Despotify - the open source Spotify client

Permalänk

Despotify - the open source Spotify client

http://despotify.se/

En Open Source-klient för Spotify, jag har tyvärr inte kunnat testa den ännu, vela bara göra er medveten om den.

Synpunkter på den?

Visa signatur

Citera.mig.för.svar.][resaomkring.blogspot.com][ Intel I5 2.66GHz.4GB DDR3.ATI HD4670][ @Twitter
'We would like to see most of the human race killed off because it is unworthy, it is unworthy of the gift of life' - Behemoth - Antichristian Phenomenon.

Permalänk
Medlem

Får testa den någon dag när jag har tid... ser dock ingen nytta i den så länge det inte kommer några kul addons till den. Original Spotify känns ganska tillräckligt.

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Avstängd

Jo jag har testat och buggar finns där men den funkar...

Sen att lämna ut login/lösen till en hackad version är kanske ingen höjdare...

Pulseaudio bugg med överstyrning och att den inte dödar föregående "session".

Klart primitiv hantering hursomhelst, antispelare....

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Inaktiv

Ser fram emot första qt-spotifyklienten

Permalänk
Glömsk

Nice! Jag har länge velat veta hur spotifyprotokollet fungerar. Nu kan jag lära mig det.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Är jag den enda som inte får det att fungera? Får ett kryptiskt meddelande när jag försöker starta det med ./despotify <användarnamn> <lösenord>

read_server_initial_packet(): Status was 0x01, substatus 0x01: Client upgrade required http://upgrade.spotify.net/upgrade/win32/spotify-testing.4297...

Visa signatur

rm -rf *.blog

Permalänk
Medlem

Jag får också det felmeddelandet med r761 som finns att ladda ner från despotify.se och som release på projektsidan på sourceforge, men när jag tar ner source från SVN och bygger så får jag inte det felet.

Permalänk

Spotify verkar ha uppdaterats idag. Kan det vara så att Spotify folket stängt ute Despotify helt enkelt. Alternativt att de gjort någon förändring som gör att den inte är kompatibel. Jag tycker det låter troligare att dem stängt ute Despotify med avsikt för att inte skivbolagen skall 1) överge dem 2) stämma dem. Kom ihåg, skivbolag är trångsynta typer som lägger ~1 Miljard SEK varje år på att se till att tekniken utvecklas så långsamt som möjligt.

Hörs ju dessutom på namnen, skivbolag, de vill sälja skivor och inget annat.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rastersize
Kan det vara så att Spotify folket stängt ute Despotify helt enkelt.

Med tanke på att affärsidén faller om folk kan använda tjänsten för att ladda ned musik får man väl förmoda att de kommer göra allt de kan för att motverka andra klienter än sin egen?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lollol7
Får testa den någon dag när jag har tid... ser dock ingen nytta i den så länge det inte kommer några kul addons till den. Original Spotify känns ganska tillräckligt.

Du kan ju köra den utan Wine.
Du kan köra den på en server utan X eller remote över SSH.
Folk med Solaris, FreeBSD, OpenBSD kan också köra den.
Sen är det open source.
Så nog finns nytta.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Squeeze
Är jag den enda som inte får det att fungera? Får ett kryptiskt meddelande när jag försöker starta det med ./despotify <användarnamn> <lösenord>

read_server_initial_packet(): Status was 0x01, substatus 0x01: Client upgrade required

Kanske har Spotify uppdaterat servern och släppt en ny version av klienten, så Despotify gubbarna måste släppa en ny version.

Permalänk

Det är lite synd att dom inte ger någon respons på deras Blog.

När dom nu sett detta projekt tycker jag dom borde satsa på en textbaserad och gui-baserad klient för *nix/*bsd då det verkligen finns en "marknad" för det.

Visa signatur

Citera.mig.för.svar.][resaomkring.blogspot.com][ Intel I5 2.66GHz.4GB DDR3.ATI HD4670][ @Twitter
'We would like to see most of the human race killed off because it is unworthy, it is unworthy of the gift of life' - Behemoth - Antichristian Phenomenon.

Permalänk
Medlem

Det verkar vara så att spotify gjort en uppdatering som gör att inte r761 fungerar. Finns en patch dock som löser problemet, eller så kan man köra SVN som nämndes tidigare i tråden.

Visa signatur

rm -rf *.blog

Permalänk

Jobbigt att det inte funkar med gratis konton såg ju ut som en ganska nice klient.

Visa signatur

Stationär: PC-K62 | i7 930 @ 2.8ghz | TRUE | Gigabyte X58A UD7 | 6 gb | GTX570 | 2x500+2x1000+320 gb | Windows 7
Server: Athlon II X2 240E | Asus M4A78T-E | 8 gb | 320 GB + 8x2TB | FreeBSD
Bärbar: Thinkpad T60 | C1S 1.6 ghz | 2 gb | 40 gb hdd | Archlinux https://www.dropbox.com/referrals/NTEzMjU3MDk

Permalänk
Avstängd

Bra affärsidé Spotify har.
Kunder betalar för att streama musik i lågkvalité.
När man kan ladda ner musik gratis i högkvalité.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
När man kan ladda ner musik gratis i högkvalité.

Är det lagligt?

Jag tycker Spotify är en OERHÖRT bra idé. Rent ut sagt, fantastisk. Känns det inte väldigt modernt att för en struntsumma varje månad få obegränsad tillgång till ett enormt musikbibliotek? Vem fan vill fylla huset med plastskivor liksom :S Sånt gjorde man ju på 80-talet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
Bra affärsidé Spotify har.
Kunder betalar för att streama musik i lågkvalité.
När man kan ladda ner musik gratis i högkvalité.

Fast, det är väll inte riktgt den affärsifén de har, eller hur? De försöker ju faktisk hitta ett legalt alternativ.

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Movement
Fast, det är väll inte riktgt den affärsifén de har, eller hur? De försöker ju faktisk hitta ett legalt alternativ.

Ska de inrikta sig på ett lagligt alternativ, så får de nog se till att erbjuda mervärde.
* Album art/cover.
* Sångtexter.
* Hög kvalité.
* Lossless alternativ.
* Köper du ett album, så får du ladda ner en valfri låt utan extra kostnad.
* Köper du 15 album, så får du ett valfritt album utan extra kostnad.
* Nyhetsbrev när dina favoritartister släpper nya album eller singlar.
* Nyhetsbrev när dina favoritartister gör en tour eller konsert.
* Musikrekommendationer till andra artister du förutspås gilla.
* Tillgång till diskussionsforum där fans samlas.
* Köper du en artists alla album så får en t-shirt, poster eller tillgång till rabatterade konsertbiljetter.
* Lotteri utav singlar, album, t-shirts, biljetter, posters och promotion prylar.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
Ska de inrikta sig på ett lagligt alternativ, så får de nog se till att erbjuda mervärde.

Nej, bara det faktum att de (vad jag vet) är så gott som ensamma i sin bransch gör att de fungerar rätt bra som de är.

Permalänk
Medlem

leksak: Du verkar ju uppenbarligen inte nöjd med det som Spotify erbjuder så varför inte göra slag i saken och skapa en egen tjänst som tillhandahåller allt det du efterfrågar?

Sen så vet jag väl inte om kvalitén är så dålig, har dock inte något eget konto för att kunna prova på min anläggning här hemma.

Edit 0.1: Korrigering.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Citat:

Citerat ifrån http://despotify.se/#faq
This code will ultimately allow people to download music from Spotify!

First of all, people download music anyway. That's just the way it works, be it legal or not.
Live with it.

Secondly, there are far better places to download music from (with better quality!) than Spotify. Downloding/Ripping music from Spotify is just as illegal as anywhere else, the main difference is that the bitrate/soundquality is lower in the music ripped from Spotify.

That being said, please don't use our software to cause problems for Spotify!
A lot of people love this excellent service, and are willing to pay for it, us included.

Jag tror att detta kommer sänka ner Spotify rejält och att man bör lägga av med detta för att få ha kvar denna tjänst.

Visa signatur

Ingen är perfekt inte ens Najk!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk

despotify är väl "olaglig"
men det är nog precis vad som behövs för att vi ska få en laglig klient för Linux.

Uppdatering:
Ignorera mitt inlägg, jag var bara "opåläst"

Permalänk
Medlem

kode: den artikeln handlar tydligen inte om despotify utan SpotSave

http://copyriot.se/2009/02/27/struntprat-att-despotify-eller-...
"Struntprat att Despotify (eller Kopify) skulle vara olagligt"

Utvecklarna på Despotify håller jävligt hårt på att "klappa medhårs" och klienten fungerar endast med Premiumkonto på spotify.
Jag tycker det är underbart att det äntligen finns ett lib som kan användas för att få in spotify i våra vanliga mediaspelare som songbird, amarok, winamp, popcorn hour osv osv.
Tjänst och programvara ska helst separeras för att det ska kunna användas som människor vill.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
Ska de inrikta sig på ett lagligt alternativ, så får de nog se till att erbjuda mervärde.
* Album art/cover.
* Sångtexter.
* Hög kvalité.
* Lossless alternativ.
* Köper du ett album, så får du ladda ner en valfri låt utan extra kostnad.
* Köper du 15 album, så får du ett valfritt album utan extra kostnad.
* Nyhetsbrev när dina favoritartister släpper nya album eller singlar.
* Nyhetsbrev när dina favoritartister gör en tour eller konsert.
* Musikrekommendationer till andra artister du förutspås gilla.
* Tillgång till diskussionsforum där fans samlas.
* Köper du en artists alla album så får en t-shirt, poster eller tillgång till rabatterade konsertbiljetter.
* Lotteri utav singlar, album, t-shirts, biljetter, posters och promotion prylar.

Deras mervärde ligger i själva affärsidén.

- Man slipper fylla sin hårddisk med ett eget musikbibliotek.
- Man behöver inte föra över musiken mellan olika datorer.
- Man kan logga in hemma hos en kompis eller på ett internetcafé och lyssna där.
- Man behöver inte betala per låt eller per album - all musik i Spotifys bibliotek ingår.

