Vad har hänt med Komplett.se ?

Permalänk

Vad har hänt med Komplett.se ?

Är här flera än jag som nyligen fått problem med Komplett's kundservice (eller brist därpå) ?
Har Komplett hamnat i sådana ekonomiska svårgheter att de numera blivit kraftigt restriktiva i sina kundåtagande ?
Jag har under många år berömt Komplett för sin kundvänliga RMA hantering men fick nu kalla handen för första gången.

I förra veckan skickade jag in min Seagate Barracuda 7200.11 1TB och anmärkte på att disken vibrerar en hel del
samtidigt som jag inte längre litar på Seagate efter att denna disken ligger på deras ökända lista över problemdiskar.

Svaret jag får är:

Citat:

* Tillverkarens testprogram SeaTools for DOS v2.07 med följande tester:
SHORT Test - OK
Zero ALL - OK
LONG Test - OK
* Inga missljud från hårddisken - OK

Våra tekniker har inte upptäckt några onormalt starka vibrationer från hårddisken vid detta tillfälle.
Alla hårddiskar vibrerar mer eller mindre, lägger man dem direkt på ett bord så kommer vibrationerna att fortplanta sig i hela bordet.

Jag överklagar naturligtvis denna onödiga testsekvens då jag inte har felanmält funktionen utan dess obalans och därmed störande ljud som den ger ifrån sig. Svaret blir att RMA'n ogillas och enheten returneras med undermeningen att om jag skickar in den igen så kommer det att kosta mig 250:- !

Citat:

För att vi skall kunna kreditera en vara eller ersätta med ny måste vi kunna testa den inskickade varan defekt. Våra tekniker måste alltså kunna konstatera att varan är defekt utifrån den felbeskrivning som angetts.

I det här fallet har vi inte kunnat konstatera er hårddisk defekt och har sänt den åter till er. Ni kommer kunna spåra den med kollinummer: nnnnnnnnnnnnnnnnnn så snart Posten har registrerat in detta.

Om ni så önskar kan ni naturligtvis returnera den igen, förslagsvis med en mer utförlig felbeskrivning. Kan vi då konstatera att den är trasig byter vi förståss ut den till den vara ni angett i felbeskrivningen. Obeservera att om vi vid ett andra returtillfälle ej kan konstatera varan defekt återsänds den till er och ni får betala för vår undersökning, normalt 250kr.

Behöver jag tillägga att Komplett har satt sin sista potatis i mitt land...

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Antar att du haft disken så pass länge att du inte kan ångra köpet vilket gör att jag faktiskt tycker de gör rätt i att inte ta tillbaka disken när den funkar som den ska.

Eller menar du att den vibrerar/låter mer än andra diskar av samma märke och modell?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Antar att du haft disken så pass länge att du inte kan ångra köpet vilket gör att jag faktiskt tycker de gör rätt i att inte ta tillbaka disken när den funkar som den ska.

Eller menar du att den vibrerar/låter mer än andra diskar av samma märke och modell?

Disken är sex månader gammal och den vibrerade redan från början så pass att jag inte kunde ha den inuti datorn utan placerade den i en expansionslåda. Jag tänkte då att det var inte 'lönt' att returnera den direkt men sedan dök detta otrevliga Seagate problemet fram och jag litar inte längre på disken... den kan bli en tegelsten när som helst.

Jag har haft mängder av diskar under mina år och endast en 2.5" disk före denna vibrerade så pass att jag fick den RMA-utbytt av Komplett (Dec-2001).
Tilläggas kan att båda gångerna låg diskarna helt oskyddade i lådorna och troligen orsakades obalansen av paketens oömma hantering.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

En dum fråga men vilket är det ökända Seagate problem som du hänvisar till?
Har du ingen länk eller nåt?
har ett gäng själv därför jag är intresserad

Permalänk

Håller med om kalla handen.. skickade in en disk som jag fick följande::

att jag skickade in fel disk till fel beskrivning efter teknikerna hade varit på den.. så vi skickar den tillbaka till dig med en avgift på 480 kr för teknikerna + frakt.. om du vill ha det åtgärdat så antigen skickar du in rätt disk eller samma disk med rätt fel beskrivning så kan vi åtgärda det åt dig.

tack för den sa jag jä..v id....r

beställde en bärbar dator strax innan november precis innan detta hände.. på datorn fick jag en kopia av windows installerad på norska.. klagade järnet och de sa att det var mitt fel.. id....r igen.. så jag bad att prata med hans chef och förklarade vilken otacksam id..t han var, chefen som jag fortsatte att hålla kontakten med sa att jag kunde höra av mig till toshiba, som de nu postod att det var deras fel (toshiba var märket på datorn) så efter jag pratat med deras tekniker skrattade de bara och sa att det var helt och hållet kompletts ansvar=) nu jäkla ska jag på dem...

