Permalänk

Arbetslöshet

Den ekonomiska krisen i all sin härlighet ser tillslut ut att påverka även mig.

Jag har aldrig varit arbetslös och det är långt ifrån säkert att jag blir det nu heller, men jag undrar följande:

Vad jag förstått har arbetsförmedlingen krav på den arbetslöse att söka och i den mån det finns, ta nya jobb. Hur korrelerar detta med kvalifikationer och kompetens?

Jag är utbildad civilingenjör och har fyra års arbetslivserfarenhet. Om det företag jag jobbar på idag går omkull så vill jag självklart inte arbeta med något underkvalificerat eller gå på några förnedrande arbetssökarkurser. Jag är medlem i Sveriges Ingenjörer och AEA, självklart förstår jag att det finns ett krav från AEA att jag skall söka jobb, och det kommer jag göra om jag hamnar i den här situationen, men hur följs det upp?

Visar det sig att krisen blir långvarig och att det påverkar möjligheterna att få jobb på den nivå jag arbetar nu, kan jag då utnyttja inkomstförsäkringen tills dess att jag hittar ett jobb i samma härad som det jag har idag, eller kan jag tvingas att börja arbeta med något underkvalificerat? Om inte, vem avgör vilka jobb som är kvalificerade nog?

Visa signatur

Macbook PRO, 2.33Ghz, 3Gb RAM.

Permalänk

Re: Arbetslöshet

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SwinginStan
Vad jag förstått har arbetsförmedlingen krav på den arbetslöse att söka och i den mån det finns, ta nya jobb. Hur korrelerar detta med kvalifikationer och kompetens?

Söka alla typer av arbete i hela landet från dag ett. I praktiken så inriktar man sig först på jobb som man vill ha, sedan allt eftersom dagarna går så söker man arbeten som man mindre gärna vill ha.
T.ex om man är civilare och får sparken, så kommer man inte direkt slänga sig på telenfon och direkt ringa varenda städbolag i Kiruna (när man bor på södra delen av landet). Nä man kollar allt på de intressant jobben först.
Lösningen på jobbsökandet är inte att bombadera arbetsgivare, utan lägga ner lite tid på varje ansökan och göra de bra och anpassade för jobbet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SwinginStan
Jag är utbildad civilingenjör och har fyra års arbetslivserfarenhet. Om det företag jag jobbar på idag går omkull så vill jag självklart inte arbeta med något underkvalificerat eller gå på några förnedrande arbetssökarkurser. Jag är medlem i Sveriges Ingenjörer och AEA, självklart förstår jag att det finns ett krav från AEA att jag skall söka jobb, och det kommer jag göra om jag hamnar i den här situationen, men hur följs det upp?

Arbetsförmedlingen kollar upp och meddelar ditt fackförbund om du ej söker tillräckligt/missar ett möte. Så vilket fackförbund man har kvittar egentligen.
Olika arbetsförmedlingar har olika kontroller, vissa vill att man varje vecka redovisar minst 5 sökta arbeten. Andra kontrollerar typ inte alls.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SwinginStan
Visar det sig att krisen blir långvarig och att det påverkar möjligheterna att få jobb på den nivå jag arbetar nu, kan jag då utnyttja inkomstförsäkringen tills dess att jag hittar ett jobb i samma härad som det jag har idag, eller kan jag tvingas att börja arbeta med något underkvalificerat? Om inte, vem avgör vilka jobb som är kvalificerade nog?

Du får från dag ett söka alla arbeten. I realiteten så är det ofta inget stort problem, då det inte är så lätt att få ett arbete som man är mycket "överkvalificerad" för. Bara för att du är civilare, så innebär det inte att du är bättre lokalvårdare än en som inte har gått ur grundskolan. För en arbetsgivare så är du ett väldigt osäkert kort, eftersom du med största sannolikhet kommer byta jobb om du skulle få det som du är "kvalificerad" för.
Så problemet är det motsatta, du kanske vill ha ett arbete som du är "överkvalificerad" för, men hur tusan skall man då visa arbetsgivaren att man verkligen är intresserad och inte tänker byta arbete vid första möjlighet?
*edit*
Sedan gillar jag inte ordet "överkvalificerad", då man som jag nämnde, inte per automatik blir bättre på allt för att man har en utbildning.

*edit2*
Angående kraven på sökta arbeten så vore det bättre att de hade ett krav på vettiga sökningar. T.ex. söker man utan arbetserfarenhet lokalvårdaryrket på platspanken, där det kommer in +300 ansökningar per jobb (utanför göteborg, innestan är ännu värre). Så anser jag att man inte har försökt att söka något arbete, bara spammat en arbetsgivare. (Man ska gå fysisk dit och prata istället för detta yrke)
Detsamma det motsatta, söka arbeten som man inte i närheten är kvalificerad för, det är inte att försöka få ett arbete. (bara spamma)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

När ja var arbetslös så hade vi "krav" på oss att söka jobb men det var i princip bara att lämna in en lista på 10 jobb man sökt om dom var påhittade eller inte det kolla ingen upp.

En grej som hände var att ja frågade min handledare
-Men lastbils kort då? Det fixar ju ni. Kan jag inte börja med ett sånt, där finns det alltid jobb.
-Nä du har ju gått EL det finns hur mycket jobb som helst.
Om det fanns det så hade jag väl inte vart arbetslös ett tag.. Det här var ett tag sen när dom delade ut C behörighet till var och varannan.

AMS för mig är inget annat än en lekstuga!

Jag har en bra erfarenhet genom ams och det är för att en vän till min far fixade en schysst praktik plats som senare vart till anställning. Men det är som sagt för att dom kände varann.

Även om ja efter lastbils muppen fick en jävligt schysst tjej som iaf försökte anstränga sig så fick man inte speciellt mycket hjälp kändes det som.

Permalänk
Medlem

Som utbildad civilingenjör med arbetslivserfarenhet så behöver du nog inte oroa dig. Det finns jobb till folk med rätt utbildning.

Räkna inte med nån hjälp från AF bara, du får skaffa jobb själv. De finns bara till för att straffa dig om du inte gör som de vill, vilket oftast innebär att gå på menlösa möten, söka-jobb kurser eller söka praktiskplatser med noll chans till anställning.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killawife

Räkna inte med nån hjälp från AF bara, du får skaffa jobb själv. De finns bara till för att straffa dig om du inte gör som de vill, vilket oftast innebär att gå på menlösa möten, söka-jobb kurser eller söka praktiskplatser med noll chans till anställning.

Precis den uppfattning genom erfarenhet jag har av AF också.
Jag fick minsannn gå en kurs för att lära mig surfa samt skicka email när jag var arbetslös ett par månader 2004!

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem

Det har jag också fått göra, tre ggr. Första gången var väl ok men efter det så förklarade jag det meningslösa i det hela men inte lyssnade dom.
Sista gången räddades de första veckorna iallafall av att en brud med stora bröst och väldigt urringade tröjor satt mittemot mig, så man stod ut.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Refuse/Resist

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk

Saken är den att jag verkligen inte är orolig att inte få ett nytt jobb, det reder ut sig. Vad jag är orolig för är att tvingas till meningslösa uppgifter under tiden jag letar. Om jag får ett par månaders arbetslöshet så vill jag ju ägna dem till att söka jobb som jag finner intressanta, inte gå på massa vanvettiga möten och kurser. Jag vill inte heller tvingas söka jobb jag inte vill ha bara för att få ut A-kassan.

Kan hända att det är ett "ickeproblem" men det är ändå intressant att veta vilka motprestationer jag förväntas göra för att få ut pengar ur AEA.

Visa signatur

Macbook PRO, 2.33Ghz, 3Gb RAM.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SwinginStan
Saken är den att jag verkligen inte är orolig att inte få ett nytt jobb, det reder ut sig. Vad jag är orolig för är att tvingas till meningslösa uppgifter under tiden jag letar. Om jag får ett par månaders arbetslöshet så vill jag ju ägna dem till att söka jobb som jag finner intressanta, inte gå på massa vanvettiga möten och kurser. Jag vill inte heller tvingas söka jobb jag inte vill ha bara för att få ut A-kassan.

Kan hända att det är ett "ickeproblem" men det är ändå intressant att veta vilka motprestationer jag förväntas göra för att få ut pengar ur AEA.

Om du inte är orolig för ett nytt jobb så borde det väl ändå innebära att du har ett inom säg 3 månader i alla fall. Då är det garanterat inga problem att de skulle tvinga dig till "onödigt" jobbsökande. Men börjar du prata om ett halvår utan arbete där du lyfter akassa så kommer du garanterat inte att dö om du sitter i kassan på ICA samtidigt som du söker ditt drömjobb.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Arbetsförnedringen ja... vilken underbar plats där de som ska "hjälpa en" sitter och gottar sig åt att de minsann har jobb. Jag ger inte ett vitten för dem. Det är enbart en kontrollverksamhet. Och du ska vara jävligt medveten om att du bara blir straffad om du tar ett halvtidsjobb eller jobbar några timmar nånstans under tiden. Då försvinner det helt plötsligt mängder med stämplingsdagar och om du jobbar mer än 5 timmar en dag så får du inte ett öre från a-kassan den dagen, oavsett om du förlorar på det eller inte.

Det är ett så sjukt system att jag förundras varje gång hur de kan ens existera. Förra gången jag blev arbetslös så tog det fem månader, FEM, innan jag fick min första utbetalning... då hade jag redan fått ett nytt jobb som tur var, men under tiden då? Väntar de sig att man ska leva på luft?

Så, nu har jag ventilerat mig lite... så för att svara på dina frågor:

Det KAN komma till den situationen att du måste söka alla tillgängliga jobb (och lägg jävligt noga märke till att det BARA är jobb som finns på platsbanken som du behöver söka). Men det är knappast troligt. Och det har redan nämnts att många inte kommer ta in dig om de tror att du bara går vidare efter ett par månader.

Permalänk
Medlem

Regga dig hos alla bemanningsföretag som finns. Adecco, Manpower, Poolia osv. Jag kämpade med arbetsförmedligen i över ett halvår innan jag tröttnade och reggade mig på Adeccos sida, efter ungefär en månad blev jag uppringd och inkallad till intervju för ett tjänstemansjobb inom transportbranschen. Gjorde ett bra arbete och efter 3 månader blev jag erbjuden tillsvidareanställning av företaget. Lönen sköt i höjden och jag arbetar fortfarande kvar. Har klarat mig undan uppsägningar på grund av lågkonjunkturen trots att jag ligger nästan längst ner på LAS listan. Det gäller att ta på sig så mycket som möjligt och göra sig värdefull för företaget.

Du kan även utnyttja det kontaktnät som du förhoppningsvis har byggt upp på din förra arbetsplats. Finns alltid dom som söker folk trots att tjänsten inte annonseras ut.

Men för att sammanfatta det hela:

1. Ring/Besök olika företag som du kan tänka dig att arbeta för.

2. Regga dig hos bemanningsföretagen

3. Utnyttja ev kontakter.

4. Gör ditt yttersta när du väl får ett jobb. Ta på dig allt du bara kan och "rota" dig i verksamheten. Då har du en bra grund att stå på när lågkonjunkturen kommer.

Visa signatur

Dell Studio 1749

Permalänk

Det verkar som att det inledande inlägget är otydligt? Jag är som sagt inte orolig för HUR jag skall skaffa jobb, jag är orolig för vad arbetsförmedlingen kan TVINGA mig att göra när jag är mellan jobb.

Visa signatur

Macbook PRO, 2.33Ghz, 3Gb RAM.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SwinginStan
Det verkar som att det inledande inlägget är otydligt? Jag är som sagt inte orolig för HUR jag skall skaffa jobb, jag är orolig för vad arbetsförmedlingen kan TVINGA mig att göra när jag är mellan jobb.

Ja då får du gärna komma med ditt tidsperspektiv över hur länge du personligen tror dig vara arbetslös. Är det någon månad så slipper du nog i alltför stort krav tvingas att söka andra arbeten än det du är kvalificerad för.

Men börjar du prata långt över 3 månaders arbetlöshet så förstår jag inte det konstiga i att se till att få dig i arbete då har du ju uppenbara svårigheter att hitta någon som anser dig vara kvalificerad för arbete. Då är det ju dags att börja försörja sig själv istället, det är ingen som hindrar dig från att söka kvalificerade jobb medans du jobbar som lagerarbetare precis. Så var i ligger problemet?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Ja då får du gärna komma med ditt tidsperspektiv över hur länge du personligen tror dig vara arbetslös. Är det någon månad så slipper du nog i alltför stort krav tvingas att söka andra arbeten än det du är kvalificerad för.

Men börjar du prata långt över 3 månaders arbetlöshet så förstår jag inte det konstiga i att se till att få dig i arbete då har du ju uppenbara svårigheter att hitta någon som anser dig vara kvalificerad för arbete. Då är det ju dags att börja försörja sig själv istället, det är ingen som hindrar dig från att söka kvalificerade jobb medans du jobbar som lagerarbetare precis. Så var i ligger problemet?

Ja du, Facket försäkrar ju min lön till 80%, så om jag tar ett lagerjobb under tiden jag söker nya så kommer ju jag med all sannolikhet förlora ekonomiskt på det, samtidigt som att eventuell fortsatt arbetslöshetsersättning efteråt kommer att grundas på lönen från lagerjobbet, däri ligger problemet.

Nu kanske någon goodie two shoes kommer med argumenten att man minsann skall jobba och inte gå på a-kassa. Verkligheten är dock inte så enkel om man sitter med lån och fasta utgifter, löneförsäkringen är ju till för att folk inte skall behöva gå från hus och hem då de är mellan jobb.

Jag planerar inte att bli arbetslös, och jag planerar definitivt inte att stå utan arbete någon längre period, jag försöker dock ta reda på vad som händer under perioden då jag söker nya jobb. Mardrömscenariot är ju att tvingas halta runt på arbetsförmedlingar och delta i jobbsökarkurser när man kan lägga tiden på att leta kvalificerade jobb. Finanskrisen sätter ju sina spår i möjligheten för företag att nyanställa, så det riskerar ju att ta längre tid att hitta ett jobb idag än vad det gjorde för ett år sedan.

Visa signatur

Macbook PRO, 2.33Ghz, 3Gb RAM.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SwinginStan
Ja du, Facket försäkrar ju min lön till 80%, så om jag tar ett lagerjobb under tiden jag söker nya så kommer ju jag med all sannolikhet förlora ekonomiskt på det, samtidigt som att eventuell fortsatt arbetslöshetsersättning efteråt kommer att grundas på lönen från lagerjobbet, däri ligger problemet.

Nu kanske någon goodie two shoes kommer med argumenten att man minsann skall jobba och inte gå på a-kassa. Verkligheten är dock inte så enkel om man sitter med lån och fasta utgifter, löneförsäkringen är ju till för att folk inte skall behöva gå från hus och hem då de är mellan jobb.

Jag planerar inte att bli arbetslös, och jag planerar definitivt inte att stå utan arbete någon längre period, jag försöker dock ta reda på vad som händer under perioden då jag söker nya jobb. Mardrömscenariot är ju att tvingas halta runt på arbetsförmedlingar och delta i jobbsökarkurser när man kan lägga tiden på att leta kvalificerade jobb. Finanskrisen sätter ju sina spår i möjligheten för företag att nyanställa, så det riskerar ju att ta längre tid att hitta ett jobb idag än vad det gjorde för ett år sedan.

Nämen, förlorar du ekonomiskt på att vara arbetslös och behöva gå på bidrag? Vad är det för samhälle vi lever i. Det är väl klart du ska ha samma standard och levnadsvillkor som när du arbetar.

Har du inte fixat en ekonomiskt buffert om du varit så välbetald? Som sagt, börjar du planera på långt över 3 månaders arbetslöshet så är det nog dags att fundera över sin "lyxkonsumption" också. Så länge du verkligen söker jobb och är framgångsrik genom att komma på intervjuer osv så kommer de inte skicka dig på jobbsökarkurser heller om du påtalar detta.

Måste du gå från hus och hem om du får ett jobb som lagerarbetare med i vart fall kring 15-20 tusen i månaden netto som lön under en kort period i ditt liv så lever du långt över dina tillgångar så tillvida du inte verkligen legat på kring 30-40 tusen i månaden. Om du har ett arbete som är väldigt välbetalt så har du ju ännu större möjligheter att bygga en buffert åt dig inför ekonomiskt svåra tider. Mätta munnen efter matsäcken.

Att du inte kommer få in lika mycket pengar som ditt tidiga jobb är inget som skattebetalarna är så sugna på att betala faktiskt. Är du eftertraktad och duktig på ditt jobb så kommer du ju slutligen börja arbeta på ett sådant jobb igen. Det kan inte ta år trots att det är en finanskris. Då är du inte särskilt eftertraktad faktiskt. Verkligheten är mycket riktigt inte enkel, den är hård och kall. Välkommen.

*** EDIT ***

Alla gör uppoffringar när de blir arbetslösa. När en helt vanlig arbetare blir arbetslös så måste denne kanske sälja sin bil eller göra sig av med platt-tvn och annan lyxkonsumption för ett enklare leverne. Dock kan ju givetvis även arbetare ha en buffert så att de kan relativt enkelt leva med viss lyxkonsumption trots att de är arbetslösa. Men det är ingen skillnad på folk och folk. Är du arbetslös så är du. Har du ingen ekonomisk buffert ja då är det tufft att vara arbetlös oavsett om man är ingenjör eller sitter i kassan på ICA. Då är man inte förberedd. Det är inte samhällets fel utan individen som inte sett till att vara förberedd.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Nämen, förlorar du ekonomiskt på att vara arbetslös och behöva gå på bidrag?...

Har du inte fixat en ekonomiskt buffert om du varit så välbetald? ...

Måste du gå från hus och hem om du får ett jobb som lagerarbetare med i vart fall kring 15-20 tusen i månaden netto...

Att du inte kommer få in lika mycket pengar som ditt tidiga jobb är inget som skattebetalarna är så sugna på att betala faktiskt....

Klart jag förlorar ekonomiskt på att vara arbetslös, det är inget konstigt. Däremot vore det konstigt att ta ett låglöneyrke och genom det aktivt försämra min ekonomiska status, eller hur?

Vidare så är det inte helt lätt att "fixa" en ekonomisk buffert om man vill ge sig in på bostadsmarknaden i Stockholm.

Jag skulle inte klara mina omkostnader på 15k netto, under en kort period ja, men inte över tid. Därav oviljan att sänka a-kassan genom ett låglöneyrke.

Skattebetalarna betalar faktiskt inte ett dugg av mina arbetslöshetsersättning, den tas ur A-kassan som är avgiftsfinansierad, du kan känna dig lugn.

Nu har diskussionen urartat till att jag skall försvara min eventuella framtida arbetslöshet som förmodligen inte kommer att inträffa, när det enda jag sökte var information om vilka krav arbetsförmedlingen ställer på de arbetslösa.

Anar jag troll?

Visa signatur

Macbook PRO, 2.33Ghz, 3Gb RAM.

Permalänk

Nu har jag tyvärr inga fakta ang. vilka krav arbetsförmedlingen ställer men jag har ett tips för arbetslösa. Som arbetslös får du åka till vilket land du vill inom EU för att söka jobb och du får behålla a-kassan. Om jag minns rätt så är det max 3 månader som gäller. Söka jobb på en grekisk ö i tre månader kan vara trevligt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SwinginStan
Klart jag förlorar ekonomiskt på att vara arbetslös, det är inget konstigt. Däremot vore det konstigt att ta ett låglöneyrke och genom det aktivt försämra min ekonomiska status, eller hur?

Vidare så är det inte helt lätt att "fixa" en ekonomisk buffert om man vill ge sig in på bostadsmarknaden i Stockholm.

Jag skulle inte klara mina omkostnader på 15k netto, under en kort period ja, men inte över tid. Därav oviljan att sänka a-kassan genom ett låglöneyrke.

Skattebetalarna betalar faktiskt inte ett dugg av mina arbetslöshetsersättning, den tas ur A-kassan som är avgiftsfinansierad, du kan känna dig lugn.

Nu har diskussionen urartat till att jag skall försvara min eventuella framtida arbetslöshet som förmodligen inte kommer att inträffa, när det enda jag sökte var information om vilka krav arbetsförmedlingen ställer på de arbetslösa.

Anar jag troll?

Du tror allvarligt att A-kassan finansieras av att medlemmarna betalar kring 300-500kr i månaden till den? A-kassan är i allra högsta grad finansierad av skatt. Större delen av Akassan finansieras givetvis av arbetsgivaravgiften, vilken är en skatt med ett finare ord. Givetvis är inte arbetsgivaravgiften öronmärkt till att enbart gå till akassan utan det tas från skatteintäkterna.

Försök räkna själv och fundera på om det skulle gå att finansiera all arbetslöshetsersättning om så ALLA i hela sverige skulle ge 500kr i månaden i akasseavgift. Givetvis inte. 9miljonerX500kr (glöm inte dra av skatt på summan du får fram), tror du det täcker upp hela a-kassan? Det räcker knappt till administrationsavgifterna. Lejonparten av akassan är skattefinansierad.

Du menar att om jag skulle ta och utbilda mig till en magisterexamen i krukmakeri där jag kan få ett välbetalt jobb som krukmakare efter utbildningen på ca 50 000kr i månaden så kan jag efter det känna mig nöjd trots att det enbart finns ca 5st som lever på detta. Jag ska givetvis ha 80% av 50 000kr i månaden och inte jobba med något arbetarpatrask jobb minsann! Jag kan ju inte förlora ekonomiskt och börja jobba på ICA, jag är ju van vid 50 000kr efter månaden som mitt arbete ger mig vanligen!

Jobbar du heltid och har en bra lön så ska du lätt med eller utan bostadsmarknad i vart fall spara ihop 2000-3000kr i månaden.

Din ekonomiska situation blir automatiskt försämrad av att du är arbetslös. Du är inte längre rik och kan välja och vraka. Du finansieras av andra människor för din situation. Är du eftertraktad för din utbildning så kommer du hitta arbete inom en rimlig tid så du kommer knappast behöva arbeta med låglönejobb mer än nån månad i extremfallen.

*** EDIT ***

Värt att notera att utbildningar är färskvara. Börjar du ha arbetslöshetsperioder på över 1 år så kommer det verkligen inte se bra ut på ditt CV med en högre utbildning. Jag tror inte du behöver oroa dig för att vara arbetslös en längre tid men om du nu skulle råka vara det så kan du ge dig på att du kommer bli tvingad ut på vanliga kneg. Även i orostider så är de med utbildningar inte lika påverkade, särskilt inte ingenjörer. Men att börja tänka i banorna att du minsann inte tänker sänka din standard för du haft ett högbetalt jobb och ska få leva med den ekonomiska standarden även under arbetslöshet är onödigt och dumt.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Du tror allvarligt att A-kassan finansieras av att medlemmarna..

Ca 5% av arbetsgivaravgiften samt den månatliga avgiften är vad som finansierar A-kassan, den är alltså INTE skattefinansierad. A-kassan är heller givetvis inte dimensionerad för att kunna betalas ut till alla arbetsföra i Sverige samtidigt.

Jag tycker inte på något sätt att det är orimligt att jag skall kunna utnyttja skyddsnätet som a-kassan utgör under en mellanperiod, vad är annars syftet med att den garanterar en viss procent av lönen? Med ditt resonemang så kan vi ju ha en fix summa som man får ut om man blir arbetslös, sedan spelar det mindre roll om du sitter med lån, familj eller vad som, för man skall ju inte ligga hemma och slacka, eller hur? (Ja, löneförsäkringen är ett tillägg till A-kassan, men nu räknar jag med att de flesta är anslutna via ett fackförbund, och fackförbunden har så gott som alltid en löneförsäkring)

Hitintills har jag dock inte fått svar på ursprungsfrågan:

Skiljer sig kraven på den arbetslöse mellan de olika a-kassorna? Går man via arbetsförmedlingen för att påvisa att man söker arbete även om man är ansluten till AEA?

Visa signatur

Macbook PRO, 2.33Ghz, 3Gb RAM.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SwinginStan
Ca 5% av arbetsgivaravgiften samt den månatliga avgiften är vad som finansierar A-kassan, den är alltså INTE skattefinansierad. A-kassan är heller givetvis inte dimensionerad för att kunna betalas ut till alla arbetsföra i Sverige samtidigt.

Jag tycker inte på något sätt att det är orimligt att jag skall kunna utnyttja skyddsnätet som a-kassan utgör under en mellanperiod, vad är annars syftet med att den garanterar en viss procent av lönen? Med ditt resonemang så kan vi ju ha en fix summa som man får ut om man blir arbetslös, sedan spelar det mindre roll om du sitter med lån, familj eller vad som, för man skall ju inte ligga hemma och slacka, eller hur? (Ja, löneförsäkringen är ett tillägg till A-kassan, men nu räknar jag med att de flesta är anslutna via ett fackförbund, och fackförbunden har så gott som alltid en löneförsäkring)

Hitintills har jag dock inte fått svar på ursprungsfrågan:

Skiljer sig kraven på den arbetslöse mellan de olika a-kassorna? Går man via arbetsförmedlingen för att påvisa att man söker arbete även om man är ansluten till AEA?

Kraven skiljer sig inte mellan akassorna, och ja det är givetvis via arbetsförmedlingen du påvisar att du är arbetssökande.

Akasseavgiften räcker knappt till att finansiera administrationen av akassan. Kontrollera hur mycket akasse-ersättningar som betalas ut i sverige. Att du inte ser arbetsgivaravgiften som en skatt är för mig en gåta? Vad är en obligatorisk avgift tagen av staten enligt dig egentligen? Om jag kallar det promenadavgift och drar det ur din löne och lägger det bland skatteintäkterna så är det givetvis en skatt med ett annat namn. Det är en form av skatt på arbete. 90% av akasseersättningen kommer från detta.

Dvs från ALLA som arbetar. Du må inte tycka det är skattefinansierat. Men då är det fortfarande så att akasseersättningen kommer från ALLA förvärsarbetare till 90%. Det är inget som finansieras av akassan alltså. Utan bidrag från staten tagna av alla som förvärsarbetar. Du får gärna intala dig själv att det inte är skattefinansierat då utan avgiftsfinansierat av oss alla. Dvs när du ligger på sofflocket och degar så tas de pengar du får av alla andra som jobbar istället. INTE att du tillsammans med alla betalar en liten fånig avgift till akassan. Den räcker inte ens till administrationen av arbetslöshetsersättningen.

*** EDIT ***

Lästips: http://www.regeringen.se/content/1/c6/06/96/26/cfd448ea.pdf

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SwinginStan
Ja du, Facket försäkrar ju min lön till 80%, så om jag tar ett lagerjobb under tiden jag söker nya så kommer ju jag med all sannolikhet förlora ekonomiskt på det, samtidigt som att eventuell fortsatt arbetslöshetsersättning efteråt kommer att grundas på lönen från lagerjobbet, däri ligger problemet.

Ett jobb anses inte lämpligt av a-kassan ifall lönen är under 90% av dagsersättning man får via a-kassan. Så jobb som har lön lägre än, urm.. 72%? av din nuvarande lön behöver du inte ta/söka. I övrigt kan dom tvinga dig till rätt mycket, i form av kurser, flytta för jobb på annan ort osv.

Visa signatur

Bleak

Permalänk
Medlem

Borgarna har verkligen lyckats att "sabba för svenska folket".

1. Försämrat fackens position i samhället
2. Höjd avgift till a-kassan, vilket ledde till att folk gick ur a-kassan i protest/ eller p.ga de ej har råd.
3. Senaste halvåret när varslen kom så stod många utan skyddsnät.
4. Dessutom tvingar de sjuka ut till arbetslivet genom hot om indragen a-kassa. -->Försämrad sjukförsäkring.
Hoppas de är nöjda!

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Borgarna har verkligen lyckats att "sabba för svenska folket".

1. Försämrat fackens position i samhället
2. Höjd avgift till a-kassan, vilket ledde till att folk gick ur a-kassan i protest/ eller p.ga de ej har råd.
3. Senaste halvåret när varslen kom så stod många utan skyddsnät.
4. Dessutom tvingar de sjuka ut till arbetslivet genom hot om indragen a-kassa. -->Försämrad sjukförsäkring.
Hoppas de är nöjda!

Du menar allvarligt att "folket" i allmänhet inte har råd med 200kr extra i månaden för en försäkring utifall de blir arbetslösa? Hur nära ruinens brant är man då egentligen?

Fackets position i samhället som varit i närmaste maffia-lik är inte hälsosam. Den har dock inte försämrats på något sätt av politiken som förts. Kanske kan något sådant åstakommas i framtiden om vi har tur så att vi får en hälsosam arbetsmarknad.

Nu höjdes inte avgiften utan man tog bort subventionen vilket ledde till att akassorna höjde avgiften för att kompensera för detta. En person som arbetar som inte har råd med akassan har avsevärda problem med sin ekonomi. Är man så pass osäkert anställd (ung, nyanställd osv) så är givetvis akassan en investering som man bör ha. Det är inget snack om att man inte skulle ha råd med den. Allt handlar om prioriteringar. De som gick ut av protest får verkligen skylla sig själv.

I Sverige har vi alltid ett skyddsnät. Punkt 4 förstår jag inte. Sjuka har inte akassa och kan därmed inte hotas med indragen akassa. Sjuka är sjukskrivna.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Du menar allvarligt att "folket" i allmänhet inte har råd med 200kr extra i månaden för en försäkring utifall de blir arbetslösa? Hur nära ruinens brant är man då egentligen?

Fackets position i samhället som varit i närmaste maffia-lik är inte hälsosam. Den har dock inte försämrats på något sätt av politiken som förts. Kanske kan något sådant åstakommas i framtiden om vi har tur så att vi får en hälsosam arbetsmarknad.

Nu höjdes inte avgiften utan man tog bort subventionen vilket ledde till att akassorna höjde avgiften för att kompensera för detta. En person som arbetar som inte har råd med akassan har avsevärda problem med sin ekonomi. Är man så pass osäkert anställd (ung, nyanställd osv) så är givetvis akassan en investering som man bör ha. Det är inget snack om att man inte skulle ha råd med den. Allt handlar om prioriteringar. De som gick ut av protest får verkligen skylla sig själv.

I Sverige har vi alltid ett skyddsnät. Punkt 4 förstår jag inte. Sjuka har inte akassa och kan därmed inte hotas med indragen akassa. Sjuka är sjukskrivna.

Maffialikt är en överdriven jämförelse. Facken har behövts och kommer alltid behövas. Sverige har föreningsfrihet och facken främjar medlemmarnas intressen dvs löner och avtal och samverkar för god arbetsmiljö. Kollektivavtal är bra både för företag och arbetare. Hade du velat ha 7000kr i lön år 2009? Det hade varit en realitet om facken inte funnits till och styrt upp det hela.

Hade inte facken funnits hade arbetsgivarna betett sig maffialikt vilket ännu förekommer i dagens samhälle.
Se bara på städarna på hamburgerrestaurangerna som hade 37kr/timme.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_525043.svd

Även om subventionerna togs bort så höjdes a-kassorna för gemene man och det innebär precis samma sak som att a-kassan blev dyrare. Tror inte du kan påvvisa att alla har råd med 200kr/mån. Är du ensamstående med 2 barn?

Punkt nr 4 menar jag precis som jag skrev. Sjuka tvingas ut i arbetslivet vilket leder till att de inte får några jobb, som innebär att de får leva på a-kassan istället på miniminivå eftersom sjukförsäkringen inte längre gäller.
Många sjuka är inte längre sjukskrivna eftersom Försäkringskassan skärpt kraven efter direktiv från regeringen.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Kollektivavtal är bra både för företag och arbetare. Hade du velat ha 7000kr i lön år 2009? Det hade varit en realitet om facken inte funnits till och styrt upp det hela.

Är det bara lönekarteller som är bra för alla, eller gäller detta även priskarteller som vissa butiker har olagligt?
Bara för att man inte har ingått en kartellbildning så behöver man inte sälja ut sig nästan gratis, idag finns det många som tvingas ta ett låglönat skitjobb när de skulle kunna ha valt ett bättre jobb med en bättre lön.

Ta mig som exempel, vad tror du jag väljer. Jobba på ett intressant ingenjörsyrke för 15 000 i månaden, eller jobba som lokalvårdare för 10 000kr. Det är då självklart att jag hellre väljer det första, dock har facken lite invändning mot detta för "mitt eget bästa". Och de anser att det är bättre för mig att ta lokalvårdarjobbet för 10 000kr/mån, för då slipper jag känna mig utnyttjad. Låter fint, men egentligen är det för att skydda deras medlemmars löner och de skiter fullständigt i mig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Hade inte facken funnits hade arbetsgivarna betett sig maffialikt vilket ännu förekommer i dagens samhälle.
Se bara på städarna på hamburgerrestaurangerna som hade 37kr/timme.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_525043.svd

Minimumlöner och arbetsmiljölagar går ha utan fackförbund.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Punkt nr 4 menar jag precis som jag skrev. Sjuka tvingas ut i arbetslivet vilket leder till att de inte får några jobb, som innebär att de får leva på a-kassan istället på miniminivå eftersom sjukförsäkringen inte längre gäller.
Många sjuka är inte längre sjukskrivna eftersom Försäkringskassan skärpt kraven efter direktiv från regeringen.

Problemet här är byråkratisk. Väldigt få är så sjuka så de inte kan utföra något arbete, problemet är dock att varför skall en arbetsgivare anställa en sjukling och tvingas betala sjukersättning etc?

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Är det bara lönekarteller som är bra för alla, eller gäller detta även priskarteller som vissa butiker har olagligt?
Bara för att man inte har ingått en kartellbildning så behöver man inte sälja ut sig nästan gratis, idag finns det många som tvingas ta ett låglönat skitjobb när de skulle kunna ha valt ett bättre jobb med en bättre lön.

Ta mig som exempel, vad tror du jag väljer. Jobba på ett intressant ingenjörsyrke för 15 000 i månaden, eller jobba som lokalvårdare för 10 000kr. Det är då självklart att jag hellre väljer det första, dock har facken lite invändning mot detta för "mitt eget bästa". Och de anser att det är bättre för mig att ta lokalvårdarjobbet för 10 000kr/mån, för då slipper jag känna mig utnyttjad. Låter fint, men egentligen är det för att skydda deras medlemmars löner och de skiter fullständigt i mig.

Minimumlöner och arbetsmiljölagar går ha utan fackförbund.

Problemet här är byråkratisk. Väldigt få är så sjuka så de inte kan utföra något arbete, problemet är dock att varför skall en arbetsgivare anställa en sjukling och tvingas betala sjukersättning etc?

