Elkontaktdator drar endast fem watt

Permalänk
Melding Plague

Elkontaktdator drar endast fem watt

Sheevaplug är en liten dator inbyggd i en elkontakt. Tillverkaren ser många möjligheter för den lilla, billiga datorn, bland annat som server.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Usch vad ful... lär inte klocka särskilt bra heller... klarar den crysis?

Nä men skämt å sido, kul idé, även om jag tycker det verkar drygt att använda den via fjärrskrivbord eller vad det nu blir. En sån i varje rum som sköter nätverket och webcams, typ skickar stereoljudet till det rum där det är folk vore ju kul, men sånt går säkert att lösa på mer praktiskt vis ändå...

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem

Hade gärna sett 2st NIC-uttag på den. Finfin router!

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk

japp.. hade gärna sett en med 2 uttag.. router o ventriloserver i ett. Snacka om smidigt.

Visa signatur

Dator: Zalman GT1000|Gigabyte X48-DQ6|C2D E8400@3.6GHz|Gigabyte GeForce GTX 460 SOC 1GB|ASUS Xonar DX|Mushkin 8500 2x2GB|Intel X25-M G2 160GB|2 x WD RE2 320GB|Samsung HD501LJ|Corsair TX750W || Headset: Qpad QH1339 || Skärm : Samsung SyncMaster 2253BW

Permalänk
Medlem

Mig vill ha! Bor i en etta, så utrymme är inget jag har gott om. Perfekt som lilla servern bakom byrån =D

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 @3.7Ghz
Vengence LPX 4x8gb @3000Mhz
Asus RTX3070
Lagring: Samsung 860 2TB SSD

Permalänk
Medlem

Tänk om det hade funnits ett uttag för exempelvis SD kort. Men rent allmänt, cool idé.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Det verkar ju inte ens gå att koppla in en skärm till den, och utan skärm så är den ju ganska så meningslös !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jersey
Det verkar ju inte ens gå att koppla in en skärm till den, och utan skärm så är den ju ganska så meningslös !

Är meningslös för dig menar du.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Tänk om det hade funnits ett uttag för exempelvis SD kort. Men rent allmänt, cool idé.

Sitter en på sidan ser det ut som..

Och som router? finns USB nätverkskort

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Om jag behövde något litet skulle jag nog hellre vilja ha en "jack-pc"
http://www.chippc.com/thin-clients/jack-pc/

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jersey
Det verkar ju inte ens gå att koppla in en skärm till den, och utan skärm så är den ju ganska så meningslös !

Man måste inte spela spel på en dator, man KAN göra andra saker...

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mikgus
Om jag behövde något litet skulle jag nog hellre vilja ha en "jack-pc"
http://www.chippc.com/thin-clients/jack-pc/

Sådana där har vi på skolan.
De är tunna klienter som är beroende av en server. Ingen egen kraft i dem alltså och således värdelösa som servrar.
Nyheten verkar beskriva en riktig maskin som kan driva sig själv?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jersey
Det verkar ju inte ens gå att koppla in en skärm till den, och utan skärm så är den ju ganska så meningslös !

Den har ju USB 2.0 så varför skulle det vara så totalt omöjligt..? I med en fyr-portas USB-hubb så kan du dra in både skrivare, mus, tgb och skärm.. Förutsatt att den klarar det då naturligtvis.

Permalänk

Cool helt enkelt

Permalänk
Avstängd

så, hur fungerar det med skärm då
har man en riktig dator och styr den över nätverket eller??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
så, hur fungerar det med skärm då
har man en riktig dator och styr den över nätverket eller??

Ja ett alternativ är ju att lägga in xserver och då fjärrstyra den via en annan dator. Fast det tar massa dyrbara procent av minne och processor. Så det mest logiska är att man kommer att styra den via någon sorts telnet eller SSH (Tänk msdos)

Permalänk

Nice, nu kan man spola ner datorn i toaletten om Pontén kommer springande

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jersey
Det verkar ju inte ens gå att koppla in en skärm till den, och utan skärm så är den ju ganska så meningslös !

Självklart går det att koppla skärm till den, har du hört talas om fjärrstyrning ?
Det räcker fint med nätverksuttag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nightportier
japp.. hade gärna sett en med 2 uttag.. router o ventriloserver i ett. Snacka om smidigt.

Du behöver ju inte 2 fysiska nics för att köra det. Sätt upp 2 olika vlan bara.

Permalänk
Medlem

Shiiit, ewld!

Anyhow; http://www.gumstix.com/

Visa signatur

[quote]Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Jag är själv inte speciellt förtjust i Unix, tycker att det är ett jävla hippieoperativ.
Det är framförallt dess CLI som jag retar mig på.
[/quote]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iguanodon
Nice, nu kan man spola ner datorn i toaletten om Pontén kommer springande

Haha

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iguanodon
Nice, nu kan man spola ner datorn i toaletten om Pontén kommer springande

Eller trycka den ner i halsen på fanskapet...

Permalänk

Nja. känns rätt meningslös dator. kommer inte så så stort. plus att de kommer ju bli snodda med dirext dessutom ner i fickan och gå sin väg

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

rawr, vad nice
ssh in på den så blir det mysmys bara, behövs inget skärmuttag i bemärkelsen vissa tror

Visa signatur

Stationära: Ryzen 7 3700X | 32GB DDR4 3200MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Phenom2 X4 965 | 6GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core

Permalänk

Det är en kraftfull dator om man ser till storleken Synd att man inte kan "bygga" ut den med tillsatser som extra sata kontakter. Typ som expansions till spel. Hade säkert varit en stor marknad men det kanske går att koppla den till en hdd utan allt för mycket krångel

Permalänk
Medlem

Denna ska jag ha så fort den släpps! Perfekt 24/7 för torrents.

Visa signatur

Vänligen,
Gabe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gabe
Denna ska jag ha så fort den släpps! Perfekt 24/7 för torrents.

Torrents på 512MB minus det som OS'et tar upp.

Nejmen riktigt nice pryl. Man lär ju lätt kunna ha några ventriloservrar på den, och kanske en BNC server.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aMpari
Torrents på 512MB minus det som OS'et tar upp.

Nejmen riktigt nice pryl. Man lär ju lätt kunna ha några ventriloservrar på den, och kanske en BNC server.

Extern hårddisk?

Permalänk
Medlem

Fit-PC är också en liten dator som drar runt 5W, fast den har också stöd för 2.5" hårddiskar så man kan lätt installera Windows osv på den. Klen 500MHz processor, men duger att surfa och chatta med, bortsett från flashreklamen då.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aMpari
Torrents på 512MB minus det som OS'et tar upp.

Nejmen riktigt nice pryl. Man lär ju lätt kunna ha några ventriloservrar på den, och kanske en BNC server.

Den har ju ett USB uttag, så går att koppla en usb hårddisk dit.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |