Är det någon som är helt nöjd med eran linux dist installation?

Permalänk

Är det någon som är helt nöjd med eran linux dist installation?

Alltså ni som har valt att helt köra Linux fullt ut och installerat någon av dom stora distarna som finns ute ex.

-Ubuntu
-OpenSuse
-Mandrake
-Fedora

Stöter ni på problem eller funkar det ÄRLIGT kanonbra?

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem

Har kört Ubuntu 8.10 x64 i lite drygt en vecka nu, hittills fungerar det mesta bra, dock ofta tack vare google.
Har däremot inte lyckats få igång BankID än, inte heller i wine...

Permalänk
Medlem

Helnöjd.
8.04.2 LTS på servern.
Enormt stabilt, går inte ens jämföra med MICROS~1.
Resurssnålt och inget lull-lull.
Pakethantering... tja... vad ska man säga. Genialt.

Visst, det finns säkert saker man kan få bättre, men det gäller alla OS.
Man måste dock kunna lite mer om datorer än 50åriga kassörskan Gudrun Svensson (som kör Regalskeppet Vista).

Edit: Tänk dock på att "HATAR LINUX, INGET FUNKAR JU!" nog mest väljs av folk som INTE VET HUR MAN FÅR DET ATT FUNKA - men det betyder ju inte att funktionen inte finns.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Inaktiv

Helnöjd här med. Har nog haft lite tur med hårdvara också, i stort sett ALLT jag provat har funkat out-of-the-box med Ubuntu. Undantag är mindre prylar som webcams osv. Jag har inte heller haft så stora krav på programvara vilket underlättat, då jag har lättare att ta till mig nytt. Mailprogram, mediaspelare, webbläsare, officepaket, bildprogram med mera, jag tog vad som fanns och har inte saknat något ännu. Mitt enda krav var Warcraft III, vilket fungerar helt kanon. Har till och med fått igång GHost++ nu

Å andra sidan är jag nörd. Vad jag tycker är lätt kanske inte andra gillar alls. Men jag vet att när jag först provade Linux (ca 1,5 år sen, Kubuntu 7.10) gick det ofta åt skogen. Nu upplever jag installationer ÄRLIGT enklare än andra operativsystem.

Permalänk
Avstängd

Inget operativ system är felfritt. Alla operativ system tycks ha sina brister och svaga komponenter.

Jag kör Ubuntu och trivs med det. Det är det operativ system som jag föredrar av de som finns.
Solaris har ZFS och rollbacks. Tråkigt att man inte har det.

Permalänk
Medlem

Jag stöter på problem ibland men är ändå nöjd.

Permalänk
Medlem

Det funkar finfint. Måste dock fortfarande använda windows för att ljud ut inte fungerar i linux på min laptop. Kopplar ofta datorn till tvn.

Permalänk
Medlem

Tycker det är lite för mycket buggar i Ubuntu som ställer till det ibland. Exempelvis alla dessa uppdateringar som ibland kan få saker och ting att sluta fungera. Har aldrig hänt i Windows att nån uppdatering ställt till problem för mig, har heller aldrig råkat ut för några stora buggar i Windows vad jag kan minnas. Kanske man får ta om man kör 8.10 dock, men någon quality control på mjukvaran måste de väl ha? Känns lite si och så, skulle aldrig använda Ubuntu som main OS i dagsläget.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kört Xubuntu sedan 6.10 och visst finns det saker som skulle kunna vara enklare, saker som inte fungerar direkt, men det blir bättre och bättre för varje version. Har inte råkat ut för att inte kunna få igång något jag gett mig på. Det kan ta lite tid och kräva en del pill, men det är ju utmaningen!

Jag är nöjd iaf!

Visa signatur

| Tablet: | Samsung Galaxy Tab 2 7.0 | CyanogenMod 10 |
| Laptop: | HP Mini 2140 | Atom N270 1.6 GHz | 2 GB PC5300 | GMA 950 | 64 GB SSD | Xubuntu |
| HTPC: | P4 3.0 GHz | Zotac GF9300-I-E | 3 GB PC6400 | 320 GB HDD | Xubuntu |
| Server: | C2D E6750 2.66 GHz | 4 GB PC5300 | 160 GB + 160 GB + 1 TB HDD| Xubuntu

Permalänk
Medlem

Har tidigare haft Ubuntu 32bit installerat på min spelburk på en egen liten partition, mest för att testa. Har inte direkt varit imponerad. Så igår drog jag in 64bit versionen så jag fick stöd för allt mitt minne etc. Måste säga att allt gick sjukt mycket snabbare samt att nu först kunde jag få att ändra till 1680x1050 upplösning (i den versionen jag körde tidigare gick det inte, inte ens att ändra i xorg.conf hjälpte, har ett ATI kort..host..harkel...). Dock så skrev ubuntu installationen sönder min boot loader på disk1 även då jag installerade ubuntu på en partition på disk2. Så det var ett manuellt ingrepp att köra en grub-install på disk1 så jag kunde boota vista igen. Sedan är det en hel del som jag inte gillar med ubuntu, men nog om det.
ATI har även lyckats få sina proprietära drivare att installera smärtfritt vilket gjorde det hela lite trevligare.

OpenSUSE 11.1 har jag kört en hel del för att labba med på sistone (jobb-relaterat). Det jag stört mig mest på där, är att yast/yast2 skriver över boot loadern för grub då man installerar en ny kärna och väljer att klona en redan konfigurerad boot instans. Annars funkar även det helt ok.

Så med en hel del manuella ingrepp i båda distar kan man få dem att funka riktigt bra. Även KDE4 funkar riktigt bra efter en del konfiguration (om man bortser från t.ex. window effects gör att filmer flimrar i fullscreen då man använder VLC, dock bara att stänga av dessa effekter).

Det enda jag saknar med Linux är att det är svårt att kombinera nytta med nöje (i form av spel). Men det är en annan diskussion

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag hoppas Debian går under de stora distarna?

Kan ju säga att när jag var ny inom linux världen så fanns det en del problem och det fungerade inte alltid klockrent. Men allt har blivit bättre och jag med så kanske beror på det när det fungerar klockrent nu.

Visa signatur

Är en helt vanlig ekonom...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Argit
Jag hoppas Debian går under de stora distarna?

Kan ju säga att när jag var ny inom linux världen så fanns det en del problem och det fungerade inte alltid klockrent. Men allt har blivit bättre och jag med så kanske beror på det när det fungerar klockrent nu.

Håller med, när jag började med Linux (RedHat samt Slackware) för c:a 13~ år sedan så var det ett stort projekt att bara installera ett program och få rätt alla dependencies. Man fick gå in i rpm databaser och ladda ner varje enskild rpm för att installera i rätt ordning (som ofta i sin tur krävde andra paket). Samma problem om man skulle kompilera från source. Tacka vet jag smarta pakethanterare eller ports

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Körde in Fedora 10 häromveckan och har stött på ett par problem, fast några gick att lösa.

De som inte gått att lösa dock, är...
1) Datorn tappar nätverksinställningarna vid varje omstart (använder statiska IP).
2) Kan ej installera paketet som gör att xmms kan spela mp3-låtar. (Står bara att den "väntar på annan åtgärd")

Men jag håller på att felsöka, så det löser sig nog.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Counter-strike + Ventrilo gillar inte Ubuntu -.-

Permalänk
Medlem

Sen jag slutade använda PCn till spel har jag endast använt UBUNTU både som desktop på laptopen och som vmware/medieserver till den stationära. Funkar helt klockrent och äre både stabilt och mångsidigt, har lite problem med flashprestandan men det går säkert att förbättra. Inte orkat googla det än.

Älskar valfriheten i GNU/Linux.

Visa signatur

moops

Permalänk

Meganeoman, nu har du skrivit inlägg regelbundet sedan 2003 med en underton av hur värdelöst Linux är och hur mycket problem du har.

Linux kanske inte är något för dig? Kör Windows istället vetja!

Mvh/Svanteson

Permalänk
Medlem

Beror på vad man ska göra. Minsta lila utöver det som kommer standard brukar kunna bli några timmars googling eller många timmar problem.

Typ strömsparning, videotearing, nätverk och dubbla skärmar.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Använder ubuntu 8.10
Fungerar ljusår snabbare än XP. Mår dåligt när jag sitter vid någons XP, brandväggar, antivirus... Känns så 90-talet

Har använt ubuntu 8.10 på stationära i 2månader nu.
På laptopen har jag kört linux ca 6 månader

Visa signatur

Stationär: Ubuntu GB DQ6 P35 | Q6600 | 4GB ram Corsair 2*2gb 800mhz (3.5gb) |1tb SATA + 500gb SATA + 250gb SATA | Sparkle 9800gt Passiv
Laptop: Lenovo 3000 v200 | Ubuntu |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sockan
Fungerar ljusår snabbare än XP.

HAHAHA.
För det första är ljusår en enhet i längd och inte tid.

Koppla laptoppen till skärmen på stationära och säg att det är ljusår bättre än windows

Var lite realistisk och inte helt "livets ord".

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Jag skulle vara nöjd om jag fick lika bra batteritid som i Windows och att min laptop inte blev skitvarm heller. Kör nu Windows 7 med finfin batteritid samt att datorn håller sig sval, senaste Ubuntu var inte alls rolig med sånt. =/

Förr när jag hade stationär så körde jag det en del mer, och då tyckte jag att det var helt ok. Fast föredrar Windows då jag inte vill bli tvingad att pilla en massa för att få igång vissa saker. Menmen, till nästa Ubunturelease... (så har jag sagt sen 7.10;))

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Breddas
HAHAHA.
För det första är ljusår en enhet i längd och inte tid.

Koppla laptoppen till skärmen på stationära och säg att det är ljusår bättre än windows

Var lite realistisk och inte helt "livets ord".

Nu är du bara tråkig...

Överdrev lite

Visa signatur

Stationär: Ubuntu GB DQ6 P35 | Q6600 | 4GB ram Corsair 2*2gb 800mhz (3.5gb) |1tb SATA + 500gb SATA + 250gb SATA | Sparkle 9800gt Passiv
Laptop: Lenovo 3000 v200 | Ubuntu |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svanteson
Meganeoman, nu har du skrivit inlägg regelbundet sedan 2003 med en underton av hur värdelöst Linux är och hur mycket problem du har.

Linux kanske inte är något för dig? Kör Windows istället vetja!

Mvh/Svanteson

Det blir lite svårt, för han grejar inte Windows heller.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

Allt funkar utom bank-id, då Nexus Personal vägrar skriva en vettig klient. Förstår inte problemet med att skapa enbart 32-bit till Ubuntu, visst, man får igång det lätt med ej Ubuntu, men inte med 64-bit. Typ alla kan skapa program som går att köra på fler plattformar, förstår inte varför de ej kan

Visa signatur

"I thought I was someone else, Someone good."
μ, en åsikt i tiden

Permalänk
Medlem

Det ända som jag har problem med är wlan drivarna till ralink 2860 på min laptop när jag tagit tid att få korn på det då blir det perfekt, annars så är jag mycket nöjd med vad ubuntu 8.10 erbjuder och många andra distar för den delen.
Och inget slår pakethanteringen

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Medlem

Jag sitter med ubuntu 810 på en dator sen nov 08 och kämpar i motvind.
De duger alldeles utmärkt till surf o bränna lite skivor men så fort något behöver uträttas så blir det att vända sig om och låta XP ro båten iland.

Permalänk
Medlem

Är helnöjd med Ubuntu 8.04, har hafft tur och har hafft inget strul alls än så länge, allting fungerade direkt. Har dock hafft massor med strul med Ubuntu 8.10, så jag undviker den än så länge.

Kan göra allt som jag vill göra med datorn och smidigare än i Windows. Förutom en sak, vissa nya spel måste jag använda Windows till, men jag spelar mest word of warcraft, och det går bättre i Ubuntu än i windows.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hedis
Allt funkar utom bank-id, då Nexus Personal vägrar skriva en vettig klient. Förstår inte problemet med att skapa enbart 32-bit till Ubuntu, visst, man får igång det lätt med ej Ubuntu, men inte med 64-bit. Typ alla kan skapa program som går att köra på fler plattformar, förstår inte varför de ej kan

Nexus fungerade då för mig i wine då jag körde ubuntu, körde även firefox2 i wine.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Använder Ubuntu 8.10 och är helnöjd. Det enda som inte fungerar är mitt USB 2.0-kort jag har (min dator är pre-usb 2.0 ), men jag kan inte påstå att jag gjort något ärligt försök att få det att fungera.

Jag har än så länge inte hittat någon anledning till varför jag hellre skulle köra Windows, snarare tvärtom. Med GNU/Linux får jag ett system som gör det jag vill, som är säkert och som dessutom inte kostar ett öre.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ubuntu 8.10 fick det bli på servern i all hast med att få igång den, Jättestabilt och hyffsat resurssnålt med purge'at Gnome och allt som hör där till.
Vid tillfälle blir det dock nån betydligt mindre dist.

På arbetsstation ser jag dock ingen anledning att köra linux, mer användarvänligt och snabbt gui än winxp finns nog inte.

Permalänk
Inaktiv

Har testat en massa distros och kör XP som dualboot för några spel.

Sedan jag bytte till Xubuntu och därmed XFCE så är jag sjuk nöjd. Gnome och KDE tycker jag buggar en del och är tungrott på min dator. Det enda jag tycker är krångligt är menyredigering i XFCE som jag hoppas utvecklas till att kunna göras helt grafiskt.

Så jag slår verkligen ett slag för XFCE och LXFE, lättviktiga och snygga skrivbordsmiljöer!