Butiker som har tryck fel på pris?

Permalänk
Avstängd

Butiker som har tryck fel på pris?

Hej! vad gäller vid tryckfel? om jag förväntar mig en vara men får en annan. kan man retunera den på deras beskåstnad då? nu handlar det om komplett.se

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870

Permalänk
Medlem

Jag beställde massor av varor när 128bit hade råkat skriva alldeles för låga priser, det som hände var att köpen hävdes... Vet inte hur Komplett gör dock.

Permalänk
Medlem

dom skriver ju oftast ut om ex bilden bara är ett ungefär på varan. ex en annan kylare på ett graffe osv. du har ju 14 dgr full returrätt men du måste betala frakt på den nya varan du beställt.

vad sa komplett när du frågade dom?ta kontakt med säljare är det första man bör göra innan man börjar whina på forum.

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zsimpey
dom skriver ju oftast ut om ex bilden bara är ett ungefär på varan. ex en annan kylare på ett graffe osv. du har ju 14 dgr full returrätt men du måste betala frakt på den nya varan du beställt.

vad sa komplett när du frågade dom?ta kontakt med säljare är det första man bör göra innan man börjar whina på forum.

Har jag ens sagt att jag har beställt nått? ta dina åsikter och dra nån annanstans. blir förbannad då du säger att jag whinar.

https://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=434414

Handlar om den hära processorn. om ni gämför med den andra Phenom II 810 processorn så ser ni nog rätt snabbt vad som inte stämmer.

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870

Permalänk
Medlem

Hmm... ser ut som det skulle vara en AMD Phenom II X4 810 enligt beskrivningen men enligt artikelnamnet är det en AMD Phenom II X3 720. Om du fått den senare delen så skulle jag inte tveka en sekund om att du har rätt att häva köpet enligt KKöpL.

Därimot tycker jag att du ska ta kontakt med din konsumentvägledare och höra dig för om du inte har rätt till att få den varand du fått hemskickad utbytt mot en AMD Phenom II X4 810 utan extra kostnad.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Avstängd

Asså i kvittot som dom skickade till mig mail står det nu att det är en 810.. men dom har ju inte skickat varan än. La beställningen nyss:)

tack för svaren badarg:)

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870

Permalänk

Om man läser lite, så finns infon klart & tydligt på deras hemsida.

Tryckfel etc.
Vi reserverar oss för tryckfel, fel i information samt för fel i varuspecifikationer. Alla bilder är att se som illustrativa och behöver inte återge produktens exakta utseende och beskaffenhet.

https://www.komplett.se/k/k.asp?action=custserv&topic=cond

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SEGEIMPORT
Om man läser lite, så finns infon klart & tydligt på deras hemsida.

Tryckfel etc.
Vi reserverar oss för tryckfel, fel i information samt för fel i varuspecifikationer. Alla bilder är att se som illustrativa och behöver inte återge produktens exakta utseende och beskaffenhet.

https://www.komplett.se/k/k.asp?action=custserv&topic=cond

Man kan reservera sig för hur mycket man vill, om inte lagen är på handlarens sida kan man som kund helt bortse från dessa "reservationer", med det inte sagt att Kompletts förbehåll inte är giltiga men bara för att det står så betyder det inte per automatik att de kan skriva vad de vill om en vara de säljer utan att de kan ställas till svars för detta. Vill bara påtala detta då man ibland ser ganska kreativa förbehåll som inte alltid håller vatten när jämför dem mot lagen.

@reader
Om du inte gjort köpet innan du uppdagar oegentligheter har du alltså gjort köpet utanför god tro och då kan jag tänka mig att KKöpL / ARN är till mindre hjälp än annars.

Hade jag varit dig hade jag snabbt som attan skickat ett mail till dem för att få bekräftat om artickelnamnet eller artickelbeskrivningen är det som gäller och om det senare är det som är felaktigt be att få hävt köpet innan ordern går till leverans.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem

fan va jag mår illa.

