Hur skulle du göra om alla spel kom utan kopieringsskydd men kostade 50-100 kr mer?

Permalänk
Inaktiv

Hur skulle du göra om alla spel kom utan kopieringsskydd men kostade 50-100 kr mer?

Som topic, hur skulle du göra?

Permalänk

Samma sak som jag gör idag, prova först, och köpa sen om jag känner att det är något att ha. Tveksamt att det hade blivit fler inköp då det fortförande är samma skit som släpps

Personligen har jag dock aldrig haft några nämnvärda problem med kopierings-skydd.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Entusiast

Kopieringsskydd har aldrig vart en bestämmande faktor i om jag köper/inte köper ett spel.

Spelen får gärna inte kosta mer än vad dom gör nu, men en 50kr extra kan jag leva med oavsett anledning.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Kopieringsskydd har aldrig vart en bestämmande faktor i om jag köper/inte köper ett spel.Tycker dock att dom e dyra nog som dom e!

Permalänk

Pirat alternativet är ju jävligt dåligt. Finns många som testar olagligt, om dom gillar det så köper dom det.

Visa signatur

MSI K9N SLI Platinum | AMD Athlon 64 X2 6000+@3.18 GHz |Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 1024mb x4 (4gb) | EVGA GeForce 8800GTS 640MB@600/850/1317 MHz | Corsair Powersupply 650W | Antec Performance One P180

Permalänk
Medlem

Fan jag läste fel. Trodde det stog 50-100 kr hahaha Klart som fan jag hade köpt fler spel då

Permalänk

Tycker spelen är dyra nog som det är idag. Iallafall med tanke på vad man får för pengarna.

Permalänk

Erm, Frågan är oklar. Varför skulle någon göra det? menar du i allmänhet eller DRM, Securerom skyddade produkter?

Visa signatur

i7 2600K | XFX 6970 | 8GB DDR3 1600mhz Vengeance| 1TB HDD | DVD-RW Dual Layer

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Medlem

Skivindustrin får inte n krona mer av mig endå. DVS inte ens en krona överhuvudtaget. Jag handlar endast spel via digitala plattformar och det finns bara en sådan, steam.

även om dem tar bort alla skydd så betalar jag inte för en plastskiva.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Skivindustrin får inte n krona mer av mig endå. DVS inte ens en krona överhuvudtaget. Jag handlar endast spel via digitala plattformar och det finns bara en sådan, steam.

även om dem tar bort alla skydd så betalar jag inte för en plastskiva.

"Finns bara en sådan, steam", vad är det för snack??
Finns ju en hel hög med olika alternativ. Bara för att nämna några stycken: D2D, Metaboli, Gamesplanet, GOG, Gamersgate

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

har inte haft några problem med DRM skyddet så det skulle inte påverka min spel inköp!

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk
Medlem

Så OP menar alltså att VI ska betala för att publishern avstår från nånting? Fan heller. Spel är redan nu för dyra, det är ju därför hela problemet med piratkopiering har uppstått. Hade man kunnat få ett nytt spel för typ 100 spänn via nåt som Steam, ja då hade man ju velat köpa många spel. Men nä då, med det här förslaget antar jag spel via Steam skulle kosta 700kr

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av murklor
Så OP menar alltså att VI ska betala för att publishern avstår från nånting? Fan heller.

Det är väl inte alls så orimligt? Kopieringsskydd finns för att öka försäljningen och därmed vinsten. Om man skulle kunna höja priser för att uppnå samma effekt hade det väl varit lättare för alla inblandade parter?

Permalänk
Medlem

Eftersom jag endast spelar Wow och kanske lite CS så köper jag ju knappt några spel alls. Men om maxpriset var 200:- på ett spel skulle jag aldrig ens tänka på att ladda hem det i "piratversion".

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NidoKing
Eftersom jag endast spelar Wow och kanske lite CS så köper jag ju knappt några spel alls. Men om maxpriset var 200:- på ett spel skulle jag aldrig ens tänka på att ladda hem det i "piratversion".

Med andra ord så köper du ett spel 1 gång i månaden eftersom du spelar WoW!

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Det är väl inte alls så orimligt? Kopieringsskydd finns för att öka försäljningen och därmed vinsten. Om man skulle kunna höja priser för att uppnå samma effekt hade det väl varit lättare för alla inblandade parter?

Det ökar ju inte försäljningen i huvud taget, Kopieringsskydd har inte haft någon effekt förutom att försöka kontrollera sina kunder.

