Reda ut detta med distansköp en gång för alla

Permalänk
Medlem

Reda ut detta med distansköp en gång för alla

Hej, jag har läst flera topics om distansköplagen och 14dagars ångerrätt.

Vissa säger att man kan skicka tillbaka även med bruten plombering och vissa säger tvärtom, vilket gör allt förvirrande

lagen säger:

12 § Konsumenten får utöva sin ångerrätt endast om den vara som
han eller hon har tagit emot hålls i väsentligen oförändrat
skick. Detta gäller dock inte om varan har förstörts eller
förändrats på grund av någon åtgärd som har varit nödvändig för
att undersöka den eller på grund av någon omständighet som inte
kan hänföras till konsumenten.

NETONNET har en genomskinlig förpackning för hårddiskar och plombering och man säger (citerat): "man får undersöka varan genom plasten utan att bryta den" och att en bruten plombering EJ ger återköp.

De har även en fin text på hemsidan angående återköp:

Vid utnyttjande av ångerrätt och öppet köp i 14 dagar på datorer och tillbehör till dessa debiteras du som kund för funktionstest och återställning av programvara enligt nedanstående prislista:

återställningsavgift och funktionstest på pc, laptop och hårddisk: 700 kronor
återställningsavgift på skrivare: Bläck 500 kronor
Monolaser 800 kronor
Färglaser 3 000 kronor

Frågan är:

Om jag öppnar plomberingen och inser att jag ej vill ha hårddisken, måste jag hitta på en anledning för att undersöka den (som ej gick genom att titta med plasten på) eller kan jag lämna tillbaka den utan att behöva ge argument för det?

Samt: Kan de verkligen ta 700 kr för återköp av hårddisk?

TACK för svar

Permalänk
Medlem

Jag tolkar det alltid som att man får pröva själva varan. Hur skall man veta om man är nöjd med en hårddisk genom att titta på den? Det är väl insidan som räknas

Som att köpa en bil och anta att den går riktigt bra bara för att den är snygg eller har fin lack.

Edit: Och varför skall det kosta 700:- för att återställa en hårddisk om man nu inte får bryta plomberingen? Tror inte netonnet har full koll på detta....

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Avstängd

Denna fråga repeteras en gång per vecka så jag ska nog fixa en tutorial som klistras.

Tills dess den är uppe så kan jag trösta dig med det korta svaret att du kan skicka tillbaka hårddisken kostnadsfritt bortsett från frakt.

(Tråden är uppe nu)

Permalänk
Avstängd

Då handlar man från Kjell, dom hade inga problem när jag köpte lite fel till farsans laptop.. HDD och RAM, förpackning bruten och fingrat på sakerna.
Knalla till butiken och bytte till rätta, kosta inget extra.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.