Permalänk

Är Radeon HD4870 bra?

Hejsan jag funderar på att köpa detta grafik kortet och undrar om det är bra för sitt pris.

https://www.inet.se/?page=product&stockid=5408319&a=datorkomp...

Permalänk

Länken fungerar inte, men hur mycket kostar det och vad heter kortet?

Permalänk

hd4870 är ett bra kort.
Men kortet du länkar till är verkligen inte prisvärt...

Lägg till 500kr och du får ett hd4870x2

Annars så finns ju detta kort
http://www.sweclockers.com/annons/?id=43050

Eller detta http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=360499

Permalänk
Medlem

Har själv ett hd4870 512mb och kan säga att det är riktigt bra. Men som kniffarn sa så är det du länkar till inte så prisvärt. Om du hade tänkt dig att maxxa crysis så kan nog ett 4870x2 vara att föredra, det finns billigt på Inet.

Visa signatur

Intel i7 4790K @ 4.7Ghz, 1.25 Vcore, (NH-D14)
Gigabyte Z97X-Gaming 7
R9 290x & R9 290 DirectCU II i CrossfireX
8GB CL9 1600Mhz Vengeance LP
CM V1000, 1000W

Permalänk

Info om kortet jag länkade till
Tipsa gärna om bättre om ni vet några men jag kan inte överskrida 3000 kronor och det MÅSTE ha HDMI ingång i kortet. (vill inte ha adapter)

Kostar: 3000
Korttyp
PCI Express 16X 2.0
Grafikprocessor
ATI Radeon HD 4870
GPU-hastighet
750Mhz
Pipes
800
Minne
1GB (1024MB)
Minnestyp
GDDR5, 3600Mhz, 256-bit
DirectX-stöd
10.1
HDTV-stöd
Ja
SLI-stöd
Nej
Crossfire-stöd
Ja
Fläkt
Ja, Zalman fläkt
VGA
Nej
DVI
Ja, 1 st DVI-I
HDMI
Ja, 1st
TV-ut (svhs)
Ja
Övrigt
DisplayPort
Rek. Nätdelsstyrka
500W
Medföljande program
Drivrutiner
Garanti
1år
Lev.Artikelnr
GV-R487D5-1GD

Permalänk
Medlem

Spara ihop 500:- så får du ett 4870x2 vilket är mycket mera värt.
Du får verkligen mycket för den femhunkan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LillFredde
Spara ihop 500:- så får du ett 4870x2 vilket är mycket mera värt.
Du får verkligen mycket för den femhunkan.

VÄLDIGT sant! Jag tycker också att du verkligen ska lägga till 5-600kr och få ett rejält mycket bättre kort!

Men vad ska du ha grafikkortet till? Är mycket möjligt att det räcker med ett HD4850 512mb som kostar hälften av det kortet du länkade.

Permalänk

Det jag länkade hadde mycket mer minnes hastighet (vet inte om det spelar någon roll om man jämför med andra saker på de ni länkade) och de ni länkade hadde inte HDMI utgång dock kunde man få det med adaptor och då blir det inte lika bra bild som med HDMI utgång.

Permalänk

varför skulle det bli sämre bild med dvi-hdmi?

Permalänk
Medlem

Du skall inte betala mer för ett kort med lite högre minneshastighet/GPU frekvens. Ett radeon 1GB kan du få tag på för ca 2000:-

dvi-hdmi ger lika bra bild. Dessutom får du ut ljudet via den dvi som radeon använder

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem

Gör som jag,

jag köpte ett Sapphire HD4870 1GB

fungerar sjukt bra, kör på very high på allt i crysis och det flyter.

sen på tal om HDMI utgång så kör jag med den medföljande DVI-HDMI adaptern sen en vanlig HDMI sladd till min 40" samsung fullhd lcd.

kanonbild + ljud kommer in i tvn!

Visa signatur

iMac 27" | Intel Core i7 3.4 GHz | 12GB 1333MHz | 256 GB SSD | 1 TB | HD6970M 2GB GDDR5
- MacBook Pro 13" | 2.26Ghz Intel Core2Duo | 4GB 1067Mhz DDR3 | Intel SSD 80GB | Nvidia 9400M

Permalänk
Medlem

jag har beställt ett 4870x2 och jag tycker att du inte ska köpa det länkade kortet. kör på ett 4870x2 du me:):)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av simonlaserna
Det jag länkade hadde mycket mer minnes hastighet (vet inte om det spelar någon roll om man jämför med andra saker på de ni länkade) och de ni länkade hadde inte HDMI utgång dock kunde man få det med adaptor och då blir det inte lika bra bild som med HDMI utgång.

DVI-HDMI ger inte sämre bild, m'kay?

Minneshastigheten är förmodligen den samma (900mhz DDR = 3800mhz DDR5)

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk

Har ett Sapphire Radeon HD4870 Silent Efficiency Dual-DVI 1GB.
maxar alla spel!!

Visa signatur

AMD Phenom II X4 940//XFX Radeon HD 5850 1GB//OCZ Vertex Series SATA II SSD 60GB
//Ultra-120 Extreme//Antec Nine Hundred//Gigabyte GA-MA790GP-DS4H// 4 GB Corsair Dominator PC8500//Corsair CMPSU-520HXEU 520W//

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xitele810
Har ett Sapphire Radeon HD4870 Silent Efficiency Dual-DVI 1GB.
maxar alla spel!!

Nej, nej det gör det inte

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk

Ok men dom jag har prövat är Fallout 3,Call of Duty: World at War och Crysis: Warhead och dom flyter på fint i 1920 1080 p och på max på kvalite

edit
Ska testa imon GTA IV oxå

Visa signatur

AMD Phenom II X4 940//XFX Radeon HD 5850 1GB//OCZ Vertex Series SATA II SSD 60GB
//Ultra-120 Extreme//Antec Nine Hundred//Gigabyte GA-MA790GP-DS4H// 4 GB Corsair Dominator PC8500//Corsair CMPSU-520HXEU 520W//

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tannat
Du skall inte betala mer för ett kort med lite högre minneshastighet/GPU frekvens. Ett radeon 1GB kan du få tag på för ca 2000:-

dvi-hdmi ger lika bra bild. Dessutom får du ut ljudet via den dvi som radeon använder

Halvsnor tråden lite.

Har alltid fått för mig att DVI inte klarar att skicka en ljudsignal? Misstror dig inte, men skulle gärna vilja veta mer om det (en snabb google gav inget)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xitele810
Ok men dom jag har prövat är Fallout 3,Call of Duty: World at War och Crysis: Warhead och dom flyter på fint i 1920 1080 p och på max på kvalite

edit
Ska testa imon GTA IV oxå

Har du någon AA ens då? Skulle gärna vilja se ditt kort slå Crysis graffe med allt på max och full AA xD

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av timpO
Har du någon AA ens då? Skulle gärna vilja se ditt kort slå Crysis graffe med allt på max och full AA xD

Har dessa inställningar
AA 4X
AF 16X

har kortet lite klockat med!

Visa signatur

AMD Phenom II X4 940//XFX Radeon HD 5850 1GB//OCZ Vertex Series SATA II SSD 60GB
//Ultra-120 Extreme//Antec Nine Hundred//Gigabyte GA-MA790GP-DS4H// 4 GB Corsair Dominator PC8500//Corsair CMPSU-520HXEU 520W//

Permalänk
Medlem

Okej och vad har du då för fps om jag får fråga?

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k

Permalänk

Vet inte hur man kollar i crysis!
nåt tips på hur?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 940//XFX Radeon HD 5850 1GB//OCZ Vertex Series SATA II SSD 60GB
//Ultra-120 Extreme//Antec Nine Hundred//Gigabyte GA-MA790GP-DS4H// 4 GB Corsair Dominator PC8500//Corsair CMPSU-520HXEU 520W//

Permalänk
Medlem

men det låter ganska orimligt att ditt 4870 klarar av crysis på dom inställningarna om du inte sitter på en 17" skärm...

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k

Permalänk

Har Benq E2200HD

Visa signatur

AMD Phenom II X4 940//XFX Radeon HD 5850 1GB//OCZ Vertex Series SATA II SSD 60GB
//Ultra-120 Extreme//Antec Nine Hundred//Gigabyte GA-MA790GP-DS4H// 4 GB Corsair Dominator PC8500//Corsair CMPSU-520HXEU 520W//

Permalänk
Medlem

hmm ja då borde du ligga på kanske 20fps som enligt mej inte är särskilt optimal spelglädje^^,

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k

Permalänk

Testade via fraps programmet.
fick på gamer iställningar 35-40 FPS
och på entusiastinställningarna 27-35

AA 4X
AF 16X
1920 1080 p

Jag tycker det flyter fint iallafall på gamer iställningar

Visa signatur

AMD Phenom II X4 940//XFX Radeon HD 5850 1GB//OCZ Vertex Series SATA II SSD 60GB
//Ultra-120 Extreme//Antec Nine Hundred//Gigabyte GA-MA790GP-DS4H// 4 GB Corsair Dominator PC8500//Corsair CMPSU-520HXEU 520W//

Permalänk
Medlem

nja så fort det dyker upp lite gubbz måste det ju sega ner rätt mkt...

Men annars så måste jag säga att det är ena jäkla bra inställningar på kortet då det inte är spec dyrt heller!

Tar tillbaks mina "misstankar" om mygel

Har varit lite småsugen på kortet ett tag men visste inte riktigt att det var så bra... ligger i lite knasig priskategori för att klara sånt då man får ett för typ 2000kr ^^

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Planeto
Halvsnor tråden lite.

Har alltid fått för mig att DVI inte klarar att skicka en ljudsignal? Misstror dig inte, men skulle gärna vilja veta mer om det (en snabb google gav inget)

Det sitter ett ljudkort i HD4870 som man kan köra ut ljudet via DVI kontakten men man har då en adapter som gör om kontakten till HDMI. Så DVI kontakten blir egentligen en HDMI kontakt när man använder ljudet på kortet.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Avstängd

Måste hoppa in i tråden jag med.

En snabb fråga:

Min nya 40" kommer nu på fredag, och jag har dessvärre ett 9800GTX+, hur bär jag mig åt för att få ljud via HDMI till TVn utan att ha radeon?

Visa signatur

[Asus Rampage II Gene /w NB Mod Noctua NC-U6] [Intel Core i7 920 @ 4.0GHz] [Gigabyte Geforce GTX 480 @ Stock] [Corsair Dominator GT 1600MHz 3x3GB - 7-7-7-20] [Corsair HX620W] [Antec Mini P180 Black]

Permalänk

Okey nu blev det ganska intressant så jag undrar om någon kan svara på mina frågor gällande HDMI-DVI kontakten på ati-radeon. Om vi nu säger att jag har en tv med HDMI ingång och grafikortet med DVI och en sladd med 2 HDMI uttag ska jag då stoppa i HDMI kontakten i en adapter och sen i grafikortet och då får jag väl väldigt dåligt ljud med tanke på att jag då använder grafikortets ljudkort?

Permalänk

Stämmer inte alls! jättebra 7.1 ljud kan den ge!!

Visa signatur

AMD Phenom II X4 940//XFX Radeon HD 5850 1GB//OCZ Vertex Series SATA II SSD 60GB
//Ultra-120 Extreme//Antec Nine Hundred//Gigabyte GA-MA790GP-DS4H// 4 GB Corsair Dominator PC8500//Corsair CMPSU-520HXEU 520W//