Permalänk
Avstängd

Om ångerrätt

Fördjupning i ångerrätt

Detta behandlar bara ångerrätt och har ingenting att göra med reklamation, bytesrätt eller öppet köp. Nedanstående text är anpassad för problem som rör köp över Internet och är endast applicerbar om du köper varor av svenska företag eller företag med svensk filial. T.ex. Pixmania.

Lag och rätt

Vid köp över Internet gäller distans- och hemförsäljningslagen. Denna kan läsas här. Denna lag är tvingande till konsumentens fördel och kan därför inte avtalas bort. Aktualiserade händelser kan dock eftergivas av konsumenten.

De paragrafer som är av särskild vikt är 4, 9 och 12.

4 § Bestämmelserna om ångerrätt i 9–16 §§ gäller inte distansavtal om
1. en tjänst och fullgörandet har påbörjats med konsumentens samtycke under ångerfristen,
2. en vara som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas eller som snabbt kan försämras eller bli för gammal, (exempel mat)
3. en förseglad ljud- eller bildupptagning eller ett förseglat datorprogram och förseglingen har brutits,
4. en tidning eller en tidskrift, eller
5. vadhållning eller andra lotteritjänster.

9 § Konsumenten har rätt att frånträda distansavtalet (ångerrätt) genom att till näringsidkaren lämna eller sända ett meddelande om detta inom 14 dagar från den dag som anges i 10 § (ångerfrist). Konsumenten har alltid rätt att lämna eller sända meddelandet inom sju arbetsdagar från den dag som anges i 10 §. (Man behöver inte ange något skäl till att ångra sitt köp. Ångerrätt kan t.ex. vara bra vid t.ex. döda pixlar som inte täcks av pixelgarantin och vanligen endast medför prisavdrag vid reklamation)

12 § Konsumenten får utöva sin ångerrätt endast om den vara som han eller hon har tagit emot hålls i väsentligen oförändrat skick. Detta gäller dock inte om varan har förstörts eller förändrats på grund av någon åtgärd som har varit nödvändig för att undersöka den eller på grund av någon omständighet som inte kan hänföras till konsumenten.

Det är framförallt den 12:e paragrafen som är omdiskuterad huruvida den ska tolkas. Vanliga frågor är:

Vad är väsentligen oförändrat skick?
Får jag öppna förpackningen?
Får jag bryta plomberingen?
Får jag testa varan?
Får säljaren ta ut avgifter för återställning av varan till ursprungsskick?

Jag ska försöka besvara dessa frågor så bra det går men man ska komma ihåg att laglig rätt inte är detsamma som att allt löser sig snabbt och smidigt. Vid rådgivning om praktiska tillvägagångssätt vid enskilda fall så är det lättast att kontakta sin kommunala konsumentvägledare i första hand.

Vad är väsentligen oförändrat skick?
Vad som är väsentligen oförändrat skick är minst sagt omdiskuterat. ARN har gett en vägledande dom om detta.

Fråga om vad som avses med begreppet "väsentligen oförändrat skick" i 17 § lagen (1999/2000:89) om konsumentskydd vid distansavtal och hemförsäljningsavtal

Avgörande 2002-11-27; 2002-2164

R köpte en dammsugare och en TV vid hemförsäljning av bolaget B. Elva dagar efter köpet skickade hon ångerblanketten till säljaren. R yrkade att få frånträda avtalet som ingicks vid hemförsäljning. Säljaren vägrade att ta tillbaka varorna med motiveringen att de var använda.

Nämnden gjorde följande bedömning.

Av utredningen framgår att R köpte en dammsugare och en TV vid hemförsäljning. Elva dagar efter köpet skickade hon ångerblanketten till säljaren. När säljaren skulle hämta varorna ville han inte ta tillbaka dem på grund av att han ansåg att de var använda. Bolaget B har invänt att dammsugaren var repig och TV:n använd.

Nämnden konstaterar att tillämplig lag på det aktuella köpet är lagen (2000:274) om konsumentskydd vid distansavtal och hemförsäljningsavtal (distansavtalslagen). Av 17 § framgår att konsumenten får utöva sin ångerrätt endast om den vara som mottagits hålls i väsentligen oförändrat skick. Ordet "väsentligen" innebär att återgång kan ske, om varans skick har förändrats endast i obetydlig grad (prop. 1999/2000:89 s. 93). (Anledningen till att en annan lag och paragraf nämns i texten är att avgörandet är från tiden innan den nya lagen trädde i kraft. Det som nämns i denna text överrensstämmer även med den nya lagen)

R har anfört att hon inte använt varorna mer än endast obetydligt. Bolaget B har invänt att dammsugaren var repig och TV:n använd. Nämnden anser inte att det framgår av de fotografier som åberopats i ärendet att dammsugaren skulle vara så pass repig att den skulle vara använd mer än endast obetydligt. Det framgår inte heller av annan utredning att den skulle ha använts i nämnvärd grad. Nämnden anser således att R är berättigad nyttja den ångerrätt som följer av distansavtalslagen vad gäller dammsugaren.

Vad gäller TV:n har bolaget endast invänt att den använts. Nämnden anser inte att det är ett tillräckligt skäl för att neka konsumenten möjlighet att ångra köpet. R har dessutom anfört att TV:n stått insvept i en filt på vardagsrumsgolvet. Nämnden anser att R är berättigad att återlämna även TV:n.

Får jag öppna förpackningen?
12 § Konsumenten får utöva sin ångerrätt endast om den vara som han eller hon har tagit emot hålls i väsentligen oförändrat skick. Detta gäller dock inte om varan har förstörts eller förändrats på grund av någon åtgärd som har varit nödvändig för att undersöka den eller på grund av någon omständighet som inte kan hänföras till konsumenten.

Ja. Enligt första meningen så får man i normalfallet bryta förpackningen och de kostnader som uppstår anses näringsidkaren ha att svara för.

Får jag bryta plomberingen?
Ja, enligt samma principer som ovan. Notera dock att brytning av plombering som rör garanti i vissa fall kan anses som att varan är i förändrat skick. Det är alltså inte läge att skruva upp sitt nätaggregat om man vill utnyttja sin ångerrätt.

Får jag testa varan?
Ja, i andra meningen 12 § så finns det undantag som är till konsumentens förmån. Konsumenten har alltså rätt att göra ingrepp i varan om det är nödvändigt för att undersöka varan. Detta även om det innebär en värdeminskning. Undersökningen ska dock genomföras försiktigt och inte i större omfattning än vad som är nödvändigt. Med stöd av ARNs avgörande 2002-2164 (ovan) och proposition 2005/05:13 vågar jag påstå att det helt okej att testa en hårddisk, grafikkort etc. även om jag inte hittat att detta explicit uttalats i ett domslut/avgörande.

För att undvika missförstånd av tidigare svar kan jag tillägga att det alltid är okej att bryta förpackningen om det är okej att testa varan.

Får säljaren ta ut avgifter för återställning av varan till ursprungsskick?
Nej, man kan inte komma ifrån de tvingande reglerna genom egna klausuler hur de än är utformade. Ex. http://www.ostran.se/nyheter/emmaboda/arn_ger_kvinna_raett

För mer information om en lagtext kan man se propositionen. http://www.regeringen.se/content/1/c6/03/21/51/ab284ce5.pdf

Kommentera, rätta ev. fel och kom gärna med förslag på förbättringar. Pajkastare kan dock hålla sig borta.

Permalänk
Medlem

Mycket bra skrivet! Ångerrätten är grymt underskattad när man tex köper skärm eller tv och råkar ut för döda pixlar som inte täcks av pixelgarantin.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk

Sista frågan skall väl ändå vara "säljaren", inte köparen? Misstänker slarvfel bara. Står både i frågeuppställningen och längst ner.

Visa signatur

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zax31415926
Sista frågan skall väl ändå vara "säljaren", inte köparen? Misstänker slarvfel bara. Står både i frågeuppställningen och längst ner.

Tack, fixat nu. Dubbelfel pga. ctrl c

Permalänk
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dala56
Mycket bra skrivet! Ångerrätten är grymt underskattad när man tex köper skärm eller tv och råkar ut för döda pixlar som inte täcks av pixelgarantin.

Döda pixlar borde väl ändå täckas av reklamationsrätten ?

Permalänk
Medlem

det roliga är att många nätbutiker hänvisar till "distansavtalet", men OBSar alltid om att det inte gäller rea-varor (och det måste den väl göra..?)

Visa signatur

Asus Maximus x38, Q6600@3200mhz(1.3v),HD4870x2, 4gb OCZ reaper PC6400, Antec P182+Corsair HX620, velociraptor 150gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av w0lla
det roliga är att många nätbutiker hänvisar till "distansavtalet", men OBSar alltid om att det inte gäller rea-varor (och det måste den väl göra..?)

Distansavtalslagen gäller även för reavaror så visst har dom fel som utesluter sådana varor.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pat Benson
Döda pixlar borde väl ändå täckas av reklamationsrätten ?

Självklart gör den det. Sammanhanget i texten var i syfte att påvisa att originalfel dvs. fel du reklamerar för inte hindrar din ångerrätt.

PS. Är iofs inte insatt i vad som är praxis för skärmar vad gäller döda pixlar - om det räknas som origiganlfel. En google kan nog ge dig svar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dala56
Mycket bra skrivet! Ångerrätten är grymt underskattad när man tex köper skärm eller tv och råkar ut för döda pixlar som inte täcks av pixelgarantin.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pat Benson
Döda pixlar borde väl ändå täckas av reklamationsrätten ?

Om antalet döda pixlar inte är inom tillverkarens specifikation har jag väldigt svårt att se att det täcks av reklamationsrätten.

Visa signatur

Main: Intel i7-9700K | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair Vengance 16GB 3200mhz | ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | Asus GeForce GTX 1080 Ti ROG Strix Gaming OC | Asus ROG Swift PG329Q 32"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apophis_84
Om antalet döda pixlar inte är inom tillverkarens specifikation har jag väldigt svårt att se att det täcks av reklamationsrätten.

Ja men du ska som kund ha fått information om denna policy innan köp och har du inte fått det så kan inte säljaren neka din rätt att få köpet hävt resp omleverans.

Finns praxis hos ARN vad jag minns så kolla där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Ja men du ska som kund ha fått information om denna policy innan köp och har du inte fått det så kan inte säljaren neka din rätt att få köpet hävt resp omleverans.

Finns praxis hos ARN vad jag minns så kolla där.

Har inte säljaren informerat om risken för döda pixlar är varan behäftad med ett fel i köprättslig bemärkelse, ja.

Däremot har jag bestämt för mig att ARN konstaterat att ett dylikt fel inte nödvändigtvis är skäl nog att häva köpet, det åligger köparen att visa att felet är av tillräckligt väsentlig betydelse för denne, annars blir det "bara" prisavdrag.

I det läget kan ångerrätten vara en smidig lösning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fourbyfour
Har inte säljaren informerat om risken för döda pixlar är varan behäftad med ett fel i köprättslig bemärkelse, ja.

Däremot har jag bestämt för mig att ARN konstaterat att ett dylikt fel inte nödvändigtvis är skäl nog att häva köpet, det åligger köparen att visa att felet är av tillräckligt väsentlig betydelse för denne, annars blir det "bara" prisavdrag.

I det läget kan ångerrätten vara en smidig lösning.

Jo du har rätt där se http://www.arn.se/praxis_referatiurval/vanligafall/Kop-av-var... som inte tog mig många sekunder att Googla fram ;).