Permalänk
Medlem

Memtest86, skumt fel

När jag kör memtest86 får jag alltid fel precis i slutet av vissa tester, t.ex test 5 (moving, 64 bit patterns). I övrigt går testen bra generellt sett, det är bara under den där sista fasen då mätaren snabbt laddar om från början och stiger till 100% igen, dock under samma test, som felen uppstår. Kan tänka mig att den rensar upp efter sig eller något sådant.

Det verkar vara ganska oberoende av vilken hastighet/timings minnet går i.

Någon som har en ide om vad det kan bero på? Vad gör memtest under sista delen av testen egentligen?

Vet inte om det kan vara någon hjälp men lägsta och högsta position i minnet brukar vara precis i början till precis i slutet av minneslängden.

Visa signatur

Intel Core i9-12900k | Asus ROG Strix Geforce RTX 3070 OC | G.Skill Trident DDR5-6000 CL36 BK RGB | Seagate Firecuda 530 | NZXT H510 Elite white, 4x Lian Li SL120/140 fans | NZXT Kraken X63 – all RGB set to static white

Permalänk
Hedersmedlem

Vad händer om du höjer minnesvolten, till den av tillverkaren avsedda?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Oavsett vilken volt jag kör, från de angivna av SPD (1.8, 2.1) till 2.3 (gräns för garanti) så beter den sig på samma vis. Har även legt med GTL-referensvolt utan märkbart resultat, förutom att den får svårare att hitta SATA-diskarna.

Visa signatur

Intel Core i9-12900k | Asus ROG Strix Geforce RTX 3070 OC | G.Skill Trident DDR5-6000 CL36 BK RGB | Seagate Firecuda 530 | NZXT H510 Elite white, 4x Lian Li SL120/140 fans | NZXT Kraken X63 – all RGB set to static white

Permalänk
Hedersmedlem

Om det inte blir bättre efter det du gjort är det säkert fel på stickan/orna

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

testa en sticka i taget, det är nog inte fel på båda

Permalänk
Medlem

Det är inte fel på stickorna, man måste bara hitta rätt förhållande mellan minnet och FSB:n. Jag får den nästan stabil i 1808 (4*452) men inte alls i 1807 eller 1809. Flest lyckosamma tal hittar man om man minskar FSB med 1, alltså qfsb med 4.

För att förtydliga så anger man alltså FSB-hastigheten i bios genom att ange "rated FSB" som är FSB*4.

Visa signatur

Intel Core i9-12900k | Asus ROG Strix Geforce RTX 3070 OC | G.Skill Trident DDR5-6000 CL36 BK RGB | Seagate Firecuda 530 | NZXT H510 Elite white, 4x Lian Li SL120/140 fans | NZXT Kraken X63 – all RGB set to static white