efter många om och men har jag fått ett "present kort" 500 kr för att köpa nytt os med.. var de nu kostar 500 kr för någon stanns vet jag ej, någon??

jo jag får ju bara handla på komplett med de pengarna och får endast beställa postförskott oxå sa dem.. så det blir ungefär 350 kr över till mig.. tack för denna affär..

detta är sista gången jag handlar av dessa skall jag säga.. efter att har varit stor kund i många år så tog det stopp där!!

handlar nu mera av dustinhome som även ger ut gratis julklappar till julen=)=) mycket duktiga..

när jag ändå är igång så blev jag blåst på en dator strax innan detta av inet. beställde en dator med vissa spec, fick en liknande med sämre spec.. mindre cpu, mindre ram minne, en hdd istället för två osv.. så deskickad ejag tillbaka och skulle köpa av komplett men skit där med.. och dåligt service har det verkligen blivit!!!

undra vad detta skall sluta??

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk

ekonomiska svårgiheter har dom garanterat inte, deras support kanske har bytts ut?

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Waxinator
Disken är sex månader gammal och den vibrerade redan från början så pass att jag inte kunde ha den inuti datorn utan placerade den i en expansionslåda. Jag tänkte då att det var inte 'lönt' att returnera den direkt men sedan dök detta otrevliga Seagate problemet fram och jag litar inte längre på disken... den kan bli en tegelsten när som helst.

Jag har haft mängder av diskar under mina år och endast en 2.5" disk före denna vibrerade så pass att jag fick den RMA-utbytt av Komplett (Dec-2001).
Tilläggas kan att båda gångerna låg diskarna helt oskyddade i lådorna och troligen orsakades obalansen av paketens oömma hantering.

okej, jag förstår vad du säger, men naj, jag tycker fortfarande som innan.

Återigen, vibrerar disken mer än andra av samma märke och modell?

Du borde ha bytt/skickat tillbaka disken direkt, nu är det för sent. Såvida du inte reklamerar disken förutsatt att den vibrerar mer än andra av samma märke och modell då.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalle@anka
ekonomiska svårgiheter har dom garanterat inte, deras support kanske har bytts ut?

Vad säger att de inte skulle ha det? När t om GM funderar på att konka så kan väl obetydliga svenska små företag (jämfört med andra enorma) också krasa i dagsläget.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sampa
En dum fråga men vilket är det ökända Seagate problem som du hänvisar till?
Har du ingen länk eller nåt?
har ett gäng själv därför jag är intresserad

http://forums.seagate.com/stx/board?board.id=ata_drives

Det finns massor av trådar här även om Seagate försökt slå samman och radera så mycket de kunnat för att försöka dölja denna katastrof som först upptäcktes med deras 1,5TB-modell, men nu visat sig gälla i princip alla Seagate 7200.11 (även ES2) och Maxtor. Även mängder av externa diskar är drabbade och då givetvis av många andra märken på lådorna än bara Seagate.

Nya firmwares har släppts till många, men inte alla och Seagate har släppt ett flertal som visat sig felaktiga och behövt göras om igen.
Otroligt bedrövligt amatörmässigt av världens (f.n) största hårddisktillverkare. Ingen vet heller om det verkligen endast är ett firmwareproblem.
Det inofficiella förklaringen är att vissa av deras testmaskiner skrivit felaktiga mönster vid tillverkningen och när den interna loggfilen blir 320 stor eller multiplar av 320, så försvinner disken från BIOS alt. visas som 0kb och går inte att komma åt mer.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd

Handlar inte från Komplett längre.. Säger väll allt på servicen.

OT: Jag skulle aldrig vilja ta emot den disken igen, hänvisa att disken skall vara fixerad när de testar den. Livslängden kan bli märkbart kortare om vibrationerna är så starka som de påstår.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
okej, jag förstår vad du säger, men naj, jag tycker fortfarande som innan.

Återigen, vibrerar disken mer än andra av samma märke och modell?

Du borde ha bytt/skickat tillbaka disken direkt, nu är det för sent. Såvida du inte reklamerar disken förutsatt att den vibrerar mer än andra av samma märke och modell då.

Jo man kan vara efterklok och jag borde skickat tillbaka disken direkt. Men då var jag i stort behov av disken och jag tänkte att jag har tid (garanti 3 år) på mig att reklamera om det inte blev bättre. När sedan problematiken med Seagates diskar kom fram i ljuset och att ingen lösning kom fram så fick jag tummen ur eftersom disken blivit oanvändbar som backupmedia.

Jag har inte fler Seagate 1TB diskar men väl två Seagate 750GB som inte har minsta vibration. Jag har även Western Digital diskar och Maxtor diskar som aldrig vibrerat.

En disk skall aldrig vibrera oavsett fabrikat och modell. Ser man på bilden av en öppnad disk så ser man ett stort antal ballans-skruvar runt skivans centrum. Dessa justeras på fabrik för noll obalans. Hanteras diskarna ovarsamt i transporten så kan skivorna förskjutas i infästningen. En mycket liten skada ger stort utslag i 7200 varv/minut. Och som sagt tidigare så skickas dessa bulk diskar oskyddade enbart inlindade i antistat-plastpåse. Ett par lager bubbelplast hade förhindrat skadorna.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Tycker du ska vara glad att dom inte tog 250:- i undersöknings avgift Då får man bli lite upprörd.

Man kan inte hitta på ett problem, disken skakar om nu inte disken skakar mycket mer än vanligt, för att få den utbytt för att disken kan ha en ett konstruktions fel så att du inte litar på den. Då ska du ju reklamera disken för att den har en taskig firmware.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Waxinator

Jag har inte fler Seagate 1TB diskar men väl två Seagate 750GB som inte har minsta vibration. Jag har även Western Digital diskar och Maxtor diskar som aldrig vibrerat.

En disk skall aldrig vibrera oavsett fabrikat och modell.

Jag har då aldrig haft en disk som INTE vibrerat, diskar vibrerar och ska vibrera. Om de inte vibrerade skulle de vara ljudlösa mer eller mindre och de är de ju inte, folk hänger upp dem i gummiband och stänger in dem i lådor av en anledning. Det är normalt beteende att de vibrerar, frågan är väl hurpass mycket de vibrerar.

Ska dock sägas att 1TB 7200.11 är ökänd för sina vibrationer, det är ingen hemlighet direkt. Så frågan är om du bara är van vid diskar som vibrerar mindre helt enkelt. Men om det är överdrivet är nog en RMA på sin rätsida, men disken fungerar ju trots allt inom specarna så det blir nog trög att få genom.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz
Jag har då aldrig haft en disk som INTE vibrerat, diskar vibrerar och ska vibrera. Om de inte vibrerade skulle de vara ljudlösa mer eller mindre och de är de ju inte, folk hänger upp dem i gummiband och stänger in dem i lådor av en anledning. Det är normalt beteende att de vibrerar, frågan är väl hurpass mycket de vibrerar.
...

(...ursäkta att jag kortade citatet...) En disk skall inte vibrera av obalans. Det skulle innebära att possitionerings elektroniken ständigt måste omjustera huvudenas läge på disken. Vi talar ju om micrometer justeringar i sidled. En gammal disk kan vibrera på grund av slitet axellager.

Gummiupphängningen du nämner är till för att förhindra mekaniska överföringen av ljudet som uppstår av huvudarmarnas snabba omförflyttningar över skivorna vilket hörs som ett knapprande. Suset som uppstår av rotationen och huvudenas flygning över diskytorna samt vissa diskmotorers lätta surrande kan isoleras bort av en inbyggnadslåda.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk

Har du testat kontakta Seagate då? Jag har haft att göra med dem ett par ggr t om när det vart jag själv som klantat mig och dem har då hjälpt mig helt gratis.

Permalänk
Medlem

En disk som är känd för att vibrera vibrerar, jag se inga konstigheter i det. Det som Komplett skriver till dig i sitt svar är ju helt korrekt.
De problem som Seagate har haft med sina diskar är ju inte relaterat till vibrationer så det finns ju ingen anledning att tro att den ska ge upp på grund av det.

Om Komplett får in en disk som fungerar som den ska, bara för att kunden är nojig att den eventuellt skulle kunna ge upp, vad tycker du att de ska göra med den? De kommer ju inte att få den krediterad av sin distributör, det är ju inget fel på den.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Hedersmedlem

Jag förstår inte riktigt problemet.

1/ Du reklamerar disken p g a vibrationer. Först och främst så ska du normalt göra det inom rimligt tid (att vänta 6 månader är normalt inte rimlig tid) men eftersom du ändå är inom 1-års garantitiden så ska det väl inte göra så mkt. Möjligen kan du få problem eftersom jag har för mig att efter 6 månader så är det upp till dig att bevisa att ett fel fanns vid köpet (alltså ursprungsfel).

