Permalänk
Medlem

Varför mer minne?

Av vilken anledning ska man välja 12gb framför 6gb minne när man köper en ny dator?

Jag köpte en core i7 här om veckan, och beställde då 6gb minne.
Ett par dagar efter att jag hade satt ihop datorn så fick jag helt plötsligt för mig att köpa till ytterligare 6gb, vilket jag också gjorde.

När jag sedan hade satt in mina nya stickor så märkte jag ingen skillnad alls i hur systemet presterade.

Varför ska man då ha 12gb? Visst, det är ju framtidssäkert osv, men vad mer vinner man på det?

Kan tänka mig att datorn klarar av att köra fler tunga program samtidigt, men då lär ju processorn bli en flaskhals i vilket fall som helst.

Vad är då fördelen med att ha så mycket mer minne när man utan tvekan kommer extremt långt med 6gb?

Visa signatur

"Allt du säger skall vara sant, men du behöver inte säga allt som är sant" - Göran Persson

Permalänk
Medlem

det är bra med mycket ram om du ska köra bildredigering på stora bilder och sånt. men för en vanlig privat/gamer person är det helt onödigt

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 White | Kylning: Noctua NH-D14 | Cpu: AMD Ryzen 5 5600x | Gpu: ASUS Dual Radeon™ RX 6700 XT STD Edition 12gb | Ram: Corsair 16gb ddr4 | Mobo: Asus ROG Strix b550-f Gaming | PSU: Corsair RM750X | Skärm: Acer XB240H | OS: Windows 11 64bit | SSD: Samsung 850
Mobil: Iphone 12 Pro

Permalänk
Medlem

Det verkar som de flesta har missuppfattningen att ju mer minne desto snabbare dator, vilket är HELT fel.
Kör igång så många program och spel du bara kan, tryck sedan Ctrl+Shift+Esc och se under "Performace" fliken hur mycket minne du då brukar. Kommer du ens i närheten av 6Gb?

Jag har 4Gb, kör Vista. Har oftast 4st Lineage2 klienter igång samtidigt som jag tankar massa torrents, surfar med typ 5-10 flikar och lyssnar på musik...och mina 4Gb räcker rätt bra.

"Snabbheten" på datorn blir lidande först när minnesanvändningen överstiger den fysiska mängden minne du har, och datorn istället börjar bruka hårddisken för att mellanlagra en massa data som bearbetas. Eftersom en hårddisk är så pass mycket sämre på att skyffla en massa data snabbt så kommer datorn ta längre tid på sig att utföra de uppgifter du ger den.

Visa signatur

Cooler Master MasterCase 5 || Asrock X99M Extreme4 || i7-6800K || Antec KÜHLER H1200 PRO || 16GB Corsair Vengence DDR4 3000MHz || Samsung 840 EVO 1TB || Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 || Antec 620w High Current Gamer

3 st HP LP2475w || Logitech G710+ || Razer Diamondback