Självklart medför konceptet nackdelar också:

- Man måste vara uppkopplad för att det ska funka.
- Det funkar inte på bärbara musikspelare (möjligtvis mobiltelefoner, men det blir dyrt om man betalar sin uppkoppling per MB).
- Kvalitén är bra men inte lossless.
- Avslutar man tjänsten har man ingen musik kvar, till skillnad från om man byggt upp ett eget arkiv.
- All musik finns inte och det går inte att lägga till det som saknas.

Den sista punkten är förmodligen den viktigaste, och som gör att Spotify tills vidare får ses som ett komplement snarare än en ersättare till den egna samlingen. De har varken Beatles, Frank Zappa, Led Zeppelin eller Metallica, och så länge de inte har det kan de inte fungera som enda musikspelare.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arune
kode: den artikeln handlar tydligen inte om despotify utan SpotSave

DSM.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Glömsk

Reverse engineering är för det mesta lagligt i Sverige och EU. Detta regleras av artikel 6 i 91/250/EEG, under vissa förutsättningar.

Citat:

Artikel 6

Dekompilering

1. Rättsinnehavarens tillstånd skall inte krävas när återgivning av koden eller översättning av kodens form enligt artikel 4 a och b är oundgänglig för att erhålla den information som är nödvändig för att uppnå samverkansförmågan mellan ett självständigt skapat datorprogram och andra program, under förutsättning att följande villkor är uppfyllda:

a) Åtgärderna utförs av licenstagaren eller av annan person som har rätt att använda en kopia av programmet, eller för deras räkning av en person som har rätt därtill.

b) Den information som är nödvändig för att uppnå samverkansförmågan, har inte tidigare varit lätt åtkomlig för de i punkt a angivna personerna.

c) Åtgärderna är begränsade till att gälla de delar av originalprogrammet som är nödvändiga för att uppnå samverkansförmågan.

2. Bestämmelserna i punkt 1 skall inte medge att den information som erhållits

a) används för andra ändamål än att uppnå det självständigt skapade datorprogrammets samverkansförmåga,

b) överlämnas till andra personer, utom när detta är nödvändigt för det självständigt skapade datorprogrammets samverkansförmåga, eller

c) används för utveckling, tillverkning eller marknadsföring av ett datorprogram som i väsentliga delar liknar det berörda programmets uttrycksform, eller används för andra åtgärder som medför intrång i upphovsrätten.

3. I överensstämmelse med bestämmelserna i Bernkonventionen för skydd av litterära och konstnärliga verk får bestämmelserna i denna artikel inte tolkas så att de tillämpas på sätt som otillbörligt skadar rättsinnehavarens legitima intressen eller står i konflikt med ett normalt utnyttjande av datorprogrammet.

Det är min bedömning att Despotify är helt på det gröna. Något som talar för det är att Samba uttryckligen kallats lagligt av EU-parlamentet (i deras stämning mot Microsoft).

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk

Jag har inte testat Spotify och borde kanske inte uttala mig, men som jag ser det ligger deras problem hos dom själva

"Download Spotify for other platforms
We are sorry, but currently we only support Windows and Mac.
Of course, if you want to go ahead and download the Windows or Mac application for now we’ll keep quiet about it.

If you are using Linux, you might want to run Spotify under Wine. "

Jag tänker inte köra det under Wine, mest för att jag anser att det borde vara enkelt för dom att skriva en native klient till Linux, om dom inte gör det så vet dom att andra kommer att göra det med följderna att riskera missbruk. Det är vare sig ett krävande program eller särskilt stort.

Upp till dom som jag ser det, gör om - gör rätt. När det kommer till Linux med gratis/reklam versionen så kommer jag att testa det. Ok visst, Linux är inte en stor marknad än, bara 1% användare, men inom en snar framtid kommer betydligt fler köra Linux, om dom vill se sig som framtidens alternativ ska dom f*n se till att se längre än 2 månader framåt. Luktar unken Mediabranschstrategi att ignorera alt. motarbeta Linuxanvändare.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arune
kode: den artikeln handlar tydligen inte om despotify utan SpotSave

http://copyriot.se/2009/02/27/struntprat-att-despotify-eller-...
"Struntprat att Despotify (eller Kopify) skulle vara olagligt"

Utvecklarna på Despotify håller jävligt hårt på att "klappa medhårs" och klienten fungerar endast med Premiumkonto på spotify.
Jag tycker det är underbart att det äntligen finns ett lib som kan användas för att få in spotify i våra vanliga mediaspelare som songbird, amarok, winamp, popcorn hour osv osv.
Tjänst och programvara ska helst separeras för att det ska kunna användas som människor vill.

Vet du hur man går till väga för att installera despotify och fungera på popcorn hour?

Permalänk
Medlem

Fungerar deSpotify nu eller är det fortfarand kaputt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belsebubnoone
Vet du hur man går till väga för att installera despotify och fungera på popcorn hour?

Jag väntar ivrigt på att någon ska skriva en spotify app som funkar på popcorn hour. Samma sak gäller när voddler drar igång. Det är absolut något som jag vill ha på min popcorn.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580