Problem med Asus grafikkort men Asus svarar inte på frågor

Permalänk

Problem med Asus grafikkort men Asus svarar inte på frågor

Hej!

Jag har problem med ett Asus Radeon HD2400 grafikkort. Problemet är att bilden inte alltid initieras när man startar datorn. Det händer dock mycket sällan. Värre blir det om jag inifrån Windows Vista klickar på Start knappen och väljer Vila. Då försätts datorn i viloläget och stängs av helt. Men när jag väcker den från viloläget så kommer det ingen bild, precis som de gånger det händer när jag för första gången startar datorn. Det finns dock en väsentlig skillnad här och det är att när jag väcker datorn från viloläget så händer detta varje gång att jag inte får någon bild! Varje gång jag använder viloläget!

Eftersom det händer så sällan när jag startar datorn och då jag aldrig använder viloläget så har jag inte orkat kolla upp det. En eller två gånger skrev jag till Asus men fick inget svar. Då slutade jag ens försöka fixa problemet. Det blir nog inget mer Asus grafikkort för min del. Det är en sak att grafikkortet inte fungerar som det ska och att man inte får valuta för pengarna då det finns betydligt bättre grafikkort till samma kostnad. Men det är en helt annan sak att Asus inte svarar på frågor när man kontaktar dem via deras webbplats.

Jag tror inte för ett ögonblick att det här problemet är bara relaterat till HD2400. Jag har sett att många av er här på forumet med betydligt kraftfullare och därmed också dyrare Radeon grafikkort har haft problem med att kortet inte startar. Vilken tur för mig att jag inte köpte ett dyrare grafikkort som jag först funderade på. De 400 kr jag köpte det här, egentligen skräp-kortet för kan jag ändå förlåta mig själv för. Men att köpa ett 4000 - 5000 kr grafikkort som inte fungerar hade varit rena självmordet.

Men med tanke på sättet som Asus beter sig så blir det nog inget mer grafikkort eller moderkort från Asus för min del. Är det någon av er här som har erfarenhet från Asus usla Support? Är de alltid så här dåliga? Ingår det i deras policy att "svara i mån av tid" eller?

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Avstängd

Problemet är inte Asus, utan Vista..

Släng en mail till Microsoft om du vill ha hjälp från dom skyldiga

Jag har exakt samma problem plus att tangentbord och mus inte fungera, alltså när jag lyckas få fram bild i skärmen.
Grafikkortet är felfritt, hade problem med min förra kort som var en 7800GTX och fortfarande samma problem med ATI HD4850

Problemet fanns inte med tidigare Vista installationer eller i XP, verkar som Vista lider av samma problem som XP gjorde innan SP2, man fick ibland formatera och installera XP flera gånger om tills felet försvann.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

Jag kan inte försvara Asus Supports ovilja att sköta sin egen frågesida... men samtidigt måste jag hålla med bomber3 om att felet med svart skärm efter Vila/Viloläge är ett gammalt fel. Jag har själv haft det men det är över året sedan. Du bör kontrollera ditt moderkorts BIOS version och om möjligt uppdatera det. Problemet är ju att grafiken inte väcks upp som de andra delarna i datorn.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Waxinator
Jag kan inte försvara Asus Supports ovilja att sköta sin egen frågesida... men samtidigt måste jag hålla med bomber3 om att felet med svart skärm efter Vila/Viloläge är ett gammalt fel. Jag har själv haft det men det är över året sedan. Du bör kontrollera ditt moderkorts BIOS version och om möjligt uppdatera det. Problemet är ju att grafiken inte väcks upp som de andra delarna i datorn.

Hehe, tackar för tipset med att kolla BIOS.. nu fungerar min dator som det ska igen

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

Jag har uppdaterat BIOS version på moderkortet för bara några dagar sedan. Från version F4 original, till F6, till F7, och till sist F8 som är den senaste stabila versionen för GA-X38-DQ6. Men det gjorde ingen skillnad vad gäller grafikkortsproblemet. Däremot fick jag bättre prestanda på processorn, antagligen för att den innan BIOS uppdateringen av moderkortet kördes på en för låg (felaktig) inställning (låg multipel).

Jag funderar på att uppdatera BIOS för grafikkortet också i ett sista försök att åtgärda problemet. Jag har dock aldrig tidigare uppdaterat BIOS för ett grafikkort. Hur skiljer det sig från att uppdatera BIOS för moderkort?... uppdaterar man från Windows eller från DOS? Vilket program ska man använda?

Jag har sett att det finns två olika BIOS nedladdningar tillgängliga från Asus webbplats för HD2400. Jag har dock sett på Asus forum att flera kunder har gjort sina HD2400 kort oanvändbara efter att ha uppdaterat BIOS på det. Så jag backar lite nu.

Ni säger att problemet med att återvända från viloläge beror på Windows. Men har ni testat att installera en annan version av Windows än den ni för tillfället använde? Jag kör med Windows Vista, men jag ska definitivt prova ut Windows XP SP2 som jag har här till hands. Tack för tipset!

Men att jag ibland inte får någon videosignal ens när datorn startar för första gången är väldigt konstigt, för det har Windows inte ett dugg med saken att göra. Windows har ju inte ens startat ännu! Det är därför jag misstänker att felet beror mer på grafikkortet än Windows, och att det råkar vara omöjligt att återfå videosignal när man väcker datorn från viloläget har ett samband med det förstnämnda. Det är vad jag tror alltså.

Att Asus inte svarar på några frågor har dock inget samband med något av felen ovan. Men vem vet... grafikkorten på deras datorer kanske initieras heller?! Jag har fått den uppfattningen att Asus låter sina kunder hjälpa varandra istället för att de själva ska hjälpa dem. Titta bara på deras forum, där finns över 1'500'000 medlemmar registrerade! I ett desperat försök att åtgärda sina problem så vänder sig Asus kunder till varandra istället eftersom de inte får den service de är berättigade till från Asus. Det är riktigt taskigt. Det här är ännu en dålig erfarenhet som påminner mig om hur viktig ett företags relation till sina kunder är. Det är minst lika viktigt som kvaliteten och priset på produkten. Enda anledningen till att jag valde Asus kortet framför flera andra till och med bättre kandidater var mest pga. deras bra rykten och byggnadskvalitet (build-quality). Men nu är jag inte lika självsäker när det gäller Asus grafikkort eller andra produkter.

Jag har skrivit en mer sammanhållen och bättre tråd angående det här problemet på engelska på Asus forum. Ni kan läsa det här.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Uppdatera BIOS på ett grafikkort är lite risky som sagt och kan med lite otur förstöra grafikkortet. Detsamma gäller för alla märken. Lyckades faktist ha sönder ett HiS IceQ den vägen en gång i tiden.

ASUS forum är tyvärr inget som övervakas av någon på ASUS själva vilket om jag minns rätt även står i en sticky. Spenderar en del tid där själv för att hitta svar på frågor när så behövs. Enda nackdelen är att sidan ibland är väldigt långsam.

Det är ju alltid tråkigt att du inte fått svar på ditt/dina mail ifall du har mailat till rätt adress. Har du provat att maila dem genom deras forumlär på: http://vip.asus.com/eservice/techserv.aspx?&SLanguage=en-us

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Medlem

problemet med att datorn inte vaknar från viloläge har troligtvis inget med grafikkortet att göra. Alla drivrutiner som används måste ha stöd för den häör vilofunktionen, ochj inte alla har det. Ett vanligt fenomen när alla inte fixar det, är just att datorn startar men man får aldrig tillbaka bilden på skärmen.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk

Att uppdatera (?) till de gamla versionerna från 2007 kan inte vara särskillt intressant... (eller kanske ens behövligt).

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA