eos450D ska få studioblixtar. Vad måste ja tänka på?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RaZman
Svara på min fråga istället.

Klart som korvspad att det är skillnad på dyra och billiga objektiv, men skillnaden är försumbar i studiomiljö. Eftersom det är du som säger att det inte kommer fungera åligger det såklart dig att visa att så inte är fallet, när _alla_ andra i tråden tycker att det går bra. Det har du inte lyckats göra, däremot har du sagt väldigt mycket som är rent utsagt fel (du har tidigare blivit rättat så det tänker jag inte ta upp igen).

Kolla in dessa bilder:
http://www.kenrockwell.com/sigma/images/30mm-f14/sharpness/f8...
http://www.kenrockwell.com/sigma/images/30mm-f14/sharpness/f8...

Den första bilden visar kantskärpan på ett Nikon 28/1.4, som anses vara ett av de bästa objektiv som gjorts till Nikon. Det kostar ca 30 000 att köpa begagnat idag. Den andra bilden visar ett Nikon 18-55 som kostar cirka 800 kronor.

Båda bilderna är tagna på 28 mm och bländare 8.

(Nej, jag gillar inte KR, men det finns inget att anmärka på hans jämförelsebilder).

Edit: Tänker inte debattera detta mer eftersom diskussionen inte kommer framåt.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Klart som korvspad att det är skillnad på dyra och billiga objektiv, men skillnaden är försumbar i studiomiljö. Eftersom det är du som säger att det inte kommer fungera åligger det såklart dig att visa att så inte är fallet, när _alla_ andra i tråden tycker att det går bra. Det har du inte lyckats göra, däremot har du sagt väldigt mycket som är rent utsagt fel (du har tidigare blivit rättat så det tänker jag inte ta upp igen).

Kolla in dessa bilder:
http://www.kenrockwell.com/sigma/images/30mm-f14/sharpness/f8...
http://www.kenrockwell.com/sigma/images/30mm-f14/sharpness/f8...

Den första bilden visar kantskärpan på ett Nikon 28/1.4, som anses vara ett av de bästa objektiv som gjorts till Nikon. Det kostar ca 30 000 att köpa begagnat idag. Den andra bilden visar ett Nikon 18-55 som kostar cirka 800 kronor.

Båda bilderna är tagna på 28 mm och bländare 8.

(Nej, jag gillar inte KR, men det finns inget att anmärka på hans jämförelsebilder).

Edit: Tänker inte debattera detta mer eftersom diskussionen inte kommer framåt.

När sade jag att det inte skulle fungera? Jag skrev att jag inte skulle skaffat studioblixtar om jag satt med kitobjektiv som enda optik.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RaZman
Studioblixtar känns overkill för en instegskamera. Spara pengarna för antingen ett bättre objektiv än (s)kitobjektivet eller en mer avancerad kamera (om du har för avsikt att använda studioblixtar på rätt sätt).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RaZman
När sade jag att det inte skulle fungera? Jag skrev att jag inte skulle skaffat studioblixtar om jag satt med kitobjektiv som enda optik.

Du är inte så tydlig i ditt språk

Till trådskaparen

Jag lekte lite med en gammal studioblixt i köket idag, slänger upp bilderna här för att ge dig lite inspiration

Det är en 2400W Pro2

Vacker som få

Man kan fota in i en IKEA-tvättkorg om man vill

Eller mot vanliga A4

Och sist lite exempelbilder!

Bilderna är tagna med ett relativt billigt och simpelt objektiv.

Jag har inte suttit med bilderna vid datorn mer än nån minut per bild eller så, så jag har inte fixat rätt färgtemperatur och så, utan bara skalat ner dem och gjort lite basic-fixar för att snabbt lägga upp dem här

Detta är för att du ska få inspiration att välja studioblixtar, det är kul, och du lär få betydligt mer nöje med blixtar idag än ett nytt objektiv. Din kamera duger som sagt alldeles utmärkt

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bjohansson
Du är inte så tydlig i ditt språk

Nu sade jag inte att det inte skulle fungera, utan att det känns overkill. Vilket jag står fast vid, men det är inte mitt val att göra.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bjohansson
Du är inte så tydlig i ditt språk

Till trådskaparen

Jag lekte lite med en gammal studioblixt i köket idag, slänger upp bilderna här för att ge dig lite inspiration

Man kan fota in i en IKEA-tvättkorg om man vill

Detta är för att du ska få inspiration att välja studioblixtar, det är kul, och du lär få betydligt mer nöje med blixtar idag än ett nytt objektiv. Din kamera duger som sagt alldeles utmärkt

Lycka till!