Du har inga betänkligheter när du kränger av företag som inte läser kKöpL som du gör , och blir upprörd när du tycker dom har dåligt kundfokus för att dom inte går UTÖVER sina skyldigheter emot dig.

Sen har du MAGE att uppmuntra och försvara att man ska UTNYTTJA mänskliga misstag som tex felskrivningar, som företag råkar göra.

Fy fan för att ha dig som kund!
SEGE; stryk han ur rullorna o dra han i långbänk!
Det är pga sådana som KKöpL finns överhuvudtaget, vi andra hade fixat köpen med sunt förnuft!

Tycker nån mod att jag gick över gränsen så ok, blir bara så lack på i***ter

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem

Köpet slutförs när du betalar. Oavsett vad annonser och prislappar säger så gäller det priset som man kommer överens om vid betalning, antingen i kassa eller via nätet.
Företag har dock alla rätt i världen att stoppa försäljningar om det visar sig vara fel produkt eller pris. Det är ju deras varor. Du har ingen rätt att kräva att få varan för ett visst pris, när företag går med på detta så är det endast för att slippa gnäll från kunder.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

@kundun
LOL

Jag uppmuntrar INTE till att utnytja någons felskrivning, läs mina två inlägg igen, trodde TS redan hade beställt och updagat felet efteråt. Om du läser igen så skrev jag att det han gjort är ikke ett köp i god tro och jag tror KKöpL tar höjd för det, skriver också att han bör kontakta Komplett så att det inte behöver bli tråkigheter för vem vet vad som är rätt och fel på den varan, beskrivningen eller partnummer?

Men faktum är att vissa rättigheter har du som kund. Som jag skrev i första inlägget innan jag förstod vad killen höll på att göra så ja, han lär kunna häva köpet om det är en felbeskriven vara. Tänk dig själv om du beställer en 500GB HDD men bara får en 320GB, inte fan ska du betala för att skicka den i retur. Och som sagt, vet inte om man kan kräva en 500GB disk om det är det som står på ens orderbekräftelse och hur rättsläget säger till det och det är det TS kunde fråga sin konsumentvägledare om. Därimot om man vet om att det var en 320GB som de felaktigt skrivit 500GB på i beskrivningen innan man gjorde beställningen så vet jag inte hur rättsläget ser ut men kan tänka mig att KKöpL tar höjd för det, borde göra det iaf och tycker själv det är fel det TS gjort här.

Så snälla, innan du får ett till utbrott så läs vad jag skriver och förstå det innan du svarar på ett sätt som visar på motsatsen.

@killawife
Tycker jag läst detta du skriver förut, låter bekant, vet du därimot hur det är om handeln är slutförd och man har betalat varan och när den sedan packas upp i hemma visare sig att inte överensstämma med det som är beskrivningen av varan? (Som jag skrev innan trodde jag handeln var genomförd och inte så som TS sedan visade sig försöka utnytja en felskrivning.)

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk

BAdArg som vanligt har du noll koll på konsumentköplagen, det kanske är dags att du slutar ge råd utifrån den.

Till trådskaparen:
Om du fått en felaktig vara skickad till dig så ska detta avhjälpas kostnadsfritt för dig, ingen tvekan där.

Har du inte slutfört köpet ännu så kan säljaren naturligtvis dra sig ut, tryckfel och fel prissättningar kan man reservera sig emot fram tills köpet är avslutat, solklart det med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erik_odal
BAdArg som vanligt har du noll koll på konsumentköplagen, det kanske är dags att du slutar ge råd utifrån den.

Till trådskaparen:
Om du fått en felaktig vara skickad till dig så ska detta avhjälpas kostnadsfritt för dig, ingen tvekan där.

Har du inte slutfört köpet ännu så kan säljaren naturligtvis dra sig ut, tryckfel och fel prissättningar kan man reservera sig emot fram tills köpet är avslutat, solklart det med.

Erik, efter några av dina uttalanden som avviker från de svar konsumentvägledare givigt så får jag nog tyvärr informera om att du inte heller är någon juridisk expert... tror inte någon här på forumet förväntar sig att vi är det heller. De söker troligen vägledning från andra kunder och därför berättar iaf jag hur jag uppfattar rättsläget och ber i de flästa fallen dem att kontakta en konsumentvägledare för att höra närmare.

I ditt svar till TS, har du vägt in KKöpL 16 §? Jag undrar om inte denna är till för bl.a att motverka just att konsumenter själv sätter sig i en sittuation medvetet och sedan utnytjar säljaren? Eller var de borde uppfattat att något inte var rätt (blir svårare och svårare med dagens marknad dock, som exempel kan ges MediaMarkts senaste reklam innehållande en damsugare till 99kr)

Har inte själv upplevt ett fall var något gått snett pga ett feltryck, förbehåll eller felaktig prissättning ännu så är inte särskild stark på detta utan kan bara peka ett fall som finns snyggt i sammanfattningen för ånger vid distans och hemförsäljnigsköplagen här på forumet. Håller med om att innan handeln är avslutat kan säljare och köpare dra sig ur (drar säljare sig ur finns det väll lite förbehåll men men), det visar ARN utlåtanden. Men efter handeln är avslutad och förbehåll har lagts, vad har säljare för ansvar då? Jag vill ju mena på att han kan göra ett av två saker, byta varan mot den varan som avtalats eller häva köpet (då med risk att bli tvungen att betala ytterligare mellanskilnaden upp till den vid försäljningen avtalade produktens dagspris om detta är mer än vad kunden redan betalat).

Har du något klokt att flika in här? Eller ska vi bara be honom kontakta Komplett nu och få ordern annulerad eller pausa leveransen av den till han har haft tid att tala med sin konsumentvägledare så han kan få ett riktigt expertutlåtande också?

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem

Som sagt i vissa forum är det upp till 13 och en vinst av mulle meck bygger bilar.

Tyvärr finns det idioter överallt.

Men iaf till topic

Ta kontakt med komplett och fråga hur du ska göra, annars har du ju konsumentombudsmannen du kan ta kontakt med.

Men som någon skrev du har ju full ångerrätt i 14dagar.
Dock så behöver du betala frakten men det kanske är värt det?

Visa signatur

[OS: windows vista ultimate] | [Processor: AMD Phenom2 X4 940 3.0Ghz, AM2+ Black Edition] | [Mobo: GA-MA790GP-DS4H] | [Graffe: PowerColor ATI HD4870 X2 2GB] | [750w nätagg] | [Cooler Master Haf 952] | [Corsair Dominator 2x2gb 1066mhz] | [500gb WD]

Permalänk
Medlem

Står ju klart och tydligt att produkten i fråga är ADUHDX710WFGIBOX, men komplett har satt fel rubrik på den. Om man då får en X3 710 så är det ju rätt produkt man får.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Hmm detta låter inte så bra. Bestämde mig för att köpa uppgradering och tänkte köpa en 720 först och allt från komplett då jag tycker dom gjort ett bra jobb innan och att jag vill ha allt samtidigt. när jag gick in på processorer/amd/1000-2500kr dök bla denna upp. Tänkte först köpa 720n ändå då den är lite snabbare mhz men fick för mig att 4 kärnor känns lite bättre.

"Står ju klart och tydligt att produkten i fråga är ADUHDX710WFGIBOX, men komplett har satt fel rubrik på den. Om man då får en X3 710 så är det ju rätt produkt man får."

Ehh blind eller? klart och tydligt står det "AMD Phenom™ 2 X4 810 Quad Core" och jag ser nu att det står "# Tillverkares artikelnr: ADUHDX710WFGIBOX" men inte fan ska väl vi konsumenter behöva ha koll på derastillverkares art benämningar?
Mkt möjligt att vi kommer få en 710 hemskickad då dom antagligen går på artnr (vilket kanske oxå är fel) eller tillv benämning när dom packar men inte är det rätt grej vi får. jag har beställt en 810.
Det värsta som kan hända är att kan får skicka tillbaka den vilket jag givetvis tycker ska vara med en förfrankerad lapp och att dom skickar en annan processor man vill ha och man ev får betala mellanskillnaden. För riktig goodwill och smidighet tycker jag dom kan skicka nya processorn direkt isf mot tex faktura som stryks när den felaktiga kommit in. man har ju inte lust att vänta en vecka eller ligga ute med dubbla processor pengar men den lösningen kan man nog glömma.

Permalänk
Medlem

Om TS nu såg detta från början eller lite efter, varför säger du inte bara till dem att det finns ett tryckfel? Du kommer aldrig kunna "tjäna" på detta.

Permalänk
Komplett.se

Bäste medlemmar på Sweclockers.

Vi har uppmärksammat detta feltryck på vår hemsida och kommer korrigera felet omgående.

Vi kommer under dagen att ta kontakt med det fåtal kunder som påverkats av felet.

Vid frågor går det bra att kontakta vår kundtjänst på 031-7102000.

Med vänliga hälsningar
Johan Thorén, Reklamationsansvarig
Komplett.se

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BadArg
Erik, efter några av dina uttalanden som avviker från de svar konsumentvägledare givigt så får jag nog tyvärr informera om att du inte heller är någon juridisk expert... tror inte någon här på forumet förväntar sig att vi är det heller. De söker troligen vägledning från andra kunder och därför berättar iaf jag hur jag uppfattar rättsläget och ber i de flästa fallen dem att kontakta en konsumentvägledare för att höra närmare.

I ditt svar till TS, har du vägt in KKöpL 16 §? Jag undrar om inte denna är till för bl.a att motverka just att konsumenter själv sätter sig i en sittuation medvetet och sedan utnytjar säljaren? Eller var de borde uppfattat att något inte var rätt (blir svårare och svårare med dagens marknad dock, som exempel kan ges MediaMarkts senaste reklam innehållande en damsugare till 99kr)

Har inte själv upplevt ett fall var något gått snett pga ett feltryck, förbehåll eller felaktig prissättning ännu så är inte särskild stark på detta utan kan bara peka ett fall som finns snyggt i sammanfattningen för ånger vid distans och hemförsäljnigsköplagen här på forumet. Håller med om att innan handeln är avslutat kan säljare och köpare dra sig ur (drar säljare sig ur finns det väll lite förbehåll men men), det visar ARN utlåtanden. Men efter handeln är avslutad och förbehåll har lagts, vad har säljare för ansvar då? Jag vill ju mena på att han kan göra ett av två saker, byta varan mot den varan som avtalats eller häva köpet (då med risk att bli tvungen att betala ytterligare mellanskilnaden upp till den vid försäljningen avtalade produktens dagspris om detta är mer än vad kunden redan betalat).

Har du något klokt att flika in här? Eller ska vi bara be honom kontakta Komplett nu och få ordern annulerad eller pausa leveransen av den till han har haft tid att tala med sin konsumentvägledare så han kan få ett riktigt expertutlåtande också?

Gäsp

Permalänk
Hedersmedlem

erik...
Det verkar som att du är lite barnslig och arrogant i den här tråden. Kan det vara så att du är lite bitter över något?

Det badarg skrev sist var välformulerat, informativt och han undvek att säga något vasst tillbaka till dig. Och sedan lägger du den lama kommentaren Gäsp.

Dålig stil tycker jag

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Ajdå så tråkigt. Ingen aning om vad jag ska välja för prolle istället och vartifrån. Har under flera dagar läst tester och jämförelser men knappt blivit klokare ändå och tyckte det var skönt att äntligen har köpt en.
Någon som fått mailet från komplett eller? jag har inte det.
Alla kan göra fel och det är bara att hoppas att detta löser sig smidigt för alla.