Permalänk
Medlem

CV Granskning

Om ni inte orkar läsa kan ni väl svara på dem andra frågorna iaf...

Förslag på ändrade meningar och formuleringar?
Skall man ha med bild tycker ni?
Är praktikplatser från grundskolan intressant att ha med?
Skall man ha med kurser som man skall läsa innan man "får" jobbet. dvs om jag söker sommarjobb, skall jag skriva med dem kurser jag läser om en månad?

tack

Citat:

Utbildning

2008 augusti - Pågående
Civ.ing. Informationsteknik, Chalmers Tekniska Högskola
Human-Computer Interaction (7,5p)
Objektorienterad Programmering (Java) + fortsättningskurs (7,5p+7,5p)
Digital och Datorteknik (7,5p)
Diskret Matematik och Linjär Algebra (7,5p)

2005 augusti - 2008 Maj
Kunskapsgymnasiet Göteborg, Matematik/Data

Arbetslivserfarenhet

2005 – 2008
Roadrunner Records Sverige

Arbetat med att dela ut flyers och demos på konserter, sätta upp affischer. Stort eget ansvar på att utföra dessa uppgifter eftersom det skickades hem material eller möttes upp vid lokalen och man var tvungen att utföra självständigt, effektivt och med social kompetens.

2006
PK-Musik
Arbetat på Metaltown Festivalen som med att sätta upp staket runt området, flytta varor och utrustning. Mycket ansvar och förmågan att kunna samarbeta med många olika personer krävdes.
Lätt säkerhetsvakt vid konsert på Trägårn, kontrollera folks väskor och tillhörigheter för att minimera skadliga föremål i publiken, samt kontrollera och reglera in- och utsläpp vid den främre delen av publiken.
Språk
Svenska(modersmål), Engelska(flytande), Spanska(Medel)

Datorkunskaper

Program
Word, PowerPoint, Open-Office Writer, Photoshop(CS4),
Medelbra på övriga Adobe Program/Flash

Programspråk
Java SE
Nybörjare på Matlab, C#, Assembler

Övriga erfarenheter

Kursrepresentant vid Chalmers
Har varit kursrepresentant i ett antal kurser på Chalmers, där uppgiften har varit att fungera som länk mellan teknologer, lärare och institutionen. Ge konstruktiv kritik på kursen och läraren under kursen och förslag till förbättringar till kommande årskurser.

Permalänk
Medlem

Praktik på grundskolan skulle kunna vara relevant på sin höjd om det har direkt att göra med det jobb du just nu söker. Det är faktiskt också dina nuvarande kurser på högskolan. Söker du jobb som brevbärare så är inte dessa intressanta. Skriv i sådant fall bara ner om du går något slags program eller vilken slags inriktning dina studier har. Har det däremot något med arbetet du söker att göra så ska du givetvis ha med det.

Vidare undrar jag lite vad "lätt säkerhetsvakt" är. Om du använder sådana ord så kan det lätt missförstås att du verkligen arbetat som väktare eller vakt någonstans. Lättare då att skriva att du jobbat med säkerhetsdelen/avdelningen vid Metaltown festivalen eller något liknande för att undvika missförstånd. Men det är väl mest en smaksak.

Om du prompt vill ha med dina kurser så är det lättare att använda sig av en bilaga. Arbetsgivaren kan då själv lättare sortera när han läser igenom ditt CV än att behöva skumma igenom för honom ointressanta kurser för att komma fram till något i ditt CV som intresserar honom.

Jag tycker personligen du kan vidareutveckla övriga erfarenheter och skriva kortfattat om vad du tyckte om din tid som kursrepresentant och liknande.

Din arbetslivserfarenhet känns lite luddig tidsmässigt. Har du inga specifika månader/dagar du arbetat med det? Samma sak med utbildningstid osv.

I övrigt tycker jag du kan kolla på en CV-mall och försöka ta med lite fler punkter. Rent spontant känns den lite väl kort.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Tack för responsen, självklart beror det på vilket jobb man söker, men ett "generellt" CV... skall formulera om lite, tack!

Permalänk

Stora mängder stavfel förstör definitivt helhetsintrycket.

"Arbetat med att dela ut flyers och demos på konserter, sätta upp affischer."
Är det där en korrekt mening? ", sätta upp" ser inte bra ut.

Likaså så undrar jag vad "digital" är för kurs. Säker på att du inte menade digitalteknik? Alltså, "Digital och Datorteknik" > "Digital- och Datorteknik".

Har du inga referenser? Du kan med fördel ringa upp läraren som gillade dig mest i gymnasiet för att fråga om den personen vill vara referens åt dig. Det värsta som kan hända är att du får ett nej.

Du kan alltid bifoga ett foto. Se till att det inte är något allt för konstigt bara...

Ett tips är att tänka på vad du hade tänkt på om du vore arbetsgivaren som ska anställa någon.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Tack, jag hade inte tid att kolla stavfelen så noga igår innan jag postade.

Menade Digital- och Datorteknik.

Referenser glömde jag skriva med, men man skriver väl oftast "lämnas på begäran"?

Bättre att skriva:
"Arbetat med att dela ut flyers och demos på konserter samt att sätta upp affischer på stan."

Mer punkter tyckte Sentenced, vad skall man ha med mer, vad jag kollat på mallar verkar inte vara nått mer... Eller skall jag skriva mer om det jag redan har? känns som folk vill ta åt sig ett cv fortare än att läsa massa ordbajseri? läste rekomendation på en sida på ett ställe.

Tack för era svar, skall försöka få det granskat av någon näringslivsperson eller karriärcoach också

Permalänk
Medlem

Vad ska du med ett generellt cv till. Du måste ändå skriva om det så pass mycket att det i princip behövs ett nytt cv för varje ansökan.

Ska du skriva ett komplett cv (kanske det du menar med generellt) så ska du ha med allt. Dvs, praktiker, sommarjobb, utbildningar, fristående kurser, språkliga kunskaper, datorvana, hobbys, fritidsintressen, ev. ansvar du har, om du är med i styrelsen i föreningar osv osv..

Men det är ju mer för att du inte ska glömma bort det isf.

CV't du skriver för en ansökan ska vara så relevant för jobbet som möjligt utan att lämna för stora luckor i tiden.

Hobby/fritidsintressen är punkter som många verkar undvika/glömma. Hobbys och fritidsintressen som är bra att ta med är sådana som visar att du fungerar bra i grupp och är målinriktad. Såvida du söker ett jobb som efterfrågar sådana kompetenser då givetvis.

Obs! Förväxla inte detta med hobbys som beskriver dig som person, sådana ska beskrivas i det personliga brevet.

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Medlem

Jo det är väl komplett jag menar.

Tack skall kolla igeom det andra också