Permalänk
Medlem

Värt överklocka e6750 med stockkylning?

Hej,

Jag vill lira Empire Total War (kommer i mars) samt andra tyngre strategispel på hög nivå och har därför börjat leka lite med klockning men min dator visade sig vara instabil över 2,8ghz. Detta oavsett om jag höjde vcore eller inte. Men jag kanske borde ha ändrat timings (har läst guiden men tycker en del är lite oklart).

Det jag undrar om det är värt att sätta sig in i ämnet mer och klocka CPU:n till en moderat nivå (kanske 3ghz) och om det kommer ge en noterbar prestandavinst.

Specs i sig (klockningen stämmer inte)

Permalänk
Medlem

Det kan ju vara så att processorn inte klarar att klocka längre? Alla processorer är inte lika.

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem

Fråga om ditt system bara: Klarar 32-bitars Vista Ultimate att hantera 4Gb minne? Trodde bara var 64-bitars som fixade det.

Visa signatur

Stationär: ASUS P7P55D | Intel i5 750 | Corsair H50 | Gigabyte GeForce GTX 670 OC | 8Gb Corsair XMS3 | Corsair HX620W | Seagate Barracuda 11 500Gb + 5 250Gb
Bärbar: MacBook Air

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Jag körde min E6750 i 3.6Ghz med stockkylning ett bra tag, jag hade dock lappat kylare och processor så det var perfekt kontaktyta mellan dessa, så använde jag annan kylpasta än orginal.

Vad har du för moderkort?

Permalänk
Medlem

Huttala: Gigabyte GA-P35C-DS3R, P35, Socket-775

Men ger det någon rejäl prestandavinst att klocka den till 3.0 eller så?

Baloobas: Nej som jag förstår används inte allt minne. Men det mesta används och minnen är billiga.

lollol7: okej. inget att göra med timings då?

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Har du ställt dina minnen i 1:1? Sedan kan du ju även höja volten till 2.1 så att de hänger med..

Jag hade samma processor och minnen fast samma moderkort som dig..
Körde minnena i 6-6-6-18, 2.1V 1:1 (900Mhz) och FSB 450 (450 x 8 = 3600).
Volten på processorn var 1.4V.

Så testa sakta men säkert detta, dra upp volten på processorn till 1.4V, ställ minnena på 1:1 (kan även stå mhz, ta då de lägsta du kan välja) sedan kör du upp, visar det sig att datorn blir instabil, höj då NB volten lite också, är den fortfarande instabil prova att höj CPU volten lite mer, så håller du på såhär tills du märker hur långt du kommer.

Permalänk
Medlem

Men det ger någon effekt i spel då? Kommer jag märka det?

Permalänk
Medlem

Ingen stor skillnad. Det rör sig bara om enstaka FPS i ditt fall...
Däremot om du klockar grafikkortet ser du en större skillnad. Jag kör min E6750 på 3ghz för tillfället, tycker inte jag behöver mera än så nu, och när jag klockar grafikkortet så får jag en 10Fps skillnad.

Sakarias

Visa signatur

| Q8400 2.66 @ 3.6ghz | P5K |
4Gb Kingstone 800MHZ DDR2 | ASUS ENGTX275 | Corsair HX750 | Noctua NH-U12P | P182 | Samsung 2253BW |

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Jag märkte stor skillnad när jag clockade min processor från 2.66 till 3.6Ghz.. Hade exakt samma setup som TS, förutom moderkortet...

Permalänk
Medlem

Tack radat.. Då struntar jag i att klocka för tillfället. Har andra problem med datorn ändå