Permalänk
Medlem

Invandrare på jobbet

Min pappa jobbar på ett företag som personalchef, på detta företag är många av de anställda invandrare från arabvärlden. Några av invandrarna är väldigt dåliga på svenska (och engelska) och ofta när de jobbar tillsammans pratar de sitt modersmål med varandra, tydligen så ska det vara så illa att en av de anställda verken förstår eller kan göra sig förstådd på svenska. ^^

Invandrarna pratar ofta sitt eget språk när det är svenskar som jobbar bland dem, det kan till exempel vara 3 invandrare och en svensk som jobbar tillsammans. Jag har själv jobbat på företaget ganska mycket och har varit i en sån situation. För mig kan ett samtal mellan dem låta:
"Backalakalaka jihad jalla Muhammed jihad, kapplah"
Alltså, jag förstå ingenting och det känns som man hamnar lite utanför. Självklart pratar de svenska med mig om jag pratar med dem. Jag har inte pratat med de andra anställda svenskarna där om detta, så det är möjligt det bara är jag som tänker på det.

frågan lyder:
Är det rätt av företaget att ställa krav på att invandrarna inte ska tala sitt modersmål när det är svenskar bland dem?

Permalänk
Medlem

Förlåt men är du dum i huvudet?

Hur kan man ens tänka tanken att begränsa någons möjlighet till att kommunicera? Har du någonsin tänkt på att de kanske diskuterar sina arbetsuppgifter? Kanske blir enklare så för dessa individer då de inte talar flytande svenska men dock flytande arabiska? Nej just det, alla som sägs på arabiska handlar självfallet om jihad, hur man ska krossa alla oheliga och hur häftig muhammed är.

Gå och göm dig under en sten.

Permalänk
Hedersmedlem

Regel känns väl lite starkt. Är det inte bättre att helt enkelt prata med dem och be dem försöka prata mera svenska. Att tvinga dem att hålla utkik efter svenskar för att veta vilket språk de ska tala är kanske lite oschysst.

Tycker dock att företaget kan kräva att en person kan göra sig förstådd på svenska för att få jobb i första början.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

hm bra fråga faktiskt

rätt å rätt vet jag inte men jag personligen tycker ju att alla ska tala svenska på arbetsplatsen om de nu inte är en utländsk arbetsplats..

Men samtidigt är de väl ok om de snackar sitt eget mordersmål, vet inte om det är för att jag bor i salem och gått på tumba gymnasium i 4 år....

Permalänk
Medlem

Om din far är personalchef så får du ju faktiskt skylla på honom att han anställt invandrare. Problemet hade ju väldigt lätt kunnat undvikas menar jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Furir
Förlåt men är du dum i huvudet?

Hur kan man ens tänka tanken att begränsa någons möjlighet till att kommunicera? Har du någonsin tänkt på att de kanske diskuterar sina arbetsuppgifter? Kanske blir enklare så för dessa individer då de inte talar flytande svenska men dock flytande arabiska? Nej just det, alla som sägs på arabiska handlar självfallet om jihad, hur man ska krossa alla oheliga och hur häftig muhammed är.

Gå och göm dig under en sten.

Nej, jag är inte dum i huvudet, är du?

Jag är ganska säker på att de oftast diskuterar arbetsuppgifter, men ibland undrar man vad de säger Sen begränsar men många av dem inte nämnvärt då de kan svenska språket, med vissa undantag.

Det handlar om hänsyn och inget annat, jag själv skulle troligen inte prata svenska om jag arbetade med en engelsktalande person.

Det där citatet va kanske lite onödigt från min sida, det är taget från Team America och skulle ses som lite humoristiskt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shimonu
Regel känns väl lite starkt. Är det inte bättre att helt enkelt prata med dem och be dem försöka prata mera svenska. Att tvinga dem att hålla utkik efter svenskar för att veta vilket språk de ska tala är kanske lite oschysst.

Tycker dock att företaget kan kräva att en person kan göra sig förstådd på svenska för att få jobb i första början.

Jo, jag uttrycket mig kanske lite dåligt. Sen är inte företaget så stort att man måste hålla utkik Man vet vilka man jobbar med.

