Permalänk

Bokskuld från skolan

Tjo!

Min flickvän gick ut gymnasiet i Juni 2008.

Igår kom det en räkning från skolan på en bok som tydligen inte hon lämnat in.

Kan man skicka en räkning efter 8 månader och kräva betalning för den?

Det handlar dock om 300 spänn men ska det ta 8 månade rom hon har glömt att lämna in boken? Hon har säkert slarvat bort boken men det säger hon ju såklart inte.

Permalänk
Medlem

Re: Bokskuld från skolan

Citat:

Ursprungligen inskrivet av banck
Tjo!

Min flickvän gick ut gymnasiet i Juni 2008.

Igår kom det en räkning från skolan på en bok som tydligen inte hon lämnat in.

Kan man skicka en räkning efter 8 månader och kräva betalning för den?

Det handlar dock om 300 spänn men ska det ta 8 månade rom hon har glömt att lämna in boken? Hon har säkert slarvat bort boken men det säger hon ju såklart inte.

Till att börja med så ska man väl fundera på vilket slags avtal hon knutit med skolan. Var det ett muntligt avtal eller finns det skriftligt osv?

Fast jag förstår inte egentligen. Är det nåt slags rättshaverist-idé om att man minsann inte ska betala om en borgenär inte fått iväg sin kravfaktura av ren princip alltså? Om hon har slarvat bort boken kan hon väl göra rätt för sig? Det är väl nog så illa att man nuförtiden i många fall på gymnasiet måste köpa sina böcker och att det är en onödig kostnad för skolan när man så kan låna ut böcker men inte får tillbaka dem. Skolan måste alltså ersätta denna bok till nästa årskull.

Blir det roligare när man måste köpa hela boken tillslut för att en hoper osnutna ungar inte kan göra det enkla valet att lämna tillbaka boken eller i vart fall stå för sitt slarv och betala det? Oh nej, då ska man försöka slingra sig ur avtalen också...

Om det nu finns ett avtal så kan skolan givetvis yrka på det avtalet efter 8 månader. De skulle rent teoretiskt kunna ta ut skälig ränta för detta dröjsmål också om inte annat avtalats.

Nu handlar det om struntsummor så ett "denna faktura bestrides i sin helhet" kommer knappast leda till rättegång eller kravbrev, men som sagt varför inte bara betala?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Om de inte avtalat om annat, torde den allmänna preskriptionstiden på tio år vara aktuell. Det här ska inte räknas som ett konsumentförhållande, men i det fallet vore preskriptionstiden tre år. Det kortaste jag vet om är två år i enlighet med hyreslagen.

Så ja. Om inte annat avtalats så har de tio år att komma med sitt krav.

Permalänk
Medlem

Hmm, när jag gick i gymnasiet fick vi alltid skriva under på en lista att vi tagit emot en bok och att vi var ersättningsskyldiga om man tappade bort den. Dom var numrerade också så man kunde inte sno någon annans och lämna in heller

Visa signatur

"Get your facts first, and then you can distort them as much as you please." - Mark Twain
På internet kommunicerar vi huvudsakligen i textform, så skriver du som en idiot kommer du således att uppfattas som en idiot.

Permalänk
Hedersmedlem

Bara att lämna tillbaka eller betala, har man slarvat bort en bok så betalar man såklart för den.

Permalänk
Medlem

Antar att hon kan lämna tillbaka boken också?

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk

Re: Re: Bokskuld från skolan

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Till att börja med så ska man väl fundera på vilket slags avtal hon knutit med skolan. Var det ett muntligt avtal eller finns det skriftligt osv?

Fast jag förstår inte egentligen. Är det nåt slags rättshaverist-idé om att man minsann inte ska betala om en borgenär inte fått iväg sin kravfaktura av ren princip alltså? Om hon har slarvat bort boken kan hon väl göra rätt för sig? Det är väl nog så illa att man nuförtiden i många fall på gymnasiet måste köpa sina böcker och att det är en onödig kostnad för skolan när man så kan låna ut böcker men inte får tillbaka dem. Skolan måste alltså ersätta denna bok till nästa årskull.

Blir det roligare när man måste köpa hela boken tillslut för att en hoper osnutna ungar inte kan göra det enkla valet att lämna tillbaka boken eller i vart fall stå för sitt slarv och betala det? Oh nej, då ska man försöka slingra sig ur avtalen också...

Om det nu finns ett avtal så kan skolan givetvis yrka på det avtalet efter 8 månader. De skulle rent teoretiskt kunna ta ut skälig ränta för detta dröjsmål också om inte annat avtalats.

Nu handlar det om struntsummor så ett "denna faktura bestrides i sin helhet" kommer knappast leda till rättegång eller kravbrev, men som sagt varför inte bara betala?

Oj fick du inte knulla med frun? Du verkar lite upprörd.

Jag fråga bara en enkel fråga, som jag ville ha ett svar på.
Tack för svaret men vet faktiskt inte vad du svara på?
Jag har ju inte direkt ingått en djupt samtal med flickvännen om boken, inte direkt något större problem. Klart att hon ska betala om hon glömt att lämna in boken eller tappat bort den men hon sa bara att hon har lämnat in den.

Det är faktiskt hur lätt som helst på ett bibliotek att ta någons bok som någon har lagt i återlämninghsyllan. Det är därför jag frågar för säkerheten är så bedrövligt så klockorna stannar. En bok försvinner väääldigt lätt från ett bibliotek.

Men tack för andra ovanstående djonn som gjorde det lite klarare för mig.

EDIT:
Jonazz. Som jag skrev så sa hon bara att hon har lämnat in den och vad jag vet så är säkerheten sissodär från vad jag komme rihåg från min skoltid. Gick en friskola på gymnasiet så vi lånade inga böcker så vet ej hur gymnasieutlång av böcker sker.

Men det är inte poängen. Klart vi ska betala om hon har gjort fel. Inte svårare än så. Poängen är bara om de kan skicka skuld så sent i tiden. Jag kan se mig att de har själva slarvat bort boken och tänker "oj vem låna boken sist, vi fifflar lite så kan de få betala". Säkerheten är urusel från mina erfarenheter bara.

Äsch, det verkar bli en så stor grej för inget. Jag förstorar inte upp något och det är verkligen en fjant grej. Mest av principsjäl jag frågar. Bara betala om man gjort fel, inte svårare än så=)

Permalänk
Avstängd

Fråga efter avtalet. Finns inget så kan du kasta fakturan.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Fråga efter avtalet. Finns inget så kan du kasta fakturan.

Det här stämmer inte. Biblioteket har lidit skada på grund av flickvännens vårdslöshet. Det har ingenting med avtalet att göra. Hur som haver är hon i bättre ställning med ett avtal – muntligt, skriftligt eller underförstått – ty annars torde hon vara skyldig till ett smärre tillgreppsbrott med en preskriptionstid på minst två år.

Pucko. Ge inte folk rådgivning när du inte har någon aning om vad du talar om. Att följa ditt råd skulle bara leda till påminnelseavgifter.

Permalänk
Avstängd

Slarvar man bort böcker kan man väl betala för sig också.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av djonn
Det här stämmer inte. Biblioteket har lidit skada på grund av flickvännens vårdslöshet. Det har ingenting med avtalet att göra. Hur som haver är hon i bättre ställning med ett avtal – muntligt, skriftligt eller underförstått – ty annars torde hon vara skyldig till ett smärre tillgreppsbrott med en preskriptionstid på minst två år.

Pucko. Ge inte folk rådgivning när du inte har någon aning om vad du talar om. Att följa ditt råd skulle bara leda till påminnelseavgifter.

Okej? Har polare som har suttit i samma sits och det enda jag kan säga är att dom inte kan tvinga dig att betala den där fakturan om du inte har sagt något avtal. Och som jag förstod det som så var det inte något bibliotek det handlande om utan gymnasiet.

Så pucko är jag inte, jag säger bara hur det är för våran del.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Okej? Har polare som har suttit i samma sits och det enda jag kan säga är att dom inte kan tvinga dig att betala den där fakturan om du inte har sagt något avtal. Och som jag förstod det som så var det inte något bibliotek det handlande om utan gymnasiet.

Så pucko är jag inte, jag säger bara hur det är för våran del.

Hom har tagit en bok från sin skola avtal eller inte spelar ingen roll.

edit: banck jo det är ju klart. På skolan som jag gick i gymnasiet på så kryssade man av på en lista samtidigt som man lämnade in boken. Men det är ju klart att dett kanske gör annorlunda på vissa ställen.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Hom har tagit en bok från sin skola avtal eller inte spelar ingen roll.

Man får en bok, och skriver en liten kråka på någon lista. Inget snack om att man ska lämna tillbaka den faktiskt.

Men så är det ju för oss då.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk

300 spänn är väl inget att bråka om!

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk

Så ni menar alltså att alla skolor i Sverige som lånar ut böcker ALDRIG gör något fel? Varför ska man bara anta att de tär eleven som gör fel och inte de andra på skolan som också är människor? Är ni rädda för deras auktoritet?

Sen ni som bara accepterar allt och betalar så fort det kommer en räkning ner i brevlådan, tänk till en extra gång. Man mår bra av att vara kritiskt till mycket! Sen grabbar, det är inget större brott hon har gjort om fallet skulle vara att hon har slarvat bort det. Känns som ni jagar människan med högafflar och facklor... Ta det lite lugnare tack eller är det den vanliga sweclockers andan som är igång igen?

Fast det är inte så konstigt att folk är så spydiga när t.o.m moderaterna på forumet är det.

Permalänk
Medlem

Skit i räkningen.

Det är inte tiden som är problemet, för de har rätt att debitera för en lånad bok i många år.

Jag själv fick flera kravbrev och räkningar på över 3000 kr i upp till 5 år efter att jag glömt lämna tillbaka några böcker jag lånat på ett universitet.

Men jag sket i att betala i vetskap om att bibliotekspersonal och liknande ändå aldrig orkar driva skulder till inkasso.

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av banck
Så ni menar alltså att alla skolor i Sverige som lånar ut böcker ALDRIG gör något fel? Varför ska man bara anta att de tär eleven som gör fel och inte de andra på skolan som också är människor? Är ni rädda för deras auktoritet?

Sen ni som bara accepterar allt och betalar så fort det kommer en räkning ner i brevlådan, tänk till en extra gång. Man mår bra av att vara kritiskt till mycket! Sen grabbar, det är inget större brott hon har gjort om fallet skulle vara att hon har slarvat bort det. Känns som ni jagar människan med högafflar och facklor... Ta det lite lugnare tack eller är det den vanliga sweclockers andan som är igång igen?

Fast det är inte så konstigt att folk är så spydiga när t.o.m moderaterna på forumet är det.

Nu var det ju inte nåt snack om att skolan gjort fel utan om man måste betala en faktura som kommer in. Självklart måste man inte betala en faktura som härör till en skuld som inte finns. Men då hade lämplig frågeställning varit: "Min flickvän har fått en räkning från skolan för en bok som hon inte lånat eller ens befattat sig med. Vad göra?" Då blir svaren även annorlunda. Då handlar det om en ogiltig faktura. Vilket jag också föreslog att om man nu är en rättshaverist och har lånat en bok så kan man dra det till sin spets och göra rättsak av det hela och det kommer antagligen skolan inte göra vid småsummor.

"denna faktura bestrides i sin helhet"

Dvs precis som jag föreslog i mitt förra inlägg. Detta är givetvis också det korrekta förfarandet vid en felaktig faktura av en tjänst/produkt som man inte beställt/lånat/köpt osv.

Ingen säger heller något om att det skulle vara ett stort "brott" att hon slarvat bort den. Men det man skulle reagera på är just att man försöker smita undan från ersättningen. Dvs att andra blir lidande. Det är det man reagerar på. Så det är inget prat om högafflar och facklor precis.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av banck
Så ni menar alltså att alla skolor i Sverige som lånar ut böcker ALDRIG gör något fel? Varför ska man bara anta att de tär eleven som gör fel och inte de andra på skolan som också är människor? Är ni rädda för deras auktoritet?

Sen ni som bara accepterar allt och betalar så fort det kommer en räkning ner i brevlådan, tänk till en extra gång. Man mår bra av att vara kritiskt till mycket! Sen grabbar, det är inget större brott hon har gjort om fallet skulle vara att hon har slarvat bort det. Känns som ni jagar människan med högafflar och facklor... Ta det lite lugnare tack eller är det den vanliga sweclockers andan som är igång igen?

Fast det är inte så konstigt att folk är så spydiga när t.o.m moderaterna på forumet är det.

Du har ju inte ens klart redogjort för om du tror att skolan gjort fel eller om din flickvän slarvat bort boken. Innan du klart redogör för vilket kan vi ju inte ge några konkreta tips förutom det allmänna fallet: Har du (hon) inte lämnat tillbaka boken, är det självklart att ni ska betala. Tror ni att ett misstag skett, påtala detta och förhandla om räkningen. Vet ni inte bokens förehavanden, förefaller det troligt att ni slarvat bort boken, varpå ni får betala.

Tråden handlar såvitt jag kan se inte om huruvida skolor/bibliotek aldrig kan göra fel. På vad sätt ändrar det faktum att nej, ingen är felfri, det faktum att man bör göra rätt för sig?

Klart att man aldrig ska acceptera en räkning hur som helst om man inte vet bakgrunden till den. Men du och din flickvän har bakgrunden, bättre än vi andra på forumet, agera efter den. Ni gjort fel -> betala. Ni inte gjort fel - > inte betala.

Svårt?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Okej? Har polare som har suttit i samma sits och det enda jag kan säga är att dom inte kan tvinga dig att betala den där fakturan om du inte har sagt något avtal. Och som jag förstod det som så var det inte något bibliotek det handlande om utan gymnasiet.

Så pucko är jag inte, jag säger bara hur det är för våran del.

Då tycker jag att du ska skriva det direkt. För det du sade ansåg jag inte vara ett inlägg om din erfarenhet av en enskild händelse, utan ett försökt till juridisk rådgivning. Att kasta fakturor är alltid dumt, även om de är felaktiga.

Permalänk
Medlem

Har finanskrisen gröpt ur folks plånböcker så pass mycket att de härjar över en faktura på 300 kr? Om det vore 300 lakan kanske man borde börja undra.

När jag gick på gymnasiet så tappade jag bort några böcker. Ingen räkning kom. Hade en räkning kommit hade jag säkerligen bestridit den för sakens skull. Men efter ett tag inser man att sådant är pubertalt beteende.

Råd din lilla spjuver till flickvän att betala räkningen.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Bokskuld från skolan

Citat:

Ursprungligen inskrivet av banck
Men det är inte poängen. Klart vi ska betala om hon har gjort fel. Inte svårare än så. Poängen är bara om de kan skicka skuld så sent i tiden. Jag kan se mig att de har själva slarvat bort boken och tänker "oj vem låna boken sist, vi fifflar lite så kan de få betala". Säkerheten är urusel från mina erfarenheter bara.

Om hon nu ska betala om hon gjort fel, varför frågar du då överhuvudtaget om hon behöver betala räkningen eftersom den kommit efter åtta månader istället för inom någon odefinierad tidsgräns du själv satt upp? Det låter ju helt klart som om du försöker höra dig för om det går att skita i räkningen utan att få problem.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk

Re: Re: Re: Re: Bokskuld från skolan

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phod
Om hon nu ska betala om hon gjort fel, varför frågar du då överhuvudtaget om hon behöver betala räkningen eftersom den kommit efter åtta månader istället för inom någon odefinierad tidsgräns du själv satt upp? Det låter ju helt klart som om du försöker höra dig för om det går att skita i räkningen utan att få problem.

Hon vet att hon har lånat boken och nästan, jag sa NÄSTAN säker på att hon har lämnat tillbaka den.

Men alla verka tro att vi skulle smita från en räkning på 300 kr, ni som tror det verkar fortfarande inte förstå vad det handlar om och gör ni inte det efter denna stund så säger det mer om er än mig. Jag taxerade för 270 000 ÅR 2008 som 21 åring som jag anser är dugligt utan högskoleutbildning så jag har råd.

Ni borde förstå vid detta lag att det itne handlar om pengar. Snälla försök att förstå i alla fall?

Och för att svara på din fråga. Med tanke på osäkerheten kring boken så är det klart jag hör mig för vilka alternativ som finns. Jag skiter väl i boken och flickvännen får väl ta hand om det själv. Vi har inte ens talat om den sen 2 dagar innan jag skrev första inlägget för så mycket bryr vi oss om detta stora farliga brottet. Tipsa polisen o spärra in oss, mig för medhjälp.

