Garanti slut, bra chanser för reklamation?

Permalänk
Medlem

Garanti slut, bra chanser för reklamation?

Hej

Efter mycket läsande runt konsumenträtt här på forumet så har jag fortfarande nån fråga.

Min bärbara dator har nu efter ca 1.5 år börjat fungera tveksamt.
OnOff ger 1 års garanti, HP ger ett års garanti. Som ni kanske förstår då så är det en HP dator, av märke tx1020. Som köptes på OnOff för ca 1.5 år sedan.

Problemet jag har fått nu är att datorn inte alltid startar, utan den hänger sig innan bios laddas(antar jag, eftersom ingenting syns på skärmen och den blir okontaktbar). Men ibland går den igång, allt är frid och fröjd tills man ska starta om den. Då får den för sig att sluta fungera igen. En lösning som fungerar ibland är att rycka ur strömsladd och batteri, sen så kanske den startar. Annars så får man vara målmedveten och försöka många gånger, så kan den gå igång.

Så kommer jag kunna reklamera denna vara med grund i konsumentköpslagen?

/Bajsefg

Permalänk

Det åligger dig att bevisa att det rör sig om ett ursprungsfel. Detta kan exempelvis göras genom att hänvisa till att datorn tidigare varit på service för samma fel, eller genom att påvisa att det är ett allmänt känt problem med just den modellen.

Permalänk

Precis, bevisbördan ligger på dig, det är kruxet.
Men reklamera den enligt konsumentköplagen kan du.

Vad man alltid kan göra är att vända sig till en oberonde besiktningsman (ta kontakt med den lokala handelskammaren), sen om det är värt priset är en annan sak.

Permalänk
Medlem

Ja, du kan reklamera produkten upp till 3år efter köp, efter 6 månader är det dock du som står med bevisbördan att bevisa att det är ett ursprungsfel (om inte garantin säger något annat).

Bevisa att felet är ett ursprungsfel är inte alltid så lätt, om felet tidigare har blivigt avhjälpt är det lättare att peka på det. Är det ett återkommande fel på den modellen du har eller ett återkommande fel på de komponenterna som använts i din dator (google is your friend)? Som erik säger så kan du ju också ta den till någon oberoende besiktningsman (eller bättre en HP sertifierad sådan OM han ger dig rätt såklart).

Sedan tycker jag du ska ta kontakt med HP och säga att du har detta problemet och vill hävda din reklamationsrätt (finns de som i goodwill reparerar åt kunden utan att kräva bevisning om kunden bara hävdar KKöpL, finns även de som inte änns kräver att kunden åberopar sin rätt utan är det inom reklamationstiden görs en reparation utan större konstigheter (kan låta konstigt, kostar ju företagen massor med pengar men tydligen är goodwill och glada kunder extremt viktigt för vissa aktörer)).

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem

Lämna du in datorn, kommer garanterat inte bli några bekymmer, otroligt sällan det begärs något även om man åberopar reklamationsfristen.

Ha det!!!

Visa signatur

Macbook Pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mac80
Lämna du in datorn, kommer garanterat inte bli några bekymmer, otroligt sällan det begärs något även om man åberopar reklamationsfristen.

Ha det!!!

Inte om det gäller InfoCare som är HP´s servicefirma
Om kund oberopar reklamationsrätt utan att ha en grund för det (bevis på ursprungsfel eller tillverkningsfel) så kommer dom utan tvekan att tilldela ett kostnadsförslag på reparationen!

Visa signatur

Main: Intel i7-9700K | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair Vengance 16GB 3200mhz | ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | Asus GeForce GTX 1080 Ti ROG Strix Gaming OC | Asus ROG Swift PG329Q 32"

Permalänk
Medlem

Ska tilläggas att det är en bra idé att kolla upp manualen och gå igenom de skötselråd som må finnas däri. Har du inte följt dem bli det direkt mycket svårare att bevisa att det inte är ditt handhavandefel som orsakat felet på datorn. Otroligt många som har bärbara som aldrig rengör kylarna och så ett ty tre så står de där en dag med övehettningsproblem och värre, kanske komponenter som tar skada av en extra värmeutvecklingen.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apophis_84
Inte om det gäller InfoCare som är HP´s servicefirma
Om kund oberopar reklamationsrätt utan att ha en grund för det (bevis på ursprungsfel eller tillverkningsfel) så kommer dom utan tvekan att tilldela ett kostnadsförslag på reparationen!

Det är faktiskt inte den bilden jag har av det hela, ytterst ytterst sällan de begär in någon form av komplettering faktiskt.

Så mitt tips, bara lämna in datorn.

Ska väl tilläggas att jag dagligen sköter serviceärenden och kontakter med Infocare(Powermill)

Visa signatur

Macbook Pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mac80
Det är faktiskt inte den bilden jag har av det hela, ytterst ytterst sällan de begär in någon form av komplettering faktiskt.

Så mitt tips, bara lämna in datorn.

Ska väl tilläggas att jag dagligen sköter serviceärenden och kontakter med Infocare(Powermill)

Även jag har kontakt varje vecka med InfoCare, men jag har tyvärr inte samma uppfattning vad gäller reklamationsärenden.

Lite offtopic men på tal om InfoCare (även kallad CareFace) så svarar dom inte längre på frågor angående serviceärenden av HP-datorer, man får istället ringa till HP direkt, vilket är väldigt märkligt.

Visa signatur

Main: Intel i7-9700K | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair Vengance 16GB 3200mhz | ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | Asus GeForce GTX 1080 Ti ROG Strix Gaming OC | Asus ROG Swift PG329Q 32"

Permalänk
Medlem

låter som att det är hårddisken som är trasig, fast jag gissar bara.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kolla med HP först, en del burkar (läs: med kända fel) har utökad fabriksgaranti ett extra år och dina symptom låter bra likt dom "vanliga" HP-problemen.

