Grafikkort Max 4K MÅSTE BESTÄLLA IKVÄLL!

Permalänk
Medlem

Grafikkort Max 4K MÅSTE BESTÄLLA IKVÄLL!

Har lånat ett grafikkort av en polare i några månader nu men han vill ha tillbaka det.
Har sparat undan 105 kr i veckan för att köpa något för och är uppe i 3900 kr.

Nu vill jag köpa ett grafikkort för pengarna. Det var längesen jag byggde en dator så behöver lite hjälp att välja graffekort.

Har funderat på dessa:

Sapphire Radeon HD 4850X2 2GB GDDR3

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=396368

Gigabyte GeForce GTX 285 1GB PhysX CUDA

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=427002

Måste beställa något kort ikväll!

De behöver inte vara någon av dessa.

Sitter på ett gammalt antec noname nätagg som ligger på en 450 watt. Detta är kanske ett problem?

Hoppas på snabba svar!

Permalänk

Vad har du för dator i övrigt? Att köpa ett monstergraffe om resten av datorn är för klen ger inte en prestandaboost som motsvarar priset...

Edit: Men vill du verkligen ha vrålprestanda på kortet så har ju Inet ett bra pris på 4870x2... https://www.inet.se/kampanj/kampanj/powercolor-ati-hd4870-x2-... Det kortet har lite mer hästkrafter 4850x2. 3495 Kr.

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kampanj/kampanj/powercolor-ati-hd4870-x2-...

Men ett noname antec nätagg känns inte så bra...

Visa signatur

| Antec p183 | Intel i7 920 |Asus P6T Deluxe v2 | Corsair 750w | PowerColor 4890 Plus | Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB CL9 | Western Digital Caviar Black 640GB |

Permalänk
Medlem

Hej igen tack för snabba svar.

Det är ett antec true 480

Har haft det väldigt länge. Körde först ett ATI READON X850 och sedan ett ATI Readon HD2600 på det.

I övrigt har jag en riktigt gammal burk.

1 Gb noname minnen ---dessa ska bytas

Och en gammal 2.2 Ghz AMD athlon X3200 eller något i den stilen.

Jag är påväg att byta upp mig så jag är rätt sugen på ett vrål kort.

Är det som ni hänvisar till bra?

Permalänk

Det är nog ett av de mest prisvärda monsterkorten just nu iallafall... sök på prisjakt.nu på det kortet så ser du hur det står sig mot andra 4870x2:or.

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem

Om du valt ett 4850x2 som alternativ så bör du ju förstå att 4870x2 är bättre (högre siffra) Det är en av de snabbaste korten på marknaden iaf. Dock är din dator väldigt klen, så ptja, du kommer inte kunna nyttja all prestanda på långa vägar.
Iofs lär en modern intel c2d klara den uppgiften om du nu funderar på något sådant som uppgradering sen.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Med tanke på din kringutrustnig så är det bara att kasta pengarna i sjön om du går på dagens highend kort presic som många antyder i tråden. Börja att uppgradera det andra istället. Tyvärr tappar ett grafikkort sitt värde med ganska omgående då det "ramlar" ut nya modeller hela tiden.
Satsa på ett mittsegmentkort du istället eller köp ett beggat kort....det kommer att räcka.
BTW så kan du ta mitt Asus 9800GX2 kort för 1800kr...men även det är egentligen i kraftigaste laget för din övriga hårdvara. Ett 480W agg klarar det kortet med!
Lägg de övriga pengarna på Mobo, cpu och minnen istället.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vega
Med tanke på din kringutrustnig så är det bara att kasta pengarna i sjön om du går på dagens highend kort presic som många antyder i tråden. Börja att uppgradera det andra istället. Tyvärr tappar ett grafikkort sitt värde med ganska omgående då det "ramlar" ut nya modeller hela tiden.
Satsa på ett mittsegmentkort du istället eller köp ett beggat kort....det kommer att räcka.
BTW så kan du ta mitt Asus 9800GX2 kort för 1800kr...men även det är egentligen i kraftigaste laget för din övriga hårdvara. Ett 480W agg klarar det kortet med!
Lägg de övriga pengarna på Mobo, cpu och minnen istället.

Mm köp hans kort ^^ Du kommer behöva byta CPU, moderkort, minnen och kanske nätagg det är fan en hel dator

Visa signatur

Intel E8400@3,15 Ghz (AMAZING?)| XfX 9800 GTX+ @ 800/1988/1165 | Corsair Dominator PC2-8500 | Aerocool Extremengine <3t | Gigabyte EP35-DS3 | 900 GB...
Hp NC8000 Intel Pentium 1,6 Ghz | 1 GB ram | Amd Mobility 9600 64mb | Slutkört batteri...

Permalänk
Medlem

Har själv ett sånt agg liggandes här,fick köpa ett nytt när jag uppgraderade
till dagens highend kort finns inte till räckligt med pci-e kontakter på det agget.Känns inte så het att börja skarva med molex kontakter.

Permalänk
Medlem

Satsa på ett billigare high end kort för mindre pengar och lägg resten av pengarna på uppgradering av resterande saker i din dator, du får mest för pengarna då, annars förlorar du bara pengar på att ha köpt det värsta och kan inte nyttja det, och det ger oftast en idiotstämpel (ta inte åt dig dock, för du verkar inte veta bättre).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av foiltech
Har själv ett sånt agg liggandes här,fick köpa ett nytt när jag uppgraderade
till dagens highend kort finns inte till räckligt med pci-e kontakter på det agget.Känns inte så het att börja skarva med molex kontakter.

Dagens highend grafikkort drar inte mycket tillsammans i ett helt system när man kör dom ensamma. Sen om man skarvar med molexar eller ej, det ska inte vara några problem då det inte drar så mycket som folk tror.

Ett komplett system drar inte mer än 400W oftast om det inte är en sli/cf-rigg. Annars räcker det oftast gott med 400W nätagg av bra kvalite.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Gjorde ett liknande misstag ett tag sedan då jag köpte ett vrålkort till en hyffsat dålig dator. Snacka om flaskhals metod där och tappade några tusen i sjön när jag 1 år senare istället köpte helt ny dator då det gamla graffekortet inte höll måttet då... Bättre att börja med allt annat innan du börjar med grafikkortet.

Visa signatur

[ Fractal Design R4 ] [ EVGA G2 750W ] [ Intel Core i7 4790K @ 4.2 Ghz ] [ Asus Z97-A ] [ MSI RTX 2060 ] [ 16GB Crucial 1600Mhz DDR3 ] [ Samsung EVO 850 500GB + 2TB HDD ]

Permalänk
Medlem

Hej igen tack för alla svar!

Ja grejen är ju den att jag blir av med mitt nuvarande graffe imorgon. Jag spelar inte särsklit mycket längre. Jag dual-bootar med windows 7 och ubuntu. Men spenderar mest tid i Ubuntu för att lära mig scripta o greja. Men det var som sagt väldigt längesedan jag spelade mycket spel. Lirade tok mycket Oblivion 4 när de var nytt. Men efter det har de inte blivit mycket mer än CS och starcraft nån gång ibland. Skulle vilja kunna maxa starcraft 2 när de kommer!

Men säg att jag uppgraderar hela mitt system, och köper kortet från Inet.
Ett dugligt system där jag får ut prestandad hos graffet lär väl vara något i den här stilen:

Core2Duo E8400

Corsair Powersupply 750W Black,ATX/EPS: Håller i längden

Något schysst moderkort från Asus eller Gigabyte

4 Gb DDR2 800Mhz ----?? lite osäker på minnen

hårdisk och såna grejor har jag redan. Detta behöver inte bli så svindyrt och jag får ett schysst system som kan tavara på kraften i graffet?

Permalänk
Avstängd

Du kan ju lika gärna ta 550W, blir mycket billigare väl?

Corsair XMS2

Om du gör som jag säger så kan du ju köpa finare moderkort eller byta upp dej till E8500 utan att förlora pengar ?

Visa signatur

Intel E8400@3,15 Ghz (AMAZING?)| XfX 9800 GTX+ @ 800/1988/1165 | Corsair Dominator PC2-8500 | Aerocool Extremengine <3t | Gigabyte EP35-DS3 | 900 GB...
Hp NC8000 Intel Pentium 1,6 Ghz | 1 GB ram | Amd Mobility 9600 64mb | Slutkört batteri...

Permalänk

550W räcker gott och blir över.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malxos
Hej igen tack för alla svar!

Ja grejen är ju den att jag blir av med mitt nuvarande graffe imorgon. Jag spelar inte särsklit mycket längre. Jag dual-bootar med windows 7 och ubuntu. Men spenderar mest tid i Ubuntu för att lära mig scripta o greja. Men det var som sagt väldigt längesedan jag spelade mycket spel. Lirade tok mycket Oblivion 4 när de var nytt. Men efter det har de inte blivit mycket mer än CS och starcraft nån gång ibland. Skulle vilja kunna maxa starcraft 2 när de kommer!

Men säg att jag uppgraderar hela mitt system, och köper kortet från Inet.
Ett dugligt system där jag får ut prestandad hos graffet lär väl vara något i den här stilen:

Core2Duo E8400

Corsair Powersupply 750W Black,ATX/EPS: Håller i längden

Något schysst moderkort från Asus eller Gigabyte

4 Gb DDR2 800Mhz ----?? lite osäker på minnen

hårdisk och såna grejor har jag redan. Detta behöver inte bli så svindyrt och jag får ett schysst system som kan tavara på kraften i graffet?

Jojo, men ta 550W istället.
Minnen jo 800MHz är bra och 4Gb behövs i dagsläget, lika bra
Corsairs minnen är bra, annars A-Data är också bra, mina har varit klockade till 880MHz på 1.9V när det är 1.9-2.1V som rekommenderas, det kallar jag bra! Nu ligger dom på 830MHz tror jag.

Visa signatur

Intel 2500K | GPU? | MSI Z77A-GD45 | 8GB | Win 7 Pro 64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malxos
Hej igen tack för alla svar!

Ja grejen är ju den att jag blir av med mitt nuvarande graffe imorgon. Jag spelar inte särsklit mycket längre. Jag dual-bootar med windows 7 och ubuntu. Men spenderar mest tid i Ubuntu för att lära mig scripta o greja. Men det var som sagt väldigt längesedan jag spelade mycket spel. Lirade tok mycket Oblivion 4 när de var nytt. Men efter det har de inte blivit mycket mer än CS och starcraft nån gång ibland. Skulle vilja kunna maxa starcraft 2 när de kommer!

Men säg att jag uppgraderar hela mitt system, och köper kortet från Inet.
Ett dugligt system där jag får ut prestandad hos graffet lär väl vara något i den här stilen:

Core2Duo E8400

Corsair Powersupply 750W Black,ATX/EPS: Håller i längden

Något schysst moderkort från Asus eller Gigabyte

4 Gb DDR2 800Mhz ----?? lite osäker på minnen

hårdisk och såna grejor har jag redan. Detta behöver inte bli så svindyrt och jag får ett schysst system som kan tavara på kraften i graffet?

Köp inte en gammal E8400 för 1.8K när du får en Phenom X3 710 för 1300kr som presterar bättre, sedan är AMD moderkort billigare, ett bra kostar 1k medan ett bra Intel kostar 1,5k.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Köp inte en gammal E8400 för 1.8K när du får en Phenom X3 710 för 1300kr som presterar bättre, sedan är AMD moderkort billigare, ett bra kostar 1k medan ett bra Intel kostar 1,5k.

Presterar bättre beror nog på vad man testar...

Och exakt vilka bra moderkort kostar 1k och har motsvarande 1,5k Intelkort?

Sanningen är att många AMD-moderkort har för svag VRM, dålig USB-prestanda, har buggar med minnet och inget av AMDs (ATIs) chipset är något att hänga i granen jämfört med P45/ICH10.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Nu är det snart dags att beställa lite grejor.

blir en billigare varian av nätagg.

Jag är sugen på att köra intel, har alltid haft AMD förut så vill testa något nytt.
Det lutar åt E8500.

moderkort skulle jag vilja ha hjälp med. Har verkligen dålig koll. Mitt Asus A8n32 delux har fungerat kalas. Asus är jag hel nöjd med. Men är sugen på att testa Gigabyte. några förslag?

Permalänk
Medlem

Chipset är ju AMDs starka sida.
Ett KA790GX kostar 1099kr och ett P45 kostar ca 1500kr. Två kärnor är inte tillräckligt.

En processor behöver verkligen inte vara kraftfull för att klara spel, min P4 klarar fortfarande att driva alla spel förrutom GTA IV, så vi kan snabbt säga att en E5200 eller en X2 5000+ är tillräckligt men sen kommer vi till antalet kärnor, en X3 710 @ 3,5GHz spöar skiten ur en Duo processor i GTA IV och morgondagens spel kommer bli lika bra optimerade som GTA IV.
Man är snurrig om man tar en Duo för 2k när en Quad för samma eller till och med nästan halva priset är lika dugligt men totalt överlägset i framtiden/redan idag.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Chipset är ju AMDs starka sida.
Ett KA790GX kostar 1099kr och ett P45 kostar ca 1500kr. Två kärnor är inte tillräckligt.

En processor behöver verkligen inte vara kraftfull för att klara spel, min P4 klarar fortfarande att driva alla spel förrutom GTA IV, så vi kan snabbt säga att en E5200 eller en X2 5000+ är tillräckligt men sen kommer vi till antalet kärnor, en X3 710 @ 3,5GHz spöar skiten ur en Duo processor i GTA IV och morgondagens spel kommer bli lika bra optimerade som GTA IV.
Man är snurrig om man tar en Duo för 2k när en Quad för samma eller till och med nästan halva priset är lika dugligt men totalt överlägset i framtiden/redan idag.

MSI P45 NEO-F kostar 1049 kr, Gigabyte GA-EP45-DS3L kostar 1099 kr.

Om du seriöst tror att en P4 är tillräckligt bra för moderna spel (dvs smidigt spelande och ger 60+ FPS om grafikkortet klarar det) bör du sluta ge andra personer köpråd omedelbart.

GTA IV är dåligt optimerat, det är det som är problemet. Det går ju kasst även med en quad. Den som tror att allt går att skala perfekt över flera processorer är inte programmerare...

Angående chipset kan jag ju t.ex. citera vad de skrev i bit-tech-recensionen av X3 710:

Citat:

What AMD is mostly lacking in this equation is really awesome motherboards though. With Nvidia on yet another rebranding drive for old parts and AMD's next generation chipsets the best part of a YEAR away - it's set to be a seriously boring time on the AMD front.[...] However, when it comes to AMD chipsets, its own chipset division doesn't exactly make the most feature rich and leading southbridges, which in this day and age is certainly important.

With generally poor USB performance and relying on other companies like Silicon Image to sort out its SATA it's still a poor showing, despite the fact it's extremely low power, thanks to TSMC's process technology. At the end of the day, if the CPU competition is close leaving customers undecided, the answer is what other factors are there - and when it comes to motherboards, Intel's P45/ICH10R chipset is far superior with better boards like the Asus P5Q Deluxe, and Gigabyte's GA-EP45-UD3R/P standing above many.

http://www.bit-tech.net/hardware/cpus/2009/02/11/amd-phenom-8...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W