Permalänk
Medlem

ehum.. att stava rätt och inte stava rätt har nog rätt mycket med att göra med det enkla faktum att svenska skolan håller på att förfalla. Det är mest kids som skriver som riktiga krattor och dom bör ju kunna stava rätt om dom faktiskt gör det dom ska i skolan men.. uppenbarligen så gör dom ju inte det. Helt annan fråga egentligen som jag ser det..

Jag skriver själv som en kratta ibland och svär som tusan, har också en mild grad av ordblindhet som gör att jag ibland skippar nåt ord här och där, dock kontrolläser jag för det mesta vad jag skriver och rättar det jag ser är fel... Brukar kunna göra mig förstådd i alla fall men skulle någon få för sig att börja rätta mig skulle jag nog bli irriterad.

Sättet som en del på detta forum "rättar" andra på kan ibland vara ganska arrogant och till och med direkt otrevligt tyvärr.. Det är skillnad på att anmärka med texten -"Du kanske borde försöka läsa ditt inlägg innan du postar det så man förstår lite mer av vad du egentligen försöker få fram" istället för att hugga som en orm och spotta ur sig diverse otrevligheter som naturligtvis sätter en yngre person i omedelbar försvarställning, vi människor tycker inte om att bli kritiserade och gör någon det på ett otrevligt vis tenderar vi att bli otrevliga tillbaka, det är ju bara så det är..

I övrigt.. visst, det är mycket löjliga oneliners dvs ren trolling som mods borde varna folk för mer och visst är fanboyismen en gnutta störande men.. är det så illa så får man väl lov att börja läsa nåt annat forum eller kontakta en huvudmod och påbörja en riktig diskussion där man sakligt för fram argument för sin sak så man kan få till stånd en riktig förändring på sikt som förhoppningsvis kan leda till en bättre kvalitet på forumet. Det är inte alla forumdelar som är lidande av kidsen tack och lov, där jag ser dom så förväntar jag mig nästan dom eftersom att kidsen idag är precis det.. kids.

Dessutom, som någon sade.. Swec är inte i närheten så illa som många andra forums.. Det enda som riktigt får mig att lacka ur är när jag ser ren drogpropaganda och då skickar jag till mods på stubben eftersom att det inte ska förekomma på ett forum där ungdomar läser i så hög utsträckning som dom faktiskt gör på Swec.

Visa signatur

|i5-3570k osv.. |
|Linn Renew Klimax DS/D|Linn Kisto|2st Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn UNIK|
|Sony HW-50|Grandview Cyber Tab-Tension 92"|Dune HD Base 3D|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shike

Sättet som en del på detta forum "rättar" andra på kan ibland vara ganska arrogant och till och med direkt otrevligt tyvärr.. Det är skillnad på att anmärka med texten -"Du kanske borde försöka läsa ditt inlägg innan du postar det så man förstår lite mer av vad du egentligen försöker få fram" istället för att hugga som en orm och spotta ur sig diverse otrevligheter som naturligtvis sätter en yngre person i omedelbar försvarställning, vi människor tycker inte om att bli kritiserade och gör någon det på ett otrevligt vis tenderar vi att bli otrevliga tillbaka, det är ju bara så det är..

Och när man ber om hjälp har man redan erkänt att man är kass/inte vet/behöver hjälp så vad spelar det för roll, visst finns det folk som tycker det är kul att hacka ner på folks stavning. Men gud förbjude att folk sväljer sin "stolthet" och rättar sig efter veteranerna.

Dagens "JAG MÅSTE HA ETT SVAR NU ORKA TÄNKA SJÄLV"-generation hjälper ju inte direkt heller, varje dag stöter jag på människor som antingen inte kan eller vill lista ut nånting själva. När man konfronterar dom blir dom jättesura och kommer med massa ursäkter om att "men om du vet så säg det bara!" och liknande. Visst är det onödigt att uppfinna hjulet igen bara för att det går men vafan ibland känns det som om man är ensam med att vilja lära sig saker.

Men det är väl klart, det hemskaste som finns i dagens samhälle verkar ju vara att erkänna att man faktiskt gjort fel/kunde ha gjort något bättre...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neco
Dagens "JAG MÅSTE HA ETT SVAR NU ORKA TÄNKA SJÄLV"-generation hjälper ju inte direkt heller, varje dag stöter jag på människor som antingen inte kan eller vill lista ut nånting själva. När man konfronterar dom blir dom jättesura och kommer med massa ursäkter om att "men om du vet så säg det bara!" och liknande. Visst är det onödigt att uppfinna hjulet igen bara för att det går men vafan ibland känns det som om man är ensam med att vilja lära sig saker.

Där håller jag med dig till 100%, jag sitter själv också i 1st line på ett företag och vet exakt vad du menar. Det är rätt otroligt hur mycket ignoranta människor det finns som i princip vägrar göra något själv. Samma tendens ser man ju även på de flesta forum såklart.. Istället för att söka via den ypperliga tjänsten Google hur man ska göra X så skriker man lite på ett forum i hopp om ett snabbt svar på sin fråga och visst, det är rätt dumt. Precis lika dumt som att man inte läser en manual innan man ringer in till en supportavdelning.

Visa signatur

|i5-3570k osv.. |
|Linn Renew Klimax DS/D|Linn Kisto|2st Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn UNIK|
|Sony HW-50|Grandview Cyber Tab-Tension 92"|Dune HD Base 3D|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shike
Där håller jag med dig till 100%, jag sitter själv också i 1st line på ett företag och vet exakt vad du menar. Det är rätt otroligt hur mycket ignoranta människor det finns som i princip vägrar göra något själv. Samma tendens ser man ju även på de flesta forum såklart.. Istället för att söka via den ypperliga tjänsten Google hur man ska göra X så skriker man lite på ett forum i hopp om ett snabbt svar på sin fråga och visst, det är rätt dumt. Precis lika dumt som att man inte läser en manual innan man ringer in till en supportavdelning.

http://video.google.com/videoplay?docid=7065205277695921912

"And challenging ones belief system usually results in insults and apprehension. For being wrong is erroneously associated with failure. When in fact to be proven wrong should be celebrated, for it is elevating someone to a new level of understanding, furthering awareness."

Men det kan nog vara svårt/omöjligt att bryta bort från det där

Permalänk
Medlem

Sen har vi bristen på EQ hos folk på detta forum.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Sen har vi bristen på EQ hos folk på detta forum.

den finns överallt i hela världen, inte bara på Swec.

Visa signatur

|i5-3570k osv.. |
|Linn Renew Klimax DS/D|Linn Kisto|2st Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn UNIK|
|Sony HW-50|Grandview Cyber Tab-Tension 92"|Dune HD Base 3D|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Sen har vi bristen på EQ hos folk på detta forum.

EQ är korkade människors påhitt.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
EQ är korkade människors påhitt.

Njaaa, var inte det lite att ta i kanske?

Eller menade du ditt påstående mer som ett skämt kanske? Lite svårt att utläsa ur en så kort mening som man betyda olika saker.

Visa signatur

|i5-3570k osv.. |
|Linn Renew Klimax DS/D|Linn Kisto|2st Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn UNIK|
|Sony HW-50|Grandview Cyber Tab-Tension 92"|Dune HD Base 3D|

Permalänk
Medlem

Man kan väl inte mäta social kompetens, eller?

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Man kan väl inte mäta social kompetens, eller?

Skulle väl snarare säga tvärtom, det är inte mycket som vi inte kan mäta i dagsläget om man tar hjälp av bland annat statistik. Sen hur man då använder statistiken är en annan femma, går det igenom någon form av standardiseringsorgan så är det nog en fullt godtagbar mätmetod.

Man kan säkert urforma frågeställningar i många många olika varianter för att utforska en människas sociala kompetens i form av flervalsfrågor med svåra moraliska dilemman och så vidare etc osv. Finns garanterat massor med information i ämnet om man orkar söka litegranna, finns garanterat också hur mycket skitsnack i ämnet som helst också precis som det gör när man pratar om IQ och andra former av intelligens.

Visa signatur

|i5-3570k osv.. |
|Linn Renew Klimax DS/D|Linn Kisto|2st Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn UNIK|
|Sony HW-50|Grandview Cyber Tab-Tension 92"|Dune HD Base 3D|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shike
Skulle väl snarare säga tvärtom, det är inte mycket som vi inte kan mäta i dagsläget om man tar hjälp av bland annat statistik. Sen hur man då använder statistiken är en annan femma, går det igenom någon form av standardiseringsorgan så är det nog en fullt godtagbar mätmetod.

Man kan säkert urforma frågeställningar i många många olika varianter för att utforska en människas sociala kompetens i form av flervalsfrågor med svåra moraliska dilemman och så vidare etc osv. Finns garanterat massor med information i ämnet om man orkar söka litegranna, finns garanterat också hur mycket skitsnack i ämnet som helst också precis som det gör när man pratar om IQ och andra former av intelligens.

Problemet med sådana tester, till skillnad från IQ-tester, är att man kan ljuga när man gör dem. Det är inte så jättesvårt att tänka sig hur andra vill att man hanterar ett moraliskt dilemma och ge detta svar istället för att ange hur man egentligen skulle reagera.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phod
Problemet med sådana tester, till skillnad från IQ-tester, är att man kan ljuga när man gör dem. Det är inte så jättesvårt att tänka sig hur andra vill att man hanterar ett moraliskt dilemma och ge detta svar istället för att ange hur man egentligen skulle reagera.

ja absolut, därför bör ju studier osv göras med frivilliga personer som verkligen vill göra testerna och är införstådd med att det är av stor relevans att man svarar sanningsenligt. Man bör också med erfarenhet kunna utläsa när man ser alltför mkt inkonsekvens hos en person. Dvs ljuger eller åtminstone är fruktansvärt osäker på hur man egentligen skulle göra i en given situation. Det är ju som du säger inte helt lätt att svara hur man verkligen skulle göra, skulle nog inte kännas helt okej att erkänna lögner, bedragande, grövre brott osv. Jag skulle nog fixa det om jag visste jag var helt anonym i alla fall, i annat fall är rädslan för både åsiktsregistrering eller annat utnyttjande av informationen som skulle kunna skada mig eller gynna någon annan. Beror mycket på frågeställningen skulle jag tro.

Jag är bara lekman här och är absolut inte insatt, dock är ämnet intressant, ska se om jag hittar nån vettig information att läsa. Jag är dock helt övertygad om att det inte är en eller flera korkad/e person/er som börjat forska i ämnet och begreppen för att se om det finns möjlighet att mäta på bra vis. Det är ju ej heller någon exakt vetenskap, kan inte tänka mig det. IQ är förmodligen klart mycket mer mätbart.

Detta gick dock fruktansvärt offtopic haha Sorry för det.

Visa signatur

|i5-3570k osv.. |
|Linn Renew Klimax DS/D|Linn Kisto|2st Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn UNIK|
|Sony HW-50|Grandview Cyber Tab-Tension 92"|Dune HD Base 3D|

Permalänk
Medlem

Roande men inte speciellt givande läsning.
Denna tråd får mig enbart att tänka hur patetiska och gnälliga gamla kärringar en del kan vara. Tids nog lär sig även nykomlingar hur dom skall hantera sina uttryck och sin skrift. Det har vart sådant för huvudelen av oss.

EDIT: Om jag inte har helt fel så brukar en sådan här tråd uppstå 1 till 2 gånger per år. Så har det alltid varit och kommer alltid att vara.

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neco
http://video.google.com/videoplay?docid=7065205277695921912

"And challenging ones belief system usually results in insults and apprehension. For being wrong is erroneously associated with failure. When in fact to be proven wrong should be celebrated, for it is elevating someone to a new level of understanding, furthering awareness."

Men det kan nog vara svårt/omöjligt att bryta bort från det där

Riktigt bra dokumentär.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shike
ja absolut, därför bör ju studier osv göras med frivilliga personer som verkligen vill göra testerna och är införstådd med att det är av stor relevans att man svarar sanningsenligt.

Då får du istället inte en representativ grupp.

Sen tycker jag inte det är speciellt stor brist på EQ här.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

EQ är nog svårt att mäta på ett forum. Sen tror inte jag man kan uppskatta en persons EQ genom att be den svara på moraliska frågor, det är nog mycket mer situations anpassat.