Kjell&Co, fel kabel = "död dator"?

Permalänk

Kjell&Co, fel kabel = "död dator"?

Hej alla, jag behöver lite input från er swecare.
Det är så att min far var på Kjell & Company för att inhandla en kabel för att koppla sin dator till sin tv(crt).
Nu är det så att jag vet att min far inte har tv-out på sin dator men han hade inte kollat med mig innan. Utan han gick direkt till Kjell och sa att han ville koppla sin dator till tv.

De gav honom en kabel som jag gissar (utifrån hans beskrivning av den) var denna http://www.kjell.com/?item=37687&path=
Såklart funkar denna inte, ingen tv-out = ingen s-video kontakt. Så han åker tillbaka och säger att denna inte passar. Han säger att han inte har en sån kontakt på sin dator.
Då säger denna Kjell anställd att, "aha men då är det denna kabel du ska ha", vilket var denna http://www.kjell.com/?item=39305&path=
Väl hemma så testar min far ovan kabel men självklart funkar denna inte heller, då denna enbart är till för projektorer som klarar av vga signal in på scart.

Nu till problemet, min far kopplar tillbaka sin lcd skärm till datorn och han får ingen bild på den. Det är först nu som han ringer mig och berättar vad som hänt och jag säger till han att köra datorn hem till mig. Nu har jag bara testat koppla in den på min skärm och det stämmer att skärmen får ingen signal från datorn.
Hans dator har också inbyggt grafikkort vilket gör det hela mindre roligt. Nu har jag inget agp eller pci grafikkort att testa med för att kolla om grafikkretsen på moderkortet bränts/kortslutits. Datorn låter heller inte konstigt när man startar den, inga konstiga långa/korta bios beep ljud.
Men jag vet inte om hela moderkortet pajat eller bara grafikdelen. Jag kom på att jag skulle kunna testa ta ut datorns minne för att kolla om den börjar beepa som den brukar göra när minne inte blivit insatt (kommer testa när jag kommer hem från jobbet).

Men nu undrar jag om Kjell har någon form av ansvar för vad som hänt? En del av mig tycker ju självklart att farsan får skylla sig själv. Vet man inte vad man gör får man stå sin kast. Men samtidigt så tycker jag att denna Kjell anställd inte skulle ha sålt en kabel som enligt deras egna hemsida säger "ska ej användas mellan dator till tv". Hade han bara sålt "riktiga" kablar som använda för just detta endamål skulle ingen skada ha skett, då farsans dator inte har någon tv-out. Han skulle då enklt bara få lämna tillbaka dessa kablar då han inser att han inte har sånna kontakter på sin dator. Men nu fick han en kabel där hans dator/tv hade dessa kontakter och fel kan ske. Sen undrar jag varför Kjell inte har någon varning att utrustning kan skadas om det kopplas mellan dator till tv. Och varför fråga dom inte honom om han har tv-out? och varför ge honom denna kabel som inte ska användas för detta ändamål?

Jag gick tillbaka till butiken med farsan och förklara situationen, men personalen där sa med all säkerhet att kabeln inte kan ha skadat hans dator eller tv.
Enligt dom skulle det vara "fysisk omöjligt". Men farsan har ju inte gjort något annat än just koppla bort lcd skärm sen koppla in denna kabel på dator till tv och när det inte funkade koppla tillbaka lcd skärm till datorn. De på Kjell var villiga att skicka farsans dator till deras serviceverkstad för att undersöka om kabeln kan ha orsakat hans fel. Jag tänkte inte på att fråga dom vad som händer om de kommer fram till att kabeln ej är fel orsaken. Kommer farsan då stå där med ~1000kr felsöknings avi från deras service eller vad? Jag kommer nog kika förbi där igen och fråga först om kostnaden för felsökning.

Men jag stör mig på att de säger att det är "fysisk omöjligt".... på deras sida över kabeln ifråga finns denna kopplingsschema http://www.kjell.com/content/media/images/items/item_pictures...
Kan någon säga mig om det är fysisk omöjligt att denna kortsluter något? eller om scarten har någon ström/volt som kan komma från tvn?
Samt att jag vet ju inte hur scartkopplingen ser ut inuti tvn.

Vad tror ni? och vad tycker ni? Vad mer kan jag testa själv först?

Visa signatur

AMD Duron@1800Mhz [ 12x150FSB ] | 1024MB Noname | ASUS A7N8X-E | 6600GT | Antec TrueControl 550W | 2x250GB+160GB

INTEL C2D E6300 1,86GHz@2,80GHz [ 7x400FSB ] | Asus P5B-Deluxe | OCZ PC6400 DDR2 800MHz 4GB | XFX HD5850 BE 1024MB | Define R2 Titanium Grey | Antec TrueControl 550W | BenQ FP241W

Permalänk
Medlem

Ingenting är "fysiskt omöjligt" när det handlar om elfel... Det kan ju räcka med an kort strömspik som går ut från TV:n för att bränna något på moderkortet... Försök låna ett grafikkort av någon för att precisera felet närmre.
Självklart kan Kjell & Co bli skadeståndsskyldiga i ett sånt här ärende, men frågan är ju om man orkar gå till ARN med detta eller försöker lösa det med butiken på plats, Goodwill.

Jag jobbar själv i butik, säljer bildelar, och vi har flera gånger betalat kunders fakturor hos mekaniker när vi råkat ge ut fel del. Stå på dig, men bli inte otrevlig, det brukar ge bäst resultat!

Permalänk
Medlem

Till skillnad från TV apparater och annan hemelektronik så är datorers portar ej buffrade vilket innebär att de är känsliga för strömspikar. Det är därför av yttersta vikt att man när man kopplar in kabel mellan dator och TV så skall båda apparaterna vara avstängda. Annars kan man steka grafiken. Och då måste man köpa nytt grafikkort ifall det händer.

Det är också rekommenderat ifall man har en äldre CRT med dålig isolering som är inkopplat på ett analogt kabelnät att man skaffar en galvanisk avskiljare som man kopplar mellan antennkabeln och TV'ns antennuttag. Dessa skyddar från jordbrum och kan ge bättre bild, men de ger också ett visst skydd mot strömspikar som färdas via kabel-TV nätet och fortplanta sig in i datorn.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Re: Kjell&Co, fel kabel = "död dator"?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Overdrive
Men samtidigt så tycker jag att denna Kjell anställd inte skulle ha sålt en kabel som enligt deras egna hemsida säger "ska ej användas mellan dator till tv".

"Går ej från dator till TV eller från Digitalbox till datorskärm." står det på deras hemsida, inte "ska ej". Och som det redan har påpekats i tråden, om man kopplar in datorn i TVn ska båda vara avstängda. Jag tror knappast att det är kabelns fel när det inte är helt ovanligt att folk bränner sina grafikkort när de kopplar ihop datorer och TV-apparater.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

NJa tror nog knappast att Kjell ska stå för din fars fipplande:P

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

När ja pysslade med lite datorservice för typ 2år sedan hade vi en skärmkabel som lyckades bränna lite på 2st grafikkort, så det är inte direkt omöjligt att det kan hända

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joakim Ågren
Till skillnad från TV apparater och annan hemelektronik så är datorers portar ej buffrade vilket innebär att de är känsliga för strömspikar. Det är därför av yttersta vikt att man när man kopplar in kabel mellan dator och TV så skall båda apparaterna vara avstängda. Annars kan man steka grafiken. Och då måste man köpa nytt grafikkort ifall det händer.

Det är också rekommenderat ifall man har en äldre CRT med dålig isolering som är inkopplat på ett analogt kabelnät att man skaffar en galvanisk avskiljare som man kopplar mellan antennkabeln och TV'ns antennuttag. Dessa skyddar från jordbrum och kan ge bättre bild, men de ger också ett visst skydd mot strömspikar som färdas via kabel-TV nätet och fortplanta sig in i datorn.

Detta är även min erfarenhet. Läs och lär för framtiden.:)

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd

den kabel som du visar hade jag åxå täkgt köpa förbannat tur att han på Kjell o kompany sa att detta är en RGB sladd , vilket åxå innebär att endast tv apparater med stöd för rgb kan kopplas in. Dock nu när jag tänker efter så har jag kopplat in en vga till 3stifft rgb in till min tv som endast har s-vhs eller scart ,jag fick en flimmrig bild men grafikkortet gick inte sönder för den saken. både datorn och tvn va på. Jag kan ha haft tur men jag har gjort detta 2-5 gånger på samma sätt. utan att mitt grafikkort på datorn har pajat.

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte heller att det är orsakat av kabeln.
Vet också att de inte tar något betalt för att utföra en service oavsett vad de kommer fram till. Skulle de visa sig att de orsakat felet eller av ren goodwill tar det på sig kommer de nog sätta i ett pci/agp-kort tror jag.

Visa signatur

en dator

Permalänk
Medlem

Det är INTE kabeln som orsakat detta. Detta är vanligt om teven/datorn är strömsatta när man meckar med sitt kablage däremellan. Är dessutom datorn satt i ett icke jordat uttag så är det lätt att steka lite grejer...

Permalänk
Medlem

testa reseta cmos, mobot kanske försökte ändra inställnignar så de fungerar men lyckades inte. tror knappast att den kablen skadade din faders dator.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Det är INTE kabeln som orsakat detta. Detta är vanligt om teven/datorn är strömsatta när man meckar med sitt kablage däremellan. Är dessutom datorn satt i ett icke jordat uttag så är det lätt att steka lite grejer...

Men på sätt och viss så är det ju då kabeln som orsakat det eftersom kabeln möjliggjorde strömspiken

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Hur gick det sen då?
Fick du betala något för servicen, och fick du ny dator?

Permalänk
Medlem

Har själv gjort det misstaget att sälja en sån när jag var ny på företaget Men själva kabeln i sig lär inte ha förstört produkten... Så egentligen har väl inte Kjell något att göra med att utrustningen är trasig.

Vi har alltid skyldighet att informera kunden om eventuella kostnader. Gjorde säljaren inte det så ska du inte åka på någon avgift. Vi brukar även i övrigt vara rätt sjysta på sådant och tänja på en del "regler".

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Det är INTE kabeln som orsakat detta. Detta är vanligt om teven/datorn är strömsatta när man meckar med sitt kablage däremellan. Är dessutom datorn satt i ett icke jordat uttag så är det lätt att steka lite grejer...

Det har jag varit med om. Fast jag stekte inte grafikkortet utan TVn...

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if