Vaför har så många Linux-distributioner så dåliga namn?

Permalänk
Medlem

Detta är aningen off-topic, men har någon hört talas om det öppna Photoshop-alternativet the GIMP? I min bok går det in på förstaplatsen i kategorin "oerhört korkade namnval på mjukvara" (verkar vara lite av en trend på linux-sidan..)

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Hedersmedlem

GIMP, Gnome, GNU... Ingen höjdare någon av dem i min bok.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teknocide
Detta är aningen off-topic, men har någon hört talas om det öppna Photoshop-alternativet the GIMP? I min bok går det in på förstaplatsen i kategorin "oerhört korkade namnval på mjukvara" (verkar vara lite av en trend på linux-sidan..)

Vad är det som är så korkat med att kalla ett bildredigeringsprogram som är släppt under GPL för GNU Image Manipulation Program?

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kabniel
Vad är det som är så korkat med att kalla ett bildredigeringsprogram som är släppt under GPL för GNU Image Manipulation Program?

Det är nog dock en smula naivt att tro att så många förkortningar blir så "bra" helt oavsiktligt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kabniel
Vad är det som är så korkat med att kalla ett bildredigeringsprogram som är släppt under GPL för GNU Image Manipulation Program?

För att det här är en gimp.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
För att det här är en gimp.
http://www.altnation.com/forums/attachments/junk-talk/58215d1...

Man lär sig nåt nytt varje dag..
Men det gör ju förkortningen bara ännu bättre, eftersom det nog hjälper att vara lite sado för att stå ut med GIMPs GUI.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Att veta vad en Gimp är hör till allmänbildningen sedan Pulp Fiction.
Har ni aldrig hört uttrycket "bring out the gimp"?
http://www.urbandictionary.com/define.php?term=Bring+out+the+...
http://www.youtube.com/watch?v=xvG3xShmNIE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ove-Piss
Som sagt, smaken är som baken.

Jag tycker Ove-Piss är ett bra namn.

Compiz, MEPIS, Ove-Piss, same-same...

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Compiz, MEPIS, Ove-Piss, same-same...

Compiz brukar ju ha namnbyten för sig ganska ofta. Kanske skall föreslå Ove-Piss nästa gång, eller kanske Ovepiz så möts man på halva vägen liksom.

Permalänk
Medlem

Vad är meningen med tråden? Har trådskaparen grava störningar eller har han geekat ner sig totalt i sin favorit dist så att han måste klanka på allt annat? Tycker Herr. Trådskapare bör skaffa sig ett liv. Kanske en katt och kanske sticka ner på gymmet lite. För att se ut som en rödhårig jultomte på crack som klagar på namn(!) är verkligen waste of life.

Visa signatur

"Be not afraid of life. Believe that life is worth living, and your belief will help create the fact." - William James

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jkrx
Vad är meningen med tråden? Har trådskaparen grava störningar eller har han geekat ner sig totalt i sin favorit dist så att han måste klanka på allt annat? Tycker Herr. Trådskapare bör skaffa sig ett liv. Kanske en katt och kanske sticka ner på gymmet lite. För att se ut som en rödhårig jultomte på crack som klagar på namn(!) är verkligen waste of life.

Vad gör du om dagarna då?

Klappar katten och går på gym?

Permalänk
Medlem

När amatörer kommer på namnen, så blir namnen amatörmässiga. Så enkelt är det.

Dock tycker jag att det har rensats lite bland avarterna de senaste åren. KDE har klargjort att alla namn inte behöver ha ett K i namnet, och musikspelaren amaroK bytte namn till Amarok för att minska töntfaktorn. Flera nya projekt som dykt upp har haft bra namn som Songbird eller Linux Mint, så jag hoppas att utveckingen går åt rätt håll.

Vad gäller totala katastrofnamn skulle jag gärna vilja framhäva LaTeX. Det har flera usla egenskaper: det ska inte uttalas som det stavas, det är skrivet på ett konstigt sätt (för att skryta med sina egna typsättningsfunktioner?) och det är en "vitsig" påbyggnad av ett namn (Tex) som syftar till att forma ett befintligt ord. Nu råkar det vara så att 99% av alla icke-datanördar associerar just det ordet med ett gummiliknande material som brukar användas i sexleksaker.

LaTeX förtjänar platsen där uppe tillsammans med PCLinuxOS och The GIMP.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nillon
"-Du får döpa ditt nya OS till vad du vill!"
"-Vad jag vill?"
"-Ja, vad du vill!"
"-Då döper jag det till PCLinuxOS"

Fantasin har inga gränser...

:D! Låter som nån jävla beta!

Visa signatur

Intel E8400@3,15 Ghz (AMAZING?)| XfX 9800 GTX+ @ 800/1988/1165 | Corsair Dominator PC2-8500 | Aerocool Extremengine <3t | Gigabyte EP35-DS3 | 900 GB...
Hp NC8000 Intel Pentium 1,6 Ghz | 1 GB ram | Amd Mobility 9600 64mb | Slutkört batteri...

Permalänk
Medlem

PCLinuxOS ligger ändå just nu sjua i popularitet på distrowatch, trotts sitt löjliga namn.
http://distrowatch.com/

Någon här som testat PCLinuxOS och kan göra ett utlåtande om det?

Permalänk
Medlem

Jag tycker också att PClinuxOS har ett av de absolut fulaste dist namnen jag hört.

Ubuntu tycker jag är ok, men låter hemskt på engelska...
Arch låter mäktigt.

Sen Solaris, men det kanske inte räknas?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ove-Piss
PCLinuxOS ligger ändå just nu sjua i popularitet på distrowatch, trotts sitt löjliga namn.
http://distrowatch.com/

Någon här som testat PCLinuxOS och kan göra ett utlåtande om det?

PCLinuxOS är nog det OS efter Ubuntu som forkas mest just nu pga sin "ease-of-use". Community baserat vilket gör det populärare. Saknar 64-bit tyvärr vilket har gjort det mindre populärt på sistone då andra "ease of use" distar har 64bit support.

Stabilt och bra OS använde det mycket för några år sen 2005-2007 typ. Får man många o sluta hoppa mellan distar o kallas därför även "the distro hopper stopper".

Men varför inte give it a go i virtual box?

PS. Arch är nog det fulaste ändå om man ska hoppa på klagotåget som crack tomten skapade. "Valv Linux" liksom wtf?

Visa signatur

"Be not afraid of life. Believe that life is worth living, and your belief will help create the fact." - William James

Permalänk
Medlem

Jag kan inte hitta någon stans varför Arch heter Arch, men det är ju en kommun i Schweiz också.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jkrx
PCLinuxOS

Är utan konkurrens det mest fantasilösa namnet på något, någonsin.[QUOTE]"the distro hopper stopper". [/QUOTE]

Sluta. snälla.[QUOTE]PS. Arch är nog det fulaste ändå om man ska hoppa på klagotåget som crack tomten skapade. "Valv Linux" liksom wtf? [/QUOTE]I datorvärlden är arch en ruskigt vanlig kortform för (hardware) architecture, man skulle kunna säga att det passar eftersom arch fokuserar ganska hårt på just 686 och x86-64 archarna och har gett upp stöd för äldre maskiner av prestandaskäl. eller så kanske de hade nåt mer poetiskt med välvda broar och skit i åtanke, vem vet.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Att ha lite knasiga namn är ju en av de viktiga Unix-traditionerna..

Redan 'Unix' själv är ju en ordlek på det tidigare systemet MULTICS som det ersatte. Och på den vägen är det.. De namnen du listar här är ju inga mästerverk iofs.

edit: Att ersättaren till more heter less gör ju en helt varm inombords

Visa signatur

4 datorer: 9 cpuer (plats för 4 till), 10scsi+1satadisk, 7.75gb ram, bara Linux
http://isitfika.net http://code.kryo.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
[B]Är utan konkurrens det mest fantasilösa namnet på något, någonsin.[B]Sluta. snälla.I datorvärlden är arch en ruskigt vanlig kortform för (hardware) architecture, man skulle kunna säga att det passar eftersom arch fokuserar ganska hårt på just 686 och x86-64 archarna och har gett upp stöd för äldre maskiner av prestandaskäl. eller så kanske de hade nåt mer poetiskt med välvda broar och skit i åtanke, vem vet.

Oj oj oj mycket ilska här. Är det bara för att PCLinuxOS, trots det fantasilösa namnet, är populärare än många andra distar? Vem bryr sig? Gå tillbaka till Arch forumen o mät din e-penis där istället.

Visa signatur

"Be not afraid of life. Believe that life is worth living, and your belief will help create the fact." - William James

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razerrazer
Slackware är ju som sagt som det låter är du lat och inte har ett liv och vill göra allt från källkod kör hårt

På vilket sett är man lat om man väjer att kompilera själv istället för att dra hem en binär utan att behöva anstränga sig alls..

Och som sagt det är gentoo du pratar om antar ja.. Man lär sig mer om systemets inre när man gör saker själv. och vissa (inkl. jag) tycker det är väldigt lärorikt.. O lat är jag inte.. går på gym 5 dar i veckan.. Varvar heltidsstudier med deltidsjobb (50%)... Så håll dina fördommar och faktafel för dig själv.. Puss!

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jkrx
Oj oj oj mycket ilska här. Är det bara för att PCLinuxOS, trots det fantasilösa namnet, är populärare än många andra distar? Vem bryr sig? Gå tillbaka till Arch forumen o mät din e-penis där istället.

haha ta det lugnt, du är nog tyvärr ensam om att vara arg i den här tråden. Det kan vara populärare än windows for all i care, det är fortfarande ett tråkigt, generiskt och knöligt namn. det betyder dock inte att det är tekniskt underlägset, även om du verkar ta det så.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Har redan hållt med om att det är ett fantasilöst namn men det är inte det du hoppar på. Du hoppar på hela disten. Den kallas just "The distro hopper stopper" bl a av populära Linux tidningar och sidor som Distrowatch, Linux Format, Linux magazine etc etc. Så varför ska jag sluta? Han bad om en beskrivning och jag beskrev ut från det jag vet. Vet du mer? Snälla dela med dig. Bonde.

Visa signatur

"Be not afraid of life. Believe that life is worth living, and your belief will help create the fact." - William James

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iguanodon
windows är väl endå det värsta namnet

Bra mycket bättre än 'PCLinuxOS'

Permalänk
Medlem

Förstår inte dom som klagar på Mac OSX på Sida 1.

Mac står för Macintosh som är en äppelsort.
Det är ju ganska klockrent att ta det namnet när företaget heter Apple.
Sedan Operative System 10, romerska siffror.

Visa signatur

Mac Pro
2x 2.66GHz Clovertown Xeon Dual Core | 2,5TB | 7GB 667MHz ECC FB-DIMM | ATI Radeon 4890 1GB OC | Logitech G19 + MX Revolution
Hell yes.

Permalänk
Medlem

PCLinuxOS och MEPIS är väl ingen höjdare men övriga namn har en bra klang när man säger dom så där ser jag inget fel.
MacOS och Windows är väl helt ok dom med.. MS har ju övergett årtalsnamn iaf och det är ju ett framsteg... tycker det är rätt charmigt med dom namnen som tex Ubuntu använder.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-I - AMD Ryzen 5 4650G - 32GB G.SKILL DDR4 3600MHz - Dell U2515H - WD Blue SN550 500GB SSD - Linux Mint
Projekt iCom: Bygglogg - Feedback

Permalänk
Avstängd

Många namn är redan upptagna. Eller så betyder de något skumt på något språk. Mao, man kan inte välja vilket namn man vill, det är ganska begränsat. Kvar återstår inte så många namn som man kan tro. Detta kan vara ett stort problem. Det är ett av skälen till att det blev MS Zune.

Själv tycker jag Ubuntu är ett ganska snyggt namn. Betyder "medmänsklighet" på något afrikanskt språk.

Permalänk
Medlem

Vad som skulle kunna vara ett löjligare namn än PCLinuxOS är helt klart

"The distro hopper stopper"

Den må vara rent tekniskt bättre än skivat bröd men man kommer inte ifrån att det låter fruktansvärt löjligt.

Som tur är så finns det ju ingen dist som heter så än. Så PCLinuxOS får nog behålla förstaplatsen som det sämsta namnet på en linuxdist ett tag till.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ove-Piss
Vad som skulle kunna vara ett löjligare namn än PCLinuxOS är helt klart

"The distro hopper stopper"

Den må vara rent tekniskt bättre än skivat bröd men man kommer inte ifrån att det låter fruktansvärt löjligt.

Som tur är så finns det ju ingen dist som heter så än. Så PCLinuxOS får nog behålla förstaplatsen som det sämsta namnet på en linuxdist ett tag till.

Läs jkrx:s inlägg ovan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Läs jkrx:s inlägg ovan.

Jo jag gjorde det. Jag kanske skulle ha citerat honom?

Han skriver att PCLinuxOS kallas för "The distro hopper stopper".

Alltså, min poäng var att såvida inte PCLinuxOS byter namn till "The distro hopper stopper" så kommer PCLinuxOS fortsätta vara det sämsta namnet på en linuxdist.

Edit:
Och om de byter namn till "The distro hopper stopper" så kommer samma dist fortfarande leda denna namnliga fast under annat namn.