Det är ju helt underbart o se vilka resurser man har utan att veta om det.
fast ett litet pappersark kommer inte hjälpa vid helfigursporträtt tänkte experimentera med dubbelsängslakan till det

o när vi ändå gillar ordet "overkill" så passar det fint in på en sån feting batteridriven sak mitt i köket bara så där! Nån dag framöver ska jag också ha ett lager av sköna fotoprylar att njuta av

Nu är iaf de tidigare nämnda blixtarna beställda så nu krävs det bara lite god vilja o våld för att jag inte ska börja klättra på väggarna

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av schlemm
Det är ju helt underbart o se vilka resurser man har utan att veta om det.
fast ett litet pappersark kommer inte hjälpa vid helfigursporträtt tänkte experimentera med dubbelsängslakan till det

Precis rätt tänkt!
Pappererna och tvättkorgen var lite för att visa att det går finfint med do-it-yourself-lösningar - Ett lakan låter som en bra lösning för större motiv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RaZman
När sade jag att det inte skulle fungera? Jag skrev att jag inte skulle skaffat studioblixtar om jag satt med kitobjektiv som enda optik.

Så det är detta du försökt tjata om i X antal inlägg? En fråga, har någon bett om din åsikt som är helt offtopic egentligen?

Skulle vara kul om någon kunde lägga upp lite exempelbilder mellan ett dyrt objektiv och ett kitobjektiv så kunde RaZman få gissa vilket som är vilket eftersom kitobjektivet är ren skit enligt honom borde han ju kunna peka ut det lätt på alla bilder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RaZman
Suck..Vill du ha luddiga exempel så kan jag imorgon under helt vanligt dagsljus ta helt vanliga landskapsbilder med samma inställningar, så får du se skillnaderna även då..vilka jävla problem..

Luddiga exempel? Om du lider så mycket av landskapsbilder så kan du ta ett par porträtt- eller interiörbilder om du hellre vill det.

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Medlem

Pelle använder sig utav relativt billigutrustning, många av bilderna är tagna med 350D 50 1.8 och blixtar från www.kaffebrus.com. Resultatet är strålande imo. http://www.studiobild.com

Visa signatur

Intel 8400 @ 4.0, EP35-DS3P, 2gb pc8500

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RaZman
En respektabel utrustning inkluderar en respektabel kamera, för att återknyta till min liknelse med den betalda fotografen. Det var dock inte poängen, kan han sin instegsmodell utan och innan, då är det dags att gå vidare. Förstår du innebörden av instegskamera?

Bilder kan för övrigt bli bättre med en mer avancerad kamera om man vet vad man gör.

Haha, när jag såg rubriken tänkte jag att nu är det nog någon mupp som ska in och klaga på kameran. Vad "förvånad" jag blev när det visade sig vara det.

Givetvis spelar kameramodell mindre roll för bildkvalitén. Iaf sålänge det är lika pixelstorlek osv. Finns exempelvis professionella astrofotografer som använder canons eos 3xx och 4xx serie. Kitgluggen presterar absolut tillräckligt bra till hobbyfotografering i studio.

Att det kallas för instegskamera är för att det är den billigaste modellen. Det betyder inte att den är dålig och att det inte går att få riktigt bra bilder med den. Det är nog du som missuppfattat innebörden av instegskamera.

schlemm: Lycka till med studioblixtarna och bilderna.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pzyber
Haha, när jag såg rubriken tänkte jag att nu är det nog någon mupp som ska in och klaga på kameran. Vad "förvånad" jag blev när det visade sig vara det.

Givetvis spelar kameramodell mindre roll för bildkvalitén. Iaf sålänge det är lika pixelstorlek osv. Finns exempelvis professionella astrofotografer som använder canons eos 3xx och 4xx serie. Kitgluggen presterar absolut tillräckligt bra till hobbyfotografering i studio.

Att det kallas för instegskamera är för att det är den billigaste modellen. Det betyder inte att den är dålig och att det inte går att få riktigt bra bilder med den. Det är nog du som missuppfattat innebörden av instegskamera.

schlemm: Lycka till med studioblixtarna och bilderna.

Jag är oftast den där muppen som klagar, så vänj dig..

Instegsmodeller är kraftigt förenklade systemkameror som skall brygga till DSLR-världen. Det är inte subjektivt, utan fakta. Det har inte med priset att göra. Du kan få en 40D för samma pris som en D90 trots att D90 är en instegsmodell och 40D semi-pro. Där var du motbevisad.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

D90 är inte en instegsmodell. Nikons instegsmodeller är D40 och D60.
D90 är, i stora drag, en D200 i ett kompaktare hus tillverkat av polycarbonat (fast med en bättre sensor).
D90:n har något sämre vad gäller antalet kors-sensorer och lite långsammare sekvenstagning, i övrigt är den tämligen lik en 40D, bortsett från att den har bättre dynamiskt omfång och lägre brus.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo
D90 är inte en instegsmodell. Nikons instegsmodeller är D40 och D60.
D90 är, i stora drag, en D200 i ett kompaktare hus tillverkat av polycarbonat (fast med en bättre sensor).

Givetvis! Så är det, jag blandade ihop dem (än en gång).

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo
D90 är inte en instegsmodell. Nikons instegsmodeller är D40 och D60.
D90 är, i stora drag, en D200 i ett kompaktare hus tillverkat av polycarbonat (fast med en bättre sensor).
D90:n har något sämre vad gäller antalet kors-sensorer och lite långsammare sekvenstagning, i övrigt är den tämligen lik en 40D, bortsett från att den har bättre dynamiskt omfång och lägre brus.

D90 och D200 har inte mycket gemensamt.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
D90 och D200 har inte mycket gemensamt.

Nej, det var väl D300, eller D700, som i princip var en D3 i mindre skal enligt Nikon?

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
D90 och D200 har inte mycket gemensamt.

Bortsett sensorn så är likheterna ungefär desamma som mellan D80 och D200. Förhållandet där är lite som mellan D3 och D300.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pzyber
Haha, när jag såg rubriken tänkte jag att nu är det nog någon mupp som ska in och klaga på kameran. Vad "förvånad" jag blev när det visade sig vara det.

Det var en stor risk att ta, men någon måste våga

Citat:

Givetvis spelar kameramodell mindre roll för bildkvalitén. Iaf sålänge det är lika pixelstorlek osv. Finns exempelvis professionella astrofotografer som använder canons eos 3xx och 4xx serie. Kitgluggen presterar absolut tillräckligt bra till hobbyfotografering i studio.

Hade en djup diskussion med expertsäljare som insisterade på att jag "absolut inte behöver bry mig ett skit om pixelantal". Efter en förklaring om att jag i mitt arbete behöver kunna zooma djupt i bilden så blev han tyst

Citat:

Att det kallas för instegskamera är för att det är den billigaste modellen. Det betyder inte att den är dålig och att det inte går att få riktigt bra bilder med den. Det är nog du som missuppfattat innebörden av instegskamera.

Har sett i förbifarten att vissa inte håller med om att det är en instegskamera. Men jag orkar nog inte genomlida 3 sidor till med tjaffs om specs på olika kameror som inte säger mig nåt

Citat:

schlemm: Lycka till med studioblixtarna och bilderna.

Tack så mycket! Skall göras!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av schlemm
Hade en djup diskussion med expertsäljare som insisterade på att jag "absolut inte behöver bry mig ett skit om pixelantal". Efter en förklaring om att jag i mitt arbete behöver kunna zooma djupt i bilden så blev han tyst

Har du inte optik som är rejält bra kvittar det om du har 3, 6 eller 12mpix. Med riktigt bra optik kan man se skillnad, men med ett halvluddigt objektiv blir det bara mer fluff och inga fler detaljer i bilderna även om man har väldigt hög upplösning.

Nu är detta förstås något som ska tas inom rimliga gränser.. det är rejäl skillnad på 3 och 24mpix, men mellan 8 och 10 eller 10 och 12 är skillnaden marginell. Dock kan det finnas andra faktorer som gör att man hellre väljer den kameran som har högre upplösning.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

På tal om studioblixtar, fick hem mitt studiopaket idag, 2700 pix inkl frakt hem till dörren!
Skickades på måndagen och fick det på torsdagen från England.
2st 150w, 2 stativ, stor väska, 1st "barn doors" 3 filter, 2st softboxar, 1st ir-sändare, några meter synkkabel. Fick dock byta ut elkontakterna mot svenska.
Väldigt nöjd än så länge, vet inte hur snabbt den syncar, bilden blir halv vid slutartid 250 har jag för mig, är det vad den klarar synca alltså (eller inte klarar)?
Ska dock bara ta produktbilder så det kvittar väl.
En liten testbild:

Köptes från http://stores.ebay.co.uk/pro-photo-studio

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SteFFoo
På tal om studioblixtar, fick hem mitt studiopaket idag, 2700 pix inkl frakt hem till dörren!
Skickades på måndagen och fick det på torsdagen från England.
2st 150w, 2 stativ, stor väska, 1st "barn doors" 3 filter, 2st softboxar, 1st ir-sändare, några meter synkkabel. Fick dock byta ut elkontakterna mot svenska.
Väldigt nöjd än så länge, vet inte hur snabbt den syncar, bilden blir halv vid slutartid 250 har jag för mig, är det vad den klarar synca alltså (eller inte klarar)?
Ska dock bara ta produktbilder så det kvittar väl.
En liten testbild:

[bild]

Köptes från http://stores.ebay.co.uk/pro-photo-studio

[bild]

Kapar tråden lite och frågar citerade:

Hur känns dom, kann du komma med utförligare info sedan, såg ut att vara GRYMT prisvärt, men man vill ju inte slänga sina surt förvärvade pengar i sjön.

Tack

Visa signatur

Nikon D700 | Nikon 50mm/1.8D | Nikon 135mm/2.8E | Nikon F2 x 2
Bildblogg
Flickr

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RaZman
Det finns skillnad på orden respekt och respektabel. En respektabel utrustning har en helt annan betydelse än vad du tror..tänk lite på det.

Det beror helt på vem som står bakom kameran. Direkt ur kameran så spelar det mindre roll, det är när man vet vad man gör som det blir skillnad. Kitobjektivet är förövrigt slött både i fokus och generell skärpa (Visste du att det finns skillnad på objektiv och objektiv?! ).
Har du hört talas om att vara begränsad av sin kamera? Anledningen till att man skaffar en 5D efter sin 450D (ett exempel, häng inte upp dig på det)? Det är inte namnet som avgör, lägg ned med sådana idiotiska sätt att föra diskussionen på.

Det känns som att tala med en trettonåring som tror att allt är precis lika bra, om du inte tillför någonting i ditt nästa inlägg så väljer jag att ignorera dig.

Jag kan ju meddela att enligt Photozone är Nikons 18-135 kit-optik skarpare än proffsgluggen 17-55 2.8. Slö är den inte, då den använder AF-S (SWM). Så du snackar mycket skit där. Visst finns det undantag med optik som är slö och dålig skärpa men generellt sett så håller de flesta kitgluggarna bra skärpa, men det som får dem att säljas billigt är ljuskänsligheten, linser i eventuell plast istället för glas och en fattning i plast istället för metall. Canons 17-55 2.8 IS är som sagt en trevlig kitglugg även den.

Och när det gäller studiofotografering, det är sällan man kan köra på så stora bländare som 1,4 om an inte har gråfilter på kamerna. Jag har själv studioblixtar, Elinchrom D-lite 2 och de är alldeles för starka på lägsta effekt för att kunna köra så stort. De flesta objektiven är bäst nedbländat, runt 4-8 ändå.

Men att påstå att en 450D inte är sämre i bildkvalitet än en 1D3 vore en lögn då det är olika sensorer, olika detaljåtergivning och brusreduceringen är bättre i 1D3:an. Men med "fel" optik, så visst... Där kanske man inte ser någon skillnad eftersom objektivet då blir flaskhalsen över prestandan på kameran.

Edit: missade visst att det var två sidor till, hehe. :$

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gholen
Kapar tråden lite och frågar citerade:

Hur känns dom, kann du komma med utförligare info sedan, såg ut att vara GRYMT prisvärt, men man vill ju inte slänga sina surt förvärvade pengar i sjön.

Tack

Kan jag göra, har dock nada erfarenhet av blixtar
Ska möjligtvis fota lite mer nästa vecka.

Permalänk
Medlem

Säg sen vad du tycker om Dörr-paketet. Kan vara intressant att veta hur kvaliteten är ifall man behöver rekommendera något billigare alternativ på studioblixtar...

Jag håller tummarna, posta bilder sen så vi får titta! Är sugen!

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RaZman
en drös med inlägg

Det är ganska uppebart att du inte jobbat i studio. Jag har hållt på med det en stund nu både som hobby men även professionellt, jag har tidigare fotat med en 30d och kör nu en 1ds. Jag har massor med gluggar allt från kit till 135 2L. Så för att lista vilka skillnader jag märker mellan dyrt och billigt i studion.

Kameran:

1. bildkvallitet för mindre utskrifter- minimal skillnad
2. bildkvallitet för större utskrifter- stor skillnad
3. möjligheter för avancerad retuch - stor skillnad
4. sökaren -stor skillnad
5. handhavande - ganska stor skillnad

i övrigt så tycker jag att 1:an är skönare att jobba med även om den är bra tung. Slutaren håller länge om man fotar dagligen.

Gluggar:

1. Ibland kan det faktiskt bli lite mörkt i studion och då är det skönt att ha ljustarka gluggare dels för att man ser bättre och det för att af:en jobbar snabbare.
2. kanskärpan och CA är oftast bättre på dyrare gluggar speciellt vid lite mer vidvinkel men eftersom man bländare ner till 8 så blir skillnaden mindre.

Jag vet att det går utmärkt att ta ruggit bra bilder med enkla medel men det är lättare med bättre utrustning. Har man tiden på sin sida så har man redan där miskat sitt behov av dyrare utrustning och har dessutom inga krav på att allt ska funka perfekt, alltid, så har man ytterligare minskat behovet.

ON topic

När det gäller studioblixtar i hemmet har man oftas problemet med för mycket ljus eftersom man oftast har små rum och lågt till tak.

Skippa hotshoe blixutgången och kör en IR eller radiosändare istället.

Om du vill ha bakgrunder så är papper lätt och trevlig att jobba med, bli inte rädd för priset man kan vara väldigt sparsam så att en rulle räcker länge om man vill. Jag började med vi och svart men kan i efterhand rekomendera en eller två olika nyasner av grått istället, dels så är de mycket snyggare (enligt mig) och dels går det att få en mellangrå både vit och svart (om du inte redan vet hur så kan jag berätta det).

tillbehör som kan vara bra är reflexskärm (speciellt om du bara har två blixtar) reflexskärmen är även riktigt bra för utomhusfotografering. En kon är bra att ha men vad jag inte kan hitta är olika reflektorer som enligt mig är väldigt viktigt.

ett bomstativ och ett lågt bakgrundsstativ kan underlätta mycket men är inte prio 1.

Ljusmätare klarar du dig utan om du använder histogrammet, jag tycker den underlättar när man har många blixtar att hålla koll på och när man skarpt ska köra en ny setup. När du har fotat med blixtarna en stund så lär du dig att ställa in dem hyfsat utan varken histogram eller mätare.

det är ganska stor skillnad att fota med tre blixtar, du får väldigt mycket mer kontroll och möjligheter så jag kan bara rekommendera dig att sätta en tredje blixt högt uppe på en framtida "önskelista". Just steget från två till tre är stort.

Slutligen så något som många gör "fel" i början ä att de sätter ljuset för lågt om de fotar människor, oftast blir det snyggare och mindre platt om ljuset kommer lite högre ifrån ner mot modellen. Detta är bara ett generellt tips och är naturligtvis ingen lag. Har du några frågor så skicka ett pm

Visa signatur

asus A7V266-E / amd1900+ /2x ibm 120GXP 80GB raid 0 / 2x 256M ddr cas 2.5 / gfs 3ti200 /

Permalänk

Jag har ett par enklare studioblixtar som jag kört mot min gamla Samsung GX-1L, min 20D och farsans 350D.
Att använda IR-sändare för att synca är guldvärt om man ska fota människor och vill röra på sig lite - annars trasslar man bara in sig.
Du kan inte använda exponeringsautomatiken i kameran - den vet inte om att det kommer en massa blixtljus från höger och vänster = allt blir kritvitt. Manuellt är att rekommendera, oftast så ligger synctiden på c:a 1/125.

Ang objektiv hit och dit;
Min högst PERSONLIGA åsikt är att det spelar ingen större roll oavsett objektiv (visserligen har jag bara rört mig i lågbudgetkretsen, dvs. Samsung-kit och Pentax stenåldersfemtia(f/2.0).
Ang Razmans jämförelse mellan bilder så suger den. Han jämför två objektiv, på två olika brännvidder (55 samt 70) och bländaröppningar (5.6 samt 4.5). Klart som fan det blir skillnad! Både skärpedjup och bildvinkel blir ju olika, och då är det svårt att säga att det är bättre än ett kitobjektiv då det inte ens föreligger samma förutsättningar.

Visa signatur

Workstation: Dell Latitude E5400, WinXP/Ubuntu 9.10. 4 GB RAM, 250GB, P8700 @ 2.53GHz
HTPC: MythBuntu, 2GB RAM, 1TB, Atom dual core @ 1.6 GHz, Sanyo PLV-Z700
Server #1: Ubuntu, 2 GB RAM, 4*143 GB 10K RAID0 +2*73GB 15K RAID1. Intel Xeon dual core @3.2 GHz

Permalänk
Medlem

Hur gick det sedan? Blev det några blixtar?