Snabb fråga ang ångrad vara hos Komplett

Permalänk
Medlem

Snabb fråga ang ångrad vara hos Komplett

Hejsan,

köpte en grej hos Komplett och valde 'hämtbutik Stockholm'. Har dock ångrat mig och vill inte ha det - hur går man tillvägs? Trodde först att det förfaller automatisk om det inte hämtas ut, men fick påminnelsemail idag och det står att de debiterar evt hanteringskostander vid utebliven meddelande om ångrat köp och om varan ej hämtas ut. Kollade lite snabbt via kontot men jag vet inte riktigt vilket alternativ man ska välja för att ångra köp innan man ens hämtat ut varan? Eller bäst att slå en signal till kundtjänsten?

Någon som vet?

Mvh
//Joris

Permalänk
Medlem

Jag vet att jag har beställt till hämtbutikerna och sedan låtit ordern gå ut och skickats tillbaka. Hade även samma problem som du med påminnelsen. Jag hörde då av mig till kundtjänst och sa att jag inte ville ha varan och sen var det inget mer med det. Vad jag förstått är det en av det saker som skiljer sig mellan inWarehouse och Komplett..

(Från inWarehouse)

"Hur länge ligger varorna kvar?

Från det att vi har registrerat in dem hos oss ligger de i fem arbetsdagar. Har du inte hämtat dem innan dess returneras de till vårt lager.
En administrativ avgift på 245,5 kronor tas vid dessa tillfällen ut för att täcka de kostnader vi haft i samband med din order."

(Från Komplett)

"Hur länge ligger varorna kvar?

Från det att vi har registrerat in dem hos oss ligger de i fem arbetsdagar. Har du inte hämtat dem innan dess returneras de till vårt lager."

Som du ser står det ingenting om en avgift när den går tillbaka.. och jag har inte hittat någonting annat på sidan som säger det heller.

Permalänk
Medlem

Tack för svaret! Jag klistrar in auto-mailet jag fick av Komplett och highlightar det som ledde till min undran:

Citat:

Detta är en påminnelse om att du har en försändelse att hämta hos
Komplett.se.
Order xxxxxxx, med leveransnummer xxxxxxx har varit klar för
avhämtning i 3 dagar. Har försändelsen ej hämtats inom 2 dagar kommer
den återsändas till vårt lager
.

Är ordern betald med bank/konto-kort på www.komplett.se, eller någon
annan form av icke kontant betalning måste legitimation uppvisas vid
utlämning.
Är ordern beställd mot postförskott kan ordern betalas med kontanter
eller bank/konto-kort hos oss.

Vid ångrat köp belastas kund inte för våra omkostnader i samband med
kunds order. Vid uteblivet meddelande om ångrat köp pålöper
hanteringskostnad för er order.

Med vänlig hälsning
Komplett.se

Så det verkar bäst att på något sätt meddela de att jag ångrar köpet. Frågan är alltså om detta kan göras direkt på hemsidan, via kontot och beträffande ordern, eller om jag ska ringa kundtjänst på måndag...

Det finns en knapp 'Ångra köp på en vara' men väljer man det så ber de om kontonr - knappast relevant då jag ej betalad varan? Men det är kanske det alternativet jag ska välja ändå?

Mvh
//Joris

Permalänk
Medlem

Har för mig att jag ångrade köpet, men hursomhelst kan de göra det från kundtjänsten, så ring för säkerhets skull och kolla. Räknas helg som avhämtningsdagar?

Permalänk
Medlem

Ingen aning, men vad det gäller räkna verkar de inte vara världsstjärnor i vilket fall - fick mail att det fanns i hämtbutiken i måndags redan

Kör väl på returanmälan och evt så ringer jag de på måndag med, som du sa för säkerhets skull.

Tack!

Permalänk
Medlem

*suck*

Körde på returanmälan nu, matade in kontonr sedan på nästa sida 'vill helt enkelt inte ha varan' - fält där man ska fylla in serienr lämnade jag tomt. Sedan måste leveransaddress väljas, och när jag var klart så fick jag upp följande:

Citat:

Tack för din RMA ansökan.

Svar skickas senast nästa arbetsdag till din mailadress.

Gah :S

Verkar som att det på något vis övergick i 'returnera en vara' istället för 'ångra köp på en vara'....

Nåväl, ringer de på måndag för att kolla om det gick bra. Kul med automatiska system och allt hehe

Permalänk
Medlem

Varför inte bara maila kundtjänst?

Permalänk
Medlem

Hrm det är ett alternativ förstås... föredrar oftast när det gäller sånt att sköta det via direkt kontakt, men får väl skicka mail först och avvakta svaret.

Permalänk

Jävligt skön avgift.
Hämta ut skiten och skicka tillbaka den med post för 50:- så sparar du 200:-

Permalänk
Medlem

Jag mailade och fick följande svar imorse - tydligen jobbar de söndagar med, eller i alla fall en person (fick svar på en annan förfrågan också, det var samma kille som svarade på den med):

Citat:

Hej,

Vi har mottagit en returansökan gällande ett ångrat köp. Detta är ej en
avbeställning. Normalt sett om du som kund inte hämtar ut din beställda vara enligt
köpvillkoren debiteras en administrativ kostnad som avser lagerhantering på 187,50
kronor samt 2 ggr fraktkostnaden.

I det här fallet kommer vi att göra ett undantag och ordern kommer att kostnadsfritt
returneras till lagret när liggetiden tar slut.

--
Med vänliga hälsningar
Jimmy, Komplett.se

Riktigt sjysst alltså, fast jag undrar och frågade om det var något jag gjorde fel och om samt hur man annars kan avbeställa något på korrekt sätt.

Tack för hjälpen i tråden i alla fall, och ett stort plus till Komplett från mig!
//J

Permalänk
Avstängd

Du skulle bara kunnat skita i ordern och låta den åka tillbaka till lagret efter 5 dagar. Det gjorde jag och inte fick jag någon avgift.

Visa signatur

[Asus Rampage II Gene /w NB Mod Noctua NC-U6] [Intel Core i7 920 @ 4.0GHz] [Gigabyte Geforce GTX 480 @ Stock] [Corsair Dominator GT 1600MHz 3x3GB - 7-7-7-20] [Corsair HX620W] [Antec Mini P180 Black]

Permalänk
Medlem

hm.. får man ta avgifter på det sättet när man utnyttjar ångerrätten eller måste man hämta ut paketet och returnera det själv för att inte åka på några avgifter?
Det låter ganska... osmidigt.

Permalänk
Medlem

Klart man får ta ut avgifter för att man ångrar sig, faktura, frakt etc etc.
Sånt är inte gratis och ångrar man sig ska man givetvis själv stå för de kostnaderna

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ODDNAME
Klart man får ta ut avgifter för att man ångrar sig, faktura, frakt etc etc.
Sånt är inte gratis och ångrar man sig ska man givetvis själv stå för de kostnaderna

Visst ska man betala omkostnaderna vid ångrat köp.
Jag är mer intresserad av hur det är reglerat.
Vilka sorts kostnader butikerna får ta ut vid ångrat köp alltså.

Permalänk
Medlem

Kan ju vara nåt för JorisS att kolla upp nästa gång han beställer nåt han inte ska hämta ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Woland
Kan ju vara nåt för JorisS att kolla upp nästa gång han beställer nåt han inte ska hämta ut.

Nu låter det som att jag visste innan jag lade beställningen att jag inte skulle ha det...

Dessutom om det hade visat sig att Komplett tog ngt avgift så hade jag accepterat det, däremot ville jag gärna undvika det om det gick - därav tråden.

Nästan en hel tråd utan påhopp, synd....