Det med personen som inte kunde göra sig förstådd va kanske en överdrift, men det har varit en del som varit svåra att kommunicera med.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aloysius
Om din far är personalchef så får du ju faktiskt skylla på honom att han anställt invandrare. Problemet hade ju väldigt lätt kunnat undvikas menar jag.

Som sagt var det en överdrift. Jag vill bara göra det klart att det inte är något "problem". Det handlar bara om att invandrarna borde ta hänsyn till att det är en svensk bland dem som inte har en aning om vad de diskuterar, även om det bara är jobbsnack, vilket det säkert ofta är.

Permalänk
Medlem

Men du skriver att de pratar svenska med dig/er när ni pratar med dem eller de säger något till er? Vad är då problemet? Om det rör något privat som berör deras fritid så kvittar det? Eller du måste veta vad Muhammed gjorde igår?

Nä skärp dig, ingen kommer till skada. Finns viktigare saker att bry sig om än om någon pratar arabiska i sin lilla kompisgrupp.

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte hur länge dessa invandrare har bott i Sverige, men om de planerar att vara bosatta här hela livet skall de självklart anpassa sig till det svenska språket. Det gynnar väl egentligen alla (även dem själva) om de använder och lär sig språket så snabbt som möjligt.

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shooblan
Det handlar om hänsyn och inget annat.

Precis. Och hänsyn är inget man bör skapa regler för. Antingen har man det eller inte.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

det är väl antaglingen ett jobb som inte kräver mer no diss intended

men i många jobb så har arbetsgivaren krav på språkfärdighet. Detta gäller ofta inte lagertjänster

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Furir
Men du skriver att de pratar svenska med dig/er när ni pratar med dem eller de säger något till er? Vad är då problemet? Om det rör något privat som berör deras fritid så kvittar det? Eller du måste veta vad Muhammed gjorde igår?

Nä skärp dig, ingen kommer till skada. Finns viktigare saker att bry sig om än om någon pratar arabiska i sin lilla kompisgrupp.

Jag har inte påstått det är något problem... Läs vad som skrivits, de kanske diskuterar mitt favorit ämne och jag missar allt. Hade inte du tyckt det va tråkigt om inte du förstod vad dina arbetskamrater pratade om?

Jag tror inte du förstått "problemet". Jag kan tycka det är en intressant fråga och håller inte du med behöver du inte lägga dig i.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av yagel
det är väl antaglingen ett jobb som inte kräver mer no diss intended

men i många jobb så har arbetsgivaren krav på språkfärdighet. Detta gäller ofta inte lagertjänster

Nej, det är inget krävande jobb De är ganska beroende av invandrarna då de ofta är duktiga och lätta att få tag på.

Permalänk

Jag har arbetat på en plats i sverige där de flesta var finskar, många av dem var dåliga på svenska så de pratade mest finska. Nå det var mest mitt problem, men visst även företagets. Det bästa för företaget hade ju varit att anställa en finsktalande istället för mig.

Angående språkbegåvning så självklart skall arbetsgivare få värdera ens svenska språkbruk. När man söker arbete hos många så får man just ange hur bra man är på olika språk inkl svenska, så jag tror inte det är så stort hinder för arbetsgivaren att ta hänsyn till detta.
Btw jag själv suger på engelska och självklart får jag finna mig i att detta är en nackdel som jag måste uppväga med annat. (annan kompetens eller lägre lön etc) Men talar man bara orent så är det inget större nackdel för företaget.

Sedan har ens språkbegåvning olika betydelse beroende på vilket jobb man har, så det inte blir som tolken i tingsrätten idag med målet "TPB". Där tolken varken kunde svenska eller engelska bra, ändå skulle han översätta ett samtal från ett vittne under ed.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Avstängd

Låter ju som rätt man på rätt plats...

Lite så gäller fö i tråden också tycker jag. Om språket är ett hinder för jobbet så ska de naturligtvis anpassa sig och prata ett språk som går hand i hand med deras arbetsuppgifter. Är det så att språket inte utgör ett problem, ta chansen och lär dig lite nya ord istället. Om man tittar på gruppen så som du beskriver den är det ju de som inte pratar arabiska de felande.

Permalänk
Medlem

Du gör nog ett problem av ingenting här... om det är något viktigt som du behöver veta säger de nog det på svenska. Det är ju knappast så att de undanhåller information om jobbet från dig.

Det här är förresten en konstant situation på mitt jobb, där halva gänget pratar finska och andra halvan pratar svenska. Dock förstår de flesta i alla fall andra språket, så situationen är lite annorlunda.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Har TS bett dessa invandrare att prata svenska för att han vill hänga med i konversationen och känner sig utanför? Annars gissar jag som många fler att det handlar om privata samtal t.ex. och att de säger saker som de antar TS inte har något intresse av.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Avstängd

Nu vet jag inte om man får det enligt lagen, men jag anser att man ska kräva att svenska pratas på arbeten. Vi lever ju i Sverige.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Ganska svår fråga enl. mig.
Man vill ju givetvis känna sig som en i gänget på arbetsplatsen. Där hade det kanske hjälpt om man anställer personer som pratar svenska tillräckligt bra för att hänga med och delta i en konversation.
Men om man anställt dessa personer för att de har rätt kompetens och behövs på arbetsplatsen så kan man nog bara prata med dem och se om dem vill hjälpa till att få dig att känna dig delaktig.

Men Furir:
Tror du på allvar att möjligheten till kommunikation inte får/kan begränsa ens möjligheter i arbetslivet? Klart man vill ha arbetare som lätt, smidigt och snabbt kan kommunicera och samarbeta med varandra.
Sedan handlar det ju inte om att han tror att dem planerar att mörda honom när han är ensam utan att han känner sig utanför när dem inte gör honom delaktig i konversationen.

Lite tankar!
//pscs3

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Nu vet jag inte om man får det enligt lagen, men jag anser att man ska kräva att svenska pratas på arbeten. Vi lever ju i Sverige.

Nu har ju inte Sverige ens ett officiellt språk i och för sig i Sverige är man ju sådär lite häftiga och annorlunda så. Däremot finns det 4-5 officiella minoritetsspråk. Lite lustigt det där

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Nu har ju inte Sverige ens ett officiellt språk i och för sig i Sverige är man ju sådär lite häftiga och annorlunda så. Däremot finns det 4-5 officiella minoritetsspråk. Lite lustigt det där

Lustigt? Snarare rent åt helvete.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Nu har ju inte Sverige ens ett officiellt språk i och för sig i Sverige är man ju sådär lite häftiga och annorlunda så. Däremot finns det 4-5 officiella minoritetsspråk. Lite lustigt det där

vaa? källa på det dära? nu blev jag nyfiken på Sveriges dumhet:p

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Om de talar eget språk med varandra när det är andra i närheten har de väl antagligen en egen 'kompisgrupp' redan. Om 'att bli en i gänget' kräver att man för det första ideligen påminner nån om att prata svenska i ens närhet är det väl dömt att misslyckas? Det är ju en rätt tydlig avgränsning, i min erfarenhet.

Eller så kanske de visar viljan att göra dig till en del av deras gemenskap genom att tala svenska i din närhet efter att du bara talat med dem en gång. Risken finns väl att du måste säga att du känner dig lite utanför dock.

Nä, grupper är kluriga ting.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Generellt sett tycker jag nog att Svenska ska användas i Sverige. - Menar är man Svensk medborgare så är det väl inget större krav att man kan göra sig förstådd på språket.

Men det är ju klart inga regler utan undantag

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag tycker det är ganska respektlöst och ohyffsat att stänga ute folk genom att använda andra språk.

Är man ett gäng personer i en grupp och det finns ett gemensamt språk som alla kan använda (i olika grad givetvis) så tycker jag det är självklart att man håller sig till det. Sen kan man givetvis prata ett annat språk för att få saker översatta eller specifikt förklarade.

Det är ju jäkligt tråkigt att vara i ett arbetsgäng på 4 personer varav 3 ofta använder ett språk som inte den 4:e förstår.

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sheep
Jag tycker det är ganska respektlöst och ohyffsat att stänga ute folk genom att använda andra språk.

Är man ett gäng personer i en grupp och det finns ett gemensamt språk som alla kan använda (i olika grad givetvis) så tycker jag det är självklart att man håller sig till det. Sen kan man givetvis prata ett annat språk för att få saker översatta eller specifikt förklarade.

Det är ju jäkligt tråkigt att vara i ett arbetsgäng på 4 personer varav 3 ofta använder ett språk som inte den 4:e förstår.

Håller med om man är bra på det gemensamma språket, men annars blir det onödigt krångligt att prata det hela tiden.
Jag kom och tänka på jag läste med en massa utbytesstudenter som ej kunde svenska, då talade vi svennar ofta svenska med varandra, men bara vid samtal med utbytesstudenterna bytte vi språk. Detta ledde dock till stora problem, då vi ibland pratade svenska med dem, likaså pratade engelska med svensk folk i skolan. T.om. lärare gjorde fel ibland, prata svenska med utbytesstudenterna och engelska med oss. Så vi gick mot att enbart köra engelska, men så slutade jag.
Jag läste ingen "svår utbildning" (dock försvår för mig, varvid jag fick sluta), kan tänka mig att folk på dem kör engelska hela tiden.
*edit*
Det fanns även studenter som frågade läraren under föreläsning på svenska och bad han svara på just svenska. Nu sa iofs läraren samma sak på engelska dock kortfattat. Vad jag menar med detta är att många svennar fryser ute folk också med sitt val av språk, och jag själv har gjort det.

Man kan även se att vi just på forumet med vårat val av språk har valt att frysa ute större majoriteten av folket på internet, men de flesta av oss är så extremt mycket bättre på svenska så det blir smidigare.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
vaa? källa på det dära? nu blev jag nyfiken på Sveriges dumhet:p

Lika dumt som att svenskar inte är en folkgrupp. Man kan inte bli dömd om man är "rasistisk" mot en svensk i Sverige.

Detta är dock bara vad jag hört

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shooblan
Lika dumt som att svenskar inte är en folkgrupp. Man kan inte bli dömd om man är "rasistisk" mot en svensk i Sverige.

Detta är dock bara vad jag hört

Om du byter ut rasistisk med HMF så stämmer det. Rasism är inget brott.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

jag är är ganska hårdragen vad gäller sånt där och anser faktiskt att bor man i Sverige ska man prata svenska. ser ingen anledning att man ska tala andra språk istället, är man dålig på svenska får man faktiskt lära sig, det är en skyldighet enligt mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Nu vet jag inte om man får det enligt lagen, men jag anser att man ska kräva att svenska pratas på arbeten. Vi lever ju i Sverige.

Det är fult av dem att tala sitt ursprungsspråk när de är i grupper där folk inte kan förstå det och som arbetsgivare så hade jag bett dem ändra sig eller så hade de fått säga upp sig. Arbetsplatsen är ett bra ställe för folk som har problem med svenskan att utveckla den då de troligtvis konverserar på modersmålet på fritiden, bättre att se det som en möjlighet än ren diskriminering.

Sen om de talar det sinsemellan när de är själva är helt okej för mig. Denna nonchalans är inte ovanlig bland folk som har ett annat modersmål än Svenska.

Att anställa folk som inte kan kommunicera med Svenskar är en annan fråga dock...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Om du byter ut rasistisk med HMF så stämmer det. Rasism är inget brott.

HMF måste skrivas om - ger minoriteter fördelar mot Svenskar. Demokrati?! Nej...

Visa signatur

[Q6600 @ 3 ghz] [HD4870 X2 2GB] [Asus P45 P5Q SE] [4096MB DDR2 Corsair XMS2-6400] [Corsair HX 620W] [Antec P182] [Thermalright Ultra-120 eXtreme] [Windows Vista 64bit] [LG L245WP-BN] [WD 150GB VelociRaptor 10,000 rpm]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Lustigt? Snarare rent åt helvete.

Hysteriskt kul jag pratar ett officiellt (minoritets) språk iaf, finska. Svenska har inte nån relevant plats i Sverige hehe.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"