ESD-band till eluttag, element eller inuti chassit?

Permalänk
Medlem

ESD-band till eluttag, element eller inuti chassit?

Hej!
Kollade runt lite på nätet och fick reda på att man skulle fasta krokodilkämman vid eluttaget. Så jag satte på mig esd bandet och satte fast krokodilkämman i eluttaget. Sedan små börja på mitt första datorbygge. Nästa dag(jag blev inte helt klar med datorn) kollade jag på en annan tråd i forumet och läste att man egentligen ska sätta klämman på ett element. Jag har även läst att man ska klämma fast den i chassit. Nu är man riktigt orolig om man har förstört hela systemet då jag har lagt ner en hel del pengar och tid på bygget.

Så mina frågor är följande:
1. Vart ska jag egentligen klämma fast klämman vid?
2. Har bara ett band till en han, betyder det att jag enbart får använda ena handen vid bygget?
3. Om det nu har hänt så att min dator är laddad, finns det något sätt at urladda det?

Permalänk
Medlem

Klämman skall fästas i chassit. Poängen är att du ska ha samma jordpotential som prylarna du pysslar med.

Permalänk
Medlem

1. Element och eluttag är båda jord, men den ska inte sitta i nåt av dem. Bandet ska fästas i chassit för att jämna ut ev. laddningar mellan dig och chassit.

2. ESD-bandet verkar för hela kroppen, du kan nog bygga ihop datorn med fötterna om du vill det...

3. Om datorn redan är monterad och klar behöver man inte bry sig om laddningar. Statiska urladdningar sker då du rör vid komponenterna eller komponenterna vid chassit. Dock så kan ev. skador visa sig långt senare.

Permalänk
Medlem

Tänk på att ansluta datorn till ett jordat uttag om du fäster
klämman i chassit.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sxs_110
1. Element och eluttag är båda jord, men den ska inte sitta i nåt av dem. Bandet ska fästas i chassit för att jämna ut ev. laddningar mellan dig och chassit.

2. ESD-bandet verkar för hela kroppen, du kan nog bygga ihop datorn med fötterna om du vill det...

3. Om datorn redan är monterad och klar behöver man inte bry sig om laddningar. Statiska urladdningar sker då du rör vid komponenterna eller komponenterna vid chassit. Dock så kan ev. skador visa sig långt senare.

Fan också, mitt antec sonata III är så litet att jag var tvungen att "pressa" in det. Så det tog då självklart på chassit. Innebär det en skada?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Tänk på att ansluta datorn till ett jordat uttag om du fäster
klämman i chassit.

Jordat uttag? Vad innebär det? Ska man inte dra ut alla kablar när man pillar i datorn?

Permalänk
Medlem

Glömde att nämna att jag än inte är klar med datorn då jag väntar på min hårddisk, dvs jag har inte startat den än.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Tänk på att ansluta datorn till ett jordat uttag om du fäster
klämman i chassit.

Vad sa din mamma om att koppla elektriska saker med strömmen påslagen?

Permalänk
Hedersmedlem

Vi behöver inte en ny tråd med samma fråga varje vecka.
* Tråd låst enl. §2 *

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.