Hade personligen INTE betalat mer för en produkt även ifall de inte hade DRM, hade inte köpt den i huvud taget, högre pris för en produkt de säljer billigare är något jag aldrig kommer gå på. Speciellt då de slipper alla licenser för kopierings skydden de använder.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Det är väl inte alls så orimligt? Kopieringsskydd finns för att öka försäljningen och därmed vinsten. Om man skulle kunna höja priser för att uppnå samma effekt hade det väl varit lättare för alla inblandade parter?

Eller så slopar dem kopieringsskydden och sänker priset med 150-200kr så att spelen säljer bättre, skulle nog bli en högre vinst då.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MugiMugi
Det ökar ju inte försäljningen i huvud taget, Kopieringsskydd har inte haft någon effekt förutom att försöka kontrollera sina kunder.

Källor? Förmodligen finns det folk som har tänkt igenom dessa frågor mer än vad du och jag har gjort, och det faktum att folk faktiskt investerar rätt stora summor i sådana system tyder väl på att inte alla är lika skeptiska?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anilusion
Eller så slopar dem kopieringsskydden och sänker priset med 150-200kr så att spelen säljer bättre, skulle nog bli en högre vinst då.

Om man skall öka vinsten gäller det ju att försäljningen verkligen ökar i motsvarande utsträckning. Skulle man verkligen sälja (minst) dubbelt så exemplar om priserna halverades? Jag är tveksam.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil penguin
"Finns bara en sådan, steam", vad är det för snack??
Finns ju en hel hög med olika alternativ. Bara för att nämna några stycken: D2D, Metaboli, Gamesplanet, GOG, Gamersgate

Jag sa plattform!

Permalänk
Medlem

Tanka, är det bra, köpa spel MED en polare och kopiera själv ^^

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Jag handlar endast spel via digitala plattformar och det finns bara en sådan, steam.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil penguin
"Finns bara en sådan, steam", vad är det för snack??
Finns ju en hel hög med olika alternativ. Bara för att nämna några stycken: D2D, Metaboli, Gamesplanet, GOG, Gamersgate

Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Jag sa plattform!

Jag kan inte heller tolka den meningen på något annat sätt än hur "evil penguin" gjort. xD

Permalänk
Medlem

Jag skulle aldrig betala mer för ett spel utan kopieringsskydd, snarast tvärt om. Ett spel utan borde vara billigare då ingen behöver utveckla eller skapa kopieringsskyddet

Köper mycket från D2D, riktigt bra sida btw

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elmoth
Med andra ord så köper du ett spel 1 gång i månaden eftersom du spelar WoW!

Jag snarare gynnar ett spelföretag som jag gillar.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

Heh... lyckades också läsa och rösta fel. Jag skulle INTE köpa fler spel. Min smärtgräns för spel går vid ca 300:-. De senaste åren har jag nästan bara köpt spel via Steam, när de haft weekend deals o.s.v.

Visa signatur

[Asus P5B] [Intel C2D E6600] [Asus GTS 250] [Corsair 2x2GB XMS2] [Corsair HX520] [Antec Solo]

Permalänk
Medlem

Tycker dom borde prova med några större spel och sänka priset för att se om det skulle öka försäljningen.

Permalänk

Hmm, konstigt att PS3 spelen är så dyra som de är (endel titlar) som är omöjligt spela piratkopierade spel på. Kommer någon ihåg de gamla argumenten att spelen var så dyra för det piratkopierades så mycket så de var tvugna att kompensera detta med ett högre pris?

Permalänk
Medlem

Jag tycker spelen är dyra redan så färre spel för min del.

Permalänk
Medlem

Samma pris men utan kopieringsskydd, inga aktiveringar, samt inget tvång att ha skivan i drivern, samt samma pris som nu skulle inebära att jag skulle köpa lite fler spel än idag, skulle det sänkas 50-100:- också så blir det fler spel köpta, ondgör mig specielt där skivan måste vara i samt om man måste aktivera som god tvåa, måste man ha skivan i letar jag upp ett NOCD crack till mitt köpta "defekta" spel, finns det inget sådant undviker jag köpa det helt
Serienummer borde vara fullt tillräckligt.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är fel och absurt att man ens skall behöva skapa en poll angående detta.

Påverkar kopieringsskydd en betalande kund borde denne få en skriftlig ursäkt och gratis spel i tre år som plåster på såren.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt