Permalänk
Medlem

Skicka brev till Kina.

Hej, fick ett uppdrag av farsan att skicka ett brev till Kina, självklart var adressen på kinesiska, men då undrar jag, kommer det att gå att skicka brevet om jag skriver To: China och sen den kinesiska adressen?

Jag gick ner till posten vid Ica för att fråga och först sa han nej och sen sa han jag vet inte, han bad mig att dra ner till posten i stan istället.

Så innan jag ska dit (öppnar kl 15:00) så undrar jag om någon annan vet hur det är att skicka brev till utlandet?

EDIT: vet inte om denna tråd har hamnat i rätt avdelning, men hoppas det

Permalänk
Medlem

du menar att du ska skriva adressen med "svenska" bokstäver?

för Japan har iaf ett skriftspråk som använder "svenska" bokstäver så om Kina har det så borde det väl funka?

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

ska inte vara några problem

kina kör ju med "vårat alfabet", min chicka har både fått och skickat paket på samma sätt. Då hon skrivit avsändaradress och namn med våra bokstäver så de ska la funka.

Permalänk
Medlem

Jag uppfattade det som att han hade precis det motsatta problemet, d.v.s. att adressen var skriven med kinesiska tecken.

Du kan försöka använda någon tjänst på nätet som transkriberar kinesiska tecken till det latinska alfabetet.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

nu kom jag på att det nog inte ska vara ett så stort problem med Tecken, för det borde väl de i Kina fatta när de i typ postcentralen får emot brevet, men nu stötte jag på en annan sak, kollade postens hemsida och där fanns det en bra funktion. men jag förstår inte det fullt ut.

http://www.posten.se/ptm/ptm_do.jsp?country=Kina&action=searc...

Bejing (Peking) 100XXX,
Shanghai 2000XX, 200120, 200122, 200125, 200127
Guangzhou 5100XX-7XX.

Nu tog jag några exempel, staden kan jag lista ut namnet på när pappa kommer hem, men hur vet jag vad det ska stå istället för XXX ????

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keng
nu kom jag på att det nog inte ska vara ett så stort problem med Tecken, för det borde väl de i Kina fatta när de i typ postcentralen får emot brevet, men nu stötte jag på en annan sak, kollade postens hemsida och där fanns det en bra funktion. men jag förstår inte det fullt ut.

http://www.posten.se/ptm/ptm_do.jsp?country=Kina&action=searc...

Bejing (Peking) 100XXX,
Shanghai 2000XX, 200120, 200122, 200125, 200127
Guangzhou 5100XX-7XX.

Nu tog jag några exempel, staden kan jag lista ut namnet på när pappa kommer hem, men hur vet jag vad det ska stå istället för XXX ????

Om din pappa ska skicka ett brev till Kina borde han väl veta adressen? annars kan det ju komma till vem som helst, men det kanske är meningen?

De i Kina förstår säkert tecknen men det kan nog bli problem med den svenska posten. Jag skulle nog skrivit adressen med "våra" bokstäver, de borde även de i Kina känna till.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem

annars kan du ju scanna adressen och skicka till typ Kinas ambassad och fråga om de kan översätta till svenska tecken:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

asså, jag tror den svenska posten skickar till en visst postcentral i Kina som senare skickar vidare till personen, borde det inte vara så?

Jag har iallafall hittat provinsen och namnet på staden i bokstäver, det enda jag inte fattar nu är de konstiga siffrorna.

dvs, Bejing (Peking) 100XXX "typ"

Permalänk
Glömsk
Citat:

Postal codes (邮政编码 or 邮编) in the People's Republic of China are a numeric six-digit system for the whole country.

The first two digits show the province, province-equivalent municipality, or autonomous region; the third digit the postal zone; the fourth digit the prefectures or prefecture-level city; the last two digits the delivery post office.

http://en.wikipedia.org/wiki/Postal_code_of_China

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

hmm, okej, så jag måste fråga kontaktpersonen i Kina om de 2 sista siffrorna om jag läser rätt?