Permalänk
Medlem

Förkortat studiemedel

http://dn.se/nyheter/sverige/fyra-ar-kan-bli-ny-grans-for-stu...

Det här är fan helt sjukt. Nu blir det ännu svårare för mig att välja utbildning, jag får ju inte göra fel.

Skickade ett mail till sekreterarna i studiesociala kommittén idag.

Citat:

Hej!

Mitt namn är Gustav XXXX och jag läste en artikel i DN ang. Studiesociala Kommitténs förslag om att den berättigade tiden med studiemedel ska förkortas.
Jag blev mycket upprörd eftersom det innebär att jag i praktiken inte kan göra några snedsteg nu när jag ska välja utbildning till hösten. Det lägger enorm press på mig eftersom jag absolut inte får göra fel. Jag måste i förhand veta att utbildning är rätt för mig utan att överhuvudtaget läst en enda av dess kurser.

Vill jag tex läsa tekniskt basår på Chalmers och sedan läsa en civilingejörsutbildning innebär det att jag är låst i min utbildning, eftersom jag efter 4år måste vara klar med 3år av min utbildning. När jag redan lagt ett år på tekniskt basår betyder det att jag svalt min abborre. Hullingarna i ryggfenan sitter i min hals och den kommer fan inte ut igen. Såvida jag inte ska försörja mig på sidan om, MEDANS jag studerar på heltid. Det skulle jag vilja se en utav er göra.

Därför vill jag gärna att ni motiverar denna sänkning och gärna berättar för mig vilken utbildning jag ska välja, eftersom ni nu anser att det är så lätt.

Tacksam för respons

Någon annan som reagerar?

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Medlem

Jag gjorde lite eftersökningar och skrev lite material till vår ordförande, han blev intervjuad av radio west... gå in på sr puls och lyssna på gårdagens program, 15:00 till 15:30... tror det är efter 15min som Benny talar om detta.

Rätt kul att reportern som var här inte lyckades med sin första intervju, varpå de får ringa upp och köra en live intervju istället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Jag gjorde lite eftersökningar och skrev lite material till vår ordförande, han blev intervjuad av radio west... gå in på sr puls och lyssna på gårdagens program, 15:00 till 15:30... tror det är efter 15min som Benny talar om detta.

Rätt kul att reportern som var här inte lyckades med sin första intervju, varpå de får ringa upp och köra en live intervju istället.

Hur blir det för de som först läser en kandidatutbildning, och vill lägga på en magsiter? Går det?

Och hur stor är risken att detta går igenom?

Fan, har dom tänkt över huvud taget..

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk

Syftet med detta är ju att folk ska gå seriösa utbildningar. Inte bara lalla för att kunna lyfta studiebidrag.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
Syftet med detta är ju att folk ska gå seriösa utbildningar. Inte bara lalla för att kunna lyfta studiebidrag.

'

Så du menar att jag lallar om jag vill läsa tekniskt basår och sedan teknisk fysik? Tänk om jag missar ett par tentor och hamnar efter ett halvår? Då är jag körd.

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tumvante
'

Så du menar att jag lallar om jag vill läsa tekniskt basår och sedan teknisk fysik? Tänk om jag missar ett par tentor och hamnar efter ett halvår? Då är jag körd.

Nej nu menar jag inte att du lallar (även om man läser ditt mail får en ytterst oseriös uppfattning). Återigen det är gjort så att folk som lallar inte ska kunna pressa studiemedel år efter år. Går kurser hit och dit fast inte går på dom särskilt aktivt, byter utbildningar hela tiden, tar långa uppehåll etc. Man försöker uppmuntra folk att bli högutbildade, något man annars inte gör i Sverige.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
Nej nu menar jag inte att du lallar (även om man läser ditt mail får en ytterst oseriös uppfattning). Återigen det är gjort så att folk som lallar inte ska kunna pressa studiemedel år efter år. Går kurser hit och dit fast inte går på dom särskilt aktivt, byter utbildningar hela tiden, tar långa uppehåll etc. Man försöker uppmuntra folk att bli högutbildade, något man annars inte gör i Sverige.

Det är på inget sätt en uppmuntran till högre studier. Jag läste en termin teknisk fysik innan jag bytte till kemiteknik som passar mig mycket bättre. Med det systemt är det inte alls säkert att jag har råd att ta en examen. En civilingenjörsutbildning är på 5 år och med tanke på det höga tempot och nivån är det få som klarar sig på den utsatta tiden. Snittet ligger på 6 år och det är inte alls ovanligt att det tar 7 år att ta sig igenom sin utbildning. Speciellt inte om man först måste komplettera med tekniskt basår eller liknande. Att dessutom göra som många gör nu och ta ett sabattsår för att studera något annat är ju inte att tänka på. Jag har funderingar på att läsa lite exktra programering och grafisk design vilket ju är helt otänkbart om man bara får 4 års studiemedel och två extra om man har varit snäll.
Vad har politiker emot studenter egentligen?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Det är på inget sätt en uppmuntran till högre studier. Jag läste en termin teknisk fysik innan jag bytte till kemiteknik som passar mig mycket bättre. Med det systemt är det inte alls säkert att jag har råd att ta en examen. En civilingenjörsutbildning är på 5 år och med tanke på det höga tempot och nivån är det få som klarar sig på den utsatta tiden. Snittet ligger på 6 år och det är inte alls ovanligt att det tar 7 år att ta sig igenom sin utbildning. Speciellt inte om man först måste komplettera med tekniskt basår eller liknande. Att dessutom göra som många gör nu och ta ett sabattsår för att studera något annat är ju inte att tänka på. Jag har funderingar på att läsa lite exktra programering och grafisk design vilket ju är helt otänkbart om man bara får 4 års studiemedel och två extra om man har varit snäll.
Vad har politiker emot studenter egentligen?

Nej du har rätt, uppmuntran är fel ord. Piska passar nog bättre in. Morot hade nog varit trevligare, men piska är billigare för staten.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
Nej nu menar jag inte att du lallar (även om man läser ditt mail får en ytterst oseriös uppfattning). Återigen det är gjort så att folk som lallar inte ska kunna pressa studiemedel år efter år. Går kurser hit och dit fast inte går på dom särskilt aktivt, byter utbildningar hela tiden, tar långa uppehåll etc. Man försöker uppmuntra folk att bli högutbildade, något man annars inte gör i Sverige.

Men vad är problemet med att folk lallar runt? Större delen av studiemedlen komme dom ju ändå betala så det är ingen förlust för skattebetalarna. CSN har ju ändå krav på 75% klarade poäng och max 6 år, dom kraven räcker gott och väl.

Som MegaN00bie hade en morot varit bättre. Varför inte göra så att man skriver av halva studielånet den dagen man tar examen? Det skulle verkligen motivera folk att ta examen, antagligen få en hel del fler att överväga högre utbildning också. Annars kanske man kan få första årsbeloppet CSN vill ha avskriver, så man får ett gratisår efter examen för att hitta jobb och bygga en stabil ekonomi.

Det daltas med precis alla andra i det här landet, varför ska just studenter ha så jäkla hårda krav på sig?

Permalänk

Från artikeln:
För många tar det tid att ta sig igenom utbildningarna. Högskoleverkets undersökningar visar att fyra av fem studenter på ett utbildningsprogram tar examen för tre års heltidsstudier först inom sju år. Det är en större andel kvinnor, 85 procent, som tar examen mot 75 procent män.
På vilket sätt påverkar detta förslaget problemet? För man får inte studiestöd för samma kurser (vad jag vet).
Det enda förslaget påverkar är det försvårar folk att läsa vidare, många läser först teknisk basår, därefter går ett 3årigt program, sedan söker arbete och kanske inte får jobb, då tar de en påbyggnadsprogram och kanske fördjupar sig i något.

Nå jag tycker det är skit, i.o.f.s. är det bra att det ställs lite krav också. Jag vet personer som har läst en jädra massa A-kurser om allt möjligt till ingen större nytta, så på sätt och vis borde det finnas ett krav på att man läser något relevant för att få skattemedel. Dock tror jag inte byråkratin bakom detta skulle bli billigare än vad det kostar att låta folk läsa vad de vill. Och frågan vad som är onödigt är inte självklar, då just dessa småkurser kan leda till ett visst arbete. T.ex. civilingenjören som läste en A-kurs om jämställdhet, så kan det vara den sista kursen som avgjorde till varför just han/hon fick arbetet.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Fick ett mycket snabbt svar på mitt mail:

Citat:

Hej Gustav,
Det är tråkigt att du känner dig så orolig inför dina studier. Jag kan förstå detta, eftersom kommitténs förslag inte presenterades på ett korrekt och rättvisande sätt i tidningen i går.

Vi kan tyvärr inte berätta mer om innehållet i förslaget nu, innan vårt betänkande presenteras den 30 mars. Men jag försäkrar dig att du inte behöver oroa dig. Jag har läst ditt brev noga och bedömer att om studiesociala kommitténs förslag går igenom kommer du att erbjudas betydligt mer generösa möjligheter att slutföra dina studier än med dagens bestämmelser .

Det skulle vara roligt om du kunde höra av dig senare, efter att du läst vårt förslag i slutet av mars, och då berätta vad du tycker.

Kanske finns hopp ändå?

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
Nej nu menar jag inte att du lallar (även om man läser ditt mail får en ytterst oseriös uppfattning). Återigen det är gjort så att folk som lallar inte ska kunna pressa studiemedel år efter år. Går kurser hit och dit fast inte går på dom särskilt aktivt, byter utbildningar hela tiden, tar långa uppehåll etc. Man försöker uppmuntra folk att bli högutbildade, något man annars inte gör i Sverige.

Mitt sätt att reagera på politikers till synes idiotiska förslag har ingenting att göra med min inställning till studier.

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Hedersmedlem

Tänker söka till en civilingenjörsutbildning i höst så detta känns ju uppmuntrande

Permalänk
Medlem

4 år känns som en väldigt ologisk gräns. Civ.ing är väl på 5 år (eller är det 5,5?) och kandidat + master är 5 år.

Däremot kan man väl diskutera huruvida man bör få studiemedel för att läsa Harry Potter-kurser.

Permalänk
Medlem

Rätt intressant upplägg, man vill alltså få folk att dels inte läsa de längre utbildningarna, t.ex. Civ. Ing/MSc/Läkare. Det är trots allt där jobben finns, inte för att lalla runt i 2-3 år och sedan plocka ut kanske en kandidat :S

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

De presenterades nog ganska fel i tidningen. Vi får juh hoppas att det inte blir riktigt så och de som skulle utbilda sig till läkare och liknande låpnga utbildningar kommer med största sannolikhet fortfarande få lån och studiebidrag för resterande tid.

Sen som någon föreslog att alla som tog examen skulle få halva lånet betalt i bonus är ju en extrem kostnad. Jag vill inte betala alla andras utbildningar bara för att de senare ska tjäna mycket mer än mig^^

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

I det som faktiskt verkar vara fakta i artikeln och inte egna bedömningar så ser jag inget som säger att man inte kan byta inriktning. Det står att efter 4 år så ska 3 års studier vara klara, inte att de måste ha samma inriktning. Läs 1 år på 3 inriktningar så har du 3 års studier och borde därför få godkänt när du ansöker om de två extra åren.

Något de faktiskt borde satsa på om de vill minska studiekostnaderna är att skärpa till alla flumutbildningar där man kan läsa 50% extra utan problem. Det är sådana utbildningar som håller studiemedlen nere även för studenter på utbildningar där man måste satsa minst 40h/vecka för att klara sig, utbildningar där ett extrajobb inte är att tänka på för de flesta. T.ex. borde man korta gymnasielärarutbildningen från 5 år till 3 år. Det skulle det bli mer rättvis arbetsbörda jämfört med andra, hårdare utbildningar (läs: tekniska utbildningar), lärarstudenterna skulle de slippa 2 års studielån och de skulle komma ut i arbetslivet fortare. Dessutom skulle utbildningen bli mycket billigare eftersom man inte behöver hantera lika många kullar, och därmed studenter, samtidigt.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Glömsk

Heh, lite vinklad text där på DN.

Det är väl bra att det ställs lite krav?

Redan idag så måste man ju läsa ett visst antal poäng per termin för studiemedel. Nu läggs det extra kravet till att man måste ta 180 hp på 4 år.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
T.ex. borde man korta gymnasielärarutbildningen från 5 år till 3 år. Det skulle det bli mer rättvis arbetsbörda jämfört med andra, hårdare utbildningar (läs: tekniska utbildningar), lärarstudenterna skulle de slippa 2 års studielån och de skulle komma ut i arbetslivet fortare. Dessutom skulle utbildningen bli mycket billigare eftersom man inte behöver hantera lika många kullar, och därmed studenter, samtidigt.

Precis, för mindre utbildade gymnasielärare är verkligen vad vi behöver...? Galenskap! Gymnasielärarutbildningen borde istället göras betydligt "svårare" (mer ingående).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Heh, lite vinklad text där på DN.

Det är väl bra att det ställs lite krav?

Redan idag så måste man ju läsa ett visst antal poäng per termin för studiemedel. Nu läggs det extra kravet till att man måste ta 180 hp på 4 år.

Dock kan man ju fråga sig när samhället ska ställa krav på andra grupper som verkar kunna lyfta bidrag utan några som helst motkrav (annat än sk. "jobbsökande" hos AMS).

Sedan kan man ju fråga sig om återbetalningskraven i sig är något bra, dvs att man som student ska få mindre pengar i handen än de som har försörjningsstöd (socialbidrag, dock mindre reda pengar, men med betald hyra och sedan ett antal tusenlappar extra). Finns det någon logik i att människor som studerar får en "inkomst" lägre än existensminimum?

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Precis, för mindre utbildade gymnasielärare är verkligen vad vi behöver...? Galenskap! Gymnasielärarutbildningen borde istället göras betydligt "svårare" (mer ingående).

Ja, för det var ju PRECIS det jag sa! Om du läser mitt inlägg igen ser du att jag förespråkar lika bra, eller stor, utbildning som idag, fast den läses på tre år istället för fem, eftersom det skulle gå utmärkt med tanke på hur 'tidspressad' den är idag. Om man ska behålla den på fem år så får man pressa in lite mer kunskap så att det i snitt blir samma studietempo som för tekniska högskoleutbildningar, vilket det INTE är idag. Det skulle dessutom gallra ut lite bland studenterna så de kompetenta finns kvar medan dravlet försvinner. Höjda lärarlöner skulle också hjälpa en del, men det är en annan fråga.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

wtf... Man ska kunna missa några tentor.. Sen tycker jag att CSNs krav redan är väldigt högt ställda.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joelh
wtf... Man ska kunna missa några tentor.. Sen tycker jag att CSNs krav redan är väldigt högt ställda.

Höga krav från CSN? Wut? Ett snitt på 45 poäng per år, dvs 75% kan väll inte klassas som högt?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DN
Om en studerande läser en längre utbildning, exempelvis till läkare eller gymnasielärare, måste den studerande efter fyra år vara klar med minst tre års studier för att beviljas en förlängning av studiemedel med maximalt två år.

Alltså, sköter man sig har man inget att oroa sig över. För att få förlängt så ska du läsa 180HP på 4 år, antar att det är oberoende av vad man läser. Tror inte heller man ska vara orolig, värre blir det kanske om man vill ha uppehåll i studierna.

Det är ju verkligen sjukt att det tar 7 år att ta sig genom 3åriga program för 80%.

Jag tycker ändå det är fel av dem att göra såhär, vi får se vad de säger mer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shooblan

Det är ju verkligen sjukt att det tar 7 år att ta sig genom 3åriga program för 80%.

Så står det faktiskt inte. Det står att för 80% tar det upp till sju år. Kan alltså i praktiken vara allt från 3-7år och för de resterande 20 procenten tar det längre tid. Så står det om man tolkar det ordagrant iaf.

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Från artikeln:
För många tar det tid att ta sig igenom utbildningarna. Högskoleverkets undersökningar visar att fyra av fem studenter på ett utbildningsprogram tar examen för tre års heltidsstudier först inom sju år. Det är en större andel kvinnor, 85 procent, som tar examen mot 75 procent män.
På vilket sätt påverkar detta förslaget problemet? För man får inte studiestöd för samma kurser (vad jag vet).
Det enda förslaget påverkar är det försvårar folk att läsa vidare, många läser först teknisk basår, därefter går ett 3årigt program, sedan söker arbete och kanske inte får jobb, då tar de en påbyggnadsprogram och kanske fördjupar sig i något.

Nå jag tycker det är skit, i.o.f.s. är det bra att det ställs lite krav också. Jag vet personer som har läst en jädra massa A-kurser om allt möjligt till ingen större nytta, så på sätt och vis borde det finnas ett krav på att man läser något relevant för att få skattemedel. Dock tror jag inte byråkratin bakom detta skulle bli billigare än vad det kostar att låta folk läsa vad de vill. Och frågan vad som är onödigt är inte självklar, då just dessa småkurser kan leda till ett visst arbete. T.ex. civilingenjören som läste en A-kurs om jämställdhet, så kan det vara den sista kursen som avgjorde till varför just han/hon fick arbetet.

Jag tror mer på ditt spår, att strama upp vad som är studiemedelsberättigande. Just nu kan man ju plugga flum i ett par år om man inte hittar jobb. Finns mängder av kurser som ger poäng men som kräver minimal arbetsinsatts.
Ska staten betala folks utbildning, vilket jag tycker är helt rätt, borde ändå staten ha viss rätt att kräva att det är utbildningar som är till nytta för samhället.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jag hoppas inte detta genomförs. När är det planerat att genomföras? Och hur blir det för nuvarande studenter?

Hade tänkt plugga franska i höst (som jag förvisso kan tillgodoräkna mig i en master 120 hp eller civilingenjör 300 hp) men om jag vill fortsätta plugga språk efter är det helt omöjligt isf. Åååångest. Varför hatar regeringen studenter?

Angående att vissa utbildningar är flum, är det inte bättre då att bara begränsa vilka kurser man kan få studiemedel för? Har dock aldrig sett detta problem som vissa verkar tro är så utbrett.

Permalänk
Glömsk

Värt att tänka på är att majoriteten av alla utbildningar är "flummiga". Jag har bekanta som studerar ekonomi, lärare etc. De lägger kanske ner en-två timmar per dag på sina studier.

I dessa fall är det ju inte speciellt mycket begärt att man ska vara klar med tre års studier på fyra år.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Värt att tänka på är att majoriteten av alla utbildningar är "flummiga". Jag har bekanta som studerar ekonomi, lärare etc. De lägger kanske ner en-två timmar per dag på sina studier.

I dessa fall är det ju inte speciellt mycket begärt att man ska vara klar med tre års studier på fyra år.

Nej, det är inte ens mycket begärt att man ska vara klar med tre års studier på två år på dessa utbildningar. Att utbildningarna får pengar för hur många som klarar dem är en ganska dålig metod. Har en tendens att sänka nivån för att öka de ekonomiska anlagen, vilket borde vara precis tvärt om mot hur det ska vara.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Värt att tänka på är att majoriteten av alla utbildningar är "flummiga". Jag har bekanta som studerar ekonomi, lärare etc. De lägger kanske ner en-två timmar per dag på sina studier.

I dessa fall är det ju inte speciellt mycket begärt att man ska vara klar med tre års studier på fyra år.

Tycker inte det är för mycket begärt för någon utbildning att vara klar med 3 års studier på 4 år. Tycker knappt man borde få ett halvår extra på sig.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"