Vista segar med att starta om/stänga av

Permalänk

Vista segar med att starta om/stänga av

Tjo!

Jo det är så att jag installera vista 32bit här förra veckan, det fungerar fel fritt när man är inne i windows... än så länge

men när jag ska stänga av eller starta om, så tar de cirkus 2min innan man kommer till "utloggningsrutan" va man nu ska kalla de, där det iaf står att windows håller på att avslutas o så..

Är detta något vanligt fel eller kan det räcka med att jag stoppar i windows skivan o gör en repair?
jag har uppdaterat till nyaste drivrutiner, men "felet" var det samma innan.

Mina komponenter är:
CPU: c2d E8400 (o clockad)
Minne: Corsair twin 2gb
G-kort: ATI Powercolor 3870HD
Mobo: Asus P5KPL-C

Tack på förhand!
Kristian

Permalänk
Medlem

Kan vara att många program ska stänga av.
Eller om du kanske stänger av den genom att köra "hibernate".

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk

ah jo, många program kan ju stämma.. nu har totalt glömt bort vart det är man går in för o stänga av autostart på program.. alla står ju inte med under autostart, vet att man kunde starta något via Kör, men minns inte va de heter? :S

men vad menas med Hibernate?

Permalänk
Medlem

msconfig.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk

ah just... tackar

Permalänk
Inaktiv

Dra hem TuneUp Utilities 2009 eller liknande och gå igenom allt. Googla annars efter t.ex. registernycklar som styr hur fort program/tjänster stängs ner. Allt styrs med lite förseningar som standard, som går att trimma upp.

Msconfig är väl annars bland det bättre för att snabba upp uppstarten, för mer avancerad kontroll tycker jag HijackThis fungerar bra. Man kan stänga av onödiga tjänster. Se till att inte ha hela hårddisken på skrivbordet då en tung profil-mapp tar längre tid att läsa in.

Finns massor med tweaks på nätet.

Permalänk

oki.. tackar ska kolla upp de där.. för de tog 3min att stänga av/starta om datorn.. uppstarten är ju kanske "viktigare" men startar sällan min dator:p står oftast på hela tiden å när man nu gjort en installation eller så å den kräver omstart är de då jäkligt segt att vänta 3min för den att stänga ner windows.. så de ska då allt kollas upp

men det jag har på skrivbordet är sidebaren annars är de helt tomt.

Då var TuneUp testat, tackar sjukt mkt för de tar nu cirkus 3sekunder o stänga ner windows
Very happy over here

Permalänk
Medlem

Min dator är också seeg på att stänga av sig, jag kör 64-bitar men sak samma. Tror det är vanligt.