Permalänk

Kan man köra 4gb med olika märken?

Ja som topic lyder, kan man använda t.ex Twinmos 2gb ddr2 ram PC6400 en sticka + 2 stickor av t.ex kingston 1gb ddr2 PC6400 så dom går i dual channel eller överhuvudtaget få dom och gå i 4gb?

Mvh Fahmi

Permalänk

Ja de skulle nog inte va några problem? Bara dem har samma hastigheter etc. Men helst ska det vara samma märke för att vara säker

Visa signatur

Main: ASRock Z390 Phantom Gaming ITX/ac | Intel Core i9 9900K | Corsair LPX 32GB 3200CL16 | EVGA RTX 2080 XC Gaming | Corsair SF600 V2 | Samsung 970 EVO 1TB | Louqe S1 Ghost Limestone

Permalänk
Medlem

Behöver varken vara samma märke, hastighet eller storlek.

Kommer funka med ytterst få undantag.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Kommer funka med ytterst få undantag.

Hur menar du med ytterst få undantag?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fahmi1991
Hur menar du med ytterst få undantag?

Att jag har kombinerat på många möjliga sätt utan att stöa på problem samt har heller inte hört om någon som fått problem pga detta.

Dock så kan jag givetvis inte garantera detta, därför skriver jag på det viset. Det finns tex parade minnen som inte leker väl med vissa moderkort, så då finns även risken att omatchade minnen inte leker väl med vissa moderkort (som sagt; aldrig hört talas om detta dock).

Permalänk
Avstängd

kingston brukar gnälla om det, men twinmos är lite allround.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
kingston brukar gnälla om det, men twinmos är lite allround.

Med vilka minnen då? Egen erfarenhet?

Permalänk

Jag vet inte om det beror på mitt moderkort, men jag kan inte ens blanda 2 olika hastigheter på minnen, trots att båda är Corsair.

Testade sätta i 2st 1gb-stickor 5300, när jag nu har 6400, allt corsair, resultatet vart att det inte var ett liv i datorn, fläktarna snurrade, men det var allt

Har dock märkt att mitt moderkort är lite känsligt för allt :/

Visa signatur

Ghetto-mod <3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klas-Kenny
Jag vet inte om det beror på mitt moderkort, men jag kan inte ens blanda 2 olika hastigheter på minnen, trots att båda är Corsair.

Testade sätta i 2st 1gb-stickor 5300, när jag nu har 6400, allt corsair, resultatet vart att det inte var ett liv i datorn, fläktarna snurrade, men det var allt

Har dock märkt att mitt moderkort är lite känsligt för allt :/

Hade jag varit du hade jag kollat om det ens funkar med två par matchade minnen, kan ju vara där det brister med

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Med vilka minnen då? Egen erfarenhet?

Egen och allmänt.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Egen och allmänt.

Skulle du kunna fixa nån länk eller nåt angående allmänt, vore kul o läsa.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Skulle du kunna fixa nån länk eller nåt angående allmänt, vore kul o läsa.

Eftersom du är läkarstuderande tror jag nog du behärskar Google. Kingston är allmänt känt att vara riktigt tjuriga minnen, oftast fungerar de bara ihop med sin egen sort om man säger så. Var så förut, kanske inte är så idag. Men jag tänker minsann inte köpa Kingston förän jag hör mer gott om dem.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Eftersom du är läkarstuderande tror jag nog du behärskar Google. Kingston är allmänt känt att vara riktigt tjuriga minnen, oftast fungerar de bara ihop med sin egen sort om man säger så.

Har själv blandat kingston med diverse andra märken utan problem och det enda jag hittar är gamla länkar (1 1/2år +), vilket fick mig att tro att du kanske hade en nyare länk men vill du vara dryg får det vara.

Permalänk
Medlem

Har Kingston 2gb och ett alpida? 1gb ihop och de funkar kanon, exakt samma timings o hastigheter har dom dock.

Visa signatur

wonka, sågare och sötnos

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Har själv blandat kingston med diverse andra märken utan problem och det enda jag hittar är gamla länkar (1 1/2år +), vilket fick mig att tro att du kanske hade en nyare länk men vill du vara dryg får det vara.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av wonka
Har Kingston 2gb och ett alpida? 1gb ihop och de funkar kanon, exakt samma timings o hastigheter har dom dock.

Jag har haft Kingston och blandat med andra märken och de krånglade något jävulskt, var inte ensam om det. Detta var allmänt känt för några år sedan.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Hade jag varit du hade jag kollat om det ens funkar med två par matchade minnen, kan ju vara där det brister med

Skulle man kunna göra, men då 4gb ram egentligen är väldigt onödigt enligt min mening, så tänker jag inte lägga ut några pengar på det

De skulle endast in, för att det är onödigt att ha de liggande till ingen användning

Visa signatur

Ghetto-mod <3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fahmi1991
Ja som topic lyder, kan man använda t.ex Twinmos 2gb ddr2 ram PC6400 en sticka + 2 stickor av t.ex kingston 1gb ddr2 PC6400 så dom går i dual channel eller överhuvudtaget få dom och gå i 4gb?

Mvh Fahmi

2GB + 1GB + 1GB ger 4GB , men troligen inte dual channel (det finns nyare minneskontrollers som kan köra olika storlekar i dual channel).

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Lånar tråden lite, det ska inte vara några problem att trycka i 4 stickor i det här moderkortet antar jag? (dvs de svarta och gula slotsen är bara markeringar för hur man ska placera stickorna då man bara har 2?). Blivit sugen på att köpa till 2GB minne till och dubbla upp till 4, när det endå inte går på mer än runt 300kr.

Permalänk
Medlem

Jag har en fråga som passar rätt bra i den här tråden (hi jacking, men bara lite)

Kan någon förklara skillnaden på 2 minnen i ett "kit" som säljs som matchade, mot att köpa samma 2 stickor fast separat?

Isf, gör dom något på fabriken med dessa minnen som läggs i "kittet"?
Vad gör dom då? kör dom igenom minnena i någon typ av testbädd och sen väljer ut dom som passar bäst ihop, eller är det kort o gott ett försäljningstrick?

På min fråga får ni gärna spekulera, man behöver inte ha några bevis eller belägg för det man tror/tycker, låt det komma ut bara

tack på förhand

/Dug