Permalänk
Medlem

TPB-dom

Jag vet att det finns en tråd som behandlar ämnet TPB-rättegången, men den här tråden handlar om utgången av den.

Dvs vad tror du domen blir? Fällande eller friande?

Jag tror det blir fällande, men mest för att det måste bli en sådan dom pga internationell press på Sverige.

Så du ska inte rösta på vad du hoppas ska hända, utan vad du tror kommer hända.

Permalänk
Medlem

Även jag tror dom fälls, för starka ekonomiska intressen som är med. pengar styr.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk

Jag tror faktiskt dom frias. Jag tror inte att svenska rättssystemet är så inkompetent (korrupt) som "media" ger sken av. Åklagarsidan visade verkligen att dom inte hade någon aning vad dom pratade om och jag tror att försvaret kommer ha betydligt bättre koll på läget.

Det kanske är naivt av mig att inte tro att pengar styr allt, men jag tror faktiskt att Sverige kommer stå emot omvärldens påtryckningar.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk

Jag tror att denna våldtäkt på demokratin och det svenska systemet leder till en fällande dom. Jag tror också att ni kan gissa vad jag dock hoppas på.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Efter att ha följt rättegången kan jag inte säga annat än att det skulle vara löjligt om de fälldes...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
Jag tror faktiskt dom frias. Jag tror inte att svenska rättssystemet är så inkompetent (korrupt) som "media" ger sken av. Åklagarsidan visade verkligen att dom inte hade någon aning vad dom pratade om och jag tror att försvaret kommer ha betydligt bättre koll på läget.

Det kanske är naivt av mig att inte tro att pengar styr allt, men jag tror faktiskt att Sverige kommer stå emot omvärldens påtryckningar.

Tycker snarare tvärt om, att svenskt rättsystem i många andra frågor vikt sig som en gran som blivit smekt av Gudrun pga politisk press från andra länder (läs USA).

Permalänk
Medlem

Jag tror att de fälls, men jag hoppas att de frias. Dessutom tror jag att de skulle frias om inte omständigheterna vore som de är, med alla pengar och internationella intressen.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Man ska inte ropa hej än. Det är fortfarande elva dagar kvar och mycket kan hända. Det är dock roligt att åklagaren redan andra dagen väljer att lägga ned halva åtalet.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk

Orolig att lobbygrupperna är för starka och att tekniskt inkompetenta personer väljer att blunda för / inte förstår hur saker och ting fungerar. Fälls TPB så beror det på att domstolarna inte följt med den tekniska utvecklingen.

Visa signatur

Macbook PRO, 2.33Ghz, 3Gb RAM.

Permalänk
Medlem

jag röstade på fällande dom, blev dock osäker när jag läste på aftonbladet idag, men jag tror dom fälls i tingsrätten, dock så kmr nog detta överklagas en del;)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk

http://live.piratpartiet.se/

Det finns bloggar, ljudfiler, bilder, citat och länkar till alla större nyhetssidor som rapporterar kring detta.

När ordförande sa “Vi kan ju läsa innantill i våra papper. Kan du inte bara säga vad som är väsentligt?” efter att Roswall babblat på ett bra tag måste jag erkänna att jag drog ordentligt på smilbanden

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem

Jag tror tyvärr de kommer fällas p.g.a pressen från USA mfl.

Dock lär vi få vänta ett par år innan fallet kommer upp i HD.

Permalänk

Det är väl inte TPB som "fälls", utan personerna bakom?

Ja, jag tror att de blir fällda. Rättssäkerheten i Sverige är urusel idag. Klara lagar behövs inte längre för en fällande dom, allt som behövs för att vinna är att man betalar tillräckligt mycket och vrider till de luddigaste lagarna man kan hitta i målet. Avskyvärt, men politiker har varit tydliga med att det är precis så de vill ha det. Luddiga lagar fulla med kryphål, för att få in mer moral i rättsväsendet.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk

Jag tycker det är synd att det är så inkompetenta personer som skall avgöra något så viktigt. (baserat på de ljudupptagningarna som jag har hört)
Dock är det egentligen struntsamma vad det är för teknik utan frågan är väl så enkel som: Skall det räknas som medhjälp till ett visst brott, om man har en anslagstavla främst för att folk skall kunna förmedla olika olagliga saker genom? Sedan om denna anslagstavla råkar vara ett torrent-tracker, forum, eller A4 sida i närmsta butik spelar ingen större roll. Sedan ligger det i en ansvarsbit, det är ju praktisk omöjligt att kontrollera så ingen sätter ut en olaglig annons på ens A4 sida i konsum, likaså kolla varje inlägg i sitt forum, detsamma trackern. Men om typ 99% är olagligt och man är uppkäftig mot personer som klagar, så går det ju inte påstå att man inte visste om problemet.

Nå det kommer ta lång tid då dommen troligtvis kommer gå till högsta domstolen.
*edit* Ja jag vet om lagen om elektroniska anslagstavlor.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Glömsk

Den mest intressanta analys jag läst ang den här rättegången kommer från Erik Lakomaa och finns här: http://christianengstrom.wordpress.com/2009/02/16/pr-perspekt...

Citat:

Utifrån detta perspektiv är det det faktiskt obegripligt att det här målet har hamnat i domstol. Det finns inget att vinna varken varken affärs- eller kommunikationsmässigt på det. En förklaring till man från film- och musikindustrin försatt sig i denna situation är att man låtit frågan hanteras av piratjägarorganisationer Anti-Piratbyrån, och IFPI. För dem spelar det ingen roll om Time Warner eller BMG säljer färre skivor pga. negativ publicitet. Dessa organisationer har dessutom bara ett verktyg – stämningar – i sin verktygslåda, och då angriper man alla problem med stämningar.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Den mest intressanta analys jag läst ang den här rättegången kommer från Erik Lakomaa och finns här: http://christianengstrom.wordpress.com/2009/02/16/pr-perspekt...

vad vet han om detta målet då?:) är han domare?

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Hedersmedlem

Jag börjar luta mot att de frias nu, faktiskt, efter gårdagens och speciellt dagens utveckling. Vad som än händer så överklagas det ju, dock.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
vad vet han om detta målet då?:) är han domare?

Erik Lakomaa är politisk konsult och grundare av PR-byrån Erik Lakomaa + Company

Permalänk
Medlem

Hur är det annars, visst kan man inte bli åtalad för samma brott mer än en gång? Så eftersom en del av åtalet togs bort kan de inte åtalas för det igen, eller kräver det en dom?

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Hur är det annars, visst kan man inte bli åtalad för samma brott mer än en gång? Så eftersom en del av åtalet togs bort kan de inte åtalas för det igen, eller kräver det en dom?

Jo, det kan du. T.ex. överklagande till hovrätt etc är i princip ett helt nytt åtal. Men hovrätten tar ju inte upp ett mål utan särskilda skäl.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Jo, det kan du. T.ex. överklagande till hovrätt etc är i princip ett helt nytt åtal. Men hovrätten tar ju inte upp ett mål utan särskilda skäl.

Det är väl Tingsrätt > Hovrätt > Högsta Domstolen > EU-domstol(?). Hovrätten tar upp allt såvida minst en part överklagar men för att det ska upp till högsta domstolen så krävs det att det ska vara något speciellt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimjavel
Det är väl Tingsrätt > Hovrätt > Högsta Domstolen > EU-domstol(?). Hovrätten tar upp allt såvida minst en part överklagar men för att det ska upp till högsta domstolen så krävs det att det ska vara något speciellt.

EU-domstol är något separat. Vissa mål kräver prövningstillstånd för hovrätt, inte alla.

Permalänk
Medlem

Jag tog "Vet inte" för jag vet inte..
och vilka är TPG?

Visa signatur

••••    ¨˜”°ºXTROº°”˜¨ •••• •••• Letar du efter något? •••• ••••  The Little Ninja  ••••
•••• C64 0.98MHz/64K •••• ••••   Prova det ultimata!   •••• •••• Komplett Cracktro ••••
••••  -Tack för såsen..  •••• ••••     GO `GOOGLE´ NOW   •••• ••••    250bytes Intro   ••••

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Hur är det annars, visst kan man inte bli åtalad för samma brott mer än en gång? Så eftersom en del av åtalet togs bort kan de inte åtalas för det igen, eller kräver det en dom?

Är det inte så det är i usa? Problemet med dagen tv är att många inkl mig kan usas lagar/rättsväsende bättre än vårat eget. hehe
Och detta är ju faktisk inte bra om det vore så generellt, att brottslingar skulle gå helt fria fast ny bevisning eller teknik skulle tillkomma. T.ex. när dna-tekniken kom, vilket kan bevisa att en person visst har varit på platsen.

Om de blir fria i högsta domstolen, innebär detta att det kommer bli helt fritt att göra en torrenttracker för precis vad som helst utan att innehavaren av torrenttrackern kan åka dit för medhjälp?

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Är det inte så det är i usa? Problemet med dagen tv är att många inkl mig kan usas lagar/rättsväsende bättre än vårat eget. hehe
Och detta är ju faktisk inte bra om det vore så generellt, att brottslingar skulle gå helt fria fast ny bevisning eller teknik skulle tillkomma. T.ex. när dna kom, vilket kan bevisa att en person visst har varit på platsen.

Om de blir fria i högsta domstolen, innebär detta att det kommer bli helt fritt att göra en torrenttracker för precis vad som helst utan att innehavaren av torrenttrackern kan åka dit för medhjälp?

Beror ju på vilken grund de friar dom.

Permalänk

Hur är det möjligt att svara något annat än "Vet inte..." i omröstningen? Har vi några spåtanter här inne?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phen
Hur är det möjligt att svara något annat än "Vet inte..." i omröstningen? Har vi några spåtanter här inne?

Frågan gällde inte vad som kommer hända, utan vad du tror. Eller menar du att du inte kan gissa?

Permalänk
Medlem

Jag har fortfarande inte koll på vad de vassa argumenten för legal fildelning är, speciellt organiserad sådan på massnivå som Piratete bay.

Det är riktigt tjuvaktigt och kommunistaktigt tycker jag.

Jag tror det kan bli fällande dom, men en "skendom", dvs det blir inga praktiska konsekvenser för de fällda (inget skadestånd eller böter att de facto utbetala).

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pellias
Jag har fortfarande inte koll på vad de vassa argumenten för legal fildelning är, speciellt organiserad sådan på massnivå som Piratete bay.

Det är riktigt tjuvaktigt och kommunistaktigt tycker jag.

Jag tror det kan bli fällande dom, men en "skendom", dvs det blir inga praktiska konsekvenser för de fällda (inget skadestånd eller böter att de facto utbetala).

Intressant tanke, hade inte tänkt på den möjligheten...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Hur är det annars, visst kan man inte bli åtalad för samma brott mer än en gång? Så eftersom en del av åtalet togs bort kan de inte åtalas för det igen, eller kräver det en dom?

Ne bis in idem. "Ej må fråga, som sålunda avgjorts, ånyo upptagas till prövning", för att citera rättegångsbalken 17:11 3 st. Det finns visserligen möjlighet att ändå ta upp något till prövning via resning, men det är ett extraordinärt rättsmedel. Det är inte vidare vanligt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Och detta är ju faktisk inte bra om det vore så generellt, att brottslingar skulle gå helt fria fast ny bevisning eller teknik skulle tillkomma. T.ex. när dna-tekniken kom, vilket kan bevisa att en person visst har varit på platsen.

Det är därför det går att begära resning. Då tas en sak upp till prövning på nytt, trots att det redan avgjorts. Det kräver något nytt och revolutionerande. Ditt exempel med DNA-tekniken är ett gott exempel på detta.