EU tänker om angående internets frihet?

Permalänk

EU tänker om angående internets frihet?

Jag snubblade tidigare idag över ett blogginlägg när jag kikade hur det gått under dagen i TPBrättegången. Rent spontant verkar det som att någon med lite mera kunskap (än de äldre damer och herrar som ofta befinner sig i maktpositioner) om hur internet faktiskt fungerar har tagit sig en funderare på vad som håller på att hända med alla lagar som är på gång. IPRED, datalagring etc. Detta ser ut som ett välkommet förslag nu då internet nästan kan ses som en rättighet. (Nåja, mycket skulle försvåras utan tillgång.)

Nog med mitt trötta yrande. Här kommer matnyttig information. Jag kan ha missat något. Fyll gärna på med mer information isåfall.

Blogginlägg

Källa

Ett ord från våra sossar

Detta kan säkerligen starta diskussion här. Tankar?

Visa signatur

Procrastinators; rulers of tomorrow.
Klicketh!

Permalänk
Medlem

Underbart!

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Det låter ju nästan för bra för att vara sant! Inte för att jag bryr mig särskilt mycket om den så kallade "FRA-lagen", utan mer för att Ipred gör mig mycket bekymrad. Det känns som lagarna som rör internet i allmänhet är på väg åt ett håll som kan få katastrofala följder.

Permalänk

Slängde iväg ett nyhetstips till redaktionen om det för ett tag sedan, är nått alla bör läsa. Först gör Roswall bort sig totalt och nu detta. Bättre än julafton.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk

"Beslutet i LIBE-utskottet är ytterligare ett stort bakslag för den svenska moderatstyrda regeringen som trotsat all kritik och infört FRA-lagen i Sverige."

Står i den sista länken. Det var ju för helvete sossarna som la fram FRA som ett förslag, och de röstade alla för den helt korkade lagen.

I protest mot alla tråkiga partier som säger något och gör något annat kanske men borde skapa ett öl parti. Någon som blir medlem? Vi ska bara dricka öl och tycka tvärt emot vad alla andra vill. Kan behöva några till partistyrelsen så det är bara att skiva till mig.

Edit: efter att noga ha överlagt med min tandborste inser jag att öl partiet kan vara stötande för nykterister. Därför ska partiet heta "pingvin partiet", skillnaden är att man nu även måste ha frack.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
"Beslutet i LIBE-utskottet är ytterligare ett stort bakslag för den svenska moderatstyrda regeringen som trotsat all kritik och infört FRA-lagen i Sverige."

Står i den sista länken. Det var ju för helvete sossarna som la fram FRA som ett förslag, och de röstade alla för den helt korkade lagen.

Hehe jag lade märke till det där också. Sossarna är ju bra roliga. Orkade dock inte bry mig om det nu när vi har fått en så god nyhet!

Permalänk
Medlem

Ett steg i rätt riktning!

Visa signatur

Win 7 x64 | Intel Core 2 Duo E6750@2.66Ghz | Gigabyte GA-P35-DS3R | Corsair 4096MB XMS2-6400 | Radeon HD4850 512MB | Creative X-FI ExtremeMusic | 2TB HDD | Hiper 580w | Sunet 100/100

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrPasty
Hehe jag lade märke till det där också. Sossarna är ju bra roliga. Orkade dock inte bry mig om det nu när vi har fått en så god nyhet!

Om det är några som är bra roliga så är det riktiga anti-sossar. Det är fantastiskt hur ni kan lägga sådan vikt vid vilka som la fram lagförslaget. Lagen har ingen verkan innan den röstas igenom och i den omröstningen vet vi vid det här laget vilka som gjorde vad.

Socialdemokraterna har gjort mycket dåligt, men någon jävla måtta får det vara på vad dom kan beskyllas för.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brsk
Om det är några som är bra roliga så är det riktiga anti-sossar. Det är fantastiskt hur ni kan lägga sådan vikt vid vilka som la fram lagförslaget. Lagen har ingen verkan innan den röstas igenom och i den omröstningen vet vi vid det här laget vilka som gjorde vad.

Socialdemokraterna har gjort mycket dåligt, men någon jävla måtta får det vara på vad dom kan beskyllas för.

Från DN.se http://www.dn.se/nyheter/sverige/s-bakom-ipredlagen-1.801127

Citat:

Det ska bli lättare att jaga personer som olagligt lägger ut musik, film, litteratur och dataspel på nätet. På tisdagen sa också socialdemokraterna i näringsutskottet ja till förslaget vilket kan innebära att den nya lagen kan börja gälla från och med den 1 april i år.

Med tanke på att socialdemokraterna röstat ja också kan de således också beskyllas för den.

Väldigt intressant är dock detta:

Citat:

S-ledamöterna i näringsutskottet skriver i sin motivreservation att det viktiga är att stoppa dem som utan att äga rätten lägger ut upphovsrättsskyddat material för att tjäna pengar på det. Inte att jaga enskilda personer som laddar ner materialet för privat bruk.
- Kraven ska inte ligga på den enskilde att bevisa att han eller hon inte har laddat ned något eller inte, säger Eva-Lena Jansson.

Varför behövs en sån här lag om det inte är för att jaga privatpersoner? Finns ju knappast några som tjänar pengar på piratkopiering i Sverige, i länder som Kina måhända, men inte direkt så att det är utspridd försäljning av piratkopior i Sverige.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
"Beslutet i LIBE-utskottet är ytterligare ett stort bakslag för den svenska moderatstyrda regeringen som trotsat all kritik och infört FRA-lagen i Sverige."

Står i den sista länken. Det var ju för helvete sossarna som la fram FRA som ett förslag, och de röstade alla för den helt korkade lagen.

I protest mot alla tråkiga partier som säger något och gör något annat kanske men borde skapa ett öl parti. Någon som blir medlem? Vi ska bara dricka öl och tycka tvärt emot vad alla andra vill. Kan behöva några till partistyrelsen så det är bara att skiva till mig.

Edit: efter att noga ha överlagt med min tandborste inser jag att öl partiet kan vara stötande för nykterister. Därför ska partiet heta "pingvin partiet", skillnaden är att man nu även måste ha frack.

fast om man ska va helt korekt så var det väll ändå så att det var TVÅ sossar som la fram förslaget med blev nedröstat av dom flesta. tillochmed yttrandefrihetens största fiende bodström tyckte förslaget var dåligt.

men sen verkar man ha ändrat sig och blev lika dumma i huvudet som 95% av politikerna i sverige.

Tycker det är ganska kul att norges jurist byrå har stämt sverige för fra(vet inte om datalagringen var med)
även Nrk överväger att stämma sverige om dom nu inte redan har gjort det ellr hakat på juristerna.
Sen har norgs liberala vänster gått ut med att det är dax att ta detta på alvar då norges befolkning i hög grad kommer att spanas på.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Från DN.se http://www.dn.se/nyheter/sverige/s-bakom-ipredlagen-1.801127

Vänligen läs mitt inlägg och det jag citerat. Det handlade om FRA och inget annat.

Permalänk
Medlem

då kanske vi har någon nytta av eu ändå:)

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.