Permalänk
Medlem

Geert Wilders film Fitna

Skulle vilja se att SVT som ska vara oberoende, opolitisk kanal visar Geert Wilders film Fitna se t.ex http://video.google.com/videoplay?docid=3369102968312745410 som handlar om Islam och i sig är väldigt kritisk till den religionen men efter att den visats i SVT så ska man ha en öppen debatt där den som vill får säga sin mening och Janne Josefsson skulle kanske vara den då som leder debatten.

Jag tycker ju givetvis ja på min fråga eftersom att jag anser att i en demokrati så ska man låta även för religiösa personer obekväma åsikter få komma fram men då också få bemöta detta i en debatt men vad tycker du? Motivera gärna!

Permalänk
Hedersmedlem

Jag måste bara vända på frågan och säga: varför skulle SVT ens vilja visa nått såntdär?

Jag är själv ateist och är kritisk till alla religioner, men det där är ju bara en enda lång reklamfilm mot islam. Om man vill använda en film för att väcka debatt i samhället finns det ju inget som hindrar. Men man kanske ska välja något som faktiskt har substans. Det där var ju bara citat från koranen följt av videoklipp från islamistiska fundamentalister och billiga försök att väcka känslor genom att anknyta till 9/11 och bombningarna i London.

Jag anser att alla fundamentalister, oavsett religion, är osunda och kanske finns det utrymme för att sända en dokumentär som tar upp fundamentalism i alla religioner. Men jag ser inte meningen i att välja just islam....eller just den filmen för den delen.

Permalänk
Medlem

Vad skulle vara meningen med att visa det här i SVT? För att skapa mer hat?

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

Givetvis ska SVT få visa filmen om de vill.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alleand
Jag måste bara vända på frågan och säga: varför skulle SVT ens vilja visa nått såntdär?

Jag är själv ateist och är kritisk till alla religioner, men det där är ju bara en enda lång reklamfilm mot islam. Om man vill använda en film för att väcka debatt i samhället finns det ju inget som hindrar. Men man kanske ska välja något som faktiskt har substans. Det där var ju bara citat från koranen följt av videoklipp från islamistiska fundamentalister och billiga försök att väcka känslor genom att anknyta till 9/11 och bombningarna i London.

Jag anser att alla fundamentalister, oavsett religion, är osunda och kanske finns det utrymme för att sända en dokumentär som tar upp fundamentalism i alla religioner. Men jag ser inte meningen i att välja just islam....eller just den filmen för den delen.

Varför inte? Är SVT oberoende tv så bör dom visa den och som jag skriver ha en debatt efteråt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
Vad skulle vara meningen med att visa det här i SVT? För att skapa mer hat?

Nej! För att visa hur islam är i sin natur våldsam religion som uppmuntrar till våld mot icketroende så skulle islam ha bildats idag hade den mycket troligt blivit stämplad som en sekt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Nej! För att visa hur islam är i sin natur våldsam religion som uppmuntrar till våld mot icketroende så skulle islam ha bildats idag hade den mycket troligt blivit stämplad som en sekt.

Välkommen till religionen. Detta stämmer för majoriteten om inte samtliga större religioner. Vad tror du påven och hans följe har i bagaget? Inte är det rosor och mjuka teddybjörnar inte, utan halshuggningar, tortyr, misshandel, förtryck och en hel uppsjö av andra förkastliga och hatiska saker.

Alla religioner har dessa sidor, inte bara isalam. Det är dock sällan i religionen i sig felen ligger, utan i de puckon som tolkar religionerna. Så nej, att säga att islam är en naturligt våldsam religion är ingenting jag tycker bör visas på svt, "naturligt våldsamma idioter som agerar språkrör för islam" däremot borde vara bättre.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Välkommen till religionen. Detta stämmer för majoriteten om inte samtliga större religioner. Vad tror du påven och hans följe har i bagaget? Inte är det rosor och mjuka teddybjörnar inte, utan halshuggningar, tortyr, misshandel, förtryck och en hel uppsjö av andra förkastliga och hatiska saker.

Alla religioner har dessa sidor, inte bara isalam. Det är dock sällan i religionen i sig felen ligger, utan i de puckon som tolkar religionerna. Så nej, att säga att islam är en naturligt våldsam religion är ingenting jag tycker bör visas på svt, "naturligt våldsamma idioter som agerar språkrör för islam" däremot borde vara bättre.

