The Pirate Bay-rättegången: Dag 9

Permalänk

Helt otroligt hur dom behandlar professorn.
Jag måste erkänna att jag bara vill spotta på den där Danowsky.

EDIT: Är det någon sakkunnig som kan förklara vad dom menar med att:
"En nerladdad torrent inte innebär att ett skyddat verk blir tillgängligt?"

Permalänk
Medlem

Wallis: Tack så mycket!
Pontén: Ah, Nu är det ju inte du som avgör när vi är klara men nu råkar det ju sammanfalla......
Dommaren (om jag uppfattat det rätt): Nu råkar det sammanfalla.

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
EDIT: Är det någon sakkunnig som kan förklara vad dom menar med att:
"En nerladdad torrent inte innebär att ett skyddat verk blir tillgängligt?"

En torrent är bara en "textfil" som kan peka på verket, verket blir inte tillgänglig för än orginal seedern startar delningen, vilket han/hon inte behöver att göra (död torrent)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pellias
Men det där är ju bara crap, och en uppräkning av massa saker som redan är tillgängliga gratis.

Hur fasen ska de skapa "mervärde" när de konkurrerar med nåt som redan är busenkelt och helt gratis?

Det där är bara kvasiargument för att lägga skulden på mediaindustrin.

Du är lika kunnig som Roswall och Pontén om du kommer med argument som "Det går inte att konkurrera med gratis"

Permalänk

Haha det blir bara mer och mer skrattretande för var dag rättegången pågår. Finns det ingen på åklagarsidan som har någon som helst koll på hur filer sprids via torrents? Detta är ingen rättegång utan som påpekats tidigare en cirkus...

"Om de "förbjuder" fildelning, måste de ju också ta bort den funktionen i MSN (eller andra chatt-program) som gör det möjligt att skicka filer mellan varandra.
Annars behöver ju bara en köpa en skiva och sedan skicka runt den, vilket skulle resultera i samma saker som TPB har byggt upp."

De kan inte förbjuda fildelning (många har redan försökt men misslyckats) eftersom den är fullt laglig och till och med används av allt fler siter för att få tag på deras material. Torrent tekniken är vida överlägsen all annan teknik när det kommer till att sprida filer snabbt och med minsta möjliga belastning på servrarna.

"Precis. Om en vän köper en ny CD, kommer den personen skicka runt den till alla. Eller också delar man på priset eller turas om att köpa CD-skivorna. Det samma gäller DVD-filmer."

Vilket kommer leda till ännu mer drakonisk DRM, vilket i sin tur kommer leda till att allt fler skiter i att köpa produkten. Jag blir bara mer och mer trött på att det ALLTID är vi som betalar som drabbas inte de som laddar ner och kommer väl antagligen skita helt i att köpa produkterna.

För att få stopp på kopieringen så krävs det att de först får stopp på de som knäcker skydden (lycka till med det säger jag bara) och sedan att de har tillräckligt bra skydd så att detta inte går att komma förbi för en vanlig användare. Detta leder således till att det inte längre finns något att ladda ner och om nu deras resonemang med att folk kommer köpa det som de laddar ner stämmer så kommer deras försäljning öka. Jag hävdar dock det motsatta, detta kommer på allvar göra så att många bolag kommer konka. Folk är helt enkelt inte beredda att betala de ockerpriser dom begär, så enkelt är det...

"Dock blir spel lite knepigare... Räknas crack som copyright skyddat material?"

En sak är säker, jag skiter fullständigt i vad de anser om crack, dagen då jag bytte skivor för att spela min spel (som jag betalat dyra pengar för) är för alltid förbi.

"Det finns dock företag som lyckats skydda sina produkter genom en kombination av onlineaktivering och blockering av debuggers körandes kopplade till .exe filen."

Nämn ett enda företag som lyckats med detta? Kan inte komma på ett enda om jag ska vara ärlig.

"Det där är bara kvasiargument för att lägga skulden på mediaindustrin."

När deras lagliga alternativ är drakoniska DRM kan jag inte direkt påstå att jag tycker synd om de större bolagen. Som tur var så gillar jag inte samma musik som den stora massan så därför kan jag köpa den musik jag gillar utan att dessa giriga bolag får mer pengar att driva sin "häxjakt" med.

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk

Problematiken ligger ju i att när vi hånar åklagarsidan så hånar vi folk som ändå är "någorlunda" insatta, att rätten skall vara mer insatt är ju att drömma.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
Problematiken ligger ju i att när vi hånar åklagarsidan så hånar vi folk som ändå är "någorlunda" insatta, att rätten skall vara mer insatt är ju att drömma.

Då förtjänar de att hånas, även de som talade igår om IPRED förtjänar att hånas, kan man inte säga pirat utan att hela tiden säga privat så kanske man borde lära sig mer om den lag man faktiskt är på väg att genomföra. Med undantag för miljöpartiets representant så hade de ingen som helst koll, och dessa ska bestämma om en mycket rättsosäker lag ska gå genom, är ju så man blir mörkrädd.

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem

Det där om självspelande pianon var lysande sagt. Det ger en väldigt bra bild av hur uråldrig musikindustrin är.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
Mediaindustrin borde starta ett lagligt alternativ där de erbjuder mervärde.
* Album art/cover.
* Sångtexter.
* Hög kvalité.
* Lossless alternativ.
* Köper du ett album, så får du ladda ner en valfri låt utan extra kostnad.
* Köper du 15 album, så får du ett valfritt album utan extra kostnad.
* Nyhetsbrev när dina favoritartister släpper nya album eller singlar.
* Nyhetsbrev när dina favoritartister gör en tour eller konsert.
* Musikrekommendationer till andra artister du förutspås gilla.
* Tillgång till diskussionsforum där fans samlas.
* Köper du en artists alla album så får en t-shirt, poster eller tillgång till rabatterade konsertbiljetter.
* Lotteri utav singlar, album, t-shirts, biljetter, posters och promotion prylar.

Men det ägnar sig nog hellre åt DRM och stämningar.

Finns redan liknande lösningar som är väldigt framgånsrika. Dock inte någon från major bolagen.
Jag som DJ köper t.ex all min house musik och det är en hel del. Detta gör jag främst från www.beatport.com
En sida som hängt med i tiden fylld med funktion och kvalité. Lägga till favoritartister du får meddelanden så fort de släppt något nytt osv. Bra förhandslyssning osv. Fantastisk sida och vågar påstå att de har nästan allt i elektronisk musikväg (trance, house, dance, drum n bass och techno) så att fildelning skulle förhindra framväxten av lagliga online alternativ (som majorbolagen påstår) är rent jävla skitsnack. Apple har för övrigt också gjort det med itunes store? Blir så trött på packet Danowsky och skiten har försvarar.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

Tycker Danowsky och Pontén var fruktansvärt dåliga idag, de övriga höll sig i alla fall till sakfrågor även om jag inte samtycker.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

Haha, Danowsky det gick sig inte....

Nästan på snudd till övergrepp i rättssak med hans jävla hot.

Visa signatur

| eVGA 790i Ultra | E8400@4ghz | Peltier/Vatten-hybrid CPU kylning (ST=20°) | 9800GX2(X2) | 2GB Cellshock DDR3@2ghz | Modded-P190 | 150gb Raptor (2 sectors) | Vista Ultimate x64+XP Pro x86 |

Permalänk

Dubbelpost osv.

Visa signatur

| eVGA 790i Ultra | E8400@4ghz | Peltier/Vatten-hybrid CPU kylning (ST=20°) | 9800GX2(X2) | 2GB Cellshock DDR3@2ghz | Modded-P190 | 150gb Raptor (2 sectors) | Vista Ultimate x64+XP Pro x86 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CorranHorn

"Det finns dock företag som lyckats skydda sina produkter genom en kombination av onlineaktivering och blockering av debuggers körandes kopplade till .exe filen."

Nämn ett enda företag som lyckats med detta? Kan inte komma på ett enda om jag ska vara ärlig.
[/B]

Nu vet jag inte vilket skydd/teknik som användes, men jag har för mig det tog en jävla tid för "piraterna" att lyckas knäcka Splinter cell: Chaos theory. Har för mig det tog 1 år.

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Det är framförallt CD-tillverkarna, precis som de som gjorde självspelande pianon fick det svårt när grammofonskivan kom.

Haha, den dummaste kommentaren jag hört

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoCc
Nu vet jag inte vilket skydd/teknik som användes, men jag har för mig det tog en jävla tid för "piraterna" att lyckas knäcka Splinter cell: Chaos theory. Har för mig det tog 1 år.

Tror jag inte ett dugg på....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CorranHorn
Då förtjänar de att hånas, även de som talade igår om IPRED förtjänar att hånas, kan man inte säga pirat utan att hela tiden säga privat så kanske man borde lära sig mer om den lag man faktiskt är på väg att genomföra. Med undantag för miljöpartiets representant så hade de ingen som helst koll, och dessa ska bestämma om en mycket rättsosäker lag ska gå genom, är ju så man blir mörkrädd.

Jag kan bara instämma. Även om jag har full förståelse för att politiker, som ju till yrket helst skulle vara vår tids Einstein och Carl von Linné samtidigt, dvs allvetande, inte klarar av att sätta sig in till 100% i precis alla ämnen de ska fatta beslut om, det är helt enkelt inte rimligt. Men att de kan träffa så fruktansvärt fel som de lyckats med nu i både FRA-lagen och deras, i övriga Europa, minst sagt kritiserade variant av IPRED gör det svårt att försvara.. Det är helt enkelt alldeles för uppenbart att de åtminstone för tillfället tjurrusar med tunnelseende i Skivbolags (inte musikskapare), Spelutgivares (inte speltillverkares) och filmbolags (inte filmskapares) ärenden. Det är inte utan att man i sitt stilla sinne funderar över om det är av okunskap eller i eget vinstsyfte det görs.. Och vilket vore egentligen värst..?

Permalänk
Hedersmedlem

I och med förhöret av Wallis har åklagarsidan slutgiltigt och ofrånkomligt förlorat PR-kriget. Jag är faktiskt besviken på kärandesidans insats. Det finns aspekter som hade varit intressanta att pröva men nu blev det tyvärr bara fjant av alltihop.

CD-mediet har vad gäller ljudåtergivning några grundläggande tekniska nackdelar, bl a att rotationshastigheten kontinuerligt måste korrigeras, vilket för bra återgivning kräver dyra och avancerade klockor. Ljudfiler lagrade på hårddisk slipper hela den här problematiken och därför är redan utgångsläget klart bättre.

Kolla in LINN Records sida och ni hittar t o m nedladdningsbara flac- och wma-filer i studio master kvalité, alltså några nivåer bättre än CD kvalité. Visst det är inte gratis, men för audiofiler är den kostnaden ofta ringa i förhållande till HIFI-utrustningens värde. Det finns i vilket fall som helst gott om utrymme för konkurrens på hög nivå där hela CD industrin kan kringgås. För hit-musik med kort bäst-före-datum måste naturligtvis priserna sättas lägre - dessutom är de himlar ifrån den kvalité LINN Records erbjuder (ibland närmast öronskärande dåliga) - och varför inte konkurrera med bonusmaterial i form av trycks material, T-shirts och annat för varje laglig nedladdning. CD kedjan är redan utesluten, formatet kan ändå ges i CD kvalité om så önskas, så lägg de sparade kronorna på något mervärde (fantasin är väl gränsen, men det skulle ju kunna vara alltifrån att de 100 första får VIP plats i kön till direktsignerat material på kommande valfri konsert eller något dylikt).

Om man väljer att vara artist är det väl inte för mycket begärt att man interaktivt söker ett utbyte med sin kundkrets. J.S. Bach satt inte surade i köket sitt utan spelade skjortan av kyrkobesökarna varje vecka; Jazzen var och är fortfarande framför allt en ögonblicksmusik där skivan på ett sätt är en återspegling av en fixerad tid i utvecklingen; The Hives är mer kända live än som CD krängare; kanske är det egentliga problemet att en syntetisk musikindustri uppkommit som sällan tvingas upp till bevis, en död form av ljudskapande som ibland uppfattas som musik.

/funderingar över en kopp gott te och rostat bröd med tapenade

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoCc
Nu vet jag inte vilket skydd/teknik som användes, men jag har för mig det tog en jävla tid för "piraterna" att lyckas knäcka Splinter cell: Chaos theory. Har för mig det tog 1 år.

"offtopic"
Kanske det.. Beror på helt vem som tar åt sig jobbet och har lust...När amatör cracker crackar ett spel kan det ta veckor och slutligen komma med de mest märkliga execute bara filer.. En cracker med skills behöver inte ens disassemblera kod för att hitta skydden... Med en hex editor och kunskaper i maskinkod letar de upp skyddet och NOP'ar det...tar en minut för en skilled cracker...

Citat:

KimTjik

Arch Linux fan.. Tummen upp..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av musse pigg
Alltså, jag är inte den som vill eller brukar klaga på andra människor, men tycker inte ni som jag att Henrik Pontén har nog blivit lite skadad av allt jagande av fildelare, tycker lite synd om killen, han borde ta en resa utomlands o koppla av lite, få lite insikt vad livet handlar om o så.....

Hähä... Nä, det borde han inte. Han borde få en enkel biljett till helvetet, precis som en hel HÖG andra personer som försöker ta kontroll över Internet!

Där skulle dom kunna reflektera över om det var sådär himla smart att försöka trycka till folk som försöker göra information fri.

Information wants to be free!

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoCc
Nu vet jag inte vilket skydd/teknik som användes, men jag har för mig det tog en jävla tid för "piraterna" att lyckas knäcka Splinter cell: Chaos theory. Har för mig det tog 1 år.

"off topic"
Gjorde det säkert men det var inte min poäng, min poäng var att det inte finns några skydd som är 100% säkra. När MS släppte sin 360 så hävdade de att det inte skulle gå att ta sig förbi deras skydd, lyckades de?

När EA tog över Bioware så trodde även de att deras nya dyra skydd skulle lyckas där alla andra misslyckats. Men jag tror inte detta är den riktiga anledningen till deras skydd. EA är knappast korkade och jag tror att de är fullt medvetna om att det inte går att skydda sin produkt till 100%. Nej, anledningen till skyddet var ingen annan är att kontrollera andrahandsmarknaden.

Half Life 2 var först med den typ av skydd som krävde online aktivering och om jag inte minns helt fel så tog det ett bra tag innan någon tog sig förbi detta skydd. Hade jag vetat att detta skydd fanns när jag köpte spelet hade jag aldrig handlat det då jag var och till viss del fortfarande är emot tjänster som Valves Steam. Trots detta verkar Steam vara betydligt bättre än det senaste drakoniska skyddet från EA (som ironiskt nog BioShock efter en hel del klagomål fick borttaget).

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CorranHorn
Gjorde det säkert men det var inte min poäng, min poäng var att det inte finns några skydd som är 100% säkra. När MS släppte sin 360 så hävdade de att det inte skulle gå att ta sig förbi deras skydd, lyckades de?

Skriv gärna att ni seglar iväg "offtopic" i tråden för allas intresse..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CorranHorn
"off topic"
Gjorde det säkert men det var inte min poäng, min poäng var att det inte finns några skydd som är 100% säkra. När MS släppte sin 360 så hävdade de att det inte skulle gå att ta sig förbi deras skydd, lyckades de?

När EA tog över Bioware så trodde även de att deras nya dyra skydd skulle lyckas där alla andra misslyckats. Men jag tror inte detta är den riktiga anledningen till deras skydd. EA är knappast korkade och jag tror att de är fullt medvetna om att det inte går att skydda sin produkt till 100%. Nej, anledningen till skyddet var ingen annan är att kontrollera andrahandsmarknaden.

Half Life 2 var först med den typ av skydd som krävde online aktivering och om jag inte minns helt fel så tog det ett bra tag innan någon tog sig förbi detta skydd. Hade jag vetat att detta skydd fanns när jag köpte spelet hade jag aldrig handlat det då jag var och till viss del fortfarande är emot tjänster som Valves Steam. Trots detta verkar Steam vara betydligt bättre än det senaste drakoniska skyddet från EA (som ironiskt nog BioShock efter en hel del klagomål fick borttaget).

Half-Life 2s skydd knäcktes inom några timmar/dagar efter release.

Enda jag känner till där man inte knäckt skyddet helt är väl på PS3an, rätta mig om jag har fel någon.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NaWi
Half-Life 2s skydd knäcktes inom några timmar/dagar efter release.

Enda jag känner till där man inte knäckt skyddet helt är väl på PS3an, rätta mig om jag har fel någon.

"off topic"

Ja jag har också för mig att PS3 inte är helt knäckt men det är nog bara en tidsfråga innan de lyckas...

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Avstängd

om dessa personer döms för brott som tusentals begått så blir man ju tårögd. jag har aldrig hört om något så galet som att de räknar hur många gånger en film/album laddats ner och lyssnats/tittats på av helt andra för att sedan kräva skadestånd av de åtalade. Och när försvaret frågar ifall de krävt någon ersättning av de som antingen laddat upp materialet eller laddat ner det så får de svaret "nej". Bisarrt.

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är rätt kul att jämföra "det går inte att konkurrera med gratis" med alla företag som skär guld med täljkniv genom att sälja dyrt vatten på flaska till svenskar.

Nog fan går det att tjäna pengar på vad som helst.

Roger Wallis, fan vilken underbar gubbe. Lite tossig forskare men nog fan visste han vad han pratade om, och backade upp det. Hade ingen betydelse vad Nazist-byrån med Pontén kom med för otrevligheter och rent ut sagt personangrepp - gubben är min nya hjälte.
Omutbar, civilkurage och en helt enkelt skön snubbe.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappy
Jag tycker det är rätt kul att jämföra "det går inte att konkurrera med gratis" med alla företag som skär guld med täljkniv genom att sälja dyrt vatten på flaska till svenskar.

Nog fan går det att tjäna pengar på vad som helst.

Roger Wallis, fan vilken underbar gubbe. Lite tossig forskare men nog fan visste han vad han pratade om, och backade upp det. Hade ingen betydelse vad Nazist-byrån med Pontén kom med för otrevligheter och rent ut sagt personangrepp - gubben är min nya hjälte.
Omutbar, civilkurage och en helt enkelt skön snubbe.

Håller verkligen med dig angående Roger Wallis, klockren beskrivning!

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

Som vanligt så attackerar man trovärdigheten när man känner att ens argument inte räcker till. Otroligt töntigt av ifpi. Jag vet inte varför man kallar Wallin excentrisk? Måste alla personer vara likadana för att inte få en etikett på sig?

Skivindustrin kan dra åt skogen. 93% av intäkterna av skivförsäljningen hamnar på deras bord (resten till artisten) och de har mage att kalla OSS pirater? Helt sjukt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CorranHorn
Med undantag för miljöpartiets representant så hade de ingen som helst koll, och dessa ska bestämma om en mycket rättsosäker lag ska gå genom, är ju så man blir mörkrädd.

Kan hålla med dig om att de hade en som faktiskt kunde sin sak..Tycker det är konstigt att de andra partier inte var lika starka i det området..Har för mig han heter Per Bolund...? Om det är han du menar...?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AmiDonk
Har för mig han heter Per Bolund...? Om det är han du menar...?

Den personen jag menar är Lage Rahm, han imponerade på mig och det händer väldigt sällan när det är debatter i riskdagen om piratkopiering eller liknande den saken är säker. Han var helt klart påläst det rådde det ingen som helst tvivel om, synd bara att inte många lyssnade på honom eller kanske inte ville lyssna på honom...

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pellias
Men det där är ju bara crap, och en uppräkning av massa saker som redan är tillgängliga gratis.

Hur fasen ska de skapa "mervärde" när de konkurrerar med nåt som redan är busenkelt och helt gratis?

Det där är bara kvasiargument för att lägga skulden på mediaindustrin.

LÄS

Jag tycker det är rätt kul att jämföra "det går inte att konkurrera med gratis" med alla företag som skär guld med täljkniv genom att sälja dyrt vatten på flaska till svenskar.

Visa signatur

Modifikationer blir alltid dyrare än man tänkt sig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Belmor
LÄS

Jag tycker det är rätt kul att jämföra "det går inte att konkurrera med gratis" med alla företag som skär guld med täljkniv genom att sälja dyrt vatten på flaska till svenskar.

Hehe... Ingenting är gratis...Nog många som hört det förut..