konstig lönespecifikation, rik?

Permalänk
Medlem

konstig lönespecifikation, rik?

Hej!

Fick min lönespecifikation idag och blev rejält förvånad när jag såg hur mycket jag fick ut!

Jag är visstidsanställd på 4,5h men jobbar oftast 6,5h vilket gör att jag brukar få en lön mellan 9-12000 kr.

Denna lönen var på 18070 kr

Jag gissar att dom har gjort fel men jag är inte säker, det skulle ju faktiskt kunna vara så att jag av någon anledning fått för lite föregående månader och nu får det retroaktivt eller vad det heter, en klumpsumma.

Såhär står det på specifikationen:

Månadslön(innev.mån) 80h 9711,- Månadslön justering 9711,- Mertid 33h 3675,- Prelskatt på 24255 6185,- Lön + övrig ersättning 24255,- Prel skatt 6185,- Att utbetala 18070,-

(utelämnade ovesäntliga summor som trucktillägg mm)

Så, om det nu skulle vara så att dom gjort fel, kan dom bara ta tillbaka pengarna då eller hur fungerar det?

Ska jag säga till, eller hålla käften och se glad ut?

Tacksam för svar!

Mvh Marcus

Visa signatur

| Asus P8P67 EVO B3, P67 Socket 1155 | Intel® Core i5 2500K | MSI GeForce GTX 580 OC 1536MB GDDR5, (800Mhz) | Corsair 8GB DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE | INTEL 320 Serie SSD 120GB SATA II |

Permalänk

Fort, ut på stan och sätt sprätt på pengarna innan dom hinner ta tillbaks dom!

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem

Fråga lönekontoret så att det är rätt..... Det är inte så att du har fått någon semesterersättning eller så?

Permalänk
Medlem

Om de har gjort fel och du uppmärksammar detta och det inte är rimligt att du ska ha den lönen kan du bli återbetalningsskyldig. Om du ska försöka med en rövare så är det bästa att lägga undan den felaktiga delen och vänta 5 år tror jag det är tills det är preskiberat (det får någon mer juridiskt kunnig uttala sig om) och därefter använda det. Annars är risken stor att de senast vid nästa bokslut kommer fram till felaktigheten och kräver dig på den felaktigt utbetalade summan.

En ärlig och rättskaffens man skulle kontrollera med lönekontoret och se vart det kan blivit fel. Därmed kan man säkerligen skaffa extra poäng hos chefen också om man arbetar vid en mindre firma och man ter sig duktig och ärlig. Men det är du som väljer. Jag skulle som sagt råda dig att inte bränna pengarna då företaget har rätt till dessa pengar när väl felet uppkommer. Om det är fel alltså.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Hedersmedlem

Kolla så att det stämmer...

Permalänk
Medlem

Det jag är mest förbryllad över är "månadslön(innev.mån)" och "månadslön justering", på mina andra lönespecifikationer står det "timlön koll" istället för dom två. Har tidigare varit "behovsanställd" så det kankse har med det att göra med :\

Jag jobbar på ett stort företag (en av de största i världen) vad jag vet finns inget lönekontor där jag jobbar utan allt sånt sköts från sthlm.

frågan är ju om man ska säga till sin närmste chef, eller om man ska vänta tills nästa lön och se ifall de t.ex. drar av den summan från den lönen. Eller hur de nu kan tänkas göra, för jag antar att de inte bara kan gå in på mitt konto och ta tillbaka utan min vetskap/godkännande.

Som sagt, jag vet ju inte om det är mina pengar eller om det är en tabbe från dom.

Visa signatur

| Asus P8P67 EVO B3, P67 Socket 1155 | Intel® Core i5 2500K | MSI GeForce GTX 580 OC 1536MB GDDR5, (800Mhz) | Corsair 8GB DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE | INTEL 320 Serie SSD 120GB SATA II |

Permalänk
Medlem

Kolla med chefen, vore ju inte lite surt om du inte säger nåt, blåser pengarna och 3 månader senare vill dom ha tillbaka dem.

Permalänk
Medlem

ta upp det med lönekontoret, det är ju bäst att korrigera eventuella felaktigheter innan du hunnit bränna allt.
Dessutom så kommer de säkert uppskatta din ärlighet/lojalitet, och förhoppningsvis ha detta i åtanke vid nästa lönehöjning.

Det är inte så att du jobbat där i ett halvår och på så sätt blivit anställd? Eller det kanske inte gäller för visstidsanställda.

Visa signatur

Min webbsida!
"Svenskarna är välväxta, kraftiga, smidiga, i stånd att uthärda det hårdaste arbete, svält och nöd.
De är födda krigare, fulla av stolthet..." - Voltarie

Permalänk
Medlem

Jag har jobbat där som "behovsanställd" 4 oktober 2007 - 4 oktober 2008, dvs ungefär som en manpower fast direkt hos dom, jobbade när jag behövdes (varje dag) men efter ett år så fick jag inte vara behovsanställd längre och blev då visstidsanställd på 4,5h i tre månader, till sista december, fick sedan ytterligare 3 månaders visstidsanställning till sista mars iår. Här är jag nu.

Det fattar jag inte heller iof, när jag började jobba där sa dom att dom var tvugna att fastanställa mig eller sparka mig efter ett år som behovsanställd, men sen blir jag visstidsanställd istället? får man göra så?

Ajja, ska ta med mig specifikationen till chefen imorn, vill ju som sagt inte bli betalningskylldig sen.

Mvh Marcus

EDIT: Att jag är ärlig osv hjälper inte min lön, kollektivavtal. Det är väl i så fall att jag blir fastanställd sen istället för visstidsanställd sen. Fast det tror jag inte heller iof, dom har tydligen "anställningsstop" säger dom.

Visa signatur

| Asus P8P67 EVO B3, P67 Socket 1155 | Intel® Core i5 2500K | MSI GeForce GTX 580 OC 1536MB GDDR5, (800Mhz) | Corsair 8GB DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE | INTEL 320 Serie SSD 120GB SATA II |

Permalänk
Medlem

Herregud, o här trodde jag det rörde sig om enorma summor när du i topic frågar om du blivit rik...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slender
Jag har jobbat där som "behovsanställd" 4 oktober 2007 - 4 oktober 2008, dvs ungefär som en manpower fast direkt hos dom, jobbade när jag behövdes (varje dag) men efter ett år så fick jag inte vara behovsanställd längre och blev då visstidsanställd på 4,5h i tre månader, till sista december, fick sedan ytterligare 3 månaders visstidsanställning till sista mars iår. Här är jag nu.

Det fattar jag inte heller iof, när jag började jobba där sa dom att dom var tvugna att fastanställa mig eller sparka mig efter ett år som behovsanställd, men sen blir jag visstidsanställd istället? får man göra så?

Ajja, ska ta med mig specifikationen till chefen imorn, vill ju som sagt inte bli betalningskylldig sen.

Mvh Marcus

EDIT: Att jag är ärlig osv hjälper inte min lön, kollektivavtal. Det är väl i så fall att jag blir fastanställd sen istället för visstidsanställd sen. Fast det tror jag inte heller iof, dom har tydligen "anställningsstop" säger dom.

Bättre att vara ärlig. Säg till om det hela. Och visst kanske det inte hjälper din lön generellt sett, men det var ju nästan samma sak för en tid sedan här på SweC när någon fick för hög löneförhöjning. Chefen var snäll och lät honom behålla den.

Du lär ju inte förlora någonting på det då du antagligen blir återbetalningsskyldig om det skulle vara fel. I värsta fall får du vad du borde utan att behöva betala tillbaka, i bästa fall är det rätt eller så kanske du får behålla det ändå.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Herregud, o här trodde jag det rörde sig om enorma summor när du i topic frågar om du blivit rik...

Haha, skrev mest så för att få lite uppmärksamhet Men å andra sidan så var det ju nästan en fördubbling av lönen!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Bättre att vara ärlig. Säg till om det hela. Och visst kanske det inte hjälper din lön generellt sett, men det var ju nästan samma sak för en tid sedan här på SweC när någon fick för hög löneförhöjning. Chefen var snäll och lät honom behålla den.

Du lär ju inte förlora någonting på det då du antagligen blir återbetalningsskyldig om det skulle vara fel. I värsta fall får du vad du borde utan att behöva betala tillbaka, i bästa fall är det rätt eller så kanske du får behålla det ändå.

Ja, som sagt så ska jag ta med mig lönespecifikationen in till chefen imorn och se vad han säger.

Det jag funderar på är vad "månadslön(innev.mån)" och "måndslön justering" innebär? så har det aldrig stått innan. Men det lär ju vara något fel eftersom det är exakt samma summa på dom två.

Mvh Marcus

Visa signatur

| Asus P8P67 EVO B3, P67 Socket 1155 | Intel® Core i5 2500K | MSI GeForce GTX 580 OC 1536MB GDDR5, (800Mhz) | Corsair 8GB DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE | INTEL 320 Serie SSD 120GB SATA II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slender
Haha, skrev mest så för att få lite uppmärksamhet Men å andra sidan så var det ju nästan en fördubbling av lönen!

Jojo, det första kan jag köpa, men inte det sista

Som redan sagts, nån kommer förr eller senare upptäcka detta och berättar du inget nu kan du få skit för det senare.

Permalänk
Medlem

Om du fått lön utbetalt felaktigt och använder upp denna i god tro, kan de inte kräva tillbaka pengarna från dig. Om du använder upp den i ond tro, kan de kräva tillbaka pengarna från dig. Om du inte använder upp den, kan de kräva tillbaka pengarna från dig.

Det är i varje fall huvudregeln. Hela sanningen är mycket längre och tråkigare.

Den allmänna preskriptionstiden på 10 år bör även gälla för condictio indebiti. Möjligen är det någon specialregel om kortare preskription på grund av styrkeförhållandet arbetsgivare-arbetstagare, men det är i alla fall inte omnämnt i preskriptionslagen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av djonn
Om du fått lön utbetalt felaktigt och använder upp denna i god tro, kan de inte kräva tillbaka pengarna från dig. Om du använder upp den i ond tro, kan de kräva tillbaka pengarna från dig. Om du inte använder upp den, kan de kräva tillbaka pengarna från dig.

Det är i varje fall huvudregeln. Hela sanningen är mycket längre och tråkigare.

Den allmänna preskriptionstiden på 10 år bör även gälla för condictio indebiti. Möjligen är det någon specialregel om kortare preskription på grund av styrkeförhållandet arbetsgivare-arbetstagare, men det är i alla fall inte omnämnt i preskriptionslagen.

Men hur ska någon någonsin kunna bevisa om det är i god eller ond tro?

Condictio indebiti? Antar att det är det latinska namnet för "felaktigt utbetald lön"?

Jag funderar på hur de ska ta tillbaka pengarna med. Jag antar att det inte bara helt plötsligt kan fattas den summa pengar på mitt konto? jag måste godkänna det på något vis eller att de drar den summan från min nästa lön?

Hade ju varit fint med lite extra klirr i kassan, men det är väl lika bra att säga till direkt så slipper man oroa sig över att man blir betalningsskyldig helt plötsligt när man inte har pengarna längre, då kandet bli desto knivigare :\

Får se vad chefen säger imorgon om jag får tag på honom.

Mvh Marcus

Visa signatur

| Asus P8P67 EVO B3, P67 Socket 1155 | Intel® Core i5 2500K | MSI GeForce GTX 580 OC 1536MB GDDR5, (800Mhz) | Corsair 8GB DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE | INTEL 320 Serie SSD 120GB SATA II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slender
Men hur ska någon någonsin kunna bevisa om det är i god eller ond tro?

Condictio indebiti? Antar att det är det latinska namnet för "felaktigt utbetald lön"?

Jag funderar på hur de ska ta tillbaka pengarna med. Jag antar att det inte bara helt plötsligt kan fattas den summa pengar på mitt konto? jag måste godkänna det på något vis eller att de drar den summan från min nästa lön?

Hade ju varit fint med lite extra klirr i kassan, men det är väl lika bra att säga till direkt så slipper man oroa sig över att man blir betalningsskyldig helt plötsligt när man inte har pengarna längre, då kandet bli desto knivigare :\

Får se vad chefen säger imorgon om jag får tag på honom.

Mvh Marcus

Först skickar de en räkning. För de kan inte dra något från ditt konto utan ditt medgivande. Sedan om du bestrider det så hamnar det i rätten. De visar upp att så här och så här mycket för mycket har han fått.

Sen är det din tur. Så här och så här tänkte jag när jag fick min lön på kontot. Den version som låter rimligast vinner. Gissa vilken det blir om du inte kan förklara att du inte tyckte det var konstigt med så mycket extra i kassan?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Först skickar de en räkning. För de kan inte dra något från ditt konto utan ditt medgivande. Sedan om du bestrider det så hamnar det i rätten. De visar upp att så här och så här mycket för mycket har han fått.

Sen är det din tur. Så här och så här tänkte jag när jag fick min lön på kontot. Den version som låter rimligast vinner. Gissa vilken det blir om du inte kan förklara att du inte tyckte det var konstigt med så mycket extra i kassan?

Nja, tror inte det skulle vara så svårt att förklara trovärdigt hur man tänkte, t.ex. så står det på ena summan "månadslön(innev.mån)" det skulle jag kunna tolka som pengar som uteblivit tidigare månad/er.

Sen kan man se det så här med, att det är dåligt att jag riskerar att lida för dom tabbat sig. Om dom ger mig för lite lön så klart man blir sur på dom, deras miss går ut över mig, men ger dom mig för mycket, så är ju inte det mitt problem egentligen, dom får skylla sig själva.

Som att ge bort något till någon och sedan ångra sig, surt sa räven...

Men är inte pengarna mina så är dom ju inte, jag vill inte vara oärlig på nåt sätt, så därför ska jag prata med chefen. Men jag kan ju inte neka att det skulle sitta jäkligt fint med en 9000 kr extra denna månaden

Visa signatur

| Asus P8P67 EVO B3, P67 Socket 1155 | Intel® Core i5 2500K | MSI GeForce GTX 580 OC 1536MB GDDR5, (800Mhz) | Corsair 8GB DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE | INTEL 320 Serie SSD 120GB SATA II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slender
Men hur ska någon någonsin kunna bevisa om det är i god eller ond tro?

Det gäller att övertyga rätten. Om du gör det troligt att du inte visste om eller bort ha vetat om att din lön var för hög, kommer rätten att döma till din fördel.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av slender
Condictio indebiti? Antar att det är det latinska namnet för "felaktigt utbetald lön"?

Njäe. Condictio indebiti är själva grundprincipen bakom det hela. Det betyder att det du inte äger ska du ge åter.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av slender
Jag funderar på hur de ska ta tillbaka pengarna med. Jag antar att det inte bara helt plötsligt kan fattas den summa pengar på mitt konto? jag måste godkänna det på något vis eller att de drar den summan från min nästa lön?

Det är ganska vanskligt att kvitta skulder mot lön. Om du ger ditt medgivande så är allt fint och gott, men i andra fall får de inte kvitta utan en klar och förfallen fordran som grundas på anställning. Om du bestrider betalningsansvar på grund av att du spenderat pengarna i god tro, är inte fordran klar då det är fullt möjligt att någon fordran inte existerar.

Troligen skickar han kravbrev. Om du då bestrider det får han vända sig till domstol. Han kan vända sig till kronofogden direkt efter kravbrevet, men de kommer inte att vilja handha ärendet då du bestrider betalningsansvar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slender
Nja, tror inte det skulle vara så svårt att förklara trovärdigt hur man tänkte, t.ex. så står det på ena summan "månadslön(innev.mån)" det skulle jag kunna tolka som pengar som uteblivit tidigare månad/er.

Sen kan man se det så här med, att det är dåligt att jag riskerar att lida för dom tabbat sig. Om dom ger mig för lite lön så klart man blir sur på dom, deras miss går ut över mig, men ger dom mig för mycket, så är ju inte det mitt problem egentligen, dom får skylla sig själva.

Som att ge bort något till någon och sedan ångra sig, surt sa räven...

Men är inte pengarna mina så är dom ju inte, jag vill inte vara oärlig på nåt sätt, så därför ska jag prata med chefen. Men jag kan ju inte neka att det skulle sitta jäkligt fint med en 9000 kr extra denna månaden

Jag tror inte rätten köper att du fick 9000kr för mycket och trodde det var rimligt. Kan du däremot bevisa att de var skyldiga dig 9000kr extra så är det givet att du har en chans att vinna. Men då ska du nog ha en riktigt bra anledning.

Du riskerar väl inget lidande över att de för över mer pengar än nödvändigt? På samma sätt som du skulle ta kontakt med dem väldigt snabbt om de ger dig för lite pengar så ska du väl rimligen agera när du får för mycket?

Men som sagt om du kan bevisa att du verkligen tyckte pengarna var dina genom att antagligen peka på lönespecar där du anser de saknades så är det fritt fram. Rätten kommer nog fråga dig varför du inte saknat dessa 9000kr innan dock för jag antar att du inte pratat alls med företaget att du tycker pengar saknas osv? Som sagt, låter det rimligt så får du ju behålla pengarna. Om det framkommer att du ljuger på nåt sätt eller det verkar uppenbart att du enbart hittar på alternativt manipulerar lönespecs eller liknande, då kan företaget anmäla dig för stöld. Det räcker att de kan bevisa att det finns uppsåt till att du vill behålla pengarna om du sitter och ljuger rätten i ansiktet. Kan bli en väldigt pinsam arbetsrelation av det hela.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Jag tror inte rätten köper att du fick 9000kr för mycket och trodde det var rimligt. Kan du däremot bevisa att de var skyldiga dig 9000kr extra så är det givet att du har en chans att vinna. Men då ska du nog ha en riktigt bra anledning.

Jag tycker att eftersom det står innev.mån så kan jag tolka det som att jag tydligen fått för lite förgående månader, jag behöver ju inte sakna pengarna, lika väl som att jag inte tycker jag betalat för mycket skatt när jag helt plötsligt får tillbaka 10 000 på deklarationen, utan att lägga till milersättning osv. Djupare än så behöver inte funderingarna över pengarna vara tycker jag.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Du riskerar väl inget lidande över att de för över mer pengar än nödvändigt? På samma sätt som du skulle ta kontakt med dem väldigt snabbt om de ger dig för lite pengar så ska du väl rimligen agera när du får för mycket?

Jag risker ju lidande, om jag handlar upp pengarna i god tro och sedan blir betalningsskyldig. Jag tar kontakt med dem om jag får för lite för att det ligger i mitt intresse, jag har då blivit fel behandlad. Ger dom mig för mycket så, fine, då tycker jag inte det är upp till mig att säga till (sen att man gör det av rent vett och moral är en annan sak), dom borde inte kunna klandra mig för det egentligen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Men som sagt om du kan bevisa att du verkligen tyckte pengarna var dina genom att antagligen peka på lönespecar där du anser de saknades så är det fritt fram. Rätten kommer nog fråga dig varför du inte saknat dessa 9000kr innan dock för jag antar att du inte pratat alls med företaget att du tycker pengar saknas osv? Som sagt, låter det rimligt så får du ju behålla pengarna. Om det framkommer att du ljuger på nåt sätt eller det verkar uppenbart att du enbart hittar på alternativt manipulerar lönespecs eller liknande, då kan företaget anmäla dig för stöld. Det räcker att de kan bevisa att det finns uppsåt till att du vill behålla pengarna om du sitter och ljuger rätten i ansiktet. Kan bli en väldigt pinsam arbetsrelation av det hela.

Åter igen behöver jag ju inte vara medveten om att jag fått för lite pengar innan, men att jag helt enkelt litar på att företaget gör rätt, tycker jag inte låter befängt.
Absolut så skulle man ju inte kunna jobba kvar där längre om man drog det så här långt.

Mvh Marcus

Visa signatur

| Asus P8P67 EVO B3, P67 Socket 1155 | Intel® Core i5 2500K | MSI GeForce GTX 580 OC 1536MB GDDR5, (800Mhz) | Corsair 8GB DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE | INTEL 320 Serie SSD 120GB SATA II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slender
Jag tycker att eftersom det står innev.mån så kan jag tolka det som att jag tydligen fått för lite förgående månader, jag behöver ju inte sakna pengarna, lika väl som att jag inte tycker jag betalat för mycket skatt när jag helt plötsligt får tillbaka 10 000 på deklarationen, utan att lägga till milersättning osv. Djupare än så behöver inte funderingarna över pengarna vara tycker jag.

Jag risker ju lidande, om jag handlar upp pengarna i god tro och sedan blir betalningsskyldig. Jag tar kontakt med dem om jag får för lite för att det ligger i mitt intresse, jag har då blivit fel behandlad. Ger dom mig för mycket så, fine, då tycker jag inte det är upp till mig att säga till (sen att man gör det av rent vett och moral är en annan sak), dom borde inte kunna klandra mig för det egentligen.

Åter igen behöver jag ju inte vara medveten om att jag fått för lite pengar innan, men att jag helt enkelt litar på att företaget gör rätt, tycker jag inte låter befängt.

Absolut så skulle man ju inte kunna jobba kvar där längre om man drog det så här långt.

Mvh Marcus

Om du har dem i god tro så är ju den här trådens existens väldigt underlig. Men som sagt, handla upp dem bara om du anser dig kunna motivera det. Då är det inga problem. Men tror du att du får svårt att rättfärdiga 9000kr extra på kontot i rättsalen så är det lite försent.

Det kan inte vara nån slags semesterersättning eller liknande då?

Jag kan även tycka det är underligt om du inte har någon uträkning på dina inkomster väl i rätten om du sedan ser att det dyker upp 9000kr extra. Normala fall så skulle nog de flesta som får en sådan utbetalning ringa lönekontoret och kolla varför och därmed få bekräftat det. Beror ju helt på hur rätten ser på det hela.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Om du har dem i god tro så är ju den här trådens existens väldigt underlig. Men som sagt, handla upp dem bara om du anser dig kunna motivera det. Då är det inga problem. Men tror du att du får svårt att rättfärdiga 9000kr extra på kontot i rättsalen så är det lite försent.

Trodde jag hade gjort klart att jag inte "har dom i god tro", jag ska prata med min chef imorgon, för jag gissar att dom har gjort fel, detta var rent hypotetiskt att man skulle kunna göra så, och jag tror inte att det skulle vara så svårt. Men jag är för ärlig för att dra till med en sån rövare. Jag tvivlar inte på att det skulle gå om man verkligen ville.

Som sagt ska jag prata med chefen imorgon om jag får tag på honom, återkommer med vems pengarna är.

Mvh Marcus

EDIT: Nja, tycker att det borde stå att det var semesterersättning iså fall, vet att jag gjorde åt alla mina semesterdagar förra året, och dom nya kommer inte förräns i mars månad.

Visa signatur

| Asus P8P67 EVO B3, P67 Socket 1155 | Intel® Core i5 2500K | MSI GeForce GTX 580 OC 1536MB GDDR5, (800Mhz) | Corsair 8GB DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE | INTEL 320 Serie SSD 120GB SATA II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slender
Trodde jag hade gjort klart att jag inte "har dom i god tro", jag ska prata med min chef imorgon, för jag gissar att dom har gjort fel, detta var rent hypotetiskt att man skulle kunna göra så, och jag tror inte att det skulle vara så svårt. Men jag är för ärlig för att dra till med en sån rövare. Jag tvivlar inte på att det skulle gå om man verkligen ville.

Som sagt ska jag prata med chefen imorgon om jag får tag på honom, återkommer med vems pengarna är.

Mvh Marcus

Ja men jag kunde bara utgå från den bakgrundsfakta du gav mig. Därav skulle det ju blivit svårt att se om det skulle kunna gå till att få till "god tro". Jag menar du hade fått hiva fram lönespec. Samt en anledning till varför du inte räknat ut att det verkligen saknades (ingen rätt skulle köpa att du tyckte det har saknats 9000 under de senaste lönerna och att du inte påtalat detta) kombinerat med att du inte ringt och frågat efter var dessa pengar från skulle gett rätten tillräckligt med underlag för att anta att du försökte behålla pengar du fått i ond tro.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Ja men jag kunde bara utgå från den bakgrundsfakta du gav mig. Därav skulle det ju blivit svårt att se om det skulle kunna gå till att få till "god tro". Jag menar du hade fått hiva fram lönespec. Samt en anledning till varför du inte räknat ut att det verkligen saknades (ingen rätt skulle köpa att du tyckte det har saknats 9000 under de senaste lönerna och att du inte påtalat detta) kombinerat med att du inte ringt och frågat efter var dessa pengar från skulle gett rätten tillräckligt med underlag för att anta att du försökte behålla pengar du fått i ond tro.

Men måste jag verkligen ha saknat pengarna då? lika väl som man får tillbaka på skatten, dom pengarna saknar jag inte heller. Jag kanske litar blint på att företaget gör rätt. Således saknar jag inte pengar, för att jag litar på företaget, sen när jag får en extra summa pengar, så litar jag blint på att företaget gjort rätt och antar att jag helt enkelt fått för lite innan.

Tycker inte behöver vara svårare än så, "spela dum" så att säga...

EDIT: Vad ligger skatten på nu egentligen? för hur jag än räknar får jag inte ihop hur de har räknat på skatten?
Med dessa extrapengar så blir det en totalsumma på 24255,- Det står att skatten är på 6185,- vilket innebär 18070,-

Tycker att det är lite för lite, borde det inte vara närmare 8000 i skatt?

Eller om man räknar bort extrasumman 9711 vilket blir 14544. och då borde det istället bli ca 4000,- i skatt. Var fan kommer dessa 6185,- ifrån :s

Visa signatur

| Asus P8P67 EVO B3, P67 Socket 1155 | Intel® Core i5 2500K | MSI GeForce GTX 580 OC 1536MB GDDR5, (800Mhz) | Corsair 8GB DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE | INTEL 320 Serie SSD 120GB SATA II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slender
Men måste jag verkligen ha saknat pengarna då? lika väl som man får tillbaka på skatten, dom pengarna saknar jag inte heller. Jag kanske litar blint på att företaget gör rätt. Således saknar jag inte pengar, för att jag litar på företaget, sen när jag får en extra summa pengar, så litar jag blint på att företaget gjort rätt och antar att jag helt enkelt fått för lite innan.

Tycker inte behöver vara svårare än så, "spela dum" så att säga...

EDIT: Vad ligger skatten på nu egentligen? för hur jag än räknar får jag inte ihop hur de har räknat på skatten?
Med dessa extrapengar så blir det en totalsumma på 24255,- Det står att skatten är på 6185,- vilket innebär 18070,-

Tycker att det är lite för lite, borde det inte vara närmare 8000 i skatt?

Eller om man räknar bort extrasumman 9711 vilket blir 14544. och då borde det istället bli ca 4000,- i skatt. Var fan kommer dessa 6185,- ifrån :s

I grunden finns det en ännu enklare metod att räkna ut om man har god eller ond tro. Det gäller att fundera för sig själv. Jag räknar att man är ärlig. "Har jag rätt till de här pengarna" om svaret är "Ja" på den frågan så är situationen löst. Då har du god tro. Om du svarar "nej" så kan du räkna med att rätten kommer fram till samma slutsats i de allra flesta fall.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
I grunden finns det en ännu enklare metod att räkna ut om man har god eller ond tro. Det gäller att fundera för sig själv. Jag räknar att man är ärlig. "Har jag rätt till de här pengarna" om svaret är "Ja" på den frågan så är situationen löst. Då har du god tro. Om du svarar "nej" så kan du räkna med att rätten kommer fram till samma slutsats i de allra flesta fall.

Ja, det är du nog rätt i, det är ju en bedömningsfråga, är ju omöjligt att veta vad rätten kommer fram till. Men det går ju uppenbarligen få igenom de konstigaste anledningarna i rätten idag, se bara på fyllot som hävdade att det var Mållgan som körde bilen, de kunde inte motbevisa honom så han fick således rätt. Helt sjukt!

Nej, nu är det nog dags att sova, men det var intressant att disskutera lite med dig Sentenced!

God natt!

Visa signatur

| Asus P8P67 EVO B3, P67 Socket 1155 | Intel® Core i5 2500K | MSI GeForce GTX 580 OC 1536MB GDDR5, (800Mhz) | Corsair 8GB DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE | INTEL 320 Serie SSD 120GB SATA II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slender
Ja, det är du nog rätt i, det är ju en bedömningsfråga, är ju omöjligt att veta vad rätten kommer fram till. Men det går ju uppenbarligen få igenom de konstigaste anledningarna i rätten idag, se bara på fyllot som hävdade att det var Mållgan som körde bilen, de kunde inte motbevisa honom så han fick således rätt. Helt sjukt!

Nej, nu är det nog dags att sova, men det var intressant att disskutera lite med dig Sentenced!

God natt!

Det var inte Mållgan som var den springande punkten utan att man inte kunde bevisa att någon annan kört därför måste man då frikänna personen oavsett om han så säger att det var en rosa elefant som körde i förhöret. Du kan lita på att han inte sa samma sak i rätten utan där hävdade han att någon annan körde helt enkelt som han inte hade nån aning om vem det var. Till polisen kan du säga vad som helst, det är rätten som du ska övertyga.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk

jag fick ut för mycket när jag sluta på mitt gamla jobb var så här:

Begärde mig tjänstledig i augusti och gick på tjänst ledighet i oktober
direkt efter detta börja jag jobba hos min Morsan och Farsan. tänkte inte på det så mycket men jag fick ut extra pengar därifrån. hur som helst så sa jag upp mig innan min tjänst ledighet tog slut, och då kom det kravbrev på 5.600 som dom skulle ha betalat ut förmycket. Efter som jag inte märkt något vägra jag betala tillbaka trots att dom hota med fogden. tog väl en månad sen fick jag brev från fogden. Detta överklaga jag då jag inte tyckte att det var mitt fel och att jag använt pengarna i god tro. efter några månader lades fallet ner. När jag kolla närmare på lönespecifikationerna så hade dom tydligen betalat ut mer än dom 5.6k som dom ville ha tillbaka.

Visa signatur

Main: Phanteks Evolv Enthoo | I5 5675c | Asus Z97m-plus | CORSAIR Vengance 32 Gb | Samsung 850 Evo 500Gb | Corsair RM750X | Noctua NH-14D | ASUS GeForce GTX 980 Ti Strix DCIII
HTPC: Fractal R3 Array | H87-plus |I3 4130 | Samsung 840 Evo 120 | WD 2TB Green *2 | WD 4TB Red *2
HTPC2: Intel D34010WYKH | Intel 320 40gb |

Permalänk
Medlem

Kanske är utbetald semesterersättning?

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Kan bli så att dom upptäcker felet och drar av överskottet på nästa lön också.

Visa signatur

"If Violence doesn't solve your problem, you're not using enough"