Datorbutiken/Gamla Datorbutiken

Permalänk
Medlem

Datorbutiken/Gamla Datorbutiken

Det här är en väldigt liten sak men jag har funderat lite kring det...

Hur mycket vill DB bli förknippat med gamla DB? Saken är ju att det INTE är samma företag, samtidigt som de skriver "DB is back" i sin reklam. Det är just reklamen som jag reagerat på.. Vad har ni för åsikter kring det?

Permalänk
Medlem

Datorbutiken är fortfarande ett ganska starkt varumärke. Sen att de flesta på detta formumet vet(tror sig veta) bättre är en annan sak.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem

db.com är bara ett namn.
datorbutiken.com är jue tillbaks, så ser inte problemet med annonsen?

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Tillbaka ifrån vad?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Tillbaka ifrån vad?

Har du verkligen missat det?

http://www.sweclockers.com/nyhet/8509-datorbutikencom_i_konku...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil penguin
Har du verkligen missat det?

http://www.sweclockers.com/nyhet/8509-datorbutikencom_i_konku...

Nej han har inte missat det.

Jag förstår ju trådskaparen också. Vadå tillbaka? De är ju inte tillbaka förutom just namnet. Företaget är ju inte tillbaka. Vi är tillbaka nu! Nämen vad skönt då kan ju alla få tillbaka sin pengar!:P

Nej det funkar ju inte så och då att skriva att de är tillbaka låter ju lite fel. Men det jag bryr mig väl inte då jag varken förlorat något och inte handlat något där sen krånglet med ett gammalt graffe och jag kommer nog inte heller handla där då jag redan har mina förstaval som än så länge har levererat^^

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Håller fullständigt med. Ganska absurt att skriva att dom har varit "afk 49days" eller va det nu stod på någon annons jag läste på här på SC, eller att dem är tillbaks, med tanke på vad som har hänt.

Permalänk
Medlem

Den reklamen ger väldigt fel meddelande till dem personerna som inte Vet vad som har hänt och att DB inte är samma DB som förr. Vilket är väldigt många skulle jag tro.

Jag gillar den inte iaf, känns som att dem försöker behålla lite av gamla DB's "rykte" eller vad man nu än ska säga. Dock så är den helt åt skogen imho.

Permalänk

jag tycker detta är hyckleri av datorbutiken.com!

när folk påstår något bra om dem ja då håller de med och kör med att de t ex "ska hålla samma kvalitet som innan och samma service."
menar de då bra eller dålig kvalitet... och hur kan man vara samma som innan om de inte har funnits då de själva påstår att de absolut inte ska förknippas med gamla datorbutiken.com.

när någon påstår något negativt om dem då har de inget med gamla datorbutiken.com att göra.

nej - bara samma medarbetare, samma uppköpta lagerartiklar, lokaler, samma namn och samma rykte!

får man göra som de gör?

tydligen.

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Avstängd

Faktiskt inte samma lokaler vad jag förstått.
Dock så ja, det är inte helt OK med den annonsen, tycker det låter lite falsk marknadsföring nästan...

Permalänk
Hedersmedlem

Från "nya" DBs informationssida:

Om oss
Nya datorbutiken.com har funnits sedan 2008
datorbutiken.com har funnits sedan 1998 vilket gör oss till inte bara pionjärer utan även veteraner i e-handelsbranschen. Hösten 2008 gick datorbutiken.coms grundare i konkurs. Vi valde då att köpa delar av verksamheten. Datorbutiken.coms nya ägare Prodat AB kommer fortsätta bedriva e-handel på internet med fokus på datorer, komponenter, kringutrustning och annan hemelektronik."

Märk: oss, syftande på "gamla" DB! Enligt de själva ÄR alltså "nya" DB samma som det "gamla" DB. Intressant historia, verkligen. Mycket rök och dimma, snart dags för gasmask.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Aaah, konspirationsteorier är roliga.
Det är väl allmänt känt att Niklas, som ligger bakom "nya" db var anställd av Shoppingsajterna, dvs. "gamla" db. Så han är ju med sedan tidigare.
Har han sen återanställt en enda person från "gamla" db, så blir det ju "oss" - Rent teoretiskt.

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur man kan vilja köra på samma namn som lurade så många kunder in i det sista och tro ändå man kan vinna förtroendet igen.. Nej tack aldrig db för min del.

Permalänk
Avstängd

jag har handlat av dom till större del, men jag har aldrig betalar i förskott eller via kort. Jag anser att jag litar inte på nån interrnet butik. Eftersom nu postförskott finns betalar jag hellre 50-100kr extra för den biten ,just därför har aldrig detta hänt mig som det nu gjorde för flertalet mäniskor nu i slutet av Db tid före konkursen.

Jag säger det handla av dom men betala aldrig i förskott ,angående att delar inte fanns i lagret berodde väl mest på att dom ej hade råd att ha ett lager utan va i sin tur tvungen att beställa hem allt eftersom. O sverige är stort. Och om nu alla eller flertalet människor vill ha sina datorkomponenter så blir det en del för dom att ta hem. Säger kö system er nånting??? det är väl i allfall det som är det stora faktumet på att man får vänta.

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk

eeh...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
Förstår inte hur man kan vilja köra på samma namn som lurade så många kunder in i det sista och tro ändå man kan vinna förtroendet igen.. Nej tack aldrig db för min del.

jo men om det påstås något negativt om datorbutiken.com säger de ju att de inte har någonting med gamla datorbutiken att göra... de vill ju bara förknippas med allt positivt, hyckleri med andra ord!

ps. läs min förra kommentar

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Jag är glad att flera på ett eller annat sätt delar min åsikt och att den här tråden ledde till aktiv diskussion

Precis som nämnts här tycker jag att när de dåliga sidorna från gamla datorbutiken.com tas fram sägs det att "vi är en ny butik, vi har ingenting med gamla db.com att göra". När det sen å andra sidan handlar om erfarenhet, kunnande och varumärke är både gamla och nya datorbutiken mitt i allt samma sak.

Även om vissa av de som jobbade där förut ännu jobbar där så måste de väl välja, antingen har de startat helt på nytt eller så har de ärvt både de dåliga och de bra sidorna av gamla db.com.

Jag säger inte att det är något konstigt med det, marknadsföring och PR kallas det, men jag tycker ändå att det är fel.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tazavoo
Även om vissa av de som jobbade där förut ännu jobbar där så måste de väl välja, antingen har de startat helt på nytt eller så har de ärvt både de dåliga och de bra sidorna av gamla db.com.

Är det verkligen nödvändigt att välja? Jag vet förvisso inte exakt vad som var gamla datorbutikens största problem, men om det var saker som för dyra lokaler eller dåliga avtal kan man väl misstänka att läget är bättre nu? Erfarenhet, kunnande och varumärke följer dock med personalen och namnet, så om många jobbar kvar är det väl sannolikt att även dessa styrkor finns kvar?

Permalänk
Medlem

Jag har ju ingen lika "nära" erfarenhet av att företag går i konkurs och att varumärken köps upp som med Datorbutiken... Dock så håller jag med om att det är väldigt dåligt av dem att försöka avsäga sig alla nackdelar som kom från gamla Datorbutikens fall och samtidigt ta med alla fördelar.

Men en sak är säker och det är att det inte krävs mycket självsäkerhet för att säga "jag skulle kunna göra reklamen mycket bättre själv!". Generellt så tilltalar Sweclockers reklam mig väldigt bra då det är i princip exakt min "intressekategori" och jag är nog väldigt väl inne i målgruppen.
Men datorbutiken misslyckas verkligen med det. Tråkig text som verkar riktigt ogenomtänkt samt en ful gradient över halva "bilden". Tilltalar mig inte och får mig att tro att Datorbutiken är någon sorts scam, typ som att skapa en www.datorbutikenc.com och försöka få folk att skriva in sitt kortnummer där istället!

Det senare var det jag ville ha sagt mest... Det tidigare var för att motivera ett svar i tråden...
//pscs3

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dala56
Datorbutiken är fortfarande ett ganska starkt varumärke. Sen att de flesta på detta formumet vet(tror sig veta) bättre är en annan sak.

Beror helt på vad du jämför med, möjligtvis starkt på Sweclockers, i övriga Sverige - Nej.

De omsatte 370 Mkr 2007, att jämföra med Dustins 3 Mdr, Komplett 5 Mdr & Webhallen 500 Mkr.

Ang DB's AFK-tillbaka reklam så tycker jag den är rätt smaklös med tanke på att många kunder gick miste om mycket pengar i deras konkurs.

Permalänk
Medlem

Meeeeen.. Det är väl så. All pr är bra pr...:)

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Avstängd

Jo, reklamen är lite opassande, men butiken är fortfarande kanon.

Beställde varor (som fanns i lager) klockan 16:52 torsdag kväll, fanns att hämta på postkontoret fredag eftermiddag.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

men tog inte de gamla anställda över företaget bara? dom startade väll inte nytt?

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem

Man kan ju undra varför sweclockers ens vill förknippas med DB när så många av deras medlemmar blev blåsta på både pengar och varor?

Hur mycket kostade det DB att få sweclockers att glömma allt negativt om dom?

Och vem på sweclockers tog det slutgiltiga beslutet att tillåta reklam för DB på sweclockers igen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pscs3
Men en sak är säker och det är att det inte krävs mycket självsäkerhet för att säga "jag skulle kunna göra reklamen mycket bättre själv!". [klippklipp...]
Det senare var det jag ville ha sagt mest... Det tidigare var för att motivera ett svar i tråden...
//pscs3

Jo men denna information "tilltalar" inget så som bra priser, produkter, service eller något. Den informerar bara om att DB is Back!. Vilket både är rätt och fel. Jag tycker snarare sagt att DB har återuppstått med ny mycket bättre/smartare ägare? Jag vet inte faktiskt, dock så är jag en trogen DB-kund för det ändå

Åsa-nisse

Fail på dig, det finns inget negativt om DB, tänk till lite va?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Jo men denna information "tilltalar" inget så som bra priser, produkter, service eller något. Den informerar bara om att DB is Back!. Vilket både är rätt och fel. Jag tycker snarare sagt att DB har återuppstått med ny mycket bättre/smartare ägare? Jag vet inte faktiskt, dock så är jag en trogen DB-kund för det ändå

Åsa-nisse

Fail på dig, det finns inget negativt om DB, tänk till lite va?

Det återstår väl att bevisas?

I och med att dom har gått väldigt dåligt länge, sedan gick i konkurs och nu hr återuppstått så skulle inte jag satsat pengar på att de ska klara sig bättre denna gången. De lär ju tappa kunder som de innan har haft och än så länge är det inget som säger att de kommer att kunna ersätta de tappade kunderna med nya.

Så vad talar för att de inte kommer att gå i konkurs igen?

Jag skulle inte handla hos dom, i så fall så måste de ha mycket lägre priser än t.ex. inet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Åsa-Nisse
Det återstår väl att bevisas?

I och med att dom har gått väldigt dåligt länge, sedan gick i konkurs och nu hr återuppstått så skulle inte jag satsat pengar på att de ska klara sig bättre denna gången. De lär ju tappa kunder som de innan har haft och än så länge är det inget som säger att de kommer att kunna ersätta de tappade kunderna med nya.

Så vad talar för att de inte kommer att gå i konkurs igen?

Jag skulle inte handla hos dom, i så fall så måste de ha mycket lägre priser än t.ex. inet.

Du kan ju inte handla hos inet heller, såvitt jag vet gjorde de samma sak för några år sedan.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Åsa-Nisse
Det återstår väl att bevisas?

I och med att dom har gått väldigt dåligt länge, sedan gick i konkurs och nu hr återuppstått så skulle inte jag satsat pengar på att de ska klara sig bättre denna gången. De lär ju tappa kunder som de innan har haft och än så länge är det inget som säger att de kommer att kunna ersätta de tappade kunderna med nya.

Så vad talar för att de inte kommer att gå i konkurs igen?

Jag skulle inte handla hos dom, i så fall så måste de ha mycket lägre priser än t.ex. inet.

Inga lager som står och käkar pengar, inga butiker som slår hål i kassan. Ja det enda som är minus är Postförskotten dem bjuder på i dagsläget har jag kommit fram till iaf. vad kan det kosta? 45:- företagspris på postförskott? eller räknat på 75 så 1000 ordrar. 75 000 på gratis postförskott till kunderna. och det har nog garanterat passerat 1000 ordrar i dagsläget.

Det gick dåligt för förra DB och dem lyckades åtgärda dem mesta problemen men det var för sent. Nya DB har nu öppnat med mycket erfarenhet från dåliga och bra tider och allt rätt från början istället för att rätta till allt på ruinens brant?

Allt jag säger är bara personliga åsikter/tankar/idéer, inte fakta på något sätt!

BTW "vem" är DBmannen numera? Han är ju trots allt lite aktiv på att läsa forumet, och "han" läser nog detta med skulle jag tro så :P.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Du kan ju inte handla hos inet heller, såvitt jag vet gjorde de samma sak för några år sedan.

Men de har å andra sidan hunnit visa en bättre sida sedan dess.

Och vad jag vet så var de rätt mycket mindre när de gick i konkurs, och det var inte för några år sedan , det var rätt länge sedan nu (de hade en butik i Halmstad).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Åsa-Nisse
Men de har å andra sidan hunnit visa en bättre sida sedan dess.

Och vad jag vet så var de rätt mycket mindre när de gick i konkurs, och det var inte för några år sedan , det var rätt länge sedan nu (de hade en butik i Halmstad).

ge DB den chansen också då!!!!!

Permalänk