Permalänk
Medlem

Klocka 8600GS?

Hej!

Har ett 8600GS i min dator som jag vill klocka lite. Rengjorde datorn idag (dammsugade) och fick ner tempen från load 80 till 65. Och Idle 55 till 49.

Är det helt riskfritt att klocka det och hur gör jag?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

riva tuner.

Permalänk
Medlem

Har det, men förstår inte hur jag ska göra. Och hur vet jag att det är stabilt och att jag inte klockar sönder kortet? Och hur mycket ska jag klocka och så?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Om du har ex crysis kan du testa benshmarken nån/några rundor medans du testar. Eller så laddar du ner furmark som du låter stå på ett tag .
Ser du typ att det blinkar till eller nått som inte ska hända så har du för högt.

Och höj på gpun max 15 mhz åt gången och minnena 20 sen testar du lite. Och upprepa tills du är nöjd.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

du ska inte dammsuga datorn, du får rengöra den på annat sätt. Det finns risk för ESD skador.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Jag var enormt försiktig och nuddade inte en del i datorn med varken kroppen eller med dammsugaren. Inte chassit eller någonting.

Testar med riva tuner och höjer gpun 10mhz och minnena 15. Okay?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Re: Klocka 8600GS?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95
Rengjorde datorn idag (dammsugade)

- Man rengör inte en dator med en damsugare. Det fick jag lära mig när när jag var nio.

Permalänk

Jag brukar gå ut i garaget o blåsa ur skiten med tryckluft Då blir det garanterat rent o fint i burken!

Visa signatur

Gigabyte GA-MA770-DS3 | AMD Phenom II X3 720BE @ 3.5GHz | LeadTek GTX 260 | 4GB OCZ Reaper | Corsair 650W | 3DMARK06: 16723

Permalänk
Medlem

Äh, jag har dammsugit mina datorer i alla år och de har aldrig mått dåligt av det.

Dammsugare FTW!!!

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Lånar denna tråd lite om det går bra. Vill även jag klocka ett 8600gs men snarare ner än upp för att få ner tempen i datorn lite. Gpun ligger nu på ca 56 och prollen på ca 40-45 och fläkten går hela tiden. Spelar ändå inte på då jag har en ps3 till det Är det samma program som gäller?? finns det någon risk att komponenter tar skada om man drar ner dem lite??

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nussse
Lånar denna tråd lite om det går bra. Vill även jag klocka ett 8600gs men snarare ner än upp för att få ner tempen i datorn lite. Gpun ligger nu på ca 56 och prollen på ca 40-45 och fläkten går hela tiden. Spelar ändå inte på då jag har en ps3 till det Är det samma program som gäller?? finns det någon risk att komponenter tar skada om man drar ner dem lite??

Vad jag vet så ska det inte vara så. Intel Speedstep eller vad det heter klockar ju ner prollen lite då o då.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare