HTC G1 ifrån nymobil.se

Permalänk

HTC G1 ifrån nymobil.se

Hej hej,

Jag tänkte bara höra om vad folk anser om vad jag har råkat ut för.

I fredags fick jag nys om att man kunde beställa en HTC G1 ifrån www.nymobil.se, frid och fröjd tänkte jag och gick genast in och beställde mig en telefon för 1:- (som det då stod) mot en förlängning av mitt befintliga telenor-abbonnemang och förhöjd månadskostnad i 12mån.

Tipp topp, några sekunder senare får jag min bekräftelse till mailen, en HTC G1 beställd med ovan sagda kriterier mot den totala summan 1:-

5 min senare hjotar min kompis till som tipsat mig om att den gick att beställa, att :
- "Vafan, den kostar ju 899:- mot en förlängning!"
Jag: -"Nej, 1:-, det stod det för mig iaf"

Jag går då in på sidan och kollar och ser att de har uppdaterat och nu kostar det 899:- för en förlängning. Ungerfär 5sek senare så fick jag ett nytt mail ifrån sidan, där de säger, och jag citerar:

---
Eventuella kommentarer för din order

Hej

Vid förlängning av abonnemang kostar telefonen 899 :- hur vill ni göra med er beställning ?

Mvh
Nymobil

Återkom gärna om du har frågor eller funderingar.
---

Eftersom jag har en bekräftelse i mailen på en order för 1:- tror ni jag har ett "case" om jag väljer att gå vidare med detta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Eftersom jag har en bekräftelse i mailen på en order för 1:- tror ni jag har ett "case" om jag väljer att gå vidare med detta?

Korta versionen - nej.

Skulle i så fall handla om goodwill-handlande från butikens sida, något som i och för sig förekommer ibland. Däremot är det inte några problem att säga "då vill jag inte ha det" från din sida om du inte får det för 1:-.

Permalänk

Så det är helt ok för en butik att ändra priset efter det att man har beställt en vara?

Är intresserad att höra "den långa versionen" med

Permalänk
Medlem

Den långa versionen kommer när jag har möjlighet att sätta min ner och knappa lite mer text, vilket dessvärre kan dröja ett par dygn.

Till dess - tycker det ser ut som att butiken helt enkelt satt fel pris, och korrigerat detta så fort det upptäcktes. En automatbekräftelse på ordern väger inte tungt i det sammanhanget, men om exempelvis ditt abonnemang redan förlängts i och med ordern eller telefonen redan skickats ut så gäller 1:-.

Permalänk

Om ett mindre prisfel har gjorts kan företag ofta ta den smällen, men när det handlar om så mycket pengar emellan så tycker jag att dom har gjort rätt och mailat en förfrågan till dig angående hurvida du vill göra med din order.

Visst är det beklagligt när prisfel förekommer men alla är ju människor och misstag kan göras

Edit: Saxat från deras köpvilkor,
"Vi förbehåller oss rätten att förändra ditt pris om du beställer med abonnemang, detta då operatören kan förändra aktuell subvention. Vi reserverar oss i övrigt mot felaktigheter i priser och förbehåller oss rätten att justera din order till korrekt pris."

Visa signatur

Main: Intel i7-9700K | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair Vengance 16GB 3200mhz | ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | Asus GeForce GTX 1080 Ti ROG Strix Gaming OC | Asus ROG Swift PG329Q 32"

Permalänk

Ställer frågan: om mobilen hade kostat 899:- och sen efter att du fått din bekräftelse sänkt priset till 1:-? Hade du krävt att få det nya priset då, du har ju fått din bekräftelse? Som sagt, tydligt att företaget hade fel pris på just förläningen av ett abonnemang och de kontakta dig och förklara det.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
Ställer frågan: om mobilen hade kostat 899:- och sen efter att du fått din bekräftelse sänkt priset till 1:-? Hade du krävt att få det nya priset då, du har ju fått din bekräftelse?

Nej, givetvis inte. Det har jag råkat ut för tidigare, att jag köpt en vara som efter jag köpt den, blivit annonsvara eller nedsatt i pris.

Jag har råkat ut för liknande händelse tidigare, men då har företaget kontaktat mig och get förslag på lösning som ofta gynnat mig

Vart ju som sagt var bara ute efter endras åsikter om detta, jag vill ju ha telefonen i vilket fall som helst

Permalänk

Svar

Svårt val. De har förmodligen reserverat sig för ändringar. MEN, du har vid acceptans godtagit deras anbud och ni är båda bundna till detta. Du handlade i god tro och du kan därför kräva att avtalet gäller. Något annat skulle vara rent avtalsbrott och de bryter mot lagen genom att i efterhand förändra villkoren i ett redan accepterat avtal.
Jag rekommenderar dig att bestrida förändringen och anmäla företaget till ARN om de inte ger sig.

Visa signatur

Dell XPS 9510, LG OLED48CX

Permalänk
Medlem

Bara läsa deras köpvilkor så får du alla svar du behöver.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Avstängd

Re: Svar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gunvald89
Svårt val. De har förmodligen reserverat sig för ändringar. MEN, du har vid acceptans godtagit deras anbud och ni är båda bundna till detta. Du handlade i god tro och du kan därför kräva att avtalet gäller. Något annat skulle vara rent avtalsbrott och de bryter mot lagen genom att i efterhand förändra villkoren i ett redan accepterat avtal.
Jag rekommenderar dig att bestrida förändringen och anmäla företaget till ARN om de inte ger sig.

"god tro" existerar inte längre.

Permalänk
Medlem

Re: Svar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gunvald89
Svårt val. De har förmodligen reserverat sig för ändringar. MEN, du har vid acceptans godtagit deras anbud och ni är båda bundna till detta. Du handlade i god tro och du kan därför kräva att avtalet gäller. Något annat skulle vara rent avtalsbrott och de bryter mot lagen genom att i efterhand förändra villkoren i ett redan accepterat avtal.
Jag rekommenderar dig att bestrida förändringen och anmäla företaget till ARN om de inte ger sig.

Bestrida förändringen och gnälla går, kanske till och med kan ge resultat om företaget vill vara snälla, men ARN kommer inte bifalla något klagande i detta fall. Fast vill man gnälla på företaget och hoppas på det bästa kan man givetvis hota med ARN ändå.

I företagets köpvillkor står bland annat "Vi förbehåller oss rätten att förändra ditt pris om du beställer med abonnemang, detta då operatören kan förändra aktuell subvention. Vi reserverar oss i övrigt mot felaktigheter i priser och förbehåller oss rätten att justera din order till korrekt pris.", vilket knappast faller bort som oskäligt. Justerat pris innebär att butiken svarar med ett anbud, som då köparen antingen kan acceptera eller förkasta. Ingen skyldighet föreligger att acceptera anbudet från företaget.

Vad gäller anbud, tänk på att erbjudanden som en näringsidkare riktar till allmänheten inte är avtalsrättsligt bindande. Ett sådant erbjudande - ett s.k. utbud - skall uppfattas som en uppmaning till den som är intresserad av en vara eller tjänst att lämna ett anbud. För att ett avtal skall komma till stånd erfordras att näringsidkaren lämnar en accept eller bekräftelse.

Det helt automatiska svar man i regel erhåller omedelbart är snarast att betrakta som bekräftelse på att anbudet inkommit, inte att anbudet godtagits.

Visst finns det skumma företag och tveksamma situationer, men i det här fallet har företaget sitt på det torra och förefaller ha handlat fullständigt klanderfritt. Själv skulle jag knappast handla där alls visserligen (föredrar mer etablerade ställen bland annat), men just den här tråden påvisar inget skumt.

Permalänk
Medlem

Jag funderar också på att köpa en sån telefon, det går att köpa en direkt från google(developer versionen) för 424$+frakt(dock så är det INTE billigt att skicka den till sverige)

Permalänk

Och en följdfråga som dök upp i mitt huvud.

Hur funkar egentligen köpvillkor? Godkänner jag de automagiskt vid en order även om ingen ber mig att läsa dem innan eller att godkänna dem eller liknande?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomasbula
Och en följdfråga som dök upp i mitt huvud.

Hur funkar egentligen köpvillkor? Godkänner jag de automagiskt vid en order även om ingen ber mig att läsa dem innan eller att godkänna dem eller liknande?

I det här fallet är du rökt i vilket fall som helst, det är inte köpvillkoren som gör att företaget inte behöver sälja för en krona, men visst.

Det är inte strikt nödvändigt att du kryssar i en ruta för att det skall räknas som att du accepterat köpvillkoren (även om det är önskvärt att få det presenterat på det viset). Med skäliga, icke undangömda köpvillkor lär det anses som att du accepterat dem genom att göra en beställning. Och oskäliga köpvillkor är ändå aldrig giltiga.

Köpvillkoren i detta fall är placerade skapligt väl synliga, och inte undangömda på något vis. Från fall till fall kan det säkert bli diskussion, visst.