I så fall behöver du inte krångla med reklamation utan får det fixat som ett vanligt serviceärende.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar och förklaringar, ska ta kontakt med HP och se över vad dom har att säga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bajsefg
Tack för alla svar och förklaringar, ska ta kontakt med HP och se över vad dom har att säga.

Skulle säga precis detta. Ring HP supporten, låt dem informera dig om att serviceavtalet på systemet är utgånget. Uttryck på ett vänligt sätt att enligt konsumentköpslagen så borde hårdvarufel kunna repareras. Borde gå vägen. Lycka till!

Visa signatur

Fractal Design Define S - ASUS STRIX GTX 1060 6GB - Core i5 6600K @ 4.5GHz - be quiet! Pure Rock - Corsair 16GB CL13 2133MHz - Samsung 250GB SSD (OS) - ASUS Z170 PRO Gaming - Corsair RM750x 750W

Citera för svar

Permalänk

Alla HP reklamationer kräver två stycken skriftliga A4, med beskrvning, vad som hände, när det hände, om du har varit hos en tekiker och fått den undersökt + ett underlag, sedan skall den skrivas på och om det inte går på reklamationsrätten så tas 395kronor ut ifrån HPs sida, samt 400:- i undersökningsavgift från OnOffs sida

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tog slutligen kontakt med HP, som då vänligt berättade för mig att det var fölängd garanti på min modell. Så fick emballage och fraktsedel hemskickat.

Hitills så är jag förträffligt nöjd med HP's support.

Permalänk

Hej!

Lånar tråden lite då jag har samma problem, har försökt nå HP men kommer aldrig fram.

Hur tog du kontakt med HP?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BadArg
Ja, du kan reklamera produkten upp till 3år efter köp, efter 6 månader är det dock du som står med bevisbördan att bevisa att det är ett ursprungsfel (om inte garantin säger något annat).

Bevisa att felet är ett ursprungsfel är inte alltid så lätt, om felet tidigare har blivigt avhjälpt är det lättare att peka på det. Är det ett återkommande fel på den modellen du har eller ett återkommande fel på de komponenterna som använts i din dator (google is your friend)? Som erik säger så kan du ju också ta den till någon oberoende besiktningsman (eller bättre en HP sertifierad sådan OM han ger dig rätt såklart).

Sedan tycker jag du ska ta kontakt med HP och säga att du har detta problemet och vill hävda din reklamationsrätt (finns de som i goodwill reparerar åt kunden utan att kräva bevisning om kunden bara hävdar KKöpL, finns även de som inte änns kräver att kunden åberopar sin rätt utan är det inom reklamationstiden görs en reparation utan större konstigheter (kan låta konstigt, kostar ju företagen massor med pengar men tydligen är goodwill och glada kunder extremt viktigt för vissa aktörer)).

Kidnappar tråden lite då TS ändå fått svar på sin fråga.

I mitt fall är det en Acer 6920G som gått sönder efter ett drygt år. Inhandlad från netonnet.se. Jag hittar däremot inga typiska fel på just denna modell annat än att många verkar tycka att Acers moderkort går sönder efter just 1,5 år. se till exempel https://www.flashback.info/showthread.php?t=819074 .

Frågan är ju hur man på en så komplicerad produkt som en laptop bevisar att felet var ursprungligt? Det är med största sannolikhet något på moderkortet som gått sönder, men hur kan det förväntas att man skall kunna BEVISA att det är ursprungligt?

Annat än att visa på att datorn ser helt oanvänd ut så att man åtminstone kan utesluta yttre åverkan vet jag inte hur man ska hävda sin rätt.

Vi försökte dra iväg ett mail till acers support men fick inget svar, och nu när man tittar på ärendet på webben står det endast CLOSED utan någon förklaring.

BadArg, du som verkar ha intresse av konsumentfrågor, har du något tips?

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Hedersmedlem

@davyp3
Det är inte så svårt att bevisa att det är ett ursprungligt fel som det kan verka. Om maskinen inte är misshandlad och du inte varit inne och pillat i den själv så är det inga problem att åberopa reklamationsrätten.

Du ska höra av dig till NetOnNet. Det är NetOnNet som har en affärsrelation med dig. Kontakta inte tillverkare eller servicepartners mer än när det är nödvändigt eftersom det sällan är en fördel för dig. Får du problem så kontakta istället konsumentvägledaren i din kommun så får du hjälp att tala leverantören till rätta.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av giplet
@davyp3
Det är inte så svårt att bevisa att det är ett ursprungligt fel som det kan verka. Om maskinen inte är misshandlad och du inte varit inne och pillat i den själv så är det inga problem att åberopa reklamationsrätten.

Du ska höra av dig till NetOnNet. Det är NetOnNet som har en affärsrelation med dig. Kontakta inte tillverkare eller servicepartners mer än när det är nödvändigt eftersom det sällan är en fördel för dig. Får du problem så kontakta istället konsumentvägledaren i din kommun så får du hjälp att tala leverantören till rätta.

Idag är jag glad

Jag har precis hämtat ut min lappis från netonnet.
Den lämnades in för reklamation då den en morgon helt plötsligt vägrade starta.
Det tog förvisso en månad, men då bytte de moderkort och en minnesmodul.

Jag yrkade på att det måste vara undermåliga komponenter om de inte håller för sporadisk användning i hemmet, när det är en produkt som ska tåla att bäras omkring med.

Så i detta fall ska netonnet helt klart ha en guldstjärna för att de utan att knorra accepterade denna reklamation!

Hade det varit längre garanti än ett år hade det varit lättare att bara åberopa garantin, nu får man trots allt gå lite mer på försäljarens goodwill.

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]