Hur får jag igång överklockning på mitt nVidia 9800GTX

Permalänk

Hur får jag igång överklockning på mitt nVidia 9800GTX

Hej på er!

Har laddat hem programmet 6.03_nvidia_system_tools.exe och installerat det men kan inte justera hastigheterna uat att jag får felmeddelande: ändringarna du gjorde är ogilltiga och kommer inte att verkställas

Var gör jag fel?

Måste jag installera fler program? Har testa´t med powerstrip också och samma där, reglagen går tillbaka till sitt ursprung.

MVH Rickard

Permalänk
Medlem

Pröva klocka med rivatuner istället!

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk
Hedersmedlem

Avinstallera alla andra överklockningsprogram, installera de nyaste drivrutinerna till kortet, sedan laddar du ner RivaTuner. Det är det överlägset populäraste och bästa överklockningsprogrammet för grafikkort.

Permalänk

Ok tackar för det och hoppas att det skall fungera. Känns lite som kortet är låst, kan det vara det?

MVH

Permalänk
Medlem

vilket kort har du?

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk

Ett nVidia 9800GTX

Permalänk

Jag kör endast med RivaTuner nu och det enda jag kan påverka är fläkten på grafikkortet, inget annat.
Utgår från att jag gör rätt geneom att välja default monitor och sen gå in under Driver settings/customize/system settings och därifrån försöka överklocka kortet?

Står iofs något om att Riva has not been tested with the currently installed display driver

MVH Rickard

Permalänk
Medlem

På mitt 9600gt så står det så också... Har du bockat i rutan "enable driverlevel hardware overclocking"?

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Avstängd

Q: Hur får jag igång överklockning på mitt nVidia 9800GTX

A: Ladda ner RivaTuner

Visa signatur

Manli GeForce 8800GTS 512 @ 756/1890/1100

Permalänk

Så här skall det se ut hos mig mé! Grrrrrrrr!
Kvittar vilket program jag kör så ändrar sig inte hastigheterna.
Har testat med nvidias eget, power strip och nu riva.

http://www.overclock.net/nvidia-drivers-overclocking-software...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Catalyst
Q: Hur får jag igång överklockning på mitt nVidia 9800GTX

A: Ladda ner RivaTuner

men det har jag ju gjort

Permalänk

Verkligen ingen som kan hjälpa mig? Detta är ju lite av ett standard kort.

MVH Rickard

Permalänk

Jaja, jag tackar för alla begåvade svar jag fått.

MVH

Permalänk

Kolla bifogade länk igen någon och hjälp mig att förstå hur man skall tolka
: Default clock 675 MHz, Memory 1100 Mhz och shader 1688 MHz.
Är alla de tre värdena vad man från fabrik anser vara optima värden? Mina nuvarande värden ligger ju bara på: GPU clock 400 MHz, Memory 400 MHz och Shader 810 MHz.

Varför kan jag inte ändra värdena i RivaTuner???

http://www.overclock.net/nvidia-drivers-overclocking-software...

Permalänk
Medlem

Har du löst ditt OC problem ännu?

Visa signatur

Asus P5Q DL P45, Intel Q9550, 4GB OCX PC9600, XFX GF GTX285

Permalänk

om rivatuner

har haft detta problem om du väldigt gärna vill överklocka installera en äldre drivrutin till kortet du kan inte ändra det pga att rivatuner inte stödjer den nya drivrutinen testa också en nyare version av rivatuner