Men återigen, du reklamerar disken p g a vibrationer.

2/ Komplett gör det som de alltid gör när de får en reklamation: de testar varan hos sig för att verifiera att det är som du säger. Jag förstår inte hur du kan säga att det är en "onödig testsekvens" då de bland annat testar just för missljud. De kan inte hitta något fel och därför kan de inte acceptera reklamationen.

Det är självklart svårt för oss att bedömma ifall de vibrationer du pratar om är onormala men jag har också svårt att se varför komplett skulle ljuga i detta fall.

Det hade varit intressant att höra en inspelning av ljudet jämfört med en vanlig hårddisk som inte vibrerar.

När vibrerar den förresten. När den är installerad i ett chassi (fastskruvad)?

Sen ang. dina nojor om seagate. Även om jag förstår dig (har själv flera Seagate-diskar som jag tänker kolla upp) så är det knappast grund för reklamation för Komplett. Det är väl om den verkligen rasar som du borde kunna reklamera den men jag har mkt svårt att se att de skulle ta emot något bara för att den eventuellt kan gå sönder.

/B

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Att ens ta emot en disk som var dåligt packad om man är desperat eller inte var ju dumt gjort. Blir nog rätt svårt att bevisa nu att felet fanns där från dag1. Såvida inte disken vibrear allt för mycket inne i ett chassi med allt annat inkopplat så lär du garanterat inte få en ny.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Waxinator
Gummiupphängningen du nämner är till för att förhindra mekaniska överföringen av ljudet som uppstår av huvudarmarnas snabba omförflyttningar över skivorna vilket hörs som ett knapprande. Suset som uppstår av rotationen och huvudenas flygning över diskytorna samt vissa diskmotorers lätta surrande kan isoleras bort av en inbyggnadslåda.

Gummiupphängningarna för mig har en uppgift att hindra vibrationerna av plattornas spinnande från att sprida sig genom chassits plåt, men kanske bara jag som är petig med ljudet? Seagates 1TB disk är smått känd för att vibrera pga plattorna annars.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk

Tack för era synpunkter och engagemang !
Jag hade ingen aning om att Seagates 1TB diskar var så dåliga generellt. Jag har mail-kontakt med Seagate i USA och de svarar att man får räkna med lite mer obalans eftersom där ryms mer data än den mindre 750GB.

Jag är inte speciellt nojig i normala fall... men om jag skall förvara 980GB data på den och inte vill ha ännu en 1TB disk som skuggkopia till den så...
Om disken när den är uppspunnen, vibrerar så handen skakar när jag håller i den... då anser jag att produkten är undermålig och allmänheten bör varnas.

Denna disk kommer nu att hamna i återvinningen och jag har beställt en Samsung Spinpoint F1 1TB från ett annat företag.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har precis monterat in 2st 1TB WD10EADS i ett externt dubbelchassie utan några gummifötter eller någonting. Det går i princip inte att känna på aluminiumhöljet att diskarna är igång och inte heller skrivbordet den står på har mer än vibrationer än om 10 myror gått i marsch.

Precis som det ska vara om diskarna är av bra kvalitet.

Bredvid står just nu en IOmega 1TB extern disk med en av de drabbade Seagate-diskarna (3100333AS) och mullrar mer likt en fjärran jordbävning. Köpte den innan debacklet med 7200.11 började och trodde att Seagate var lika bra som alltid. Så fel man kan ha.

Jag har 4st externa Seagate (Freeagent pro) av den tidigare versionen med 7200.10 och där märks det knappt att de är igång.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag har skickad en Mobbo tillbaka och fick inte en RMA eller vad det nu heter.De tyckte att detta väre inte en Garantiesak.Pengar bort för min Del-och jag tänka på detta-att de måste har Kriminelt belastat Folk hos sig i Arbete so klart.Men löna sig att gnälla,nee tidligen inte.Mvh..........Klaus

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk
Hedersmedlem

Del brukar radera saker, vet dock inte om det är problemet i ditt fall.;)

Nur einmal jägermeister, klaus!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Del brukar radera saker, vet dock inte om det är problemet i ditt fall.;)

Nur einmal jägermeister, klaus!

Werkar som om du själv tagit en Järger också

Permalänk
Medlem

Alltså, min disk vibrerar nå in i helvete. Då datorn är på så hörs det långväga och när den läser eller bränner en skiva, usch. Hela chassit vibrerar så in i helvete och den låter nå enormt mkt. Och det där knaprandet/knastrandet eller vad det var. Det hörs tydligt, varenda lilla rörelse

Har nog sveriges högljuddaste dator.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare