Sista månadslönen. Blir jag lurad nu?

Permalänk
Medlem

Sista månadslönen. Blir jag lurad nu?

ja det är så här. Jobbade nu min sista månad på det företaget som jag hade en 6månadersanställning på. Nu tog kontraktet slut 27de februari och nu har jag fått lönespecen för denna månaden och det visar då att jag bara skulle få 15090kr av de 17000 som jag har i fast månadslön. Så avdrag på lönen på 1930kr för en dag i kontraktet som dessutom är en lördag verkar ju inte alls rimligt. Jag har ju trots allt jobbat en full månad. Är detta rimligt överhuvudtaget?. Ska ringa personalansvarige imorgon och vill gärna ha lite kött på benen.

Edit: lördag inte söndag som jag först skrev.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Det saknas ju lite information. Har du alltså jobbat heltid hela månaden och de har ändå dragit av som om du har jobbat en dag mindre och hur mycket lön får du för en arbetad söndag om det vore så inklusive helgersättning osv?

Alltså du har jobbat ca 165.5h men ändå får du löneavdrag?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Det saknas ju lite information. Har du alltså jobbat heltid hela månaden och de har ändå dragit av som om du har jobbat en dag mindre och hur mycket lön får du för en arbetad söndag om det vore så inklusive helgersättning osv?

Alltså du har jobbat ca 165.5h men ändå får du löneavdrag?

Jag har jobbat 160 timmar vilket då är 40 timmar i veckan. Vi jobbar inte helger. Jag har jobbat 100%.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Jag undrar hur det funkar med månadslöner när man inte jobbar hela månaden. Du jobbar ju inte 160h varje månad eftersom de är olika långa, så i princip får du olika timlön olika månader. Februari har du högst timlön, eller dagslön eftersom den är kortast. Kanske räknar de bara på hur många dagar månaden är och hur många av dessa du var anställd? Iofs. borde du inte få så mycket i avdrag då. Eventuellt har de räknat fel och räknat med en månad med 30 eller 31 dagar. Fast efter lite kontrollberäkningar stämmer det inte heller helt. Du får nog fråga personal helt enkelt.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Oavsett vad så låter 1930kr för en dag väldigt mycket. Även om man räknar lägsta möjliga antal arbetsdagar (alltså så att varje dag blir värd så mycket som möjligt) så skulle ju det ge dig en lön långt över 30k, så det känns ju vrickat att bli av med så mycket för en ynka dag.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Jag undrar hur det funkar med månadslöner när man inte jobbar hela månaden. Du jobbar ju inte 160h varje månad eftersom de är olika långa, så i princip får du olika timlön olika månader. Februari har du högst timlön, eller dagslön eftersom den är kortast. Kanske räknar de bara på hur många dagar månaden är och hur många av dessa du var anställd? Iofs. borde du inte få så mycket i avdrag då. Eventuellt har de räknat fel och räknat med en månad med 30 eller 31 dagar. Fast efter lite kontrollberäkningar stämmer det inte heller helt. Du får nog fråga personal helt enkelt.

I februari har jag ju dock jobbat hela 160 timmar, då det är 4 hela veckor. De kan väl knappast helt plötsligt börja räkna månaden som 30 dagar och då räkna bort 3 dagar volket säkert skulle bli den summan ungefär.

17000/30=566,66666666
566,66=ca 15300. Men så kan de ju knappast räkna? Hade jag varit anställd en dag längre så skulle jag alltså få 1970 kronor mer än ad jag fick nu? Verkar ju helt sjukt. Jobbar inte mina 2 sista dagar om så är fallet.^^

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Men ring och fråga! (och skriv här hur de räknat se, för jag är nyfiken! )

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Har du fast lön på 17k / månad så är jag rätt säker på att de kan ta bort de arbetsdagar som du inte hinner med att arbeta den månaden kontraktet går ut. Arbetsdagar vill säga, inga helgdagar. Fråga arbetsgivaren om det

Visa signatur

[Q6600 @ 3 ghz] [HD4870 X2 2GB] [Asus P45 P5Q SE] [4096MB DDR2 Corsair XMS2-6400] [Corsair HX 620W] [Antec P182] [Thermalright Ultra-120 eXtreme] [Windows Vista 64bit] [LG L245WP-BN] [WD 150GB VelociRaptor 10,000 rpm]

Permalänk
Medlem

Det är lite lurigt det där, med månadslön och kontrakt som ej sträcker sig över en hel månad. Det är faktiskt skillnad på att ha ett kontrakt som sträcker sig till fredag, eller ett som sträcker sig till söndagen (eller som i detta fall lördag).

Om jag inte minns fel så delar man månadslönen med antal dagar totalt i månaden, och multiplicerar med antalet dagar man arbetar, dvs:

17000 / 28 * 27 = 16 392.

Företagen brukar sätta datumet till fredag, just av den ekonomiska anledningen.

Visa signatur

Jag vet inte riktigt vad ni försöker lära mig, men jag ska be att få vara av en fullständigt avvikande mening.

Permalänk
Medlem

Ringde min PA och hon skulle kika på det och hon tyckte att det lät skumt. Får svar i morgon hoppas jag.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Ringde min PA och hon skulle kika på det och hon tyckte att det lät skumt. Får svar i morgon hoppas jag.

Japp Då är det så här att har man som jag i detta fallet hade en månadslön på 17000 så räknade man 17000*12(månader)/365(dagar)*27(dagarna i februari som jag jobbade) vilket d blev 15090. Detta var tydligen helt enligt reglerna. Dock så var de snälla mot mig så jag ska bara få 1 dags avdrag på lönen istället för 3,3 som det blev för att de andra som slutar samtidigt (4 dagar senare får full månadslön. Så jag får nån tusenlapp mer nästa månad på slutlönen:)

Creds till manpower:)

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b