Må så vara men grejen är den att kristendomen har reviderats en hel del sen den bildades medan islam ser ut likadan sen den startades och vi har väl ändå utvecklats en hel del sen 600-talet?

Permalänk
Medlem

Varför är det ok att tala nedvärderande om islam men inte om t ex judendomen?

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

SVT har all rätt att visa filmen om det behövs. Men med tanke på hur fega våra medier var när det gällde Muhammedbilderna är det uppenbart att de inte kommer visa Fitna - även om det bara är i debattsyfte.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halogen
Varför är det ok att tala nedvärderande om islam men inte om t ex judendomen?

Det är lika ok att som du säger tala nedvärderande om judendomen som om islam men jag vill nog kalla mitt inlägg för kritik mot islam.

Kritik ska alla religioner klara av för annars är dom dömda att få tillbringa sin tid på västerlandets bakgårdar men just islams företrädare verkar ha väldigt svårt att klara kritik från västerlänningar.

Se bara hur Geert Wilders blev behandlad i England då han vägrades inresa med motiveringen att han störde ordningen därför att en parlamentsledamot där hade lovat att få ut 10 000 islamister på gatorna demonstrerandes om Geert Wilders fick visa sin film Fitna i parlamentet.

Nu funderar ju Geert Wilders på att stämma England inför EU-Domstolen vilket jag hoppas han gör för invånare inom EU ska få kunna röra sig fritt.

Däremot får antisemiten LePen komma in utan problem och det säger mig att England är fega som inte vågar ta fajten med islamisterna för i absolut värsta fall går det alltid att utlysa undantagstillstånd med tillhörande krigslagar.

Referenser till ovanstående.

Geert Wilders är inte välkommen till England men LePen är det se http://www.jihadwatch.org/archives/024840.php och http://www.guardian.co.uk/politics/2004/apr/24/uk.race

Geert Wilders funderar på att stämma England för att han inte fick komma in i landet se http://www.jihadwatch.org/archives/024835.php

Den islamiska parlamentsledamoten Lord Nazir Ahmed hotar med att 10 000 demonstranter ska vara ute på gatorna i Londom om Geert Wilders släpps in se http://www.jihadwatch.org/archives/024785.php

Ovanstående visar ju på hur odemokratisk den islamska världen ser ut därför att istället för att ta debatten i parlamentet så tar man den på gatorna istället precis som AFA mm vänsterorganisationer idag gör med meningsmotståndare dom anser inte ska få existera i en "demokratisk" värld :rolleyes:.

Nä islams företrädare döljer något om dom inte vågar debattera sin religion öppet för nog sjutton debatteras kristendomen flitigt här i väst?

Sen ja jag är en islamofob men jag är även en nazistofob samt kommunistofob så den argumentationen biter inte om nån tänkte påpeka det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halogen
Varför är det ok att tala nedvärderande om islam men inte om t ex judendomen?

Klart att det är okej att tala nedvärderande om judendomen?

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem

Ska Fitna visas i SVT?

Självklart!

Ska Fitna visas i SVT? är dock en annan fråga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Ska Fitna visas i SVT?

Självklart!

Ska Fitna visas i SVT? är dock en annan fråga.

Jo blev nog ett syftningsfel där hehe men andemeningen är iaf om det är möjligt att visa Fitna med dagens klimat där SVT mm mera media inte visar nått som är emot islam vad jag sett? Som jag skrev, kan man visa halal-tv så kan man även visa kritik mot islam som motvikt.

Permalänk
Inaktiv

Fitna är ju en jättedålig film, det är ett solklart försök att bunta ihop hela islam med en massa scener som ska få folk att känna ilska över det.

Alla försök att rättfärdiga stälningstagandet islam = terrorism borde inte ses som någonting annat än propagerande för hat mot islam.

Sen att en debatt skulle vara efteråt skulle rättfärdiga det hela är ju löjligt. Vi visar inte kreationismfilmer på tv följt av en debatt efteråt eftersom det är ytterst löjligt, varför ska man då göra det med islamhatfilmer?

Permalänk
Medlem

Just den filmen borde inte visas, men kritik mot religion ska det absolut finnas! Ingen fråga om saken. Men det gäller alla religioner, inte bara islam. Judendomen, kristendomen och islam (även andra religioner, men det är väl inte riktigt lika relevanta) är alla avskyvärda och borde helt klart tas upp i allmän debatt! Alla tre uppmanar sina medlemmar till våldsdåd och nedvärderande av andra människor och underminerar dessutom det kritiska och logiska tänkandet till favör för barbariska och uppenbart påhittade traditioner.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml
Fitna är ju en jättedålig film, det är ett solklart försök att bunta ihop hela islam med en massa scener som ska få folk att känna ilska över det.

Alla försök att rättfärdiga stälningstagandet islam = terrorism borde inte ses som någonting annat än propagerande för hat mot islam.

Sen att en debatt skulle vara efteråt skulle rättfärdiga det hela är ju löjligt. Vi visar inte kreationismfilmer på tv följt av en debatt efteråt eftersom det är ytterst löjligt, varför ska man då göra det med islamhatfilmer?

Det lustiga i sammanhanget är att det är islamisterna själva som står för materialet dvs det är autentiska filmningar av när islamister sprider sin terrorpropaganda och tillhörande retorik direkt taget ifrån koranen.

Däremot har knappast kreationisterna något mer än teorier att presentera eller du kanske vet mer så allt är bluff det som hände under andra världskriget i tysklands gasugnar på koncentrationslägren?

Men varför inte ändå bunta ihop både kreationisterna och islamisterna under en debatt och sen ha en debatt om detta för det skulle kunna bli tv som väcker känslor men nej då SVT är tydligen till för att söva folk så dom sitter lugna i stugorna med sin lättsamma hjärndödande underhållning och slipper tänka själv för det är farligt för makthavarna.

Vad är det för fel med att väcka debatt och få igång en diskussion för den islamska terrorn är ett problem idag vare sig du vill eller inte vill erkänna det.

Sen är det ju lustigt att V och även S med Mona i spetsen idag lierar sig med antisemitiska islamister som inte vill mer än att sioniststaten Israel utplånas ifrån jordens yta.

Antagligen är Mona så maktkåt så hon är beredd att göra vad som helst för att komma till makten utan tanke på konsekvenserna eller tycker du att även Sverige ska förbjuda Geert Wilders inresa men LePen får däremot komma in som i England?

Har du ens kollat på dom länkar jag postat?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Just den filmen borde inte visas, men kritik mot religion ska det absolut finnas! Ingen fråga om saken. Men det gäller alla religioner, inte bara islam. Judendomen, kristendomen och islam (även andra religioner, men det är väl inte riktigt lika relevanta) är alla avskyvärda och borde helt klart tas upp i allmän debatt! Alla tre uppmanar sina medlemmar till våldsdåd och nedvärderande av andra människor och underminerar dessutom det kritiska och logiska tänkandet till favör för barbariska och uppenbart påhittade traditioner.

Konstigt dom få gånger jag varit i kyrkan så inte har prästen uppmanat mig till våldsdåd mot oliktänkande men däremot förekommer det i den islamska världen att så sker vilket det bara är att kolla på t.ex YouTube så hittar du säkerligen en hel del hatpropaganda från dessa imamer.

Du kan även läsa här om att man kräver skärpta tag mot fundamentalismen inom kyrkorna se http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_189453.svd

Sen har ju som jag skrev tidigare Bibeln reviderats ett flertal gånger för att bli modern men mig veterligt så är koranen likadant skriven sen 600-talet trots att det gått 1400 år så islam är bakåtsträvande och för inte samhället och dess individer framåt och tillåter dom utvecklas som individer utan som en stor homogen grupp där oliktänkande och öppen kritik av Koranen straffas hårt i den islamska världen.

Däremot om du skulle kritisera Bibeln så händer inget mer än att vi gäspar lite och blädrar till nästa sida om vi läst om detta i morgontidningen.

Tyvärr men jag gör kopplingen islam = terror mot oliktänkande tills dom underkuvar sig allah och hans vilja eller blir slaktade.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Det lustiga i sammanhanget är att det är islamisterna själva som står för materialet dvs det är autentiska filmningar av när islamister sprider sin terrorpropaganda och tillhörande retorik direkt taget ifrån koranen.

Däremot har knappast kreationisterna något mer än teorier att presentera eller du kanske vet mer så allt är bluff det som hände under andra världskriget i tysklands gasugnar på koncentrationslägren?

Men varför inte ändå bunta ihop både kreationisterna och islamisterna under en debatt och sen ha en debatt om detta för det skulle kunna bli tv som väcker känslor men nej då SVT är tydligen till för att söva folk så dom sitter lugna i stugorna med sin lättsamma hjärndödande underhållning och slipper tänka själv för det är farligt för makthavarna.

Vad är det för fel med att väcka debatt och få igång en diskussion för den islamska terrorn är ett problem idag vare sig du vill eller inte vill erkänna det.

Sen är det ju lustigt att V och även S med Mona i spetsen idag lierar sig med antisemitiska islamister som inte vill mer än att sioniststaten Israel utplånas ifrån jordens yta.

Antagligen är Mona så maktkåt så hon är beredd att göra vad som helst för att komma till makten utan tanke på konsekvenserna eller tycker du att även Sverige ska förbjuda Geert Wilders inresa men LePen får däremot komma in som i England?

Har du ens kollat på dom länkar jag postat?

Nej varför skulle jag? Du argumenterar att två fel => ett rätt, det uppstår således två situationer då jag läser dina länkar:

a) Jag håller med dig om att situationen som länken beskriver är fel.

b) Jag håller inte med dig om att situationen som länken beskriver är fel.

I ingen av situationerna skulle det svänga min åsikt om att någonting annat som jag anser fel helt plötsligt blir rätt då argumentet "två fel blir ett rätt" inte är sant.

Sen förstår jag inte riktigt vad du menar? Jag klagar på att filmen försöker bunta våldsamma muslimska terrorister med muslimer i allmänhet jag har svårt att tro att citaten från koranen är allvarligare än någon annan religiös text.
Jag anser också att terrorism är dåligt samt att religioner i allmänhet är dåliga men det är en fruktansvärt dålig idé att försöka skapa hat mot hela folkgrupper pga extremister inom den folkgruppen. Det är lite som att hata alla från tyskland pga av att nazistregimen var så elak (om än lite daterat exempel).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml
Nej varför skulle jag? Du argumenterar att två fel => ett rätt, det uppstår således två situationer då jag läser dina länkar:

a) Jag håller med dig om att situationen som länken beskriver är fel.

b) Jag håller inte med dig om att situationen som länken beskriver är fel.

I ingen av situationerna skulle det svänga min åsikt om att någonting annat som jag anser fel helt plötsligt blir rätt då argumentet "två fel blir ett rätt" inte är sant.

Sen förstår jag inte riktigt vad du menar? Jag klagar på att filmen försöker bunta våldsamma muslimska terrorister med muslimer i allmänhet jag har svårt att tro att citaten från koranen är allvarligare än någon annan religiös text.
Jag anser också att terrorism är dåligt samt att religioner i allmänhet är dåliga men det är en fruktansvärt dålig idé att försöka skapa hat mot hela folkgrupper pga extremister inom den folkgruppen. Det är lite som att hata alla från tyskland pga av att nazistregimen var så elak (om än lite daterat exempel).

Du har ju rätt till din åsikt men då du inte ens anstränger dig att kolla på vad jag refererar till så har jag svårt att ta dig på allvar.

Sen försöker jag inte skapa hat utan en öppen debatt om deras religion men det är tyvärr islamisterna och deras medlöpare för fega för att ta så då får man skapa sitt intryck av vad man ser,hör och läser.

Här kan du läsa om hur trevligt skriven koranen är se http://www.sanningenomislam.se/utdrag_ur_koranen.asp så kan väl du leta fram nån länk om kreationisternas försvar som man kan läsa?

Permalänk
Medlem

All religion är ondska och rent skit. Detta gäller så väl kristendom, judendom som islam. Ett het tips för dem som vill ha lite skit om kristendomen är 'The Enemies of Reason" eller "The Root of all Evil" av Richard Dawkins sevärda. Dawkins har också en hel del böcker i ämnet och även väldigt många tv framträdande.

"With so many mindbytes to be downloaded, so many mental codons to be replicated, it is no wonder that child brains are gullible, open to almost any suggestion, vulnerable to subversion, easy prey to Moonies, Scientologists and nuns."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Konstigt dom få gånger jag varit i kyrkan så inte har prästen uppmanat mig till våldsdåd mot oliktänkande men däremot förekommer det i den islamska världen att så sker vilket det bara är att kolla på t.ex YouTube så hittar du säkerligen en hel del hatpropaganda från dessa imamer.

Du kan även läsa här om att man kräver skärpta tag mot fundamentalismen inom kyrkorna se http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_189453.svd

Sen har ju som jag skrev tidigare Bibeln reviderats ett flertal gånger för att bli modern men mig veterligt så är koranen likadant skriven sen 600-talet trots att det gått 1400 år så islam är bakåtsträvande och för inte samhället och dess individer framåt och tillåter dom utvecklas som individer utan som en stor homogen grupp där oliktänkande och öppen kritik av Koranen straffas hårt i den islamska världen.

Däremot om du skulle kritisera Bibeln så händer inget mer än att vi gäspar lite och blädrar till nästa sida om vi läst om detta i morgontidningen.

Tyvärr men jag gör kopplingen islam = terror mot oliktänkande tills dom underkuvar sig allah och hans vilja eller blir slaktade.

Du missar fortfarande min poäng. Du säger att du vart i kyrkan, och prästen har inte sagt någonting om våldsdåd. Men det är fortfarande prästen som "tolkar" bibeln. De som begår synder skall fortfarande brinna i helvetet, så det är bäst att göra som prästen säger om man vill komma till himlen, för det är ju ändå prästen som kan bibeln och predikar guds ord genom den.

Och vad menar du skillnaden mellan kristendom och islam skulle vara? Korstågen har fortfarande hänt, kvinnor, barn och oskyldiga har hängts, halshuggits, torterats och slaktats på löpande band för att präster och andra förkunnare av "guds ord" har sagt det. Tror du det var poängen med kristendomen? Religion används som en ursäkt för våld, men några rader text i en bok slår inte ihjäl någon. Det är de som läser texten, som väljer att använda texten och tolka texten för våldets skull som är ansvariga. Ingen annan.

Om jag ställer mig på ett podium med en smurfdocka i handen och förkunnar att den heliga och allsmäktige smurfen vill att hans följare skall skära halsen av alla som inte tror på honom, är det smurfdockans fel eller är det mitt och de puckon som tror på mig?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Du missar fortfarande min poäng. Du säger att du vart i kyrkan, och prästen har inte sagt någonting om våldsdåd. Men det är fortfarande prästen som "tolkar" bibeln. De som begår synder skall fortfarande brinna i helvetet, så det är bäst att göra som prästen säger om man vill komma till himlen, för det är ju ändå prästen som kan bibeln och predikar guds ord genom den.

Och vad menar du skillnaden mellan kristendom och islam skulle vara? Korstågen har fortfarande hänt, kvinnor, barn och oskyldiga har hängts, halshuggits, torterats och slaktats på löpande band för att präster och andra förkunnare av "guds ord" har sagt det. Tror du det var poängen med kristendomen? Religion används som en ursäkt för våld, men några rader text i en bok slår inte ihjäl någon. Det är de som läser texten, som väljer att använda texten och tolka texten för våldets skull som är ansvariga. Ingen annan.

Om jag ställer mig på ett podium med en smurfdocka i handen och förkunnar att den heliga och allsmäktige smurfen vill att hans följare skall skära halsen av alla som inte tror på honom, är det smurfdockans fel eller är det mitt och de puckon som tror på mig?

Visst du har en poäng där men islam sprider sig som en löpeld idag i bland annat Afrika och är enligt min uppfattning en våldsreligion som lär ut hat mot oliktänkänkande redan i barnsben eftersom dom får börja studera koranen tidigt och den är ingen sagobok direkt medan vi i Sverige inte måste studera bibeln utan det är frivilligt.

Islam är även en statsreligion och enligt min mening är det farligt att blanda in religion i statsskicket för präster som är rådgivare och avgör vilka som får ställa upp i val som i Iran är knappast det jag kallar demokrati i verklig mening.

Visst är det inte smurfdockans fel in ditt exempel då den knappast kan räknas som en juridisk person så där är det du som är den skyldige hatspridaren men det lustiga är att det verkar vara legio inom islam att uppvigla sitt folk till hat mot icketroende orena människor för varför förekommer det så många filmer om detta och varför är koranen så hatfullt skriven och än i dag icke reviderad?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Visst du har en poäng där men islam sprider sig som en löpeld idag i bland annat Afrika och är enligt min uppfattning en våldsreligion som lär ut hat mot oliktänkänkande redan i barnsben eftersom dom får börja studera koranen tidigt och den är ingen sagobok direkt medan vi i Sverige inte måste studera bibeln utan det är frivilligt.

Islam är även en statsreligion och enligt min mening är det farligt att blanda in religion i statsskicket för präster som är rådgivare och avgör vilka som får ställa upp i val som i Iran är knappast det jag kallar demokrati i verklig mening.

Visst är det inte smurfdockans fel in ditt exempel då den knappast kan räknas som en juridisk person så där är det du som är den skyldige hatspridaren men det lustiga är att det verkar vara legio inom islam att uppvigla sitt folk till hat mot icketroende orena människor för varför förekommer det så många filmer om detta och varför är koranen så hatfullt skriven och än i dag icke reviderad?

Ja fast du kan fortfarande inte lasta religionen för vad folk väljer att förvränga den till. Man behöver inte vara våldam för att man är muslim. Man behöver inte hata oliktänkande för att man är muslim heller.

Att något pucko med en bok i näven övertalar folk till att hans tolkning av boken är deras räddning och att de därför bör göra som han tyckedr är inte religionens fel, det är puckots fel.

Jag personligen tror att islam är den mest missbrukade och förvrängda religionen vi har idag, i alla fall av de stora. Men att människor fokuserar på de saker i den som om man vill det kan tolkas som uppmaningar till våld istället för de saker som uppmanar till fred och förståelse är människornas val. Precis som att det var kristna ledares val att tolka bibeln som att de hade rätt att förklara vetenskapsmän, filosofer, böcker och vanliga huskurer bland bondgårdarna för "häxkonster" och "ondskans redskap" för att sedan hugga huvet av de som tyckte olika.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Du har ju rätt till din åsikt men då du inte ens anstränger dig att kolla på vad jag refererar till så har jag svårt att ta dig på allvar.

Sen försöker jag inte skapa hat utan en öppen debatt om deras religion men det är tyvärr islamisterna och deras medlöpare för fega för att ta så då får man skapa sitt intryck av vad man ser,hör och läser.

Här kan du läsa om hur trevligt skriven koranen är se http://www.sanningenomislam.se/utdrag_ur_koranen.asp så kan väl du leta fram nån länk om kreationisternas försvar som man kan läsa?

Jag behöver inte läsa dina länkar, jag godtar din premiss.

Det finns våldsuppmaningar i koranen samt våldsamma muslimer.

Jag godtar dock inte din slutsats: muslimer är våldsamma.
Och därför är jag emot att man visar en film som försöker påvisa det, mer komplicerat än så är det inte. Filmen skulle bara tjäna till att få folk att tro på den slutsatsen samt ge incitament för hat mot en hel folkgrupp.

Permalänk
Medlem

Här finns en video som visar bättre vad det är jag försöker säga nämligen yttrandefriheten som är hotad i väst av islamisterna idag se

Väl värd att se enligt mig!

Permalänk
Avstängd

Intressant. Vad säger du om dessa aktuella uttalanden av israeler, då? När folk kritiserar Israels dåd under senaste krigen så är de "antisemitiska och judehatare". När man kritiserar Islam så pratar man om "yttrandefrihet". Hur kommer det sig?

“One million Arabs are not worth a Jewish fingernail.”
Rabbi Yaacov Perrin in New York Times: From Orthodox Jewish Education to Hebron; Scripture Distorted

“It is forbidden to be merciful to them [arabs]. You must send missiles to them and annihilate them. They are evil and damnable.”
Rabbi Ovadia Yosef in BBC: Rabbi calls for annihilation of Arabs

“If they don't stop after we kill 100, then we must kill a thousand. And if they do not stop after 1,000 then we must kill 10,000. If they still don't stop we must kill 100,000, even a million. Whatever it takes to make them stop.”
former sephardic chief rabbi Eliyahu on the killing on the killing of civilian palestinians in Gaza in Jerusalem Post, 30/05/2007

“There is no choice: the Arabs must make room for the Jews of Eretz Israel. If it was possible to transfer the Baltic peoples, it is also possible to move the Palestinian Arabs.”
Ze'ev Jabotinsky in Benny Morris Expulsion of the Palestinians

Det finns vägar som bara israelerna får åka på:
(text by "Shulamit Aloni", the former Education Minister of Israel):
http://www.counterpunch.org/aloni01082007.html
"Why?" I asked the soldier. "It's an order--this is a Jews-only road", he replied. I inquired as to where was the sign indicating this fact and instructing [other] drivers not to use it. His answer was nothing short of amazing. "It is his responsibility to know it, and besides, what do you want us to do, put up a sign here and let some antisemitic reporter or journalist take a photo so he that can show the world that Apartheid exists here?"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
---massa text

Desinformation som den islamska världen är världsmästare på. Tyvärr genomskådar inte pressen i väst det alltid.

Permalänk
Medlem

Men det är klart att islam är en mer våldsam religion än kristendomen.

Det är bara politisk korrekthet (eller möjligen okunskap, fast oftast är det en attitydsfråga) att påstå motsatsen.

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Här finns en video som visar bättre vad det är jag försöker säga nämligen yttrandefriheten som är hotad i väst av islamisterna idag se

yOoLskOXjG8

Väl värd att se enligt mig!

Då kan man kontra med denna:
http://www.youtube.com/watch?v=AKTsJpfC0IQ

Denna kille är om jag minns rätt född i England. Uppvuxen där, gått i skola och hela köret. Han åkte på en premiär i tyskland tror jag det var, och på vägen tillbaka vart han kvarhållen, fick sina prylar genomsökta m.m. och fick inte ens en förklaring. Inte heller fick han ut den information han enligt lagen hade rätt till gällande detta, på grund av de nya reglerna för misstankar kring terrorism... En helt vanlig, oskyldig kille som vart utomlands i någon enstaka dag behandlad som om han precis bombhotat parlamentet av ingen som helst anledning.

Det som är störta hotet mot yttrandefriheten idag är inte islam, det är vår rädsla för islam. Vem bryr sig om islam kommer hit i större skala om våra egna styren tvingar oss att tycka och tänka på sätt som inte går emot deras agendor? Absolut ingen. Vi i "väst" är våra egna största fiender när det gäller yttrandefrihet. För vem kan yttra någonting fritt när övervakning och "säkerhet" ser till att ingen kan vara anonym, ingenting som är mot eller avvikande från gällande agenda kan yttras utan att det skall granskas?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Då kan man kontra denna:
http://www.youtube.com/watch?v=AKTsJpfC0IQ

Denna kille är om jag minns rätt född i England. Uppvuxen där, gått i skola och hela köret. Han åkte på en premiär i tyskland tror jag det var, och på vägen tillbaka vart han kvarhållen, fick sina prylar genomsökta m.m. och fick inte ens en förklaring. Inte heller fick han ut den information han enligt lagen hade rätt till gällande detta, på grund av de nya reglerna för misstankar kring terrorism... En helt vanlig, oskyldig kille som vart utomlands i någon enstaka dag behandlad som om han precis bombhotat parlamentet av ingen som helst anledning.

Men snyft, det är ju helt fruktansvärt!

Det där har varit vardagsmat i våra samhällen långt innan islamhotet (eller rädslan om du vill) uppkom.

Se ut som en knarkare och du kommer bli muddrad, förhörd med stränga frågor, upplockad för urinprov, kvarhållen och sedan släppt utan att en enda polis behöver ha gett en förklaring.

Skjutsa en knarkare och du kommer utöver ovannämnda få din bil genomsökt på köpet.

Samma sak om du är en yngling tex i en förort, om polisen misstänker att du kan ha haft bus för dig.

Eller vid en AFA-demonstration - se lite kommunistaktig ut och du kan råka ut för samma sak även om du är oskyldig.

Eller på krogen eller Finlandsbåten när ngn pekat ut dig med en random anklagelse - plockad, förhörd, knapphänt förklaring, ingen ursäkt.

Allt på misstanke om brott, och jag tycker faktiskt det oftast är helt rimligt. Lite klumpigt kanske, men snuten ska ju inte vara några mesar heller.

Hur som helst är det inget som helst specifikt för just muslimer och misstanke om terror.

Visa signatur

Memento mori...