Uteblivna varor i leverans

Permalänk
Medlem

Uteblivna varor i leverans

Tjenare, för några månader sen beställde jag bl.a. ett Asus P5K3 Deluxe moderkort från Datorbutiken (innan de gick i konkurs). Det skulle ingå 2 GB minne. Både minnena och I/O-plåten saknades. Jag ringde till Datorbutiken och sa att grejerna saknades. De sa att de skulle skicka det som saknades men att det kunde ta en månad eller två innan jag fick dem.

Jag väntade men fick ingenting. Ringde en gång till och då sa de att de inte kunde skicka grejerna som saknades. Orkade inte tjafsa mer om det så jag väntade några veckor och då gick de i konkurs. Jag vill ju såklart ha mina grejer så hur gör jag? Jag har pratat med nya Datorbutiken och de kunde inte göra ngt. Har skickat mail till Asus i Taiwan men de kunde inte heller göra något. Så kan jag på något sätt få de grejerna som saknades?

Tack på förhand!

Visa signatur

Antec 300 | Chieftech 500W | Asus P5K3 Deluxe | Intel E8400 (@ 4,0 GHz)/TRUE | Corsair XMS PC10600 DDR3 4GB | Asus 8800 GT 512MB (@ 720/1620/1010)/Accelero S1 REV2 | WD 160 GB + WD 500 GB | BenQ G2412HD x2
Asus eee PC 1008ha

Permalänk
Medlem

om varken datorbutiken eller självaste Asus kan göra något, så vad skulle folket här på sweclockers kunna bidra med så att du får dina grejjer?

Permalänk

Re: Uteblivna varor i leverans

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JI90
Har skickat mail till Asus i Taiwan men de kunde inte heller göra något.

Även jag har skickat mejl till huvudkontoret i Taiwan (eftersom kontoret i Sverige inte har någon service/support på moderkort) i ett annat ärende angående en saknad drivrutinsdisk till ett Asus Maximus Formula. Resultat? Tvärstopp, tvärnej, ingen hjälp alls!

Hur får man egentligen tag på någon vettig person på Asus med lite pondus som kan hjälpa en?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flirrey
om varken datorbutiken eller självaste Asus kan göra något, så vad skulle folket här på sweclockers kunna bidra med så att du får dina grejjer?

Flirrey, underskatta inte kunskapen som finns bland medlemmarna på SweC - jag har fått hjälp i de flesta fall här på forumet, oavsett vad jag haft för datorrelaterade problem:-)

//

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flirrey
om varken datorbutiken eller självaste Asus kan göra något, så vad skulle folket här på sweclockers kunna bidra med så att du får dina grejjer?

Det finns kanske någon här på forumet som har koll på distansköplagar och konsumenträttslagar och liknande? Som inte jag har...

Min fråga är ju egentligen om jag kan få mina grejer? Är Asus skyldiga att skicka grejerna till mig eller inte? Jag förstår att Datorbutiken inte kan göra något men kan jag få mina grejer på något sätt eller är det kört?

Det borde väl någon ha ett vettigt svar på Flirrey?

Visa signatur

Antec 300 | Chieftech 500W | Asus P5K3 Deluxe | Intel E8400 (@ 4,0 GHz)/TRUE | Corsair XMS PC10600 DDR3 4GB | Asus 8800 GT 512MB (@ 720/1620/1010)/Accelero S1 REV2 | WD 160 GB + WD 500 GB | BenQ G2412HD x2
Asus eee PC 1008ha

Permalänk
Avstängd

Ja enligt KKöpL så kan du rikta anspråk mot säljare i tidigare led. Börja bråka med distributören om du orkar. Där kan du nog faktiskt ha en liten chans att lyckas.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ton
Ja enligt KKöpL så kan du rikta anspråk mot säljare i tidigare led. Börja bråka med distributören om du orkar. Där kan du nog faktiskt ha en liten chans att lyckas.

Med distributören menar du Asus eller?

Visa signatur

Antec 300 | Chieftech 500W | Asus P5K3 Deluxe | Intel E8400 (@ 4,0 GHz)/TRUE | Corsair XMS PC10600 DDR3 4GB | Asus 8800 GT 512MB (@ 720/1620/1010)/Accelero S1 REV2 | WD 160 GB + WD 500 GB | BenQ G2412HD x2
Asus eee PC 1008ha

Permalänk
Medlem

Så vitt jag vet så speglade datorbutiken Captechs lager den sista tiden innan konkursen, så jag gissar på att du har beställt av DB som sedan har skickat vidare beställningen till Captech, som i sin tur har skickat varorna till dig och då glömt få med minnena. Om beställningen skedde så långt som 1-2 månader innan konkursen så finns det väl en hyfsat god chans att Captech även har fått betalt för det du beställde, alltså sitter dom på dina minnen som faktiskt är betalda, så du kanske kan ha en chans att få dom via Captech.

Ska dock säga att jag är inte 100% säker på att det var så det fungerade, och har ingen som helst aning om vad du kan kräva av Captech, så om nån annan lite mer kunnig vill bekräfta/dementera det så vore det ju bra. Olirc vet säkert vad du kan kräva av Captech om det ovan stämmer dock.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoAim
Så vitt jag vet så speglade datorbutiken Captechs lager den sista tiden innan konkursen, så jag gissar på att du har beställt av DB som sedan har skickat vidare beställningen till Captech, som i sin tur har skickat varorna till dig. Om beställningen skedde så långt som 1-2 månader innan konkursen så finns det väl en hyfsat god chans att Captech även har fått betalt för det du beställde, alltså sitter dom på dina minnen som faktiskt är betalda, så du kanske kan ha en chans att få dom via Captech.

Ska dock säga att jag är inte 100% säker på att det var så det fungerade, och har ingen som helst aning om vad du kan kräva av Captech, så om nån annan lite mer kunnig vill bekräfta/dementera det så vore det ju bra. Olirc vet säkert vad du kan kräva av Captech om det ovan stämmer dock.

Tack för tipset! Ska höra med Captech och se vad de säger!

Visa signatur

Antec 300 | Chieftech 500W | Asus P5K3 Deluxe | Intel E8400 (@ 4,0 GHz)/TRUE | Corsair XMS PC10600 DDR3 4GB | Asus 8800 GT 512MB (@ 720/1620/1010)/Accelero S1 REV2 | WD 160 GB + WD 500 GB | BenQ G2412HD x2
Asus eee PC 1008ha

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JI90
Med distributören menar du Asus eller?

Nej menade Captech, men du har ju redan fått ordning på saker och ting verkar det som. Lycka till.

PS. Om de trilskas så hänvisa till 46 § KKöpL. Den är glasklar till skillnad från vissa andra paragrafer som hänvisas till i andra trådar. Du vet nog vilka trådar jag menar:P

Permalänk

Annars har Asus tidigare bett mig kontakta gnt.se (vilket verkar vara deras dist i Sverige) direkt för liknande problem.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Annars har Asus tidigare bett mig kontakta gnt.se (vilket verkar vara deras dist i Sverige) direkt för liknande problem.

Hos GNT Sverige finns tyvärr inget att hämta, tror jag. De är ute ur leken p g a att de lagt ned sin verksamhet i vårt avlånga land, se http://www.gnt.se/

//

Permalänk
Medlem

Han har beställt av Db & betalt till Db det är mao. rätt så kört för honom...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless