Flytta till Göteborg för att studera

Permalänk
Medlem

Flytta till Göteborg för att studera

Jag tänker flytta till GBG för att studera till hösten, jag känner inte till Göteborg alls och vet inte vilka områden som är bra.

Jag har kollat på boplats.se och där ser det ganska hopplöst ut, 1000 sökande och värden väljer vem som ska få bo.

Är medlem på SGS studentbostäder. Hur svårt är det att få en lägenhet där? Såg för några veckor sen att om jag ansökt fick jag plats 2-5 i kö och det låter inte så farligt. Räknar med att hitta lägenhet genom dem. I värsta fall får jag ta korridor, då jag har förtur iom jag bor långt borta.

Jag vill har tips på vilka områden som är bra att bo i. Kommer läsa, som det ser ut nu datavetenskap på både GU och Chalmers. Är det värt de extra pengarna för att bo i centrum? (Upp till var och en att bedöma, men ändå ) Tänker då mest ekonomisk, behöver man buss/spårvagns kort ändå?

Hur ser lägenheterna ut, är de fräscha? Hur mycket ska man lägga till hyran om el inte ingår?

Kommer nog på fler saker senare som jag glömt

Permalänk
Medlem

Jag är själv ingen expert inom området då jag flyttade hit i november, men jag har fått höra från polare att man ska undvika Angered och Bergsjön. Lite för många gangstas där.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk

Helt klart värt att bo i centrum eller gå-avstånd till chalmers och centrum. Kollektivtrafiken suger &%#/%!& plus att du sparar 500 i månaden på att gå + motion.

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog skaffa spårvagnskort ändå, för att ta sig runt. Jag tycker kollektivtrafiken är riktigt bra. Visst, kanske inte exakt på tid varje gång, men sånt får man räkna med, gå 5 minuter tidigare istället.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Jag är själv ingen expert inom området då jag flyttade hit i november, men jag har fått höra från polare att man ska undvika Angered och Bergsjön. Lite för många gangstas där.

Fördomar, har bott i Angered hela mitt liv, inte sett/varit med i något bråk. Iofs bor jag i villa en bit utanför men ändå. Man ska ju inte liksom vara där utom man bor ju bara där och åker in till stan. Ca 20 minuter med spårvagn. Varför betala upp till 4000kr för att bo i stan, helt onödigt, finns inget att vara rädd för.

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Jag är själv ingen expert inom området då jag flyttade hit i november, men jag har fått höra från polare att man ska undvika Angered och Bergsjön. Lite för många gangstas där.

enligt min och vänners erfarenhet så är det bergsjön och hammarkullen du ska hålla dig borta från.
jag är inte kräsen bodde själv där det förekom skottlossning utanflr och grannen komme upp och mordhotade mig "för jag skulle inte stampa i golvet när han tände på"

men dom nämnda ställerna ställlerna är för mycket. om du inte är gangstha och sånna grejjer. fo sho.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragganof
enligt min och vänners erfarenhet så är det bergsjön och hammarkullen du ska hålla dig borta från.
jag är inte kräsen bodde själv där det förekom skottlossning utanflr och grannen komme upp och mordhotade mig "för jag skulle inte stampa i golvet när han tände på"

men dom nämnda ställerna ställlerna är för mycket. om du inte är gangstha och sånna grejjer. fo sho.

Är inte gangstha någonstans, fast har ett par låtar i biblioteket med fina beats. Jag är mer chill indie, alt-pop och sånt.

Hur fungerar det att hitta bostad genom SGS tar det långtid att få något?
Var hittar man vänner, om man skulle komma upp innan skolan började?

Permalänk
Medlem

När jag pluggade i Göteborg bodde jag i Bergsjön. Jag bodde på Tycho brahes gata, som är ett av de bättre områdena.
Jag skulle undvika bergsjön, kortedala, hjällbo och biskopsgården. Angered är inte så illa men ligger långt bort.
Sök i centrum eller i de västra områdena. Helt klart värt nån tusing extra om du kan bo i centrum.
Det går att hitta lägenheter på nätet om man kollar runt lite. Väldigt svårt genom de stora portalerna dock. Jag hittade min lägenhet i Annonserna i en Göteborgstidning.
Vänner hittar man väl på samma sätt som överallt annars. Prata med likasinnade.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Bo i Johanneberg så slipper du kollektivtrafiken då kan du gå överallt. Snabbt. Jag åker aldrig kollektivt, eller överhuvudtaget för den delen. (vissa är dock så förbannat lata att de tar vagnen ner till stan)

Lite fakta om SGS;
2-5 är den bästa kötiden du kan få på sidan.
Sista-minuten får du direkt om du ringer in, oavsett kötid.
Studentrum med delat kök är avsevärt mycket trevligare än pytte-etta med kokvrå.
Studentrummen har oftast (alltid?) 10-månadershyra, d.v.s gratis över sommaren.
I studentrummen ingår också vatten, el och internet i hyran (iaf de studentrum jag känner till)

Det finns även chalmers studentbostäder, kolla upp den med.

För övrigt så tycker jag att alla som behöver mer än 12m^2 släpar med sig så mycket SKIT att de troligtvis mår dåligt. Mmmmm minimalism.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killawife
När jag pluggade i Göteborg bodde jag i Bergsjön. Jag bodde på Tycho brahes gata, som är ett av de bättre områdena.
Jag skulle undvika bergsjön, kortedala, hjällbo och biskopsgården. Angered är inte så illa men ligger långt bort.
Sök i centrum eller i de västra områdena. Helt klart värt nån tusing extra om du kan bo i centrum.
Det går att hitta lägenheter på nätet om man kollar runt lite. Väldigt svårt genom de stora portalerna dock. Jag hittade min lägenhet i Annonserna i en Göteborgstidning.
Vänner hittar man väl på samma sätt som överallt annars. Prata med likasinnade.

tycker kortedala är ganska bra, inte så gangsters där mest bara fyllon. och dom är inte farliga.
sen har dom ett ganska bra ny byggt gym med som inte var så dyrt.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem

Smaken är som baken. Var inte så värst länge sen de sköt någon på torget där. Och jag fick en bil stulen där så det går fetbort.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Angered, Hammarkullen, Biskopsgården etc bör undvikas, riktigt tråkiga områden. Hisingen bör undvikas, ligger på fel sida älven.

Centrum, Johanneberg, Guldheden, Majorna, alt Olskroken, Redbergslid är önskvärt och framför allt centralt med korta resor som följd.

Mölndal kan funka utmärkt lite beroende på var i förhållande till kollektivtrafiken.

Annars västra göteborg som i huvudsak är civiliserat, bortsett från Tynnered.

Men skall du läsa på Chalmers är naturligtvis Johanneberg/Guldheden klart att föredra. Trevliga områden med gångavstånd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killawife
Smaken är som baken. Var inte så värst länge sen de sköt någon på torget där. Och jag fick en bil stulen där så det går fetbort.

Bilar får man ju stulan lite varstans så det är ju inget problem. Där problemen ä är på de platser där bilarna återfunnes.

Men visst i Johanneberg skulle du helt klart bo bra. Sen är det ju som MarkoV säger så är ju de där villaområdena utanför Angered och bergsjön ganska trevliga. Men det är ju också för att det går upp i pris en del och då blir det oftast lite högre klass på folk som kan köpa villorna.

Själv bor jag i Gamlestan(bellevue) och här är det ganska blandat med olika folk. Men det är lite regel så att där spårvagnarna vänder där är det inte lika roligt att bo:) Stämmer ju inte på alla platser men ofta. Men sök lägenheter bara. Troligtsvis blir du inte mördad för att du hamnar i Bergsjön/Angered/Länsmansgården ett tag:)

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

hur fungerar kö på Sgsstudentbostäder?

Permalänk
Korsordsguru

Bor själv i Södra Guldheden (på andra sidan vägen Sahlgrenska-området) och här är det kolugnt. Har knallat hem från krogar/klubbar i centrum vid 3-4 på natten ända till lägenheten ganska många gånger och det är rätt tomt på folk, och även gangsters, ute i dessa trakter då.

Tar förövrigt 25-30 minuter att gå in till Vasagatan för mig från där jag bor, så jag går denna sträcka till och från skolan varje dag. Rätt skönt att inte vara beroende av kollektivtrafik. Åker spårvagn max 2-4 gånger i månaden om jag t.ex. storhandlar eller av annan anledning tar mig utanför centrum. Finns även en helt okej uppsättning cykelbanor om man tycker det tar för lång tid att gå.

Skulle jag vara dig skulle jag helt klart satsa på Guldheden, Johanneberg, Landala och dessa krokar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shooblan
hur fungerar kö på Sgsstudentbostäder?

Du skriver upp dig, och sedan väntar du. När du ser något av intresse, så söker du den (och troligtvis några andra med). Den som som har längst kötid (och faktiskt vill ha lägenheten) får den. Du får söka, få den, men tacka nej ett begränsat antal gånger, så sök inte i onödan.

Så när du ser köplats 2-5 så kan det innebära att du har bäst kötid, (fattar inte varför dom skriver 2-5 istället för 1-5), eller så kan det vara 4 före dig. Men de kanske söker andra lägenheter och flyttar in där, eller ångrar sig. Då får du den.

Det enda du kan göra för att förbättra din situation (om du har kort kötid) är att flytta in tidigare då det är mindre söktryck.

Flyttar du in i studentrum så nollställs INTE din kötid.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micket
Du skriver upp dig, och sedan väntar du. När du ser något av intresse, så söker du den (och troligtvis några andra med). Den som som har längst kötid (och faktiskt vill ha lägenheten) får den. Du får söka, få den, men tacka nej ett begränsat antal gånger, så sök inte i onödan.

Så när du ser köplats 2-5 så kan det innebära att du har bäst kötid, (fattar inte varför dom skriver 2-5 istället för 1-5), eller så kan det vara 4 före dig. Men de kanske söker andra lägenheter och flyttar in där, eller ångrar sig. Då får du den.

Det enda du kan göra för att förbättra din situation (om du har kort kötid) är att flytta in tidigare då det är mindre söktryck.

Flyttar du in i studentrum så nollställs INTE din kötid.

Ah.. ok, så om någon som varit medlem längre än mig söker samma lägenhet går de före mig?

Tänkte jag skulle börjar söka lägenhet när jag fått jobb

Permalänk
Medlem

Ja.
Se bara till att logga in på mina sidor minst en gång i halvåret så håller du upp din kötid.
Med att söka menar jag att göra en intresseanmälan på ett ledigt objekt.

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur de möblerade lägenheterna är? Får man byta ut möbler om man vill?

Permalänk
Avstängd

Om du har lust att dela lägenhet så skicka ett meddelande, ska börja studera på Chalmers jag med.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera "Hemmet" otroligt trevligt omrade som ar nara till allt viktigt om man pluggar pa chalmers och ar riktigt nice, kotiden ar nog lite halvlang dock.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lolle
Skulle rekommendera "Hemmet" otroligt trevligt omrade som ar nara till allt viktigt om man pluggar pa chalmers och ar riktigt nice, kotiden ar nog lite halvlang dock.

Runt halvåret eller längre?

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Hmm skulle nog gissa langre men skulle anda strava efter att fa en lagenhet dar efter jag bott I goteborg ett tag, enda jag skulle kunna tanka mig bo pa har. Finns Pool med bastu solarium pa omradet, biljardrum, nara till gym(fysiken), grym restaurang med billig mat, nara chalmers, hyffsade lagenheter. Riktigt fint stalle

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lolle
Hmm skulle nog gissa langre men skulle anda strava efter att fa en lagenhet dar efter jag bott I goteborg ett tag, enda jag skulle kunna tanka mig bo pa har. Finns Pool med bastu solarium pa omradet, biljardrum, nara till gym(fysiken), grym restaurang med billig mat, nara chalmers, hyffsade lagenheter. Riktigt fint stalle

Vad går de på ungefär?:)

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur de möblerade lägenheterna är? Får man byta ut möbler om man vill?

Permalänk
Medlem

Det är rätt bra cykelbanor till chalmers och GU, så det är inte ett måste att bo jättecentralt om du tar med eller skaffar en cykel. Och då behöver du verkligen inte åka kollektivtrafik heller. Oftast går det snabbare att cykla än att åka buss.

Visa signatur

>>Bygglogg för Big Scilence<< Stort bygge i aluminium, från grunden. Update 16/8.
>>Feedback lämnas här, tack<<

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur denna lägenhet är?

Har bra kötid och den är inte så dyr.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lolle
Hmm skulle nog gissa langre men skulle anda strava efter att fa en lagenhet dar efter jag bott I goteborg ett tag, enda jag skulle kunna tanka mig bo pa har. Finns Pool med bastu solarium pa omradet, biljardrum, nara till gym(fysiken), grym restaurang med billig mat, nara chalmers, hyffsade lagenheter. Riktigt fint stalle

Jaha det är den poolen som man kan beställa ner alkohol i ett rör?:P Aldrig varit där och badat men ätit på restaurangen ett par gånger. Det är ju helt klart ett mycket bra studentboende där man även kan gå till stan om man känner för det. Har en polare som bor i lägenhetshusen precis ovanför dock är ju inte de studenlägenheter men det är ju ett mycket bra område att bo.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Jofan, finns iaf ol o grejer att inforskaffa darifran Riktigt kul att sitta och tjota i bastun med en ol i handen och ofta annat folk som ocksa kommer dit. Emilsborg kallas det visst, eller iaf just den byggnaden men i folkmun Hemmet. Kan dessvarre inte logga in pa den sidan som namns ovanfor sa kan inte ge nan kommentar om det. Men som sagt riktigt bra boende som student om man vill ha nara till stan o chalmers m.m.

Tror de gar pa allt fran runt 2500-3000kr for 18kvm i de gamla husen med kokvra och runt 4-4500 for lite storre modernare och fraschare lagenheter i de nya husen. Lite osaker pa det senare...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shooblan
Någon som vet hur denna lägenhet är?

Har bra kötid och den är inte så dyr.

Ganska gamla är dom men helt klart trevliga. Balkongen är grym.

Värt att notera dock är att SGS lagt på ca 500 kr/månad för att det är studentlägenheter. Poseidon släpper dom för 2500 om jag inte minns fel. Hyfsat störande...