äsch ska sluta skriva nu i denna tråd allt blir så förbannat förstorat här på forumet:)

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Bokskuld från skolan

Citat:

Ursprungligen inskrivet av banck
Jag taxerade för 270 000 ÅR 2008 som 21 åring som jag anser är dugligt utan högskoleutbildning så jag har råd.

Så du ska betala för din flickväns misstag? Tsk tsk...

För övrigt så tror jag att ytterst få människor är intresserade av vad du taxerade (bear in mind att det var jag som drog parallellen till finanskrisen). Dessutom är inte 270k direkt någon astronomisk summa grabben. Om jag vore du skulle jag sluta flänga runt med den.

Att du fick ta kritik för dina eventuella intentioner är väl ändå inte mer än rätt? Fast det kanske redan är konstaterat.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Bokskuld från skolan

Citat:

Ursprungligen inskrivet av banck
Hon vet att hon har lånat boken och nästan, jag sa NÄSTAN säker på att hon har lämnat tillbaka den.

Men alla verka tro att vi skulle smita från en räkning på 300 kr, ni som tror det verkar fortfarande inte förstå vad det handlar om och gör ni inte det efter denna stund så säger det mer om er än mig. Jag taxerade för 270 000 ÅR 2008 som 21 åring som jag anser är dugligt utan högskoleutbildning så jag har råd.

Ni borde förstå vid detta lag att det itne handlar om pengar. Snälla försök att förstå i alla fall?

Och för att svara på din fråga. Med tanke på osäkerheten kring boken så är det klart jag hör mig för vilka alternativ som finns. Jag skiter väl i boken och flickvännen får väl ta hand om det själv. Vi har inte ens talat om den sen 2 dagar innan jag skrev första inlägget för så mycket bryr vi oss om detta stora farliga brottet. Tipsa polisen o spärra in oss, mig för medhjälp.

äsch ska sluta skriva nu i denna tråd allt blir så förbannat förstorat här på forumet:)

Ja det är tråkigt att vi inte är tankeläsare och kunde veta att hon trodde sig ha lämnat igen boken. Dumt nog utgick vi alla från vad du skrev i ditt första inlägg. Där handlade det inte ett dugg om att skolan kunde ha begått ett misstag eller att din flickvän ansåg att räkningen var felaktig.

Skriv som det är istället då. Det enda du skrev var att ni fått en räkning som du kommenterade med att "hon antagligen slarvat bort boken". Det är väl klart alla utgår från det du skriver när man försöker svara på frågan?

Ingen har gjort en stor sak över att hon slarvat bort den. Tvärtom så har de flesta bara ansett att man nog ska betala om man ändå är skyldig. De flesta har gett dig flertal tips på vad man kan göra i situationen. Ingen har ansett att polisen ska bli inkopplad eller att det skulle vara fråga om stöld osv. Det är dina egna fantasier.

Sen till själva pengafrågan. Jag betvivlar starkt att någon skulle tro att man inte har råd att betala 300kr för en bok. Har man inte de pengarna så är man i princip satt på bar backe. Däremot har de flesta betonat vad som är det moraliskt rätta och att det är löjligt att ens överhuvudtaget tjafsa om en så liten summa om man nu som du i inledande inlägget säger i princip säger att hon antingen slarvat bort den eller inte vill lämna tillbaka den.

Slutsats: hade du i det i det första inlägget skrivit om att du fått en felaktig faktura, dvs att din flickvän ansåg att hon lämnat igen boken så hade du garanterat inte fått något prat om det moraliskt korrekta. Nu var det inte den vinklingen du valde utan din frågeställning handlade om hur länge en faktura är giltig. Frågor som dyker upp efter det här inlägget är ungefär hur mycket tror du man måste taxera per år för att kunna betala en räkning på 300kr egentligen? Kanske tror du att man inte klarar det om man taxerar 90 000kr per år som 17åring eller hur ska jag tolka din kommentar om taxerad årsinkomst?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk

Re: Bokskuld från skolan

Citat:

Ursprungligen inskrivet av banck
Kan man skicka en räkning efter 8 månader och kräva betalning för den?

ja. preskriptionstiden för fordringar är 10 år räknat från fordringens tillkomstdatum. vid preskriptionsavbrott (betalningsanmodan från fordringsägaren) "nollställs" preskriptionstiden.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster