Starta en laglig torrenttracker, vad är okej att lägga upp?

Permalänk
Hedersmedlem

Starta en laglig torrenttracker, vad är okej att lägga upp?

Hej.

Jag och en kompis håller på att utveckla en egen torrenttracker.

Tanken är att trackern bara ska ha lagligt material, för att undvika stämningar och annat krabb etc.

Det som vi hade planerat att ha på siten:

- Freeware
Ex: AVG Free, CCleaner, Virtual PC, Spotify osv.

- Shareware
Inte i så stor utsträckning, men vissa trials t.ex. Kaspersky Antivirus.

- Spel
Gratisspel, patchar, och demon.

- Film
Spel/Filmtrailers

- Uppdateringar/Service pack's
Ja, som rubriken, ex: SP1 till Vista.

- Linuxdistributioner
Exempelvis Ubuntu..

Överklockningsverktyg
CPU-Z, 3Dmark, Furmark..

Drivrutiner
Senaste ATi CCC, Nvidias senaste Forceware..

Är denna typ av material helt lagligt att sprida via torrents? Behöver man fråga utgivaren även för freeware/trailers/Shareware för att få tillstånd att dela programvaran/filmen?

Trackern kommer vara ratiobaserad och endast admins och förtroendevalda uploaders kommer kunna lägga upp torrents.

Hoppas någon vet hur det ligger till med detta!

// MVH Oscar.

(Postades först i nätverk, se tidigare inlägg.)

Permalänk

Tycker det låter som en usel idé om du frågar mig.
Varför skulle jag välja och ladda ner t.ex. SP1 från eran tracker som är ratiobaserad när jag kan få det helt gratis från ex. Windows Update eller en annan sida.
Isåfall tycker jag att Swec ska köra upp sitt filarkiv igen.

mvh Gunvald

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gunvald Larsson
Tycker det låter som en usel idé om du frågar mig.
Varför skulle jag välja och ladda ner t.ex. SP1 från eran tracker som är ratiobaserad när jag kan få det helt gratis från ex. Windows Update eller en annan sida.
Isåfall tycker jag att Swec ska köra upp sitt filarkiv igen.

mvh Gunvald

Kanske just i det fallet, men tänk på det helhetsbilden, att ha allt samlat på ett ställe med hög nerladdningshastighet. Patchar, demo's, drivrutiner, trailers..

Detta har inget att göra med swec, det är jag och en kompis som utvecklar privat.

Permalänk

ratiosystem borde man inte ha tycker jag.

Permalänk
Medlem

En fråga.

Bara för att det är shareware så innebär det väl inte att ni har rätt att distribuera det hursomhelst? Eller har jag fel?

Permalänk
Medlem

Jag kommer iaf inte använda mig av ett sådan sida/tracker. Som redan sagts, varför gå över bäcken för att hitta vatten (lr hur fan ramsan nu går).

Vad beträffar hastighet på nedladdningar har jag sällan stött på problem, inte ens på MS.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MattiasHoken
ratiosystem borde man inte ha tycker jag.

Hur ska man då motivera medlemar att seeda?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
En fråga.

Bara för att det är shareware så innebär det väl inte att ni har rätt att distribuera det hursomhelst? Eller har jag fel?

Nej, det är därför jag frågar.

Permalänk

Om man inte inför bestraffning för icke-seedande personer så behövs inte ratiosystem. Om det inte är någon bestraffning så bryr man sig knappt. Några nummer som inte betyder något bryr man sig inte om då.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MattiasHoken
Några nummer som inte betyder något bryr man sig inte om då.

Jodå, det gäller bara att man rangordnar medlemmarna. Se bara på seti@home och liknande.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MattiasHoken
Om man inte inför bestraffning för icke-seedande personer så behövs inte ratiosystem. Om det inte är någon bestraffning så bryr man sig knappt. Några nummer som inte betyder något bryr man sig inte om då.

Kan man inte hålla sin ratio blir man varnad/bannad. Annars hade det inte funnits någon mening med ett ratiosystem.

Håll er till topic tack:
Vad får laddas upp utan att kontakta utgivaren, och vad får endast laddas upp med utgivarens godkännande?

Permalänk

tror inte det blir så många användare då.

Permalänk
Medlem

Även om det är gratis är det upphovsrättskyddat.
Låter som en dålig idé, varför ladda hem en trailer från eran tracker när den går att se på http://www.apple.com/trailers

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWE|OggE
Vad får laddas upp utan att kontakta utgivaren, och vad får endast laddas upp med utgivarens godkännande?

Säkrast är väl att fundera på vad man kan tänkas vilja distribuera och sedan se vad bolagen säger. Om windows xp sp3 står till exempel följande:
"The Microsoft Download Center site is your only authorized web source for downloading a licensed copy of Windows XP Service Pack 3. To report a website offering unlicensed copies of Windows XP SP3 for download, please send e-mail to: piracy@microsoft.com or visit http://www.microsoft.com/piracy/ReportingUs.mspx."
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=5b33...

Nvidia har följande information:
"Materials are copyrighted and are protected by worldwide copyright laws and treaty provisions. They may not be copied, reproduced, modified, published, uploaded, posted, transmitted, or distributed in any way, without NVIDIA's prior written permission."
http://www.nvidia.com/object/legal_info.html

Permalänk
Hedersmedlem

"Varför ta X från er när man kan ta ifrån Y?"

Meningen är väl att denna tracker ska ha allting samlat på en plats. Du kanske hittar din trailer hos apple men du hittar inte patchar till spel eller överklockningsprogram.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Säkrast är väl att fundera på vad man kan tänkas vilja distribuera och sedan se vad bolagen säger. Om windows xp sp3 står till exempel följande:
"The Microsoft Download Center site is your only authorized web source for downloading a licensed copy of Windows XP Service Pack 3. To report a website offering unlicensed copies of Windows XP SP3 for download, please send e-mail to: piracy@microsoft.com or visit http://www.microsoft.com/piracy/ReportingUs.mspx."
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=5b33...

Nvidia har följande information:
"Materials are copyrighted and are protected by worldwide copyright laws and treaty provisions. They may not be copied, reproduced, modified, published, uploaded, posted, transmitted, or distributed in any way, without NVIDIA's prior written permission."
http://www.nvidia.com/object/legal_info.html

Okej, tack för bra info!

Verkar ju dock inte helt ljust då tyvärr.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWE|OggE
Verkar ju dock inte helt ljust då tyvärr.

Jag kan som sagt tänka mig att mycket beror på att nvidia, microsoft och liknande vill ha full kontroll på vad folk laddar ned i deras namn; mängden tjafs som skulle kunna genereras av till exempel medföljande trojaner är nog svår att överskatta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Jag kan som sagt tänka mig att mycket beror på att nvidia, microsoft och liknande vill ha full kontroll på vad folk laddar ned i deras namn; mängden tjafs som skulle kunna genereras av till exempel medföljande trojaner är nog svår att överskatta.

Precis! Bara för att något är gratis betyder det ju inte att utvecklarna vill att deras skaer ska kunna laddas ner var som ifrån.

Visa signatur

Amd 64 3500+ winchester, MSI k8neo 2 platinum, Leadtek GeForce 6800 Gt **** Asus G2S, Core2duo T7500 santa rosa, 2 gb ram, GeForce 8600 gt 256 mb ddr3.

Permalänk
Medlem

Oj va mycket negativ kritik, jag själv måste säga att jag gärna skulle använda mig av en sådan tracker

Huruvida man har rätt sprida gratis grejer har jag inte jättekoll på, men om man kollar på tex program under GNU General Public License så har man ju rätt att distribuera vidare om man vill. Men det täcker ju inte så mycket av era tänkta behov : (

Visa signatur

Bleak

Permalänk

jag skulle nog använda mig av en sådan om man fick tag på kanske lite mer ovanliga freeware program som e bra...

gärna överklockningsprogram / underklockning / undervoltning... sånt finns det ofta inte direkt samla på ett ställe.

aja lycka till annars...

Permalänk

Själva grejen att ha allt överklocknings program osv. på ett ställe är en bra idé tycker jag. Men en torrent tracker är nog lite för mycket.
Vad hände med SweC's filarkiv?

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Lär ju bli en en mirror av ftp://ftp.sunet.se/pub/ fast som torrents då....

Visa signatur

••••    ¨˜”°ºXTROº°”˜¨ •••• •••• Letar du efter något? •••• ••••  The Little Ninja  ••••
•••• C64 0.98MHz/64K •••• ••••   Prova det ultimata!   •••• •••• Komplett Cracktro ••••
••••  -Tack för såsen..  •••• ••••     GO `GOOGLE´ NOW   •••• ••••    250bytes Intro   ••••

Permalänk
Hedersmedlem

Linuxprylar måste ju vara fritt ändå.

Säg att vi hade laddat upp massor av dist's, openoffice med mera och slopat ration, hade det fungerat kanske? Trackern är i princip komplett och färdig så känns ju lite wasted att inte använda den.

Försökte t.ex. tanka Ubuntu ultimate nyss men det verkar vara rätt ont om snabba nedladdnings host's. Maxade 150kb/s.

Vad tror ni?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWE|OggE
Försökte t.ex. tanka Ubuntu ultimate nyss men det verkar vara rätt ont om snabba nedladdnings host's. Maxade 150kb/s.

Var det från sunet? ftp.port80.se är ofta snabbare.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Var det från sunet? ftp.port80.se är ofta snabbare.

Tja, det var från de länkarna som fanns på ubuntu ultimate's hemsida.

Permalänk
Medlem

Låter som en rätt okej idé faktiskt. Men kan bli lite svårt med ett ratiobaserat system tror jag, då det inte fungerar så bra om det inte är en intressant fil för många. Kanske om man fick dubbel seed?

Visa signatur

AMD X2 4200+ 2.2ghz - MSI Amethyst (HP OEM) moderkort - 2x 1gb Infinion PC3200 @ 3-3-3-8-2T - MSI 7800GTX 256mb - Raptor Gaming M2 - Koss SB45

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av taotl
Låter som en rätt okej idé faktiskt. Men kan bli lite svårt med ett ratiobaserat system tror jag, då det inte fungerar så bra om det inte är en intressant fil för många. Kanske om man fick dubbel seed?

Citerar migsjälv:
"Säg att vi hade laddat upp massor av dist's, openoffice med mera och slopat ration, hade det fungerat kanske? Trackern är i princip komplett och färdig så känns ju lite wasted att inte använda den.

Försökte t.ex. tanka Ubuntu ultimate nyss men det verkar vara rätt ont om snabba nedladdnings host's. Maxade 150kb/s.

Vad tror ni?"

Permalänk
Medlem

Jag kan se det att funka, men isf. måste verkligen allt lagligt finnas på sajten. Det ska liksom vara en google för filer. Reklamfritt och minimalistiskt, då kan jag tänka mig använda det, helt klart.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Jag kan se det att funka, men isf. måste verkligen allt lagligt finnas på sajten. Det ska liksom vara en google för filer. Reklamfritt och minimalistiskt, då kan jag tänka mig använda det, helt klart.

Det är helt reklamfritt, hobbyprojekt som sagt.

Vi kommer behöva uploaders för att få mycket material och bra fart på sidan. Och ja, designen är minemalisk/stilren, inget flash eller annan styggelse.

Slänger upp en länk till testtrackern som jag håller på att utvecklar på när jag designat om den till lite mer "linuxtema"

Permalänk
Relik 📜

Vi har kört http://www.speltorrents.se i ett par år nu..
Lite samma tanke fast med bara spelrelaterade saker.

Fördelen är att när en stor fil kommer, t.ex. en BF-patch, kan många dra ner den snabbt utan problem. Nackdelen är att det är svårt att få folk att seeda i längden (då man kan ladda om gäst, konto är frivilligt).

Överlag går det dock bra, sidan fungerar som det var tänkt, nämligen som avlastning för filarkivet på BF2.se. Tanken är/var aldrig att _allt_skulle finnas där för alltid.

För att återgå till din direkta fråga.. Allt vi lägger upp där är lagligt i den meningen att det är gratis. Än så länge, inga klagomål får man väl säga. Några gånger har vi t.om fått patchar lite innan för att hinna sprida bland uppladdarna, så man får väl se det som grönt ljus.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Korsordsguru

En sådan sida kan man ju helt klart tänka sig att besöka när det är dags att dra hem SP3 distributable från MS samtidigt som 5 miljoner andra personer också vill det. Kräver som du har upptäckt i de flesta fall att du ändå måste ha tillstånd av ägaren av mjukvaran att distribuera den på eran sida. Sen måste du ju på något sätt visa både mjukvaruägaren och vi användare att eran tanke inte är att sitta och pilla in trojaner i mjukvaran, vilket självklart gör att ni måste ha trovärdiga människor som uppladdare. Varken jag eller många andra skulle gärna gå in på thepiratebay och ladda ner senaste grafikkortsdrivrutinerna. Då får man nog mer än drivrutiner installerat. Samtidigt om ni vill ha något slags långtidsarkiv (räknat i Internet-världen, över 30 dagar kanske?) så måste ni nog själva kunna stå till hands och seeda torrenter med hög hastighet.

Mina spontana tankar i alla fall.

Visa signatur