en "fysisk butik" är att jag har ett ställe jag kan gå till och klaga, vilket är 100 gånger smidigare än att sköta det per telefon eller mail. Då komplett har hand om elektronik och är den jag skulle gå till om min produkt felade så anser jag att dem borde ha kompetens nog att avgöra om något är rimlig eller inte.
I detta fall tycker jag att dem borde ha kompetens nog att inse att det inte är realistiskt att någon ska plocka isär datorn för att damsuga komponenterna! Därför tycker jag att dem borde kunna hjälpa till och se till att kunden (i detta fall KILO) får en fungerande produkt igen.

Jag tycker inte att man som affär kan sälja något och sedan avsägs allt ansvar från affären, vilket jag tycker att man gör om man säger att det inte är onoffs ansvar utan verkstaden som man borde klaga på.
Jag tror inte jag är ensam om att tycka så ...
//pscs3

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<