Du har konstiga jämförelser. Varför skulle facken ha invändning om du utbildar dig till ingenjör dessutom har ingenjörerna också ett fackförbund.
Förstår inte ditt resonemang överhuvudtaget.
http://www.sverigesingenjorer.se/IngWeb/Start
Det är väl upp till var och en att välja vilket arbete man vill.

Det är inte arbetsgivaren som betalar sjuklön efter 14 dagar utan försäkringskassan.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Du har konstiga jämförelser. Varför skulle facken ha invändning om du utbildar dig till ingenjör dessutom har ingenjörerna också ett fackförbund.
Förstår inte ditt resonemang överhuvudtaget.
http://www.sverigesingenjorer.se/IngWeb/Start
Det är väl upp till var och en att välja vilket arbete man vill.

Det är inte arbetsgivaren som betalar sjuklön efter 14 dagar utan försäkringskassan.

Jag har redan några ingenjörsexamen. Dock finns det kollektivavtal aka lönekarteller på de flesta arbeten, så jag får jag inte får begära hur liten lön jag vill.
Idag söker jag alla arbeten, självklart vill jag kräva mindre betalt för ett ingenjörsyrke än ett tråkigt arbete. Så när jag är på en arbetsintevju för ett ingenjörsyrke så nöjer jag mig med 15 000 kr, om jag däremot skall städa toaletter hela dagarna, ja då vill jag nog ha runt 30 000kr i månaden.

Efter 14 dagar eller vad det nu var(litar på dig). Men innan dessa 14 dagar så kostar det pengar och en som är sjuk då och då blir inte billigt för arbetsgivaren.

T.ex. detta drömjobbet. jag skulle kunna sänka mig så lågt så det inte var klokt för att få det. http://jobuniverse.idg.se/Arbetsgivaren.nsf/All/9B0E42E969393...
Nu kom jag inte ens på arbetsintevju .(de har annonserat flera gånger). Jag har alldeles för liten arbetserfarenhet, men tänk om jag skulle få sänka mig så lågt som jag ville. Jag skulle tusan kunna bo på arbetsplatsen(som i kina) för ett sådant jobb.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Jag har redan några ingenjörsexamen. Dock finns det kollektivavtal aka lönekarteller på de flesta arbeten, så jag får jag inte får begära hur liten lön jag vill.
Idag söker jag alla arbeten, självklart vill jag kräva mindre betalt för ett ingenjörsyrke än ett tråkigt arbete. Så när jag är på en arbetsintevju för ett ingenjörsyrke så nöjer jag mig med 15 000 kr, om jag däremot skall städa toaletter hela dagarna, ja då vill jag nog ha runt 30 000kr i månaden.

Efter 14 dagar eller vad det nu var(litar på dig). Men innan dessa 14 dagar så kostar det pengar och en som är sjuk då och då blir inte billigt för arbetsgivaren.

T.ex. detta drömjobbet. jag skulle kunna sänka mig så lågt så det inte var klokt för att få det. http://jobuniverse.idg.se/Arbetsgivaren.nsf/All/9B0E42E969393...
Nu kom jag inte ens på arbetsintevju. (för liten arbetserfarenhet, men tänk om jag skulle få sänka mig så lågt som jag ville)

Aha ditt resonemang isåfall skulle jag kalla självdestruktivt. Att aktivt vilja ha lägre lön för det arbete man vill ha. Tur att inte alla tänker som dig då skulle man konkurrera om jobben genom att få så låg lön som möjligt. Att inte att den mest lämpade får jobbet.
Lycka till då arbetslivet!

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Aha ditt resonemang isåfall skulle jag kalla självdestruktivt. Att aktivt vilja ha lägre lön för det arbete man vill ha. Tur att inte alla tänker som dig då skulle man konkurrera om jobben genom att få så låg lön som möjligt. Att inte att den mest lämpade får jobbet.
Lycka till då arbetslivet!

Inte självdestruktivt snarare egoistisk, att jag också vill ha en ärlig chans till de bra jobben.
Att den bäst lämpade (person med bra hälsa och allt) ska ha förtur till alla arbeten tycker jag inte är rättvist, utan låt arbetare med sämre hälsa få sälja oss billigare. När vi lägger upp våra villkor & lönekrav, så får arbetsgivaren själv välja vem den vill ha. (ska inte bli tvingad att kvotera eller dylikt)
Precis som all handel fungerar, säljer man en viss bil så kanske någon annan säljer en liten äldre årmodell i sämre skick för ett lägre pris. Då skall man inte börjar gapa om att personen bryter mot kartellbildningen, utan man får acceptera detta och anpassa ens pris därefter.

Det andra är en översittarpolitik som går ut att skydda medelklassen och sparka på de som har det sämst.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Lönedumpning

Fanns det inte en sajt som man fick auktionera ut hur låg lön man var villig att ta jobbet för?
Sossarna och fackmaffian var inte så glada åt det.
Tror att den lägsta lönen man fick ha var 50kr/h.
Sen försvann lönedumpningen på den sajten.