Permalänk
Medlem

Enkel fysik?

Hej.
Har ett litet fyikproblem jag och mina vänner pratade om idag på jobbet.
Det vore kul att få fram formler på detta så man kan räkna och bevisa lite.

Fall 1:
Jag hävdar att om man har 2 objekt med lika stor volym och samma form. Men densiteten på ena är högre än den andra.
Släpper båda från samma höjd i en rymd som är fylld av luft så kommer den med högre densitet slå i backen INNAN den med lägre densitet pga. att den med lägre densitet inte har lika lätt att flytta på luften och där med inte få samma hastighet.

Fall 2:
Jag hävdar att om man har 2 objekt som har samma densitet och form men olika volym och släpper dessa i en rymd fylld med luft så slår båda i backen SAMTIDIGT för att den som har större volym måste tränga undan mer luft en den som har mindre volym.

Har jag rätt eller fel? Och fungerar det lika i både vätska och gas?

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Hedersmedlem

Fall 1 tycker jag stämmer men tvåan blev jag osäker. Jag förstår tanken, men är osäker om det stämmer.

Permalänk
Medlem

I fall 1 så skulle iaf båda träffa marken samtidigt. Varför? De utsätts för samma acceleration.

Fall 2: Vadå samma densitet och form men olika volym? WTF? Hur exakt går det ihop?

Edit: oj slarvläste lite, är det luft du släpper det i beror det på fler saker typ hur mycket luften orkar bära etc. så då ska fall 1 stämma i luft iaf.

Permalänk
Hedersmedlem

I praktiken är det svårt att veta svaret på frågor av den här typen, ekvationerna blir fort jobbiga. Det är därför man alltid släpper saker i vakuum...

Permalänk
Medlem

Som sagt, det beror lite på vilken form du har, men generellt (iiihh!) så har du rätt i fall 1 och fel i fall 2. Volym, och därmed vikt, ökar kubiskt medan yta ökar kvadratiskt. Testa släppa ett sandkort och en sten av samma material i vatten och kolla vilken som först slår i botten, så förstår du.

Edit: Sen har vi en fysiktråd också. Testa att skriva i den nästa gång.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Varken Galileo Galilei eller Aristoteles kunde fråga på Sweclockers när de undrade över något. Istället utförde de experiment. Jag föreslår att du och dina arbetskamrater gör detsamma. Allvarligt.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Entusiast

Stokes lag ger dig alla svar.
Densiteten påverkar fallhastigheten då hastigheten är direkt proportionerlig mot skillnaden i densitet hos fluiden och det fallande föremålet.
Även storleken spelar roll vilket är rätt intuitivt om man tänker på luftmotstånd.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Stokes_lag

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24